СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ОСНОВНА ФОРМА ВЗАЄМОДІЇ ПТНЗ ПОЛІГРАФІЧНОГО ПРОФІЛЮ ІЗ ВИРОБНИЦТВОМ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ


Скачати 177.64 Kb.
Назва СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ОСНОВНА ФОРМА ВЗАЄМОДІЇ ПТНЗ ПОЛІГРАФІЧНОГО ПРОФІЛЮ ІЗ ВИРОБНИЦТВОМ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ
Дата 07.05.2013
Розмір 177.64 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ОСНОВНА ФОРМА ВЗАЄМОДІЇ

ПТНЗ ПОЛІГРАФІЧНОГО ПРОФІЛЮ ІЗ ВИРОБНИЦТВОМ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ
Юденкова Олена Петрівна, Державний навчальний заклад «Міжрегіональне вище професійне училище з поліграфії та інформаційних технологій»
Постановка проблеми. Проблема підготовки конкурентноздатних та професійно-компетентних випускників ПТНЗ поліграфічного профілю сьогодні є актуальною. Сучасне друкарство – це не лише художня, навчальна, наукова, довідкова література, газети та журнали, це й банкноти та документи суворої звітності, рекламні проспекти, буклети, сувенірна продукція, різноманітне пакування, при виготовленні яких необхідно застосовувати нові технології друку з високим рівнем автоматизації та комп’ютеризації всіх видів до друкарських, друкарських та після друкарських процесів. Останнім часом роботодавці висувають до ПТНЗ цілу низку зауважень, які навчальні заклади не в змозі вирішити самостійно: невідповідність змісту професійної освіти вимогам сучасного ринку праці, застаріла матеріально-технічна база, яка не дає можливості відпрацювати усі технологічні операції на рівні навичок, відсутність у переліках перевірочних робіт нових видів робіт та сучасного навчально-методичного забезпечення, низький рівень мотивації учнів ПТНЗ щодо вивчення інноваційних виробничих технологій та застосування їх у майбутній професійній діяльності тощо. Усі перераховані чинники дійсно негативно впливають на якість професійної поліграфічної освіти. Для вирішення цієї проблеми необхідно здійснювати процес підготовки кваліфікованих робітників поліграфічного профілю на основі програми спільної діяльності та взаємодії ПТНЗ з роботодавцями, тобто на основі соціального партнерства.

У зв’язку з цим аналіз системи підготовки кваліфікованих робітників для потреб поліграфічної галузі через призму соціального партнерства є вкрай актуальним.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Попри важливість соціального партнерства у сфері професійно-технічної освіти, дослідженню його стану у професійній підготовці майбутніх поліграфістів приділяється, на нашу думку, все ще недостатньо уваги. За останні роки світ побачили ґрунтовні праці переважно російських науковців [8, 10, 11, 12, 16, 17], предметом дослідження яких було: понятійно-термінологічний апарат проблеми соціального партнерства у професійній освіті, соціальний діалог і соціальне партнерство як засіб оновлення якості професійної освіти, як сучасний механізм організації нового зовнішнього середовища навчального закладу. У дослідженнях українських науковців з проблеми розвитку соціального партнерства А. Колот, С. Українця, Т. Ляшенко, О. Мірошниченко, М. Сороки, Л. Щербак, І. Дубровського [1, 6, 7, 9, 13, 14, 18] значна увага приділяється пошуку нових підходів до реформування професійно-технічної освіти на основі консолідації зусиль усіх заінтересованих сторін. Водночас проблемні питання розвитку соціального партнерства між ПТНЗ та ринком праці базуються на нормативно-правових документах, відповідних листах державних органів центральної виконавчої влади та дослідженнях спостерігачів від міжнародних проектів в Україні. У 1998 р. створено Конфедерацію роботодавців України з метою консолідації дій роботодавців щодо формування й реалізації узгодженої політики в соціально-економічній сфері, координування дій учасників щодо політики зайнятості, заробітної плати, соціального страхування, охорони праці, участі у переговорах з профспілками на національному рівні, делегування представників у Національну раду соціального партнерства, Національну службу посередництва і примирення. У 1999 р. вона вперше уклала Генеральну угоду з Кабінетом Міністрів України та профспілковими об'єднаннями України на 1999 – 2000 роки з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин та забезпечення конституційних прав і гарантій працівників та роботодавців. В угоді сторони також визначили напрями та зобов'язання щодо створення дієвої системи соціального партнерства шляхом проведення попередніх консультацій та узгодження проектів з соціально-економічних питань, створення галузевих та регіональних об'єднань роботодавців та залучення їх представницьких органів до колективних переговорів і укладення відповідних угод, договорів. Тривалий час у Верховній Раді України знаходяться на розгляді проекти законів "Про соціальне партнерство", "Про об'єднання роботодавців", "Про трудові колективи", нова редакція Закону України "Про колективні договори і угоди". З прийняттям цих законів процес підготовки кваліфікованих робітників для задоволення потреб сучасного ринку праці набуде суттєвої модернізації.

Одним із кроків розбудови соціального діалогу (партнерства) на національному рівні є прийняття Закону України «Про соціальний діалог в Україні» [20] та відповідно до нього створення за Указом Президента України № 347/2011 «Про Національну тристоронню соціально-економічну раду» [19] Національної тристоронньої соціально-економічної ради, яка призвана розглядати серед інших і питання професійної підготовки робітничих кадрів. Відповідно до статті першої, вище зазначеного закону «соціальний діалог – процес визначення та зближення позицій, досягнення спільних домовленостей та прийняття узгоджених рішень сторонами соціального діалогу, які представляють інтереси працівників, роботодавців та органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, з питань формування та реалізації державної соціальної та економічної політики, регулювання трудових, соціальних, економічних відносин» [20]. На державному рівні видано Розпорядження КМУ від 21.01.2009 № 42-р «Питання управління окремими державними професійно-технічними навчальними закладами, підпорядкованими МОН» [21] та Розпорядження КМУ від 27.08.2010 р. № 1723-р «Про схвалення програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011–2015 роки» [22], які максимально мають наблизити навчальні заклади до потреб економіки конкретного регіону, підприємства; створити ефективну та гнучку систему підготовки робітничих кадрів, орієнтовану на соціально-економічний розвиток країни. Запроваджена децентралізація дозволить місцевому самоврядуванню приймати оптимальні рішення щодо підготовки робітничих кадрів та має посилити соціальне партнерство. Створений механізм закладе основу для оперативного реагування ПТНЗ на кон’юнктуру ринку праці та більш активної участі соціальних партнерів у розвитку професійно-технічної освіти. Проте, незважаючи на деякі досягнення в реформуванні системи ПТО в Україні ситуація формування плідної взаємодії між ПТНЗ та соціальними партнерами залишається складною із цілою низкою проблем, що потребують вирішення, як на державному (національному), регіональному так і на локальному рівнях (ПТНЗ – конкретний роботодавець).

Метою статті є спроба зробити обґрунтування вагомості соціального партнерства у сфері професійно-технічної освіти як основної форми взаємодії ПТНЗ поліграфічного профілю із сучасним виробництвом у процесі підготовки конкурентноспроможних кваліфікованих робітників.

Виклад основного матеріалу. Світовий досвід дозволяє переконатись, що досягнути злагоди у суспільстві та підвищити ефективність виробництва можна лише в умовах соціального миру та співробітництва між найманими працівниками і роботодавцями. Узгодження соціально-економічних інтересів між вказаними суб’єктами, а також між ними і державою утворює цілу систему суспільних відносин, які отримали у країнах з розвинутою ринковою економікою назву інституту соціального партнерства [4]. На практиці соціальне партнерство виступає в якості альтернативи всякій диктатурі класу або особи і є цивілізованим (мирним) методом розв’язання соціальних конфліктів. Метод розв’язання будь-яких конфліктів у системі соціального партнерства – компроміс, узгодження інтересів усіх об’єктів трудових відносин шляхом мирних переговорів і взаємних поступок.

