|
Скачати 154.17 Kb.
|
І. Лучків Методичні рекомендації для організації самостійної роботи з теми “Реалізація компетентнісно орієнтованого підходу в навчальному процесі” I. Технологічний етап. Актуалізація досвіду. Завдання 1 передбачає актуалізацію досвіду професійної діяльності вчителя.
II. Технологічний етап. Дослідження. Завдання 2 передбачає залучення вчителя до дослідження професійної діяльності на основі власних роздумів, спостережень.
а) навчально-організаційних умінь (працювати з алгоритмами, складати алгоритм, працювати в колективі); б) навчально-інформаційних умінь (працювати з підручником і іншими джерелами інформації); в) навчально-інтелектуальних умінь (аналіз, синтез, порівняння, класифікація, узагальнення, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, уміння доводити, відповідати на запитання). г) спробуйте скласти діагностичну контрольну роботу для виявлення рівня сформованості даних умінь. Що вийшло добре? Що не вийшло? Чому не вийшло? III. Технологічний етап. Узагальнення. Завдання 3 передбачає узагальнення досвіду на основі самостійно опрацьованого матеріалу .
Що являє собою компетентнісно орієнтований підхід? IV. Технологічний етап. Застосування. Завдання 4 передбачає застосування набутих знань на практиці.
а) використовувати критерії за якими можна судити про ступінь сформованості понять ; охарактеризуйте чотири рівні засвоєння понять і оперування ними; б) показати як на основі планів узагальненого характеру можна описувати теорії (наприклад, молекулярно-кінетичну, квантову, електронну); в) показати як можна застосовувати в навчальному процесі плани узагальненого характеру при вивченні фізичних явищ, фізичних приладів, технологічних процесів. Як відбувалась Ваша діяльність? Що вийшло добре? Що не вийшло? Чому не вийшло? ЗМ. 5. Науково-методичний супровід упровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчальному процесі.
1. Компетентнісно орієнтований підхід – один з важливих напрямів розвитку змісту освіти в Україні та розвинених країнах світу. На компетентнісній стратегії ґрунтується Концепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи, Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, Концепція профільного навчання в старшій школі та інші важливі освітянські документи. З точки зору компетентнісного підходу розглядаються Критерії оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти. В останні роки дослідження питань запровадження компетентнісних підходів в освіті значно активізувалось. Все більше вітчизняних та зарубіжних педагогів (Н. Бібік, С. Бондар, Л. Гузеев, І. Єрмаков, О. Овчарук, О. Помету, Г. Селевко, І. Родигіна та інші) звертаються до ідеї компетентнісного підходу як одного з провідних напрямів удосконалення національної системи освіти. В наукових працях розкриті загально педагогічні проблеми формування компетентності школярів, сутність компетентності як педагогічного явища, класифікація основних груп компетентності. Про те, досвід роботи показує, що формуванню компетентностей учнів приділяється ще недостатня увага. Однією з причин є те, що при вивченні фізики переважають репродуктивні методи навчання, коли педагоги в основному зосереджують увагу на обсяг інформації яку має запам’ятати учень. Тому пошук шляхів реалізації компетентнісно орієнтованого підходу в навчальному процесі з фізики є актуальною проблемою. У вітчизняній педагогічній літературі уживаються і поняття “компетенція” і поняття “компетентність”. Тлумачний словник подає схожі трактування цих загальних понять. Компетенція – 1) добра обізнаність із чим-небудь; 2) коло повноважень якої-небудь організації, установи чи особи. Компетентність – властивість від компетентний. Компетентний – 1) який має достатні знання в якій-небудь галузі, який з чим-небудь добре обізнаний; який ґрунтується на знанні, кваліфікований; 2) який має певні повноваження, повноправний, повновладний. Компетенція: “загальна здатність, що ґрунтується на знаннях, досвіді, цінностях, набутих завдяки навчанню”. С. Шитов (4, 19). Компетентність – це “здатність особистості діяти… Природа компетентності така, що вона може проявлятися лише в органічній єдності з цінностями людини тобто в умовах глибокої особистої зацікавленості в даному виді діяльності…” (С. Бондар). Компетентнісний підхід – спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості. Схема 1. Система компетентностей в освіті Ключові Загально галузеві Предметні 2. Ключові компетентності – надпредметні (міжпредметні). Педагоги Австрії визначають такі ключові компетентності: предметну, особистісну, соціальну, методологічну. Німецькі педагоги визначили 6 типів фундаментальних компетентностей: інтелектуальні знання, знання які можна застосувати, методологічні, соціальні і ціннісні. Українські офіційні освітянські документи визначають 6 груп компетентностей: соціальна, полі культурна, комунікативна, інформаційна компетентність саморозвитку та самоосвіти, компетентність продуктивної творчої діяльності. Для ефективного набуття компетентностей у процесі навчання фізики, учитель звертається до активних методів навчання, до діяльнісного підходу. Що має для цього робити вчитель і який результат може свідчити про формування компетентності учня?
3. 3 точки зору компетентнісного підходу розглядаються також загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти. До складових компетентностей належить усвідомлення того, що “фізика була і є фундаментом природничої науки і освіти. Особливістю фізики, як навчального предмета, є її спрямованість на використання знань, умінь та навичок в сучасному житті” [5]. Щоб підібрати зміст завдань для перевірки, слід мати на увазі, які знання і вміння повинні бути сформовані на уроках фізики. На рівні основної інколи важливо навчити умов спостерігати фізичні явища і процеси, описувати і пояснювати їх, вимірювати фізичні величини, розв’язувати якісні, прості експериментальні й розрахункові задачі, проводити під керівництвом учителя експериментальні дослідження. У старшій школі ці вміння розширюються і поглиблюються. Крім того учні навчаються розв’язувати текстові комбіновані та експериментальні задачі, інтерпретувати рівняння, формули, графіки, виводити з них функціональну залежність між фізичними величинами. Ефективність перевірки у значній мірі залежить від якості підібраних для перевірки завдань, складності зв’язків між компонентами їх змісту. Одним із методів відбору завдань для перевірки є поелементний аналіз змісту вибраної для перевірки теми (розділу) шкільного курсу фізики. Елементами знань з фізики можуть бути об’єкти змісту навчання: факти, явища, поняття, фізичні величини, закони, теорії, методи науки, прилади і технічні пристрої. Вони відрізняються один від одного не лише особливостями засвоєння учнями, але їх місцем у навчанні фізики. Наприклад, знання законів і теорій важливіше, ніж знання окремих фактів і явищ. При визначенні змісту завдань для перевірки знань виходять з таких дидактичних вимог: 1) учень повинен знати повний мінімум фактів, передбачених стандартом освіти; 2) учень повинен вміти систематизувати факти, знаходити між ними зв’язки, висловлювати самостійні судження і робити висновки; 3) учень повинен творчо використовувати одержані знання. Компетентнісний підхід вимагає, щоб при підборі завдань для перевірки враховувалося також те, що новий зміст навчання нерозривно зв’язаний з розвитком учнів, у першу чергу їх розумовим розвитком. Тому не можна вважати перевірку знань повноцінною, коли вона не дає хоча б деяких даних про особливості розумового розвитку учнів, про вміння користуватися мислительними операціями. Наведемо приклади завдань для різних рівнів когнітивного систематизатора Б. Блума: 1. Знання: а) дайте означення рівномірного прямолінійного руху; б) назвіть види теплопередач; в) яким приладом вимірюють силу струму? г) якою формою визначається густина поверхневого заряду? д) якими одиницями вимірюється потужність? 2. Розуміння: а) розкажіть коротко своїми словами зміст параграфа; б) від чого залежить електроємність провідника? в) чому при нагріванні опір провідника зростає; г) який фізичний зміст абсолютного показника заломлення? д) який напрям має вектор прискорення? 3. Застосування: а) явища електролізу в техніці; б) явища електромагнітної індукції; в) закону збереження імпульсу; г) основних положень молекулярно-кінетичної теорії для пояснення явищ броунівського руху та дифузії; д) явища резонансу в радіотехніці. 4. Аналіз: а) виділіть в параграфі підручника головну думку, математичний вивід, доведення, історичні відомості і т. д.; б) вкажіть в електричній схемі джерело струму, споживачі, вимірювальні прилади, комутаційні пристрої; в) проаналізуйте умову задачі й виділіть тіла, які беруть участь у взаємодії, опишіть, що відбувається з кожним з них; г) вкажіть у фізичному процесі, який спостерігається, причину і наслідок; д) складіть план досліджень, виділивши найбільш важливі етапи роботи. 5. Синтез: а) з окремих дослідів, в яких розглядаються різні аспекти явища (наприклад, залежність опору провідника від довжини, поперечного перерізу, матеріалу, з якого зроблений провідник) сформулюйте загальний висновок; б) запропонуйте різні способи експериментального визначення коефіцієнта поверхневого натягу; в) підготуйте розповідь за таблицею, опорним конспектом; г) складіть алгоритм для розв'язування задач з динаміки; д) після спостереження ряду дослідів з фотоефекту, сформулюйте гіпотезу, яка б могла пояснити це явище. 6. Порівняйте: а) рівномірний і рівнозмінний рухи; б) тертя ковзання і тертя кочення; в) молекулярну будову тіл в різних агрегатних станах; г) вольт-амперну характеристику напівпровідникового і вакуумного діодів; д) гравітаційне та електростатичне поля. 4. Для ефективного формування компетентностей у процесі навчання фізики нових акцентів набувають вимоги до методів, форм, засобів навчання, діяльності головних суб’єктів навчання – учителя і учнів. Узагальнені вимоги до педагогічного процесу з позицій компетентнісного підходу до навчання представлені у таблиці.
5. І. Родигіна відмічає, що “головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов’язаною з вивченням предмета” (4, 35). У навчальному процесі головне – це вміла організація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Чим має керуватись вчитель? У процесі навчання фізики слід:
Рекомендовані джерела:
|
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання Економічний аналіз. Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання, освітньо-кваліфікаційний... |
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ економічних спеціальностей Методичні рекомендації для самостійної роботи студентів економічних спеціальностей денної форми навчання з дисципліни «Місцеві фінанси».... |
Методичні рекомендації для організації самостійної роботи з теми... Ознайомтесь із змістом лекції та порівняйте чи Ваше розуміння понять «учіння» і «навчання збігається з поданим так, за М. Фіцулою... |
Завдання для самостійної та індивідуальної роботи всіх форм навчання ... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ ТА... МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ ТА ІНДИВІДУАЛЬНОЇ РОБОТИ |
Методичні рекомендації щодо організації с истем и діловодства в загальноосвітньому... Методичні рекомендації щодо організації системи діловодства в загальноосвітньому навчальному закладі |
Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКИХ Й ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ Методичні рекомендації до семінарських й практичних занять та самостійної роботи студентів з дисципліни „Адміністративний процес”.... |
Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання Створення та обробка даних на ПЕОМ: методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання / Укл. В. П. Ярцев... |