1-й семестр
Розділ І. Форма в образотворчому мистецтві (16 годин)
|
Тема 1. Форма (площина, конструкція, об’єм)
|
Навчальні завдання
|
Орієнтовані
твори для
сприймання
|
Орієнтовані тематичні вправи
та завдання
|
Художні
техніки та
матеріали
|
Твори
мистецтва, що інтегрують у
навчальний
процес
|
1. Вивчення геометричних форм та фігур. Площинне та об’ємне рішення. Розвиток логічного мислення.
|
Бесіда „Види графіки”, стилі та напрями в мистецтві. Кубізм. Супрематизм. К. Малевич „Чорний квадрат”
В. Татлін , Л. Попова.
|
1. Графічні вправи, замальовки геометричних фігур, форм.
2. Вправи на зображення конструктивного складу предметів.
|
Олівці, туш, перо, фломастери.
|
А. Ведель. „Херувимська”
|
2. Відтворення реальної форми предметів, пропорції. Засоби виразності графіки. Геометрична подібність зображення природних форм.
|
Геометричні тіла: піраміда, куб, паралелепіпед. Таблиці.
Д. Арчімбольдо „Бібліотекар”;
І. Кулик. „ Ільїнська церква ”.
|
1.Вправи на створення плям силуетів геометричних фігур.
2. Перспективне зображення коробки (куба, паралелепіпеда).
3. Виконати композицію на тему: „Подорож у країну геометричних тіл”. Конструювання предметів, машин з геометричних тіл (ескіз).
|
Олівці, ручки (гелеві, кулькові), фломастери, пастель, кольорові крейди, вугіль.
|
Л. Бетховен. „Симфонія - 5”
|
3. Лінійна та повітряна перспектива. Побудова предметів призматичної форми .
|
Ю. Пименов. „ Міські пейзажі”; Д. Нарбут. „ Старі Черкаси”
М. Шагал. „ Над містом ”;
І. Бондар. „У Черкасах осінь”, „Каштани цвітуть”; А. Недосєко. „Черкаський дворик”; О. Шалабаєва. „Старий дворик”.
|
1. Вправи-замальовки на передачу масштабності та пропорцій.
2. Графічна побудова предметів призматичної форми
3.Творче завдання: „Куточок рідного міста”.
|
Олівці, фломастери, туш, перо, гуаш.
|
Е. Гріг. „Ранок” із Першої сюїти до драми Г.Ібсена „Пер Г`юнт”;
В. Моцарт . „Симфонія – 40”.
|
4. Графічні засоби виявлення об’ємної форми та фактури. Пляма , штрих, лінія .
|
Силуетна графіка Г.Нарбута,
В. Вазарелі.
|
1.Вправи на створення плям-силуетів птахів , тварин , риб -
„Хто сховавсь у плямі?”.
3. Творче завдання. Графічна композиція на одну із тем: „Пустотливі звірята”, „Зустрілися лісові птахи”, „Риби в акваріумі”.
|
Олівці, ручки (гелеві, кулькові ), фломастери, пастель, кольорові крейди, білила, акварель, гуаш, різні пензлі. Кляксогафія.
|
Е. Гріг. „Пташка”; Д. Шостакович. „Ведмідь”;
К. Сен -Санс. „Лебідь”;
М. Римський-Корсаков. „Зібралися птахи” (опера “Снігуронька”);
Р.Щедрін. Фрагмент із балету „Горбоконик”, „Золоті рибки”.
|
5. Засоби виразності живопису. Виявлення об’єму , форм, матеріалу, настрою. Пляма , мазок, монотипія , кляксографія.
|
К. Білокур. „ Квіти”;
Арчімбольдо. „ Чотири пори року”, „ Флора”;
Т. Яблонська. „ Літо ”;
А. Пластов. „Осінній етюд”.
|
1.Вправи на створення плям - силуетів (розвиток абстрактного мислення).
2. Створення цікавого образу живописними техніками „Осіннє дерево”.
|
Кляксографія , монотипія, гуаш, туш, акварель, перо, різні пензлі .
|
В. Сокольський. „У гаю”;
Г. Маляр. „ Ранок”; Д. Кабалевський. „Три подруги”.
|
6. Колір та форма у роботах М. Прийма-ченко. Вирішення декоративної композиції.
|
М. Приймаченко. „Дикий звір”, „Буслики”, „Лісова павлина”, „Пава на хмелю”, „Слон”, „Фантастична звірина”, „ Котячий цар”, „Чайка у гніздечку”, „Фіолетовий звір”.
В. Яковець. „ Дикий кіт”.
|
1.Вправи на спрощення природних форм (стилізація).
2. Ескіз птаха або звіра , пошук композиції.
3. Створити композицію „ Птах щастя” або „Дивний звір ”.
|
Гуаш, акварель, пастель, пензлі.
|
А. Мігай. „ Зелений світ ”;
Українські народні пісні: „Котику сіренький”, „Зайчику, мій братику”, „Два півники”, „Занадився журавель”; Л. Лисенко. „Пісня лисички” з опери „Коза-дереза”; К. Стеценко. „Іде коза”; С. Прокоф’єв. Симфонічна казка „Петя і вовк”, теми: пташки, качки, кицьки, вовка.
|
7. Виявлення форми пластичними засобами. Рельєф .
|
В. Ватагін , В. Гніздовський
(серія графічних творів ).
|
1. Замальовки морських істот.
2. Проліплювання основи.
3. Створення рельєфу на тему:
„ Морські істоти .”
|
Пластилін, солоне тісто, глина.
|
М . Римський-Корсаков.
Фрагмент із опери „Садко”;
Ф. Шуберт. „Форель”;
М. Чюрльоніс. „Море” -симфонічна поема.
|
8. Засоби виразності скульптури. Об’єм, пластика форми, фактура. Способи ліплення скульптури. Скульптура малої форми, дрібна пластика.
|
Анімалістична скульптура В.Ватагіна, І. Єфімова.
|
1.Повторити способи ліплення:
а) пластичний;
б) конструктивний;
в) нарощування.
2. Ліплення анімалістичної
скульптури.
|
Глина, пластилін, солоне тісто.
|
О.Бородін. Симфонія-2
„ Богатирська”, фрагмент;
Х.В. Глюк. Фрагмент із опери „ Орфей та Евридіка.”
|
Тема 2. Світлотінь
|
9. Графічні засоби виявлення об’ємної форми. Передача світлотіні та об’єму (лінією, штрихом, тоном)
|
Таблиці академічної побудови „ Геометричні тіла”.
А. Веснін. Театральна
декорація до „Федре”
Ж. Расіна.
|
1. Вправи на побудову куба , циліндра.
2. Побудова зі своєї точки зору куба та циліндра (з натури).
3. Передати об’єм тоном, штрихом.
|
Простий олівець, гумка.
|
П. І. Чайковський. „Танок із кубками”.
|
10. Об’єм, передача світлотіні.
Хроматичні та ахроматичні
кольори. Передати об’єм тоном.
|
І. Хруцький. „Плоди та свічка”;
К . Білокур. „ Сніданок”
|
1. Вправи на виконання тонової розтяжки.
2. Побудова кулі та піраміди.
3. Передати об’єм тоном.
|
Акварель, метод лесіровки. Гризайль.
|
Ю. Щуровський. „Після перегляду Куїнджі”.
|
11.-12. Композиція у живописі.
Живописні засоби виявлення об’єму.
Малювання з натури.
|
В. Черкасов. „Золота осінь”;
В. Монастирський. „Гуцульський натюрморт ”; К. Білокур. „Натюрморт з хлібом”, „Сніданок”.
|
1. Вправи на композиційне розміщення групи предметів.
2. Аналіз форми та розкладання складних форм предметів на прості.
3. Графічна побудова натюрморту.
4. Виконання роботи в кольорі, прокладання власних та падаючих тіней, рефлексів.
|
Олівець, акварель,
гуаш, пастель , пензлі.
|
Е. Гріг. „У печері гірського короля”, із драми Г.Ібсена „Пер Г`юнт”.
|
13. Декоративні засоби виявлення об’ємної форми, світлотіні.
Декоративний пейзаж.
|
М. Тимченко. „На лузі в Седневі”, „Стоїть гора”;
розписи палехських майстрів.
|
1. Вправи на спрощення природних форм дерев (виявлення основних елементів).
2. Виконання ескізу графічно.
3. Виконання композиції :
„В лугах за рікою”, „Рідні краєвиди”.
|
Кольоровий папір,
клей, ножиці, акварель, гуаш, пензлі (техніка - пуантилізм).
|
М. Гайворонський. „Зима і весна”; О. Лядов. „Чарівне озеро”; О. Філіпченко. „Ми на луг ходили”; А. Вівальді. „Пори року”; П. Чайковський. „Пори року”.
|
14-15. Новорічні сувеніри: маски, костюми.
Колаж, паперопластика, аплікація.
|
Маски карнавальних костюмів, твори майстрів декоративного мистецтва.
|
1. Ескізи – замальовки.
2. Виготовлення шаблонів,
деталей.
3. Практична робота учнів.
|
Кольоровий папір,
тканина, клей, ножиці, папір, гуаш, пензлі.
|
Р. Шуман. „Дід Мороз”.
|
16. Підсумок по темі. Тестування.
|
|
|
|
|