|
Скачати 80.82 Kb.
|
КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ Хорошилова М.В. Студентка групи ПВШ-10Б ІПО ІПП УМО (м. Донецьк) На даний момент компетентнісний підхід є основоположним у підготовці професіоналів будь-якої сфери діяльності. Не менш значущий це питання в сфері підготовки фахівців педагогічного напряму. Це питання виникло сьогодні через професійну непридатність величезної маси випускників педагогічних вузів. Професійна компетентність включає в себе не тільки оволодіння загальними професійними знаннями, вміннями і навичками, але й високий рівень розвитку комунікативної компетентності. Це, на наш погляд, є неодмінною умовою здійснення педагогічної діяльності, яка ведеться в умовах безпосереднього спілкування з суб'єктами освіти. Поняття «компетентність» у сучасній психології знаходиться в стадії активної розробки.Незаперечний внесок у дослідження даної проблематики внесли такі вчені як Дж. Дорівнює, А.К. Маркова, Ю.М. Ємельянов, Ю.М. Жуков, Л.А. Петровська, Г. С. Миролюбова та ін. Відбувається уточнення, доповнення і розширення поняття, досліджуються шляхи формування.Поряд з поняттям «компетентність» у науково-практичних дослідженнях автори часто використовують поняття «компетенція», часом підміняючи одне іншим. У вітчизняній науково-практичній літературі обидва поняття в більшості випадків вживаються для вираження достатнього рівня кваліфікації та професіоналізму фахівця, проте мають різне змістовне наповнення.Компетенція характеризує вимоги середовища, а компетентність відображає відповідність людини цьому середовищі. Тобто, поняття «компетенція» в основному застосовується для характеристики зовнішніх по відношенню до людини функціональних обов'язків, а «компетентність» - на позначення внутрішніх, особистісних проявів [3, с.6]. Комунікативна компетентність, ставлячись до групи ключових, є важливою та невід'ємною складовою професійної, соціальної та міжособистісної компетентності. Комунікативна компетентність виступає в якості провідного чинника ефективного спілкування [2, 4;5] і багато в чому визначає успішність і конкурентоспроможність особистості [8]. Розгляду різних аспектів комунікативної компетентності присвячені праці Ю. М. Ємельянова, Ю. М. Жукова, Л.А. Петровської, В. А. Кан-Каліка, В. А. Лабунської, Є. В. Сидоренко, О. І. Муравйової, І. В. Макарівської, О. В.Ванновський, Н. Б. Буртовий та ін. У сучасних дослідженнях триває теоретичний аналіз і осмислення даної категорії, розширюється її змістове наповнення.Якщо до недавнього часу досить поширеним було визначення комунікативної компетентності як «сукупності навичок і вмінь, необхідних для ефективного спілкування» [11],то в даний час категорія «комунікативна компетентність» розглядається значно ширше і включає в себе і особистісний аспект.Проте до цих пір немає однозначного погляду на змістовне наповнення цього поняття, на те чим є комунікативна компетентність: здатністю, властивістю, сукупністю знань, умінь і навичок. На наш погляд, комунікативна компетентність являє собою цілісне, інтегративне, психічне утворення, що визначає ефективність спілкування.При спробі виділити структурні компоненти комунікативної компетентності дослідник також стикається з відсутністю єдиного підходу до даної проблеми. Зокрема, автори виділяють наступні компоненти комунікативної компетентності:
Нам близькі позиції А. К. Маркової [7], І. М. Нестерової [9], які розглядають комунікативну компетентність як інтегративну здатність, що включає в себе знання, вміння, якості, а також позиції, які відіграють значиму мотиваційну роль. Однак для більш обгрунтованого виділення складових комунікативної компетентності педагога ми у своєму дослідженні використовували метод експертної оцінки. В якості експертів виступили 90 викладачів вищої школи зі стажем викладацької діяльності не менше 5 років.Основне завдання, що стояло перед експертами, - це виділення складових комунікативної компетентності педагога на основі наявних загальних уявлень про педагогічну діяльність і синтезі власного педагогічного досвіду. Узагальнивши результати експертної оцінки, у структурі комунікативної компетентності ми виділили три блоки: понятійний (знання), операційний (уміння) і мотиваційно-особистісний (мотиваційна спрямованість, позиції, якості). Виділення декількох блоків у структурі комунікативної компетентності узгоджується з класичним уявленням про структуру спілкування, де, як відзначає В.А.Лабунська, "вирізняються основоположні елементи структури спілкування: внутрішня, мотиваційна, сторона спілкування і зовнішня, інструментальна, сторона» [6, с.51]. В. А. Лабунська вказує на важливість розвитку всіх складових для незатрудненного спілкування. На основі теоретичного аналізу робіт, присвячених вивченню комунікативної компетентності, а також практичних даних, ми приходимо до висновку, що комунікативна компетентність, є складним інтегративним, цілісним психічним утворенням,визначає успішність у соціальній та професійному середовищі.У структурі комунікативної компетентності можна виділити три складові: понятійну, що включає в себе знання про ефективне спілкуванні; операциональную, що включає в себе комунікативні вміння, адекватні конкретним комунікативним ситуацій;мотиваційно-особистісну, що містить позиції і якості, необхідні для здійснення ефективного спілкування. Крім того, враховуючи, що комунікація - це процес спілкування, безпосередньої взаємодії, справедливим було б згадати роботи А.А. Бодалева, М.М. Обозова, в яких розвивається уявлення про трикомпонентної структурі міжособистісної взаємодії.У рамках даних уявлень дослідники виділяють поведінковий (практичний, регулятивний), емоційний (афективний) та когнітивних ¬ ний (гностичний, інформаційний) компоненти.До поведінковому ком ¬ Поненте відносять зовнішні виражаються прояви взаємодії: ре ¬ зультати діяльності, вчинки, міміку, жести і мова. Емоційний компонент відображає емоційні стани, що виникають у людей в процесі взаємодії.Когнітивний компонент включає всі психічні ¬ ські процеси, пов'язані з пізнанням навколишнього середовища і самого себе (відчуття, сприйняття, пам'ять, мислення, уява) [1, 10]. Узагальненням результатів теоретичного аналізу та емпіричних даних нашого дослідження є модель комунікативної компетентності педагога (табл. 1). Таблица 1 Структурна модель комунікативної компетентності педагога
Визначення поняття комунікативної компетентності, змісту її складових - це перші кроки на шляху вирішення проблеми формування та розвитку компетентності майбутніх професіоналів, зокрема, педагогічної спрямованості. Як підкреслює Ю.Г.Татур, компетентність, по суті, потенційна, вона проявляється в діяльності і має особливість розвиватися в діяльності [12]. Саме в процесі професійного навчання є можливість цілеспрямованого і планомірного розвитку комунікативної компетентності майбутнього фахівця. ЛІТЕРАТУРА 1. Бодальов А.А. Психологія спілкування. - М.: Інститут практичної психології, В.: НВО МОДЕК, 1996. - 256 с. 2. Братченко С.Л. Розвиток у студентів спрямованості на діалогічне звернення в умовах групової форми навчання: Автореф.дисс. канд.псіх.наук. Л., 1987. - 16 с. 3.Варданян Ю.В., Кільмяшкіна Т.А. Модель вузівської освітньої системи становлення психологічної компетентності педагога / / Психологія у вузі. 2008. № 2. С. 5-16. 4. Ємельянов Ю.М. Теорія формування і практика вдосконалення комунікативної компетентності: Автореф.діс.докт.псіх.наук.-Л., 1991 .- 38 с. 5. Жуков Ю.М., Петровська Л.А., Растянников П.В. Діагностика і розвиток компетентності у спілкуванні. - М.: Моск. ун-т, 1990. - 104 с. 6. Лабунська В.А., Менджеріцкая Ю.А., Бреус Є.Д. Психологія утрудненого спілкування: Теорія. Методи. Діагностика. Корекція .- М.: Академія, 2001. - 288 с. 7. Маркова А.К. Психологія професіоналізму. М., 1996. 8. Мітіна Л.М. Психологія праці та професійного розвитку вчителя. - М.: Академія, 2004. - 320 с. 9. Нестерова І.М. Формування комунікативної компетентності у студентів педвузу засобом вирішення ситуативних комунікативних педагогічних завдань: Автореф. дис. канд. псих наук. СПб., 2007. - 170 с. 10. Обозов М.М.Про трикомпонентної структурі міжособистісної взаємодії / / Психологія міжособистісного пізнання / Под ред. А. А. Бодалева. М.: Педагогіка. 1981. С. 80-92. 11. Петровська Л.А. Компетентність у спілкуванні: Соціально-психологічний тренінг. М.: МГУ, 1989. - 216 с. 12. Татур Ю.Г.Компетентність у структурі моделі якості підготовки фахівця / / Вища освіта сьогодні. 2004. № 3. С.20-26. Аннотация. В статье рассмотрен вопрос куммуникативной коммпетентности будущих педагогов. Коммуникативная компетентность, относясь к группе ключевых, является важной и неотъемлемой составляющей профессиональной, социальной и межличностной компетентности. Коммуникативная компетентность выступает в качестве ведущего фактора эффективного общения и во многом определяет успешность и конкурентоспособность личности . Анотація. У статті розглянуто питання куммунікатівной коммпетентності майбутніх педагогів. Комунікативна компетентність, ставлячись до групи ключових, є важливою та невід'ємною складовою професійної, соціальної та міжособистісної компетентності.Комунікативна компетентність виступає в якості провідного чинника ефективного спілкування і багато в чому визначає успішність і конкурентоспроможність особистості. Ключевые слова: коммуникация, компетентность. Ключові слова: комунікація, компетентність |
Передумови створення навчальних програм для майбутніх соціальних... В та соціальних педагогів. Однак сьогодні у вітчизняній теорії та практиці вивчення питання освіти соціальних працівників за кордоном... |
ЛЕКЦІЇ 1 Предмет і завдання курсу «Основи діяльності волонтерів», його місце у системі підготовки майбутніх соціальних педагогів до виконання... |
Зустріч у книжковому місті Мета Мета: ознайомити дітей з бібліотекою, навчити правил користування книгою, що є одночасно практикою для майбутніх педагогів і промінчиком... |
МЕТА СУЧАСНОЇ ШКОЛИ – КОМПЕТЕНТНІСТЬ Бастун Н. Життєва компетентність учнів /Н. Бастун., В. Красновский //Психолог (ШС). 2002. Лют. (№7). С. 3-5 |
МІЖНАРОДНИЙ КОНТИНГЕНТ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ ЯК СЕРЕДОВИЩНИЙ ФАКТОР... Принциповою вимогою є педагогічно доцільна організація спілкування студентів – представників різних культур, у тому числі в форматі... |
О. В. Варецька КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД – КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентнісна освіта, освітня компетентність, компетентність, компетенція, діяльнісний підхід,... |
Методичні рекомендації для організації самостійної роботи з теми... Ознайомтесь із змістом лекції та порівняйте чи Ваше розуміння понять “компетенція” і “компетентність” збігається з поданим. Так,... |
Поради батькам майбутніх першокласників Впевнені, поради батькам стосовно того, як підготувати дитину до майбутніх навантажень, зробити так, аби її організм не давав збоїв... |
Семінар практичних психологів та соціальних педагогів Формування... Мета: Поповнити скарбничку знань практичних психологів та соціальних педагогів про психологічний клімат та розв’язання неприємних... |
Урок закріплення і систематизації практичних умінь і навичок з української мови у 9 класі Комунікативна лінія. Усні висловлювання учнів та виразні читання текстів про вишивку |