КРЕСЛЕННЯ


Скачати 145.6 Kb.
Назва КРЕСЛЕННЯ
Дата 05.05.2013
Розмір 145.6 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЗАНЯТТЯХ З

КРЕСЛЕННЯ

Петрова Надія Євгенівна,

Донецький державний технікум

економіки і хімічних технологій

У статті приведено досвід використання інтерактивних технологій на заняттях з креслення.

В статье изложен опыт применения интерактивных технологий на занятиях по черчению.

Постановка проблеми. У Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті визначено мету, пріоритетні напрямки державної політики щодо розвитку освіти. Це особистісна орієнтація освіти; формування національних і загальнолюдських цінностей; постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу, запровадження освітніх інноваційних технологій [6].

На сьогоднішньому етапі розвитку освіти проблема впровадження інноваційних технологій є надзвичайно актуальною. З цього питання можна виділити ряд напрямів дослідження:

— поняття «інноваційні процеси» у педагогічній науці (І.Лернер, М.Скаткін, В.Беспалько, В.Сластьонін);

— освітні технології (О.Пєхота, С.Сисоєва);

— інтерактивні технології навчання (О.Пометун).

Сучасні освітні інноваційні концепції мають місце у дослідженнях Ю.Васькова [2], С.Єрмоленкова, Л.Мацько [4].

Більшість означених досліджень спрямована на загальноосвітні навчальні заклади, а вища школа залишилася поза увагою науковців.

Саме необхідність впровадження в навчальний процес новітніх педагогічних технологій з метою підвищення ефективності набуття студентами навичок та вмінь з дисципліни «Креслення» у вищій школі І-ІІ рівнів акредитації й зумовлено вибір даної теми роботи.

Результати численних вітчизняних досліджень свідчать про те, що студенти погано володіють методологічними та спеціальними знаннями. Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, сучасний випускник вищого навчального закладу повинен володіти певними якостями:

  • адаптування у мінливих життєвих ситуаціях, в умовах ринку;

  • самостійно та критично мислити;

  • бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити;

  • бути комунікабельним, інформаційно грамотним.

Засобом формування особистості при цьому стають освітні технології, продуктом діяльності – особистість випускника вищого навчального закладу, який має бути компетентним не лише в професійній галузі, але й мати активну життєву позицію, високий рівень громадянської свідомості, бути компетентним при вирішенні будь-яких завдань (задач), які ставить перед ним життя. У цьому процесі важливе значення надається інноваційним технологіям навчання.

Досвід, який існує уже сьогодні в Україні та за кордоном, засвідчує, що інтенсифікації навчального процесу та активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів сприяють саме інтерактивні технології навчання. Дефініція „інтерактивний” (від англ. „interact”, де „inter” - взаємний, „act” - діяти) трактується як здатність взаємодіяти або знаходитися в режимі бесіди, діалогу з чим-небудь або ким-небудь. Одна з особливостей інтерактивного навчання – залучення всіх учасників навчального заняття до активного пізнавального пошуку. Під час взаємодії студенти мають можливість аналізувати те, що вони знають, розуміють та думають з цього приводу, співвідносити власну точку зору із судженнями одногрупників. Для такої діяльності характерні соціальне партнерство, співробітництво, творчість.. У процесі інтерактивної взаємодії центральним джерелом навчального пізнання вважається досвід студентів, який є важливою умовою їх професійного становлення, творчого розвитку [8, с. 55-56]. Які ж сильні сторони інтерактивних методів навчання? Перш за все – підвищення „ККД” процесу засвоєння інформації. За даними американських вчених, під час лекції студент засвоює лише 5% матеріалу, під час читання – 10%, працюючи з відео/аудіоматеріалами – 20%, у процесі демонстрації наочних засобів – 30%, обговорення у групах дозволяє засвоїти – 50%, виконання практичних завдань дає змогу опанувати матеріалом на 75%, а, навчаючи інших, індивід засвоює 90% інформації. В умовах швидкого росту обсягу знань, коли викладач повинен ви­давати великі обсяги інформації в обмежені проміжки часу, а студент - засвоювати цю інформацію, на­вчальний процес стає все склад­нішим і вимагає використання різноманітних нових методик на­вчання.

На заняттях з креслення чітко просліджуються ознаки методів інтерактивного навчання:

  • самостійне вироблення сту­дентами певних рішень, зокрема, в екстремальних, нестандартних си­туаціях;

  • спонукання до самостійного навчання;

  • постійна взаємодія викладача та студента, причому викладач ви­ступає в ролі керівника та консультанта.