Соціальне партнерство у сфері професійно-технічної освіти – відносно нова категорія, яка з’явилась у зв’язку зі зміною форм власності у нашій державі, мета якого полягає у особливому типу взаємодії професійно-технічних навчальних закладів із центральними та місцевими органами виконавчої влади, об’єднаннями роботодавців, профспілок, підприємствами різних форм власності й підпорядкування, органами служби зайнятості, іншими заінтересованими партнерами, направленої на максимальне узгодження інтересів всіх учасників цього процесу [18, с. 4]. У сучасних умовах професійно-технічні навчальні заклади не в змозі задовольнити запити економічних секторів країни. Причин багато, серед яких: незадовільне ресурсне та фінансове забезпечення реформування профтехосвіти; відставання рівня професійної компетентності педагогічних працівників ПТНЗ від зростаючих вимог до якості підготовки робітничих кадрів; невідповідність застарілої, морально та фізично зношеної матеріально-технічної бази ПТНЗ вимогам інформаційно-технологічного розвитку; відсутність інформації про перспективи розвитку галузей економіки; неспрогнозованість потреб нових видів робіт у професійній підготовці кваліфікованих робітників відповідно до змісту праці галузі тощо.

Проблеми економіки і суспільного життя, в тому числі у сфері професійної освіти, вирішуються оптимально, якщо реалізується орієнтація не на конфронтацію, а на досягнення соціальної злагоди, узгодження інтересів різних суспільних груп. Стрижнем соціального партнерства у сфері професійно-технічної освіти є принцип співробітництва між роботодавцями і педагогічними працівниками ПТНЗ, який реалізується у формах: проведення переговорів; укладення договорів на підготовку кваліфікованих робітників, проходження виробничого навчання і практики в умовах реального виробництва та працевлаштування; узгодження проектів організаційно-розпорядчих документів, мета яких соціальний захист учнів ПТНЗ, підвищення кваліфікації майстрів виробничого навчання; консультацій при прийнятті рішень соціальними партнерами на всіх рівнях (керівництво, працівники).

Поняття «соціальне партнерство» в сучасній науковій літературі визначається науковцями у залежності від їх погляду на організаційну форму співпраці ПТНЗ з роботодавцями, їх взаємозв’язок та місце у педагогічній системі навчального закладу з метою забезпечення навчального процесу саме тим умовам, які б забезпечили якість професійної освіти відповідно до вимог Державних стандартів ПТО та запитів роботодавців, проте в науково-методичній літературі подано недостатню кількість різних систем соціального партнерства, організаційні форми його реалізації, не в повній мірі визначені його роль і місце в педагогічній системі ПТНЗ.

Словосполучення «соціальне партнерство» інтегровано від понять «соціальне», що означає суспільне, тобто те, що відноситься до життя людей і їх відносин у суспільстві та «партнер» (від французького слова партія) – учасник спільної діяльності. Функціонування системи соціального партнерства здійснюється на трьохсторонній основі співпраці органів державної влади, підприємців і профспілок, яка спрямована на погодження інтересів і розв’язання проблем у соціально-трудовій діяльності людей [3, с. 102]. Становлення системи соціального партнерства пройшло довгий і складний шлях. Засновниками концепції соціального партнерства є англійський економіст Дж. С. Міль, французькі економісти Ж.Б. Сей і Ф. Баста.

Відносини соціального партнерства мають колективний характер, в їх основі лежить колективний інтерес сторін. Колективний характер соціального партнерства виявляється в трьох аспектах: наявності колективного інтересу усіх суб'єктів у сфері застосування найманої праці; наявності колективних відносин у цій сфері; колективній структурі сторін соціального партнерства. На сьогоднішній день найбільш розвинута система соціального партнерства існує в Німеччині, Австрії, Швеції. Меншою мірою вона розвинута в США і Японії. Системи соціального партнерства не має взагалі в слаборозвинених країнах. В практику регулювання соціально-трудових відносин в Україні термін «соціальне партнерство» увійшов з кінця 1991 року.

На думку С. Українця – об'єктом соціального партнерства є всі питання соціально-економічного і трудового спектру, оскільки неможливо вмістити в одну чи кілька статей всі життєві напрями, з яких укладаються угоди соціальними партнерами; в законодавстві відсутній вичерпний перелік соціально-трудових відносин, крім індивідуальних трудових відносин, до соціально-трудових також відносяться відносини зайнятості, соціального страхування, соціального забезпечення, охорони здоров'я, професійної освіти, забезпечення житлом, регулювання ринку праці, ціноутворення на споживчому ринку тощо [15, с. 35].

В узагальненому розумінні предметом соціального партнерства може бути будь-яке питання соціально-економічного змісту в суспільному житті, щодо якого соціальні партнери вважають за потрібне досягти згоди. Тобто соціальне партнерство можна розглядати як принцип діяльності суб'єктів колективних трудових відносин і як правовий інститут. Соціальне партнерство як правовий інститут – це сукупність норм, що регламентують відносини між соціальними партнерами – трудовими колективами найманих працівників та їхніми представниками (профспілками та іншими представниками) і роботодавцями та їхніми представниками, а також між об'єднаннями вказаних суб'єктів щодо врегулювання трудових і соціально-економічних відносин, питань професійної освіти у сфері застосування найманої праці й вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів).

У енциклопедії освіти поняття «соціальне партнерство» визначається як система: 1) колективно-договірного регулювання соціально-трудових відносин між соціальними суб’єктами шляхом розроблення й реалізації спільних соціально-трудових договорів, програм чи угод на визначені терміни; 2) соціально-трудових відносин, що забезпечують оптимальний баланс та реалізацію основних інтересів різних соціальних груп; 3) інструментів і механізмів погодження інтересів учасників виробничого процесу: працівників і роботодавців [2, с. 848]. Предметом соціального партнерства є політика в соціально-трудовій сфері та регулювання трудових відносин між сторонами. Мета – забезпечення інтересів учасників соціально-трудових відносин, вироблення та проведення узгодженої соціально-економічної та соціально-трудової політики. Економісти розглядають соціальне партнерство у двох аспектах: координація інтересів і досягнень компромісу на рівні суспільства в цілому і на рівні відносин всередині галузі, регіону, підприємства, окремими людьми.

Модель соціального партнерства як складної, цілеспрямованої, синергетичної, дворівневої адаптивної структури обґрунтовано російським науковцем К. Чугаєвим [16]. Першим рівнем визначено педагогічну систему ПТНЗ, другим – комплекс традиційних та інноваційних організаційних форм соціального партнерства. Вченим виявлено, що соціальне партнерство є компонентом педагогічної системи ПТНЗ, що дозволяє реалізувати його на рівні функціональних обов’язків. В ході дослідження було доведено, що успішність підготовки кваліфікованих робітників забезпечується за рахунок використання потенціалу соціального партнерства, який розглядається як реалізація принципів міжнародних стандартів якості, які адаптовані до системи професійно-технічної освіти; реалізація системи ефективного соціального партнерства і забезпечення якості професійної освіти супроводжується, як правило, модернізацією структури ПТНЗ – впровадженням у структуру управління ПТНЗ консультативно-експертної ради зі складу соціальних партнерів, науково-методичних і виховних відділів. К. Чугаєв стверджує, що соціальне партнерство є обов’язковою умовою забезпечення якості підготовки кваліфікованих робітників при переході на нові стандарти освіти на основі компетенцій [17, с. 25].

І. Дубровський розглядає соціальне партнерство як більш високий рівень соціального діалогу, який передбачає вирівнювання статутних позицій його суб’єктів шляхом відпрацьованості правових регуляторів, демократичних принципів управління, організаційної оформленості учасників соціально-партнерської взаємодії, їхніх представницьких структур, повної самоідентифікованості сторін зі своєю соціальною групою, усвідомленні спільності інтересів, цінностей, норм з останньою [1]. Спираючись на дане дослідження маємо можливість виокремити основні принципи побудови соціального партнерства між його суб’єктами: системність у спільному плануванні дій; прозорість та відкритість в оцінці дій кожного суб’єкта відносин; побудова спільних програм на взаємодовірі, оперативність в обміні інформації, взаємна відповідальність партнерів за свої дії.

Л. Щербак визначає «соціальне партнерство», як результат цивілізованої діяльності, певної соціальної технології, спрямованої на отримання кожною зі сторін взаємовигідних соціально-трудових відносин, є результатом кропіткої співпраці зацікавлених сторін [18, c. 4].

Досліджуючи особливості професійної освіти в умовах децентралізації в Російській Федерації, М. Сорока розглядає соціальне партнерство в системі професійної освіти як системну, творчу взаємодію навчальних закладів із роботодавцями, службою зайнятості, органами державної і місцевої влади, громадськими організаціями. Науковець зазначає, що в Російській Федерації чітко визначено підхід до соціального партнерства в системі професійної освіти як до одного з пріоритетних напрямів її розвитку, обґрунтовано в документах федерального рівня і в програмах розвитку професійної освіти, виявлено основні напрями розвитку соціального партнерства [13].

У дослідженні В. Протасова наголошується на тому, що соціальне партнерство розширює можливості навчального закладу: в забезпеченні його відповідності вимогам соціуму шляхом вибору освітньої стратегії з врахуванням тенденцій розвитку ринку праці спеціалістів; створення і оволодіння механізмами саморозвитку, самоорганізації й адаптації професійної освіти; оволодіння новими способами мотивації та стимулювання навчально-пізнавальної діяльності майбутніх фахівців, формування в них настанови на навчання на протязі всього життя; організації навчального процесу, який би гарантував підготовку конкурентноздатного випускника; в оволодінні додатковими засобами управління професійним навчальним закладом, встановленням конструктивних зв’язків із зовнішнім середовищем [11].

Сучасний рівень розвитку науки і техніки, жорстка конкуренція на ринку праці заставляють роботодавців проводити технологічне переоснащення підприємств високотехнологічним обладнанням і технологіями, що в свою чергу потребує від ПТНЗ підготовки випускників високої якості, мобільних, соціально-інтерактивних, вільно володіючих інноваційними виробничими технологіями. Вимоги до якості професійної освіти випускників ПТНЗ регламентується Державними стандартами професійної освіти зміст яких зорієнтовано на знання та вміння. Тобто зміст професійної освіти не враховує попит ринку праці на соціально-професійну компетентність щодо вільного володіння інноваційними виробничими технологіями. Усі зазначені чинники та практичний досвід підготовки кваліфікованих робітників для підприємств поліграфічного профілю, дозволяють виокремити суперечність: високі вимоги сучасного виробництва до якості професійної освіти майбутніх кваліфікованих робітників з однієї сторони та неможливість забезпечення цих вимог тільки за рахунок виконання Державних стандартів професійної освіти та фінансування ПТНЗ із одного джерела з іншої.

На основі виявленої суперечності та аналізу педагогічної практики підготовки кваліфікованих робітників поліграфічного профілю пропонуємо розглядати соціальне партнерство як таку форму взаємодії між професійно-технічними навчальними закладами і роботодавцями, при яких ефективно реалізуються педагогічні умови впровадження інноваційних виробничих технологій у процес підготовки кваліфікованих робітників поліграфічного профілю, відбувається системне оновлення змісту освіти з урахуванням техніко-технологічних змін та прискорена соціально-професійна адаптація учнів ПТНЗ до умов реального виробництва, формування у них професійної компетентності.

Особливість сучасного друкарського виробництва зумовлює необхідність урахування при підготовці кваліфікованих робітників за професією «Друкар офсетного плоского друкування» вимог такого інституційного утворення як соціальне партнерства. У процесі підготовки кваліфікованих робітників поліграфічного профілю педагогічними працівниками має постійного здійснюватись системний аналіз виробництва, перспектив його розвитку, відбору, вивчення, узагальнення і використання наукової та виробничо-технологічної інформації про нові матеріали, техніку та технології. Це в свою чергу передбачає аналіз та класифікацію виробничих функцій та завдань професійно спрямованої підготовки, визначення рівнів соціально-професійної компетентності випускників ПТНЗ. З метою вирішення поставленого завдання на базі ДНЗ «Міжрегіональне вище професійне училище з поліграфії та інформаційних технологій» наказом Міністерства освіти і науки було започатковано експериментальний педагогічний майданчик за темою: «Моделювання інноваційної діяльності ПТНЗ на основі програми соціального партнерства як підсистеми якості освіти». Результатом дослідження стала модель соціального партнерства для ПТНЗ поліграфічного профілю. Модель соціального партнерства ПТНЗ поліграфічного профілю ставить за мету проведення маркетингових досліджень поліграфічної галузі, вивчення педагогічними працівниками навчального закладу різними методами і формами інноваційні виробничі технології і впровадження їх у процес підготовки кваліфікованих робітників; побудова на основі отриманих даних власної моделі соціального партнерства. Основним змістом, який інтегрує модель соціального партнерства в ДНЗ «МВПУПІТ» є програма «Учень – ПТНЗ – Роботодавець – Наука».

Аналіз наукових досліджень і реальної практики соціального партнерства дозволяє зробити висновок про те, що в умовах ринкової економіки лише в формі ефективної взаємодії з роботодавцями професійно-технічний навчальний заклад має змогу реалізувати основну функцію – забезпечити ринок праці випускниками необхідної кількості та якості професійної підготовки. Водночас, ПТНЗ в умовах тісної взаємодії з роботодавцями має додаткові можливості. Насамперед, з’являється постійний доступ до інформації про стан ринку праці, що дає змогу уточнити структуру професій і спеціальностей усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів, обсяги підготовки кадрів, визначити вимоги до професіограм і кваліфікаційних характеристик робітничих професій. По-друге, з’являється реальна можливість для того, щоб враховувати вимоги роботодавців до змісту професійної підготовки кваліфікованих робітників шляхом спільної розробки стандартів професійно-технічної освіти нового покоління, навчальних планів і програм на основі отриманої інформації про передовий досвід професійної діяльності в рамках професії. По-третє, відкриваються реальні можливості для організації практики учнів на обладнанні, діючому в сучасному поліграфічному виробництві, набуття учнями професійно-практичних та операційних компетенцій діяльності з принципово новою технікою, інструментами, які використовують робітники в процесі професійної діяльності та на науковій основі їх функціонування. По-четверте, стає можливим організація систематичного стажування викладачів спецдисциплін і майстрів виробничого навчання на підприємствах з метою ознайомлення з інноваційними виробничими технологіями, формування у них окремих складових структури професійно-педагогічної компетентності. По-п’яте, підвищуються можливості для цільової підготовки кваліфікованих робітників з урахуванням регіонального компоненту розвитку економіки, що підвищує, в свою чергу, можливості працевлаштування випускників ПТНЗ. Крім того, створюється механізм об’єктивної оцінки якості підготовки кваліфікованих робітників незалежними експертними комісіями шляхом поетапних кваліфікаційних атестацій. Насамкінець, створюються умови для спільних проектів, що дозволяють поповнити спецфонд ПТНЗ, модернізувати матеріально-технічну базу ПТНЗ, розробити стратегію розвитку навчального закладу.

Отже, соціальне партнерство відіграє ключову роль у забезпеченні професійно спрямованого навчання кваліфікованих робітників і є основною формою взаємодії ПТНЗ поліграфічного профілю із сучасним виробництвом.
ЛІТЕРАТУРА

1. Дубровський І.М. Система соціального партнерства як регулятор соціально-трудових відносин в умовах трансформації українського суспільства (соціологічний аналіз). Дисертація на здобуття наук. ступеня к-та соціологічних наук. Спец. 22.00.07 – «Соціологія управління» /І.М. Дубровський – Харків, 2001.

2. Енциклопедія освіти/ Акад. пед. наук України; головний ред. В.Г. Кремень – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

3. Есинова Н. И. Экономика труда и социально-трудовые отношения: Учеб. пособие. пособие. – К.: Кондор, 2003.– С. 102 – 133.

4. Засади соціального партнерства, вироблені МОП. Електрон. дан. – Режим доступу: http://studentam.net.ua/content/view/.../132/ – Назва з екрана.

5. Игнатьев Н.С. Социальное партнерство как условие повышения качества подготовки специалистов в колледже . Автореферат дис. ..ции к-та пед-их наук. Спец. 13.00.01/Игнатьев Миколай Сергеевич/ Казань, 2005.– 42 с.

6. Колот А. Соціально-трудові відносини: теорія і практика регулювання: монографія. Колот А.. - К.:КНЕУ, 2004.– 230 с

7. Ляшенко Т. Соціальне партнерство: шлях до ринкової держави // Юридичний вісник. – 1999. – №18. – 6–12 травня.

8. Манец Т. Социальное партнерство в системе профессионального образования как институциональное соглашение/ Т.В. Манец// Автореферат дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук. Екатеринбург, 2009. – Специальность: 08.00.01 Экономическая теория . – 45 с.

9. Мірошниченко О. Система показників стану соціального партнерства в Україні та її інформаційне забезпечення // Регіональні аспекти розвитку і розміщення продуктивних сил України. Збірник наукових праць. Вип. 7. - Тернопіль: ”Економічна думка . – 2002. – с 200–205. .

10. Олейникова О.Н. Социальное партнерство в сфере профессионального образования / Национальная Обсерватория профессионального образования Российской Федерации. – М.: Центр изучения проблем профессионального образования, 2001.– 85с.

11. Протасов В. Педагогические условия повышения качества подготовки специалистов на основе социального партнерства/В.В. Протасов// Автореферат дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук. Екатеринбург, 2002. – Специальность: 13.00.08 Теория и методика профессионального образования. – 43 с.

12. Смирнов И.П. Формирование механизма социального партнерства // Профессиональное образование. – 2003. – №2. – С. 30–31.

13. Сорока М. Я. Особливості розвитку початкової професійної освіти в умовах децентралізації в Російській Федерації. Дисертація на здобуття наук. ступеня к-та пед. наук. Спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти/М.Я.Сорока – К., 2008.

14. Українець С. Соціальне партнерство в Україні: перспективи законодавчого регулювання // Україна: аспекти праці. – 1998. – № 2. –С 22–25

15. Українець С. Соціально-трудові відносини в Україні: зміст і розвиток // Україна: аспекти праці. – 1999. – №3. – С. 35–41.

16. Чугаев К. Социальное партнерство как условие обеспечения качества начального профессионального образования/К.А. Чугаев//Автореферат дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук. Новосибирск, 2009. – Специальность: 13.00.08 – теория и методика профессионального образования.– 41  с.

17. Чугаев К. Обеспечение качества профессионального образования в условиях социального диалога/ К.А. Чугаев//Профессиональное образование. – 2004.– № 9. – С. 25–26.

18. Щербак Л.В. Створення системи соціального партнерства у сфері професійно-технічної освіти (методичні рекомендації). Щербак Л.В. – К. Геопринт, 2008. – 45 с.

19. Указ президента України № 347/2011 «Про Національну тристоронню соціально-економічну раду». Електрон. дан. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/13309.html – Назва з екрана.

20. Закон України «Про соціальний діалог в Україні». Електрон. дан. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2862-17 – Назва з екрана.

21. Розпорядження КМУ від 21 січна 2009 р. № 42 «Питання управління окремими державними професійно-технічними навчальними закладами, підпорядкованими МОН». Електрон. дан. – Режим доступу: http://news.yurist-online.com/laws/2040/ – Назва з екрана.

22 Розпорядження КМУ від 27 серпня 2010 р. № 1723-р «Про схвалення програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011–2015 роки». Електрон. дан. – Режим доступу:http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1723-2010-%F0 – Назва з екрана.

Схожі:

Деякі аспекти професійної підготовки кваліфікованих робітників гірничого...
Серед багатьох проблем, які висуває перед нами майбутнє, освіта є необхідною умовою для того, щоб дати людству можливість просуватись...
ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ НА ТРАДИЦІЯХ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
«одним із важливих завдань підготовки кваліфікованих робітників для різних галузей економіки педагогічне сприяння їх духовному розвитку,...
1. Принципи і типи соціально-трудових відносин: солідарність, субсидіарність,...
Основні стратегії демократизації управління виробництвом. Порядок ведення тристоронніх переговорів на національному рівні і висновок...
Кількість
Значення електротехнічної підготовки для кваліфікованих робітників різноманітних професій. Розвиток енергетики, електротехніки та...
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ПТНЗ з метою активізації і удосконалення діяльності навчальних кабінетів (майстерень, лабораторій) щодо впровадження сучасних технологій...
МІЖПРЕДМЕТНА ІНТЕГРАЦІЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ...
Еми професійно-технічної освіти, яка повинна задовольняти потребу ринку праці у кваліфікованих робітниках, до яких висуваються підвищені...
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальний план розроблений на основі Типової базисної структури навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних...
Конкурс проводиться з метою підвищення рівня професійної підготовки,...
...
Конкурс проводиться з метою підвищення рівня професійної підготовки,...
...
УЗГОДЖЕНО
Конкурс професійної майстерності на кращого по професії проводиться з метою підвищення  рівня професійної підготовки, розвитку творчої...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка