Урок №16 Поняття про «НТР», її основні риси


Скачати 80.44 Kb.
Назва Урок №16 Поняття про «НТР», її основні риси
Дата 08.06.2013
Розмір 80.44 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок


РОЗРОБКА УРОКУ

ІЗ ЕКОНОМІЧНОЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЇ

У 10 КЛАСІ

НА ТЕМУ:

«Поняття про НТР, її основні риси.

Технополіси світу».



Підготувала вчителька

Шполянської ЗОШ I-III ступенів №1

Коломійчук Тетяна Анатоліївна

(тел. 096 125 23 66)

2011 -2012 н.р.

Урок №16 Поняття про «НТР», її основні риси

Мета: розкрити роль науки в НТР; показати всеосяжність НТР; вплив

НТР на технічну та технологічну базу господарства світу

Обладнання: карти, атласи, мультимедійні засоби
I Активізація опорних знань

Опитування домашнього завдання. Вчитель ставить запитання перед класом.

Дайте визначення:

  1. Міжнародний географічний поділ праці, його суть та значення в сучасному світі (спеціалізація окремих країн на виробництві певних товарів та послуг та обмін ними).

У чому полягає:

  1. Суть закону порівняльних переваг? (кожна країна світу має порівняльну перевагу у виробництві якого-небудь товару чи послуги і може дістати вигоду, торгуючи ними або обмінюючи на інші товари та послуги).

II План вивчення нової теми

Учитель дає домашнє завдання на випередження і учні готують повідомлення.

1-й учень
А) Суть НТП. (поступальний розвиток науки та техніки впродовж існування всієї людської цивілізації).

Якісні стрибки у розвитку цивілізації. НТР – 2-га половина XX століття – різкі зміни в науці та техніці + інформаційно-технологічна революція.

«Хто володіє інформацією, той володіє світом!»

Б) Всеосяжність НТР – усі напрямки людської діяльності: робототехніка у автомобілебудуванні, приладобудуванні, мобільний зв'язок, побутова техніка.

Поглибився суспільний поділ праці під впливом НТР.

В) Зросла роль «третинної сфери» - науки, вищої освіти, виробничого обслуговування, фінансово-банківської діяльності тощо. З’явилися нові галузі промисловості – електронна, інформаційна індустрія, біоіндустрія, генна інженерія, виготовлення роботів і гнучких виробничих систем космічної індустрії.

2-й учень

А) Роль науки. Наука стала продуктивною силою, зачіпає не лише сферу людської діяльності, а й є одним із чинників виникнення міжгалузевих систем господарства. Великі досягнення у науковій сфері мають такі провідні держави світу як США, Японія, ФРН, Франція, Великобританія. Стало очевидним, що для передових країн наявність наукового потенціалу і високоосвічених кадрів є значно ціннішим економічним ресурсом, ніж будь-який вид мінеральної сировини, а капіталовкладення в науку стало капіталовкладенням в у майбутнє.

Б) Технологічна база. НТР має здатність просуватись «вглиб» - досліджує мікросвіт атома, впроваджує в життя результати наукових спостережень генної інженерії (клонування, генетична модифікація), відкриття в хімії (нові медичні препарати для лікування різноманітних хвороб) та фізиці (нові прилади та матеріали), дослідження Космосу тощо, також просуватись «вшир» - у нових технічних конструкціях поєднано механічні та електричні системи з мікропроцесорною технікою; системи управління – з системами ЕОМ та кібернетичними пристроями. 50 % обсягу світового виробництва наукоємної продукції виробляють у Японії і США.

НТР сприяла удосконаленню організації та управління господарством на всіх рівнях: від фірми до держави, її регіонів.

3-й учень

А) Риси НТР:

Відбулася переорієнтація базових матеріаломістких галузей промисловості від орієнтації на місцеву сировину на ринки кінцевого збуту продукції.

Основними центрами та регіонами, до яких тяжіє розміщення виробництва, стали території з передовою наукою та освітою. Територіальне поєднання освіти, науки, наукоємних виробництв типовим є для столичних агломерацій і провідних промислових районів економічно розвинутих країн.

Б) Перспективною формою територіально-організаційної формою науково-виробничих комплексів стали ТЕХНОПОЛІСИ – зони цілеспрямованої науково-виробничої діяльності. Поява технополісів сприяла посиленню територіальної концентрації виробництва і населення. Це принесло свої певні позитивні результати – консолідації ринків збуту, створення перспективних маркетингових систем, спільне використання інфраструктури. Та це певною мірою призвело і до посилення певних екологічних та соціальних проблем.

Інформаційно-технологічна революція

Основна рушійна сила економіки – це володіння інформацією в усіх сферах діяльності: наука, технологія, фінанси, суспільно-політичне життя… Успіхи у розвитку інформаційних технологій – це, наприклад, такі як створення комп’ютерів з великими обсягами пам’яті, швидким програмним забезпеченням розвитку глобальної мережі систем електронних комунікацій. Це використання супутників та трансконтинентальних ліній оптико-волоконних кабелів зв’язку, - так формується інформаційна спільність нашої планети.

III Розповідь учителя

«Третинна сфера». У цій сфері впровадження інформаційно-технологічної діяльності задіяна 1/5 частина економічно активного населення США, Японії, ФРН, Великобританії, Франції, що пів мірно з кількістю зайнятих в обробній сфері. Посилились тенденції глобалізації. Крім того, спостерігається роззосередження виробництва. Тепер виробництво масової продукції відбувається не лише в центрах, але й на периферії. Формуються так звані «світові міста». Одним із таких прикладів є Кремнієва долина у США.

Американський вчений Фредерік Терман запронував концепцію «міста знань та бездимного виробництва». І от у середині 50-х років розпочалося будівництво «міста майбутнього». Вибір місця випав на напівпустельний регіон у штаті Каліфорнія, неподалік від міста Сан-Хосе. Так на карті США з’явилась Кремнієва Долина (Силіконова Долина, англ. Silicon Valley). Вона відзначається значною щільністю високотехнологічних (High Technology) компаній, які займаються проектуванням та випуском комп’ютерів та їх комплектуючих (особливо мікропроцесорів, програмного забезпечення, мобільного зв’язку, біотехнологій тощо). Виникнення та розвиток цього технологічного центру пов’язаний із зосередженням провідних університетів, великих міст на відстані менше, ніж година їзди, джерел фінансування нових компаній, а також кліматом середземноморського типу.

Оригінальна англійська назва долини походить від використання кремнію як напівпровідника при виробництві мікропроцесорів. Саме з цього, на базі Стенфордського університету і почалася історія долини як технологічного центру. Вперше ця назва була використана 11 січня 1971 року журналістом Доном Хефлером для циклу публікацій про розвиток новітніх технологій у США. Кремнієва Долина є місцем дислокації чисельних компаній зі світовим іменем (тут їх більше 1000), тому числі і таких всесвітньовідомих як: «Adobe Sistems”, “Advanced Micro Devces” (AMD), “Apple Іnc.”, “Google”, “Intel”, “Yahoo!” та інші.

Використовуючи досвід Силіконової Долини, в усьому світі стали створюватись технополіси – міста передових (High Technology) технологій; наукових досліджень і проектно-конструкторських розробок у відповідних галузях виробництва. Сьогодні технополіси – це цілісні науково-виробничі комплекси, створені на базі окремого міста. І хоча ідея створення технополісів зародилася у США ще на початку 50–х років, нині ареал поширення технополісів є досить масштабним – вони є в Західній Європі, Північній Америці, Північно-Східній Азії, Росії.

У США вдалий досвід Силіконової Долини дав поштовх до поширення цієї форми. На економічній карті США з’явилися технополіси «Золоте промислове коло», центром якого став Гарвардський університет, Массачусетський технологічний інститут, «Силіконовий штик» (штат Луїзіана), «Електронний гвинт» (штат Флорида), Route – 128, Reseach Triangle Park (Парк Дослідницького Трикутника, Філадельфія, 1959 р.) та інші. А 40-й президент США Рональд Рейган поставив створення технополісів на конвеєр: створити 150 – 300 таких центрів, практично по декілька у кожному штаті.

З 1980 року і в Японії також розпочався розвиток урядової довгострокової програми по створенню технополісів. Так, таким містом став технополіс Цукуба (Цукуба-сі), розміщений на півдні префектури Ібаракі за 40 км від Токіо. Площа його становить 284,07 км ² та населення у 215 389 осіб (на 01.06.2010 року). Відоме як «наукове місто» Японії. Тут розміщені НДІ промислової технології, сільського господарства, космічний центр, університет Цукуба та інші заклади.

Є подібні технополіси і в Росії. Частково, деякі з них були створені ще за часів СРСР (Дубно – центр ядерних досліджень, хімград «Кольцово», Пулково (астрономічні дослідження), - поблизу Санкт-Петербурга). Останнім часом з’явились нові техноцентри: - це м. Зеленоград, що поблизу Москви та будується новий інноваційний центр «Сколково» (російська «Кремнієва Долина»). Очікується, що у комплексі будуть розроблятися та комерцілезуватися новітні технології, тому планується його будівництво поблизу міського поселення Новоіванівське та міського поселення Одинцово, неподалік від села Сколково (Московська область).

Є свої технополіси і у інших країнах світу: академмістечко «Антиполіс Софія» поблизу Ніцци (Франція, 1972 р.), яке приносить доходи у $5,7 млрд. щорічно, що більше, ніж доходи від туристичного бізнесу всього Лазурного Берега, а також такі техноцентри як: «Л’Ореаль», Нестле» (Франція), «Плессі» (Ірландія), “Erricson”, “Kista” (Швеція), «Хінгу» (Тайвань), «Пудун», «Чжунгуаньцун» (Китай) тощо. У Великобританії у 2004 році була введена в дію програма по переведенню країни у ключовий центр знань (Rey knowledge nub) – основний елемент створення міст науки. Для цієї ролі було обрано 6 міст: Йорк, Ньюкасл, Манчестер, Брістоль, Бірмінгем та Ноттінгем, що в майбутньому призведе в цілому до редевелопменту (до відродження) старих промислових підприємств. Та характерною рисою всіх технопарків є розробка принципово нових технологій, експорт, дрібносерійне та індивідуальне виробництво. Так, Південна Корея стала лідером у експорті мікрохвильових печей та телевізорів, Сингапур – у виробництві магнітних дисків та дисководів, Гонконг – у експорті електронних годинників, Тайвань – дисплеїв та терміналів, Таїланд – жорстких дисків до комп’ютерів, Малайзія – електронних компонентів тощо.

На превеликий жаль, поки –що таких технополісів нема в Україні, хоча, як відомо, Україна володіє значним науково-технічним персоналом. Проте для цього потрібні не лише продумані урядові програми, але й потужне фінансування. Але, як відомо, венчурні (ризикові) капіталовкладення у науку дають відчутну віддачу, правда з часом.

IV Перегляд мультимедійної презентації «ТЕХНОПОЛІСИ»

V Закріплення вивченого матеріалу

1. Що таке НТП?

2. Дайте визначення НТР.

3.Вкажіть основні напрямки розвитку НТР.

4. Що таке «технополіси»?

5. Що послужило поштовхом до розвитку технополісів?

6. Який технополіс вважається найстарішим?

7. Які технополіси існували ще за часів СРСР?

8. Яке відоме наукове місто є у Японії?

9. Чому нема технополісів у Україні?

10. Яку назву має відомий технополіс Росії – її майбутня «Силіконова Долина»?
VI Домашнє завдання: опрацювати §18 (завдання 7, 8 – усно; ст.87), підготувати додаткову інформацію про технополіси.



Схожі:

Урок 16 Тема: НТР та її основні ознаки. Світове господарство в період НТР
НТР на галузеву та територіальну структуру господарства; розвивати уміння співвідносити навчальний матеріал з реаліями сьогодення,...
Психічні властивості особистості. Основні поняття теми: 
Основні поняття теми: темперамент, холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік, екстраверсія, інтроверсія, характер, акцентуація, риси...
Основні принципи та організаційні засади проведення
У цьому визначенні поняття звернено увагу на мету тренінгової роботи як такої, але не зазначені характерні риси тренінгів, які вирізняють...
Тема: Характер
Мета: Розкрити поняття «характер». Аналізувати риси характеру. Виховувати в собі позитивні риси характеру
ТЕМА: Поняття, сутність та основні риси державного управління. Принципи державного управління

1. Поняття етики. Основні етапи становлення етики. Етика в системі знання про мораль
Основні поняття професійної моральності. Характеристика понять моральної свідомості
УРОК ПОНЯТТЯ «ДЕГРАДАЦІЯ ПРИРОДИ». ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ДЕГРАДАЦІЇ ПРИРОДНИХ КОМПОНЕНТІВ Цілі уроку
УРОК ПОНЯТТЯ «ДЕГРАДАЦІЯ ПРИРОДИ». ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ДЕГРАДАЦІЇ ПРИРОДНИХ КОМПОНЕНТІВ
Урок української літератури в 5 класі Тема: І. Франко. Казка «Фарбований...
Мета: дати поняття про головні та другорядні персонажі; розвивати навички переказу казки, характеристики її героїв; уміння виділяти...
План Ноосфера. Сучасні риси ноосфери. Поняття про екологічну кризу....
Мета роботи: вивчити сучасні риси ноосфери, причини розвитку першої та другої глобальної екологічної кризи
Закон кількості грошей. Інфляція, її основні види та характеристика....
Визначте поняття матеріального та нематеріального виробництва, виробничої та невиробничої сфери діяльності людей
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка