|
Скачати 179.27 Kb.
|
Розділ ІІ. Розчини. Задачі на розчини посідають особливе місце в курсі хімії. Їхнє значення неможливо переоцінити. Адже поняття розчинів використовують в курсі органічної, неорганічної та загальної хімії. Характеристикою розчину є кількість речовини, яка міститься в певній масі або об’ємі розчину. Ця характеристика називається концентрацією. Концентрація може бути масовою (у частках або відсотках) або об’ємною (молярною чи нормальною). За масами розчинника і розчиненої речовини можна визначити масу і концентрацію розчину. За масою розчинника можна знайти масу розчину заданої концентрації і масу розчиненої речовини, яку потрібно розчинити в певній масі розчинника, щоб утворився розчин заданої концентрації. За масою розчиненої речовини можна знайти масу розчину заданої концентрації і масу розчинника, в якому треба розчинити задану кількість речовини, щоб утворився розчин заданої концентрації. За масою розчину заданої концентрації можна визначити маси розчинника і розчиненої речовини, потрібні для приготування певної маси розчину заданої концентрації. Знаючи густину розчину, можна перерахувати масову концентрацію на молярну або нормальну і навпаки. За таблицею розчинності (див. додаток 2) можна знайти масу речовини, яка викристалізується при охолодженні певної маси насиченого при даній температурі розчину, і масу речовини, яку треба розчинити в насиченому при даній температурі розчині при нагріванні його до іншої температури, щоб утворився насичений при цій температурі розчин. 2.1. Обчислення масової частки і маси речовини в розчині Масова частка розчиненої речовини в розчині (ω (%) (р.р.)) – це відношення маси розчиненої речовини до загальної маси розчину. Розчинник Розчинювана речовина Розчин Опорні формули: ω (р.р.) = , якщо концентрація у частках від одиниці. ω % (р.р.) = , якщо концентрація у відсотках ω (%) (р.р.) – масова частка розчиненої речовини m (р.р.) – маса розчиненої речовини m (розчину) – маса розчину m (розчину) = m (р.р.) + m (Н2О) чи іншого розчинника Якщо відомий об’єм розчину і його густина , то масу розчину знаходять за формулою m (розчину) = V ∙ρ Виходячи з вищезазначеного, формула набуває вигляду: ω(%) (р.р.) = Приклад 9 Обчислити масову частку цукру в розчині, приготовленому при розчиненні 20 г цукру в 180 г води.
Приклад 10 Визначити масу та об’єм води, в якій потрібно розчинити 60 г солі, щоб утворився 25%-ний її розчин.
Якщо до вихідного розчину додають воду, то концентрація розчину зменшується, тобто розчин розбавляють. Отже, маса розчину зростає на масу доданої води, а маса розчиненої речовини, що містилась у вихідному розчині, залишається тією ж самою. Приклад 11 Визначити масову частку хлоридної кислоти в розчині, утвореному при додаванні 200 мл води до 300 г 40% її розчину.
Якщо до вихідного розчину деякої речовини додають ще певну порцію цієї ж речовини, то концентрація вихідного розчину зростає. Отже, маса розчину та маса розчиненої речовини зростають на масу доданої речовини. Приклад 12 Визначити масову частку кухонної солі в розчині, одержаному при додаванні 25 г натрій хлориду до 200 г розчину з масовою часткою солі 0,25.
Якщо до води додають речовину, яка реагує з нею, то масова частка обчислюється таким чином: Алгоритм 4
m (poзчину) = m (H2O) + m (речовини, що розчиняли)
Приклад 13 Визначити масову частку калій гідроксиду в розчині, одержаному при розчиненні 7,8 г калію в 200 мл води.
2.2. Обчислення молярної концентрації розчинів Молярна концентрація показує, яка кількість розчиненої речовини міститься в певному об’ємі розчину. Опорні формули: с (Х) = ; ν = с (Х) = (моль/л) Якщо відома масова частка розчиненої речовини в розчині та густина розчину, можна використати формулу: с (Х) = Часто молярну концентрацію речовини в розчині позначають великою літерою М біля цифри, що зазначає її. Наприклад, розчин з молярною концентрацією 2 моль/л – це 2М розчин. Розчин з молярною концентрацією речовини 0,1 моль/л – 0,1М розчин. Приклад 14 Визначити молярну концентрацію натрій хлориду в його розчині об’ємом 100мл, якщо там міститься 56 г солі.
2.3. Розв’язування задач з використанням поняття розчинності речовин Розчинність виражається масою речовини, що здатна розчинятись у певній масі або об’ємі розчинника, утворюючи насичений розчин. Найчастіше розчинність виражають кількістю грамів речовини, що може розчинитись при певній температурі у 100г розчинника. Опорні формули S = розчинника (Н2О) S – розчинність речовини Приклад 15 При випарюванні насиченого при 100С розчину натрій хлориду масою 200 г одержали твердий залишок масою 52,6 г. Обчислити розчинність натрій хлориду при даній температурі.
2.4. Розв’язування задач з використанням поняття викристалізації речовин Алгоритм 5
Алгоритм 6
Приклад 16 Розчинність натрій фториду при 400С становить 4,5 г, а при 00С – 4,1 г. Яка маса солі викристалізується при охолодженні насиченого при 400С розчину масою 540 г до00С?
2.5. Обчислення на приготування розчинів з масовою часткою речовини з кристалогідратів Кристалогідрати – сполуки, що містять у своєму складі кристалізаційну воду. Тобто, це кристалічні речовини, до складу яких входить певне число молекул води. Особливість розрахункових задач з кристалогідратами полягає в тому, що в розчині розчинюваною речовиною є сіль – складова кристалогідрату, а до маси розчину входить вся маса кристалогідрату з масою розчинника. Тобто, необхідно робити перерахунок з маси кристалогідрату на масу безводної солі, яка й буде розчинюваною речовиною. Опорні формули: ω (%) (р.р.)= Приклад 17 У воді масою 150 г розчинили мідний купорос масою 50 г. Визначити масову частку купрум (ІІ) сульфату в одержаному розчині.
Приклад 18 Обчислити масу мідного купоросу та води, необхідних для приготування розчину купрум (ІІ) сульфату масою 200 г з масовою часткою солі 16%.
Якщо до вихідного розчину деякої речовини додають ще певну порцію кристалогідрату цієї ж речовини, то концентрація вихідного розчину зростає. Отже, маса розчину та маса розчиненої речовини зростають. Маса розчину зростає на масу доданого кристалогідрату. Маса розчиненої речовини зростає на масу безводної солі в кристалогідраті: m2(розчину) = m1(розчину) + m (кристалогідрату) m2(р.р.) = m1(р.р.) + m (безводної солі з кристалогідрату) Приклад 19 Визначити масову частку натрій сульфату в розчині, одержаному при додаванні 16,1 г глауберової солі до 300 г розчину натрій сульфату з масовою часткою солі 0,2.
2.6. Обчислення на змішування розчинів Задачі даного типу можна розв’язувати поетапно з використанням раніше наведених формул, а можна розв’язувати з використанням формули змішуваних розчинів: ω(%) зміш. = ∙100 або з використанням правила „хреста” чи „квадрата Пірсона”: ω1 ω2 – ω3 а (масових частин) ω3 ω2 ω1 – ω3 b (масових частин) Алгоритм 7
Приклад 20 Змішали розчини сульфатної кислоти з масовими частками 10%, 25% та 32% з відповідними масами 120 г, 200 г та 350 г. Обчислити масову частку сульфатної кислоти в одержаному розчині.
Приклад 17 Які маси розчинів сульфатної кислоти з масовими частками 12% та 42% слід взяти для приготування розчину кислоти масою 600 г з масовою часткою 36%?
Задачі для самостійного розв’язування
|
Вивчення рельєфу в курсі «Фізичної географії» З 6-го по 8 клас значне місце посідають знання про рельєф, геологічну будову та корисні копалини. Основою для формування загальних... |
Метод розв’язування задач з теми «Теплові явища. Тепловий баланс» за допомогою схем Актуальність Освітнє, політехнічна і виховне значення завдань в курсі середньої загальноосвітньої школи важко переоцінити. Відомо, що чим більше... |
Урок хімії в 9 класі з теми програми «Розчини» Базові поняття й терміни: розчини, компоненти розчину, розчинник, розчинена речовина, розчинність, електроліти, неелектроліти, електролітична... |
Програма позакласної роботи з учнями по предмету хімії 1Етап(для 7 класу) Метан – як типовий представник органічної хімії. Гомологічний ряд метану(Алкани або Парафіни) |
ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ ПОНЯТЬ НА УРОК Ціалістів із вищою освітою. Особливе місце серед них посідають майбутні педагоги як високо компетентні і всебічно освічені фахівці,... |
Науково- методичне забезпечення Особливе місце серед них належить Г. С. Сковороді, педагогічні ідеї якого я використовую в роботі з обдарованими дітьми. Адже, Г.... |
Методичний посібник Розроблено: Л. В. Петриченко Задачі на розчини та сплави викликають серйозні труднощі. Тому розв’язані задачі такого типу допоможуть школярам і стануть для них... |
Роботи РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ВИКОРИСТАННЯ УНІВЕРСАЛЬНИХ СТЕНДІВ В КУРСІ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ |
Розділ V. Задачі з теми „Метали” Одним з найбільш цікавих та різноманітних видів задач є задачі, пов’язані з хімічними реакціями, що протікають при зануренні пластинок... |
Підпис) (прізвище, ініціали) На II курсі англійська мова використовується як засіб спілкування за спеціаль-ністю |