В. Н. Шавровська, методист Черкаського


Скачати 95.55 Kb.
Назва В. Н. Шавровська, методист Черкаського
Дата 01.04.2013
Розмір 95.55 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
В.Н.Шавровська, методист Черкаського

обласного інституту післядипломної

освіти педагогічних працівників

Н.В.Шавровська, викладач Черкаського національного університету ім.Б.Хмельницького, кандидат

психологічних наук

Базова програма “Я у Світі”


у навчально-виховних комплексах області

Історичні зміни в розвитку українського суспільства призвели до реформування освіти, у тому числі і дошкілля. Величним звершенням у перебудові суспільного дошкільного виховання стала нова Базова програма “Я у Cвіті”.

Базова програма розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі” схвалена колегією Міністерства освіти і науки України від 21 березня 2008 року та затверджена наказом від 29.01.2009 р. №41.

Цим наказом передбачено, що дошкільні навчальні заклади можуть розпочинати роботу за новою програмою поетапно, тобто з урахуванням можливостей кожного закладу.

«З 01.09.2009 року доцільно розпочати роботу за новою програмою:

  • дошкільним навчальним закладам, які брали участь в апробації “Програми”;

  • групам дітей раннього віку;

  • групам, які здійснювали навчально-виховний процес за програмою “Зернятко”;

  • групам дітей молодшого віку;

  • групам чи дошкільним навчальним закладам, у яких вихователі готові працювати за “Програмою”.

У разі відсутності програми, чи за умови неготовності вихователя до її сприйняття, дошкільні навчальні заклади продовжують працювати за попередніми програмами, однак цей термін не може бути більшим, ніж один рік», - зазначено в листі “Організація освітнього процесу і дошкільних навчальних закладах у 2009/2010 навчальних роках” МОН України №1/9-393 від 10.06.09.

Працівники дошкільних закладів, які підвищили кваліфікацію при ЧОІПОПП у 2006-2009 роках отримали відповідну підготовку щодо реалізації вимог Базової програми “Я у Світі”.

Базова програма розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі” істотно відрізняється від попередніх програм. Програми “Малятко”, “Дитина” та інші передбачали здійснення підготовки дітей до школи.

Базова програма “Я у Світі” має на меті «…формування в дитини цілісного уявлення про природу, предметне довкілля, суспільство, людей, культуру, тобто забезпечення реального оволодіння дітьми законами повноцінного життя, прищеплення їм елементарної життєвої мудрості”. (Лист МОН України №1/9-393 від 10.06.09).

Діяльність керівника освітнього закладу має бути спрямована на забезпечення оптимальних умов з організації освітнього процесу вихованців за такими напрямами:

  1. Створення розвивального життєвого простору дітям (Програма “Я у Світі”, с.308-312).

  2. Організація життєдіяльності дошкільників відповідно до Програми “Я у Світі” (с.312-318).

  3. Здійснення методичного супроводу діяльності вихователів в умовах різновікових груп.

  4. Аналітико-корекційна робота в умовах упровадження Базової програми «Я у Світі»:

  • експертне оцінювання освітнього процесу;

  • експертна оцінка педагогічних та методичних проектів;

  • коригування педагогічних проектів щодо вимог Базової програми “Я у Світі”.

  1. Формування у педагогів навичок:

  • експертної самооцінки власних педагогічних проектів та освітнього процесу в вихователями;

  • внесення коректив до педагогічних проектів (конспекти занять з періодичної літератури);

  • моделювання варіантів сучасного освітнього процесу згідно з Базовою програмою “Я у Світі”;

  • планування сучасного освітнього процесу за програмою “Я у Світі”.

Пропонуємо деякі роз’яснення до основних напрямів. У першу чергу, потрібно:

1. Зосередити увагу на забезпеченні умов для самостійної діяльності дітей кожного вікового угрупування. Передбачити відповідний добір іграшок та обладнання, безпеку устаткування та взаємодії малят з старшими вихованцями. Сприяти формуванню дітей-моніторів (старші вихованці – в ролі педагога), які стають опікунами малюків.

Радимо в організації режимних процесів подбати про поступовість залучення дітей до виконання дій, починаючи з найменших, щоб не порушувати режим.

Розпорядок дня має бути складений з урахуванням вікових підгруп вихованців.

2. Під час організації освітнього процесу варто врахувати регламентацію кількості занять (Базова програма, с.316), визначену Програмою “Я у Світі” у залежності від вікового та кількісного складу кожної підгрупи (чи наявна можливість і є сенс проводити заняття підгрупами, чи вирішувати навчальні і виховні завдання в різних видах спільної дитячої діяльності”).

Адже змістову сторону занять можливо унаочнити, розширити, поглибити, урізноманітнити в різних видах діяльності, що рекомендовані програмою, як то ігрова, мовленнєва, образотворча, екологічна, театралізована, конструктивна, дослідницька та ін.

У такий спосіб здійснити засвоєння знань, умінь і навичок вихованцями поза заняттями.

Калейдоскопічну низку навчально-виховних та режимних заходів можна і потрібно перетворити в широке русло інформативно-емоційного, практичного, життєвого досвіду кожного учасника процесу, щоб уникнути навчально-дисциплінарної моделі навчання, забезпечивши особистісно-орієнтований підхід до навчання.

Наприклад, навчальний блок знань “Водичко, водичко, умий мені личко” прилучає дітей до:

  • ігор з водою, визначення рівня плавучості предметів з різних матеріалів – вранці;

  • виявлення наявності води в стравах та потреби її для виготовлення певних продуктів харчування (під час їжі);

  • виявлення, в яких приміщеннях дитячого садка наявна вода і для яких потреб (під час екскурсії-пошуку).

Враження доповнюються читанням художніх творів, створенням картин про воду для галереї з коментарем про потребу та необхідність, небезпеку води.

3. Здійснення методичного супроводу діяльності вихователя в умовах різновікової групи має на меті забезпечити:

  • індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу;

  • відповідність форм роботи віковим психологічним та фізіологічним особливостям вихованців;

  • відмову від традиційної, авторитарної моделі навчання і виховання дошкільнят, яка характеризується переважанням вербальних методів впливу, що, як правило, призводить до стійкої залежності дитини від вказівок дорослого;

  • розумний баланс регламентованих видів діяльності дітей та вільної гри;

  • урізноманітнення видів діяльності (ігрової, дослідницької, мовленнєвої, театралізованої, продуктивної, образотворчої, музичної);

  • вибір форм організації, які сприяють максимальній самостійності вихованця;

  • принцип міждисциплінарності: здійснення взаємозв’язку між різними сферами життєдіяльності дитини, складниками режиму її перебування в освітньому закладі;

  • чіткість завдань, послідовність у викладенні матеріалу, повторюваність знань тощо;

  • використання активних методів навчання;

  • умови для налагодження добрих взаємин між дітьми, а саме: організацію їхньої спільної діяльності, емоційної комфортності, особистісної свободи, ініціативності та активності в спілкуванні;

  • форми взаємодії дітей з дорослими в системах “Дитина – вихователь”, “Дитина – батьки”;

  • оцінку ефективності освіти дошкільників не за обсягом знань, а як поєднання знань з особистісними базовими якостями, необхідними дитині в соціальному, природному довкіллі, передбаченими Програмою “Я у Світі”;

  • моніторинг результатів розвитку дітей, їхніх досягнень у набутті життєвої компетентності.

Це цілком можливо, якщо передбачити в освітньому процесі реалізацію основних ліній розвитку з допомогою методичних прийомів, застосування яких осучаснить навчання. Зокрема:

Фізичний розвиток: використання зорових орієнтирів; оцінка рухової діяльності дошкільнят; обстеження; коментування; використання еталонів, навчання дітей бачити власні досягнення та планувати їх; використання художнього слова та музичного супроводу; регулювання фізичного навантаження тощо.

Соціально-моральний розвиток: спонукання дітей порівнювати себе, свої дії, поведінку з однолітками; наслідувати гарні зразки, планувати й розподіляти ролі, мирно розв’язувати конфліктні ситуації; формувати реалістичну самооцінку; виробляти вміння вибирати доцільну поведінку, налагоджувати контакти, визначати особисті досягнення, захищати власні інтереси, проводити спостереження з коментуванням тощо.

Емоційно-ціннісний розвиток: заохочення до мовчазного спілкування, коригування власної поведінки, наслідування; давати уявлення про засоби впливу на іншу людину, визначення її емоційного стану; міміку та жестикулювання, форми привітання, оцінку дій; спонукати до створення правил поведінки для певної ситуації тощо.

Пізнавальний розвиток: організація спостереження, експериментування; спонукати до розмірковування; уточнення, ствердження сказаного, осмислення за аналогією, діалогу та діалогічного мовлення тощо; встановлення причин та наслідків подій; показ та пояснення.

Мовленнєвий розвиток: вправляння у постановці запитань, порівнянні, розповіданні, спонукати до мовленнєвого спілкування, ведення усного щоденника; проведення оглядової екскурсії, дидактична гра, перехід казки в розповідь, складання казки, визначення у художньому творі добра і зла, серіація картинок за настроєм тощо.

Художньо-естетичний розвиток: виділення реального і казкового, ознайомлення з декоративним дизайном, організація розглядання та милування творами мистецтва, спонукання до імпровізації вироблення оцінно-естетичних суджень; малювання з натури, моделювання гардеробу для ляльок за сезонами; вироблення вміння аналітично сприймати предмет, організація колективного створення картин, панно, аплікацій тощо.

Креативний розвиток: спонукання до узагальнення почутого та побаченого; коментування; прищеплювати вміння бачити нове, міркувати у нових умовах, фантазувати, долати труднощі, коригувати власну поведінку, перевтілюватися; формувати допитливість тощо.

Застосування таких прийомів забезпечує сучасність, розвивальну спрямованість освітнього процесу та допомагає будувати його за новими вимогами.

Наведемо приклади використання пропонованих прийомів:

Зміст роботи

Діяльність дітей

Основна лінія розвитку

Спостереження з коментуванням за рухом автотранспорту щодо дотримання чи порушення правил дорожнього руху водіями.

Спостереження за рухом пішоходів по тротуару та за переходом дороги

Зосередження на ситуації, оцінка дій, коментування, осмислення за аналогією, аналіз, узагальнення побаченого, розмірковування з приводу праводоцільної поведінки чи її порушення. Визначення меж безпеки дій водія, пішоходів.

Спостереження з допомогою приладів з обмеженою площею огляду: екран телевізора з цупкого паперу з вирізаним отвором.

Соціально-моральний, емоційно-ціннісний, пізнавальний, мовленнєвий

Оцінка дітьми поведінки своїх ровесників

Спостереження з використанням бінокля (саморобного) чи телеекрана. Визначення межі безпечних дій, правильності чи неправильності поведінки окремих вихованців. Намагання дітей налагодити контакти зі своїми товаришами в конкретних ситуаціях.

Соціально-моральний, емоційно-ціннісний, пізнавальний, креативний, мовленнєвий

Читання казки Івана Франка “Лисиця і журавель”

Ініціювання власних рішень. Розв’язання питання: як же нагодувати персонажів.

Щодо лисички вихід шукають дівчатка, щодо журавля – хлопчики. Формування етикету гостинності.

Мовленнєвий, пізнавальний, креативний, соціально-моральний, художньо-естетичний

Отже, у кожному освітньому заході можна використати методичні прийоми з кількох (3-5) ліній розвитку, що підвищує цінність діяльності.

Таким чином, створюються передумови для реалізації Базової програми «Я у Світі», яку можна вже у 2009/2010 навчальному році починати впроваджувати з усіма віковими категоріями дітей.

За дотримання в цілому сталого режиму життєзабезпечення у дошкільних навчальних закладах на сьогодні здебільшого відсутня педагогічна єдність змісту між заняттями, прогулянками, іграми, самостійною діяльністю вихованців.

Сучасна модель організації педагогічного процесу з дошкільниками має бути єдиною комплексною діяльністю, яка сприяє повноцінному буттю дитини, її активній творчій поведінці у специфічних для даного виду процесах:ігровому, продуктивному, комунікативному, театралізованому, художньому тощо.

Саме таку модель, що ґрунтується на методі занурення, - розробили учасники обласної дослідно-експериментальної лабораторії ЧОІПОПП. Вона передбачає заглиблення у певні навчальні проблеми протягом дня.

За умови, коли предмет, явище, подія протягом дня стають об’єктом пошуку, дослідження, роздумів, обговорення, гри, докладання мистецьких умінь, відбувається тривала зустріч дитини з новим, незнайомим, яке в результаті стає близьким та зрозумілим, чого не скажеш про калейдоскопічне ознайомлення дітей з навколишнім на короткотривалих заняттях.

Лабораторія дошкільної і початкової освіти ЧОІПОПП підготувала методичні посібники під назвою «Сучасні освітні технології навчання дітей у різновікових групах», які побачили світ на сторінках журналу «Палітра педагога» (2004 р., № № 3, 4; 2006 р. №№ 1, 2; 2007 р, №1; 2008 р. № 3 під назвою “Метод занурення - сучасна модель навчання у різновікових групах”. Автор В.Н.Шавровська).

4. Аналітико-корекційна діяльність керівника НВК передбачає визначення рівня реалізації нових підходів в організації освітнього процесу відповідно до вимог Базової програми «Я у Світі». Наскільки педагог використав доцільні методичні прийоми, які стимулюють вихованців до об’єднання, координування, встановлення цільових та емоційних контактів, дотримання правилодоцільної поведінки, діалогізації, вміння керуватися спільними інтересами, вносити пропозиції, приймати рішення та багато іншого. Доцільне у цьому плані твердження Д.Пойа «Для того, щоб вивчення було найбільш ефективним, учень повинен самостійно відкрити настільки велику частину виучуваного матеріалу, наскільки це за цих обставин можливо».

Спільне (директор – вихователь) проведення експертної оцінки освітнього процесу збагатить вихователя вмінням самоаналізу власної діяльності, внесення доцільних коректив в навчання.

Міністерство освіти і науки України готує нові методичні рекомендації щодо планування роботи дошкільного навчального закладу за програмою “Я у Світі”, обговорення яких буде висвітлюватись у ЗМІ.

Схожі:

Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
В. Н. Шавровська, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Л.І. Даниленко, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка