Урок №
Клас 5
Тема: Використання декоративних елементів в оформленні дитячої книжки. Творча колективна робота «Весела абетка».
Мета:
Ознайомити учнів із елементами будови дитячої книжки, особливостями поєднання шрифтових композицій та ілюстрацій, особливостями створення букви - образу та композиційного розташування елементів на сторінці книжки.
Продовжити ознайомлювати учнів з творчістю видатного українського художника-графіка Г. Нарбута.
Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, образне мислення й фантазію у процесі створення букви-образа.
Виховувати любов до книги; активізувати творчі здібності учнів.
Обладнання: DVD програвач, телевізор, загадки про букви, абетку, вірші Варвари Гринько «Українська азбука», Віктора Дзюби « Український алфавіт», букви для жеребкування , заготовки аркушів з буквами та віршами для учнів.
зоровий ряд: репродукції абетки Г. Нарбута, малюнки-зразки буквиць, дитячі роботи з зображенням буквиці декоративної, букви-образа, шрифтової буквиці, відеофільм «Вчимо букви», українські абетки.
Матеріали для учнів: простий олівець, аркуш кольорового паперу, фломастери.
Тип уроку: комбінований, інтегрований з українською мовою, літературою, історією, музичним мистецтвом.
Девіз уроку:
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь:
Видумуй, пробуй і твори!
Фантазію та розум прояви!
«Чудесний світ відкривається в живих барвах, яскравих і трепетних звуках, у казці та грі, у власній творчості, у красі, що надихає ... серце, у прагненні робити добро»
(В. Сухомлинський).
Хід уроку
І Організація класу
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок -
Починається урок!
II Актуалізація опорних знань
Пригадаймо вивчений матеріал з минулих уроків:
1. Розумова «розминка».
Вид образотворчого мистецтва, в якому твори створюються олівцями, фломастерами, за допомогою штрихів, крапок, плям називається …. (графіка);
Перша буква тексту в книжках, декоративно оздоблена називається … (буквиця);
Розрізняють види буквиць… ( декоративна буквиця, буква-образ, шрифтова буквиця);
Творчість якого художника-графіка ми вивчали на минулому уроці?
(Г. Нарбута)
Чим особлива його творчість? Які твори мистецтва він створив?
2. Дидактична гра «Зайвий елемент»
Представляє вчитель буквиці, учні називають вид буквиці і знаходять зайву буквицю.
ІІІ. Формування задуму уроку
1. Загадки:
Всім про все вона розкаже
І малюночки покаже.
Усіх розуму навчить,
Хоч сама завжди мовчить.
(Книга)
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш.
(Буква)
Пригадаймо знову, діти:
Скільки літер в алфавіті?
І всі разом скажем так:
ТРИДЦЯТЬ ДВІ
ТА М'ЯКИЙ ЗНАК.
2. Асоціативний кущ «Абетка»
Що найперше виникає у вашій уяві, коли ми говоримо «Абетка»
Букви всі від - А до Я, -
Як одна міцна сім’я.
- Для дітей якого віку створюються «Абетки»?
Якими кольорами зображені ілюстрації в «Абетці»
В якому році була створена перша українська «Абетка»?(1917р.)
ІV. Оголошення теми уроку: Використання декоративних елементів в оформленні дитячої книжки. Сьогодні на уроці вас чекає колективна творча робота - створення дитячої книжечки «Весела Абетка».
Веселе місто Алфавіт,
Йому сьогодні наш привіт!
До нього нам лягає путь —
У ньому літери живуть.
Живуть там літери в словах,
А кожне слово — звір чи птах,
Травиця чи барвистий цвіт.
Отож в похід за мною вслід!
V. Пояснення нового матеріалу.
Довідкове бюро.
1708 року з’являється абетка Каріона Істоміна – це був перший ілюстрований буквар для хлопчиків та дівчаток. Складений і написаний він був для царевича Олексія – сина Петра І. Його виконували як потішну книжку, тому що він містив ще й ілюстрації. У цьому букварі вперше не вихваляли різки. І вперше застосувався наочний метод. Кожен малюнок ніс пізнавальне навантаження, розширюючи кругозір дітей. Цей буквар був першою дитячою енциклопедією. Кожній букві приділялася сторінка, поділена на три частини. Угорі розташовувалися букви алфавіту. У середині – барвиста мініатюра, у нижній частині сторінки – вірш на кожну букву.
Давайте з вами порівняємо чи змінилася будова сучасної абетки?
2. Перегляд «Абеток». Під час перегляду разом з учнями виявляємо
складові елементи книжки - «Абетки» ( обкладинка, сторінки з буквами, віршами, ілюстраціями).
3. Перегляд відео матеріалу «Відео абетка»
V. Пояснення виконання роботи.
Вчитель роздає методом жеребкування всім учням букви для оформлення власної сторінки колективної абетки.
На кожному аркуші в лівому верхньому куточку наклеєна буква. Знизу в правому куточку наклеєний вірш до букви абетки.
Наша мета практичної роботи полягає в ознайомленні з елементами будови дитячої книжки, особливостями поєднання шрифтових композицій та ілюстрацій, особливостями створення букви - образу та композиційного розташування елементів на сторінці книжки.
Робота ваша – колективна. Тому, працюючи колективно ви повинні дотримуватись таких правил:
Єдності в композиційному оформленні (показую приклад оформлення сторінки);
Єдності в техніці виконання – всі роботу виконувати будете фломастерами;
Довгі палички кругленькі –
Сині, жовті, червоненькі.
На папері походили,
Кольори свої лишили…
Звуться палички оці
Кольорові …
Використовуєте всі зображення букви – образа;
Єдності в кольоровому рішенні – контрастне зображення (яскраві кольори)
Зверніть увагу на віршик знизу. Кому складно буде уявити образ букви – скористайтеся описом букви-образу вашої букви, це допоможе вам у роботі.
Наочне демонстрування вчителем прикладу оформлення сторінки.
VІ . Практична робота учнів.
1. Виконання тренувальної вправи.
До дошки виходять двоє учнів, вчитель зачитує опис букви-образу.
Завдання дітей: намалювати букву-образ, про яку йде мова.
2.Самостійна робота учнів.
(Звучить аудиозапис. Учні працюють під контролем учителя.)
VІІ. Аналіз та оцінювання колективної роботи.
На дошці розміщуються роботи в алфавітному порядку. Учні разом аналізують роботи, обирають найактивніших учнів та найкращу сторінку.
Нагородження учнів, за підсумками уроку, в номінаціях «За творчий підхід», «За зусилля», «Найкращий на уроці».
VІІІ. Рефлексія.
Учитель: Ось настав підбити підсумки нашого уроку.
Технологія «Продовж речення».
Я дізнався про…
Працюючи колективно я відчував…
Мені вдалося ...
На уроці ми використовували знання з предметів…
Україна — це єдина
Наша рідна Батьківщина
Тож вивчаймо, діти, мову
веселкову, барвінкову.
(Віктор Дзюба)
Завершення уроку: Всі ви діти – молодці,
Гарно працювали!
Уже дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати!
ХІХ. Домашнє завдання.
|