|
Скачати 63.61 Kb.
|
МІЖПРЕДМЕТНА ІНТЕГРАЦІЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ОДИН ІЗ ПРОДУКТИВНИХ НАПРЯМКІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ Іванов Олександр Олександрович Донецьке вище професійне машинобудівне училище Соціально-економічні перетворення в Україні позначилися на розвитку системи професійно-технічної освіти, яка повинна задовольняти потребу ринку праці у кваліфікованих робітниках, до яких висуваються підвищені вимоги, засновані на том, що придбанні знання майбутній робітник повинен застосовувати в умовах, що постійно змінюються, стикатися з величезним потоком інформації. Отже на сьогодні необхідно знайомити уснів з різною технікою мислення, його прийомами, сприяти розвитку комунікативних здібностей учнів, розвитвати їх загальні та спеціальні уміння. З цією метою можна використати інтеграційну освітню технологію, яка зорієнтована на розвиток особи на базі добре засвоєного наочного матеріалу[1]. Серед видів інтеграції можемо виділити найбільш поширені, притаманні ПТНЗ[2]: а) вертикальна інтеграція – включає об’єднання одним викладачем в своєму предметі матеріалів навчання, що тематично повторюються в різні роки, на різному рівні складності; б) горизонтальна інтеграція – полягає в об’єднанні схожого матеріалу в різних навчальних предметах. Однією з проблем ПТО є співвідношення загальної середньої освіти та безпосердньо професійної освіти в межах ПТНЗ. Традиційно міжпредметна інтеграція спостерігається в межах одного виду підготовки: природничо-математична, суспільно-гуманітарна, професійно-теоретична. Однак реалії сьогодення потребують більш широкої горизонтальної інтеграції, а саме більшої інтеграції предметів загальноосвітньої та спеціальної підготовки. Доцільність цього висвітлена в роботах М.М. Берулави, С.Ю. Тюнникова. Зазначається, що основні напрямки інтеграції науки, техніки та виробництва в дидактично адаптованому вигляді можуть виступати в якості основних напрямків інтеграції загальної та професійної освіти. Розглядається політехнічний аспект інтеграції загальної середньої та професійної освіти, який має найбільш суттєвий вплив на формування готовності учня до політехнічної орієнтацї[3]. Значний інтерес для системи ПТО являє концепція цілістної школи, що розробляється німецькими вченими. Вона цікаве перш за все тим, що разом з загальноосвітньою підготовкою передбачає ремісничо-технічну, та я к наслідок політехнічну підготовку учнів, чим як раз на Україні і займаються ПТНЗ. Питання, яка концепція більщ доцільна для вітчизняної системи ПТО – концепція інтеграції загальної та професійної освіти, предметом якої є інтеграційні процеси, чи концепція цілістної школи, де інтегративний компонент явно не представлений, але визначається характеристиками концепції та виступає як результат її реалізації, залишається дискусійним і потребує проведення подальших досліджень. Слід відзначити, що обидві концепції передбачають комп’ютеризацію та інформатизацію навчального процесу, широке застосування мультимедійних засобів[4]. Інформаційні технології в ПТНЗ традиційно розглядають в трьох аспектах: як предмет вивчення, як засіб навчання, як інструмент автоматизації навчально-виробничої діяльності. Стрімкий розвиток інформаційного суспільства, поява і широке розповсюдження технологій мультимедіа і мережеві технології дозволяють використовувати інформаційні як засіб спілкування, виховання, інтеграції в світову спільноту. Сукупність традиційних і інноваційних напрямів впровадження інформаційних технологій створює передумови для їх широкого застосування в міжпредметній інтеграції. У сучасному освітньому процесі інтеграція неможлива без інформаційних технологій. Причини цього такі[5]:
Використання інформаційних технологій в міжпредметній інтеграції дозволяє:
Використання інформаційних технологій дає можливість відобразити не тільки предмет або явище у взаємозв'язку, але і значно розширити межі вивченого, знаходячи все нові і нові грані зіткнення. Як негативний бік міжпредметної інтеграції вважають велике навантаження на викладача і учня при підготовці до таких уроків, збільшення щільності уроку, відсутність деталізації. Застосування інформаційних технологій вирішує ці проблеми, перетворюючи мінуси на плюси. Можливості інтернет-ресурсів справді безмежні, вони дозволяють швидко і якісно відібрати потрібний матеріал; наприклад, за рахунок грамотно побудованої презентації щільність уроку не збільшується; сучасні інформаційні технології швидше дозволяють знаходити і зберігати деталі, ніж втрачати їх. Застосування інформаційних технологій дозволяє активізувати навчальну діяльність учнів та підвищити ефективність формування комунікативних компетенцій через елементи дистанційного навчання і інструментальні засоби універсального характеру[6]. Для розвитку когнітивних якостей учнів можна використовувати різноманітні завдання евристичного характеру, в яких потрібно відповісти на питання. Так само доцільно використовувати різні інформаційно-пошукові системи в Інтернет, on-line перекладачі, електронні словники і енциклопедії, електронні підручники за предметами загальноосвітньої та професійно-теоретичної підготовкою. Для розвитку креативных якостей учнів можна застосувати універсальні програмні продукти, які використовуються переважно для виконання різних письмових завдань та розрахункових робіт: творів, есе, рефератів, оформлення творчих робіт, для створення комп'ютерних презентацій, наочних ілюстрацій, технічних креслень, розархунків режимів технологічних процесів. Цілеспрямоване використання програмних засобів універсального призначення дозволяє розширити можливості освітнього середовища в умовах професійного навчання і вивести на новий рівень продуктивну пошуково-дослідницьку і творчу діяльність учнів. Програмне забезпечення контролюючого і тренувального характеру дає цілий ряд переваг перед проведенням звичайного контролю. Інформатизація дозволяє зробити контроль об'єктивнішим, не залежним від суб'єктивності викладачів. Процес міжпредметної інтеграції, не дивлячись на його трудомісткість, добре вписується в систему професійно-технічної освіти. Наочна роз'єднаність стає однією з причин фрагментарності не тільки світогляду випускника ПТНЗ, а і його професійних компетентностей. Таким чином, ізольованість предметів, їх слабкий зв'язок один з одним породжують серйозні труднощі у формуванні у учнів цілісної картини світу, зокрема створює труднощі при вирішенні проблеми професійної самореалізації. Саме міжпредметна інтеграція дозволяє своєю нестандартністю зацікавити учнів, дає їм можливість використовувати, підсумовувати і по-новому осмислювати отримані раніше знання. Разом з тим надаються можливості поглиблення і отримання відразу декількох нових і міцних предметних компетенцій, формування компетенцій використання своїх знань в одній галузі з іншої, де індивідуальні інтереси, схильності і можливості учнів набувають значної спільності. До вищевикладеного хотілося б додати, що міжпредметна інтеграція дозволяє використовувати нові педагогічні методи зручні як для педагога, так і для учнів. В світлі сучасних технологій навчання інтеграція вигідна ще і тим, що вона дозволяє інженерно-педагогічному колективу формувати у учнів загальнонавчальні компетенції, що неможливе при ізольованому вивченні предметів. Завданням викладчів стає пошук шляху переробки елементів змісту і структури навчальних дисциплін. Список використаних джерел: 1. Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий: В 2 т. Т.1. М.: НИИ школьных технологий, 2006. - 816 с. 2. Ятайкина А.А. Об интегрированном подходе в обучении// Школьные технологии. 2011, №6, C.10-15. 3. Педагогические технологии/Под общей ред. В.С.Кукушкина. – М.: ИКЦ «МарТ»; Ростов н/Д: ИЦ «МарТ», 2004. – 336 с. 4. Марчук Е.В.Начальное профессиональное образование в Германии на современном этапе: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук: специальность 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Марчук Екатерина Васильевна; [Волгогр. гос. пед. ун-т]. - Волгоград: 2010. - 22 с. Режим доступу: http://www.dissercat.com/content/nachalnoe-professionalnoe-obrazovanie-v-germanii-na-sovremennom-etape. 5. Кюн Н.Ф.Использование возможностей ИКТ для межпредметной интеграции//Электронный сетевой журнал «Вопросы Интернет Образования». Режим доступу: http://vio.uchim.info/Vio_96/cd_site/articles/art_2_3.htm 6. Захарова И. Г.Информационные технологии в образовании. – М.: Издательский центр «Академия», 2003. – 192 с. |
СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ОСНОВНА ФОРМА ВЗАЄМОДІЇ ПТНЗ ПОЛІГРАФІЧНОГО... ... |
УЗГОДЖЕНО Конкурс професійної майстерності на кращого по професії проводиться з метою підвищення рівня професійної підготовки, розвитку творчої... |
Деякі аспекти професійної підготовки кваліфікованих робітників гірничого... Серед багатьох проблем, які висуває перед нами майбутнє, освіта є необхідною умовою для того, щоб дати людству можливість просуватись... |
Конкурс проводиться з метою підвищення рівня професійної підготовки,... ... |
Конкурс проводиться з метою підвищення рівня професійної підготовки,... ... |
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ... Обсягу інформації та залучення інформаційних ідей, засобів і технологій майже до кожної галузі людської діяльності. Навчання з використанням... |
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ... Обсягу інформації та залучення інформаційних ідей, засобів і технологій майже до кожної галузі людської діяльності. Навчання з використанням... |
Кількість Значення електротехнічної підготовки для кваліфікованих робітників різноманітних професій. Розвиток енергетики, електротехніки та... |
СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ Т педагогічних наук, доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій. Шевченко Людмила Станіславівна – кандидат педагогічних... |
Урок-проект з української мови Тема: удосконалення знань про складне... Тема: удосконалення знань про складне речення і його типи (з використанням інформаційних технологій) |