До прийомів, що сприяють розвитку інтерактивних са­мостійних дій студента на занят­тях з креслення, можна віднести створення викладачами ситуацій, за яких він повинен:

  • захищати свою думку, наводи­ти аргументи, докази, використо­вуючи при цьому свої знання й життєвий досвід;

  • знаходити не одне, а кілька самостійних рішень;

  • практикувати вільний вибір знань, переважно пошукових і твор­чих;

  • бути зацікавленим в колек­тивній діяльності та сприяти твор­чим пошукам товаришів;

  • ставити запитання викладачу й товаришам, з'ясовувати незро­зуміле;

  • рецензувати відповіді;

  • допомагати товаришам при ускладненнях, пояснювати їм нез­розуміле;

  • самостійно виконувати зав­дання, розраховані на читання літератури, спостереження.

Перелічимо інтерактивні прийоми нав­чання, які можна використати на заняттях з креслення:

  • метод "інциденту" - штучне створення екстремальної ситуації - студент повинен знайти з неї вихід, незважаючи на брак інформації та певних навичок;

  • метод "накопичення інформації* - студент отримує велику "порцію" інформації, а потім йому пропону­ють вирішити проблемну ситуацію, спираючись тільки на певну суму знань, а не на всю "порцію";

  • метод аналізу конкретної ситу­ації - формування груп студентів для вирішення певної проблеми - правильне рішення виробляється рецензуванням варіантів, запропо­нованих групам;

  • метод ділової гри - сприяє практичному застосуванню набу­тих знань і загалом творчій діяль­ності студентів.

Партнерські відносини (викладач-студент), які домінують на за­няттях з креслення - це водночас і вікно, через яке студенти можуть спостерігати сам процес навчання, і дзеркало, в якому вони бачать се­бе з нової точки зору.

Участь в обговоренні, усвідом­лення відповідальності за його якість, зацікавленість в наслідках навчання - все це допомагає сту­дентам взяти процес освіти у власні руки. Це не тільки стимул для них, який заставляє їх постійно прагнути до кращих наслідків, підвищує якість роботи викладача.

На заняттях з креслення використовуємо такі форми інтерактивного навчання:

  • кооперативне навчання (од­норідна, диференційована, коопе­ративна, парна та індивідуальна групова діяльність);

  • фронтальне навчання (метод мозкового штурму);

  • навчання дискусії (під час про­ведення семінарських занять).

Гра - одна з форм активізації навчальної діяльності студентів під час вивчення будь-якої теми з креслення. Гра дозволяє яск­равіше виявити свою індивіду­альність, позбутися страху перед опитуванням, відчути інтерес до цього заняття і дисципліни в ціло­му.

Сюжетна канва ігрової ситуації потребує немалого запасу знань з відповідної теми, вміння користу­ватися довідниками, стандартами ЄСКД. Ігрове навчання дозволяє кожному студенту викласти свої думки, навчає доводити їх пра­вильність.

Все це сприяє розвитку творчо­го мислення, виявляє потенціальні можливості кожного, іноді такі, про які викладач раніше навіть і не підозрював.

Приклади використання еле­ментів гри на заняттях з креслення

Якщо треба виконувати велику кількість одноманітних вправ, вик­ладачі проводять ігри-тренінги, тобто включають їх в ігрову обо­лонку, в якій ці дії виконуються для досягнення мети гри. Гра"Естафета". Мета гри - перевірити знання студентів з будь-якої теми та вміння працювати в малих групах. На останню парту студенти отримують тестові завдання  з теми . На чистий листок пишуть прізвище, номер питання і номер правильної відповіді. Завдання разом з листком передають студенту,  що сидить спереду і так до першої парти. Перемагає та група, що виконає завдання скоріш і правильно.

Ще одна гра, заснована на принципі контролю картинкою – «Мозаїка».

Правила гри: студенти одержують прозору картку, проклеєну скойтчем та розкреслену на квадрати і маленькі картки з відповідями (на зворотній стороні яких зображено елемент малюнка – деталі або моделі). Викладач задає питання, а студенти повинні знайти вірні відповіді та послідовно розкласти їх на прозору картку відповіддю вверх. Перевірка: повернути велику картку зворотною стороною. Якщо все вірно, то вийде загальна картинка. Помилки видні відразу.

Студентам пропонуються також завдання на знаходження помилок на кресленні. Якщо матеріал зна­йомий, то знаходження помилки - поява природної ситуації успіху, як­що ж матеріал новий, студенти по­чуваються експериментаторами, дослідниками.

Також є вправи на знаходження помилок в означенні або інших те­оретичних твердженнях. Студенти знаходять помилки мікрогрупою, радяться, прийшовши до певного висновку, група вибирає скіпера, який передає результат обгово­рення викладачу. Викладач оголо­шує вірні відповіді, вказує на по­милки. Після таких вправ означен­ня запам'ятовують майже всі сту­денти.

Подобаються студентам дистанційні графічні диктанти.

Група ділиться на три команди. Текст (опис деталі) прикріплюється до стіни (протилежній до дошки), кожен член команди підходить до тексту, читає його, запам’ятовує і диктує свою частину тексту члену команди біля дошки. Перемагає та команда, яка швидше виконає креслення деталі за описом. Під час виконання вправи розвиваєть­ся не тільки просторова увага, а й тренується зорова пам’ять, спос­тережливість.

Часто викладач пропонують студентам набір контрольних за­питань. Біля кожного запитання студент має поставити умовний знак залежності від того, знає він відповідь чи ні. Викладач опитує студента тільки по тих питаннях, на які в студента є відповідь. Якщо се­ред таких запитань виявляться ті, на які студент не може відповісти, то зрозуміло - студент несамокри­тичний.

Фронтальне опитування теми можна замінити бліц-турніром. Група ділиться на дві коман­ди. Кожній команді дається по 10 запитань. Відповідь повинна дава­тись швидко і коротко. Перемагає та група, яка відповість на біль­шу кількість запитань.

Цікаво проходить естафета. Наприклад, кожна команда по­винна виконати креслення деталі. Кожний учасник виконує певну операцію: побудувати вигляд, ви­конати розріз, нанести розміри, поставити шорсткість, вибрати ма­теріал, з якого може бути виготов­лена ця деталь. Перемагає та ко­манда, яка виконає роботу швид­ше і з меншою кількістю помилок.

Ефективною формою прове­дення занять є залучення до ви­кладання окремих питань теми або розділів дисципліни завчасно підго­товлених сильних студентів. Не менш корисні публічний захист і колективна оцінка рефератів. Залучення студентів до оціню­вання своїх результатів викли­кає вмотивоване бажання сту­дента працювати в режимі діало­гу з викладачем, а не статистичної присутності під час монологу ви­кладача. Відбувається творче засво­єння курсу, опорних знань.

Так виховується самостійність - здібність до незалежних дій, суд­жень; свобода від сторонньої допомоги; виробляється ініціатива і рішучість.

Замість фронтального повто­рення інколи проводиться розга­дування кросвордів.

Також проводяться ігри-заняття по типу інтелектуальних ігор: КВК, «Що? Де? Коли?», «Щасливий випадок», «Технічний бій»

В процесі вивчення дисциплін «Креслення» та"Інже­нерна графіка» проводяться ділові ігри: "Нормоконтроль на вироб­ництві" (під час вивчення теми "Ескізи. Робочі креслення" ) та "Конструкторське бюро" (під час вивчення теми "Виконання скла­дального креслення " та "Деталювання складального крес­лення ,"Проекції геометричних тіл", тощо).

Так, наприклад завдання з теми "Проекції геометричних тіл" до тренувальної вправи-гри « Конструкторське бюро» можуть бути такими:

1 групі

Сконструювати модель, яка б складалася з двох геометричних тіл, одне з яких має бути чотирикутна піраміда.

Виконати її комплексне креслення, зробити аналіз.

Побудувати три проекції точки А, що лежить на одній із видимих граней піраміди. Розміри моделі довільні (Точку А задають студенти самостійно)

2 групі

Сконструювати модель, яка б складалася з двох геометричних тіл, одне з яких має бути конусом.

Виконати її комплексне креслення, зробити аналіз.

Побудувати три проекції точки А, що лежить на видимій криволінійній поверхні конуса. Розміри моделі довільні (Точку А задають студенти самостійно)

Ділові ігри входять до складу інтерактивних методів навчання і характеризуються такими ознака­ми:

  • наявність складного для студентів завдання інженерного характеру;

  • поділ учасників для роботи над цим завданням на невеликі ко­лективи, що змагаються;

  • публічний захист розроблених варіантів рішень (імітація засідань науково-технічної ради).

Таким заняттям властиві макси­мальна щільність, насиченість різними видами пізнавальної робо­ти, самостійна діяльність сту­дентів; характерне таке структурування змісту і форми, що виклика­ють в студентів інтерес до навчан­ня і сприяють їхньому оптимально­му розвитку і вихованню.

У процесі ділових ігор студенти на практиці закріплюють знання, що одержали під час вивчення за­даного обсягу програми протягом теми або змістовного модулю. Результати кожного учасника гри враховуються викла­дачем під час виставлення підсум­кової оцінки з курсу за семестр. Бали нараховуються відповідно до виконання кожним учасником гри функціональних завдань: склад­ності виконаної роботи, кількості допущених помилок, реальних зат­рат часу тощо.

Сума балів дозволяє найбільш об'єктивно оцінити кожного учасника гри, виявити його творчі і ор­ганізаторські здібності, ставлення до інженерної діяльності і дисциплінованості. Наявність штраф­них балів дає можливість виклада­чеві визначити теми, які недос­татньо засвоєні окремими студен­тами, і групою в цілому.

Оцінюються такі форми діяльності студентів:

  • дисципліна і організованість всіх членів конструкторського бю­ро;

  • чіткість виконання посадових функцій кожним виконавцем;

  • об’єктивність і глибина опра­цювання креслень нормоконтролерами і ведучим конструктором;

  • упевненість у захисті своїх розробок;

  • якість виконання креслень.

По закінченні захисту креслень керівник групи аналізує роботу КБ, порівнює результати обох КБ, звертає увагу на допущені помил­ки, визначає кращого конструкто­ра, нормоконтролера, ведучого конструктора.

Мультимедійні технології є на сьогоднішній день найбільш "модним" напрямом використання інформаційно-комп’ютерних технологій у сфері освіти.

Широке застосування мультимедійних технологій здатне різко підвищити ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу: на етапі самостійної підготовки студентів, на лекціях, практичних заняттях. Експериментально встановлено, що у ході усного викладення матеріалу за хвилину слухач сприймає і здатний обробити до однієї тисячі умовних одиниць інформації, а в разі "підключення" органів зору – до 100 тисяч таких одиниць. Тому абсолютно очевидна висока ефективність використання в навчанні мультимедійних засобів, основа яких – зорове та слухове сприйняття матеріалу.

Мультимедійні продукти надають широкі можливості для різних аспектів навчання .

Розроблені електронні навчально-методичні посібники з дисциплін «Креслення» , «Основи інженерної графіки» з використанням мультимедійних технологій. Мультимедійні технології дозволяють організувати презентації навчального матеріалу на лекційних та практичних заняттях, роботу з ним на етапах тренування та закріплення, здійснити перевірку та статистичний аналіз результатів навчальної діяльності студентів та ефективності організації навчального процесу викладачем.

Важливе місце під час вивчення креслення та інженерної графіки має створення комп’ютерних моделей як однієї з форм науково-дослідної роботи студентів.

На початку навчального року зацікавленим студентам пропонуються теми. Спочатку вони опрацьовують матеріал підручника самостійно, працюють з ГОСТами, ДСТУ, довідковим матеріалом, інтернет-ресурсами, підбирають матеріал до слайдів, отримують необхідну консультацію у викладача. Отже студенти не тільки вчаться працювати в програмі Miсrocoft Power Point, використовувати друковані та інтернет-ресурси, а й удосконалюють важливі навички з культури мови – складової інформаційної культури: пошук, аналіз, систематизація інформації, вміння самостійно організовувати діяльність, презентувати свою роботу. Такий метод проектів є одним із провідних засобів перетворення навчання в школу життя, ово­лодіння студентами навичок плану­вання власної діяльності, навичок вибору засобів та шляхів її здійснення, формування та ак­тивізації життєвого досвіду сту­дентів.

Навчально-методичне забезпечення того чи іншого курсу передбачає створення системи засобів контролю якості засвоєння матеріалу, одним з центральних місць якої посідає саме тестова компонента. Для будь-якого етапу роботи з тестами – від створення до інтерпретації результатів – потрібно мати чітке уявлення про призначення тесту. Основна ціль педагогічного тесту є оцінка знань, чи точніше – оцінка рівня підготовленості (в широкому розумінні) учасників тестування у визначеному колі питань визначеної області знань .

Тестові завдання розроблені до кожної теми курсу «Креслення». Для проведення тестових завдань використовуємо також і комп’ютер. Для контролю знань студентів розроблена спеціальна комп’ютерна програма. На екран комп’ютера подаються питання і декілька варіантів відповідей, студенти обирають, на їх розсуд, вірну відповідь, нажимають клавішу, з’являється нове питання і т.д. Після закінчення тесту на екрані висвічується оцінка і інформація про те на які питання дано невірну відповідь. Це дозволяє викладачеві провести детальний аналіз відповідей й корекцію знань.

Отже, застосування комп’ютерних технологій надає заняттю специфічну новизну, яка за своїм змістом і формою викладання має можливість відтворити за короткий час значний за обсягом матеріал, а також подати його в незвичному аспекті, деталізувати нечітко сформовані уявлення,поглибити здобуті знання.

Висновки . Як свідчить досвід, пасивні методи навчання (коли студент лише засвоює та відтворює інформацію) мають значно нижчу ефективність у порівнянні з активними та інтерактивними. Саме останні забезпечують внутрішню мотивацію навчання, яка сприяє його ефективності. Водночас, завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів правильна їх організація та застосування, сприяють зростанню цікавості до процесу здобуття знань. На нашу думку, особлива цінність інтерактивного навчання в тому, що студенти вчаться ефективно співпрацювати в групі. І саме ці навички будуть їм необхідними в дорослому житті. Окрім того, інтерактивні технології сприяють соціалізації особистості, усвідомленню себе як частини колективу, визначенню своєї ролі у ньому та розкриттю особистісного потенціалу.

Список використаних джерел

  1. Андрущенко В Високі педагогічні технології / В. Андрущенко, В. Олексенко// Вища освіта України.– 2007. –№ 2. – С. 70 – 76.

  2. Васьков Ю.В. Сучасні освітні інноваційні концепції. Педагогічні теорії,

технології, досвід / Юрій Вадимович Васьков. – Харків, 2000. – 120 с.

  1. ВахрушеваТ.Ю. Інтерактивні технології навчання як засіб активізації навчально- пізнавальної діяльності // Нові технології навчання. – К., 2007. Вип. 47. – С. 64 – 69.

4. Єрмоленко С. Навчально-виховна концепція вивчення української

(державної) мови / С.Єрмоленко, Л.Мацько // Дивослово. – 1994. – № 7. –

С.6-8

5. Комар О. Викладання за інтерактивними технологіями // Рідна школа. – 2006.- № 10. – С. 48 – 51. .

6. Національна доктрина розвитку освіти. – К., 2002. – 16 с.

7. Перец М. Використання інтерактивних технологій у вищому навчальному закладі: аспект теоретичний //Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2005. - № 3. – С. 54 – 59.

8. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання : теорія і практика. -К., 2002. – 136 с.

Схожі:

Календарне планування з креслення для 11 класу на 2011-2012 н р
Предмет креслення, його зміст, мета та завдання вивчення в школі. Застосування графіч­них документів у практичній діяльності людей....
Тема. Поняття про технічний рисунок, креслення
Мета: сформувати уміння та навички виконувати технічний рисунок, креслення у масштабі; ознайомити учнів з типами ліній і умовних...
Навчальна програма КРЕСЛЕННЯ для учнів 12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Креслення це один з ключів до успішного оперування сучасними видами інформаційних систем
Креслення і зафарбування
Навчальна. Відпрацювати елементи створення власного пензля для малювання та розфарбовування об’єктів, креслення об’єктів
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів КРЕСЛЕННЯ 8-9 класи
Курс креслення має загальноосвітній характер і сприяє політехнічній освіті учнів, розвиткові у них технічних здібностей та формуванню...
Історія виникнення креслення
Для того щоб зрозуміти, який шлях пройшло сучасне креслення з моменту його виникнення до наших днів, коротко розглянемо основні етапи...
З предмета “Технічне креслення”
Геометричні побудови. Способи побудови овалу і еліпса. Використання шаблонів (пристроїв) і трафаретів
Тема. Поняття про розрізи та перерізи як складові проектної документації....
Міжпредметні зв'язки: креслення, трудове навчання, геометрія, образотворче мистецтво
План-конспект уроку виробничого навчання. Це цікаво знати. ТЕХНОЛОГІЧНІ...
Накернування, нанесення заглиблень на креслення по зовнішній лінії з інтервалом 50 мм
Учитель трудового навчання та креслення Категорія
Даний модуль забезпечує творче самовираження кожного учня, формує в нього художньо-конструкторські здібності, стимулює до предметно-перетворювальної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка