Науково- методичне забезпечення


Скачати 315.56 Kb.
Назва Науково- методичне забезпечення
Сторінка 1/3
Дата 04.01.2014
Розмір 315.56 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3



ВІННИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

ВІДДІЛ ОСВІТИ НЕМИРІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

НЕМИРІВСЬКИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ

ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ МЕТОДИСТА
НЕМИРІВСЬКОГО БУДИНКУ ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ
ТВОРЧОСТІ

ГОРБЕНКО ЛЮБОВІ ПЕТРІВНИ.


ТЕМА:
« Науково- методичне забезпечення

навчально- виховного процесу

у позашкіллі для розвитку творчого потенціалу учнів шляхом запровадження сучасних особистісно- орієнтованих форм і методів навчання

Анотація власного досвіду роботи

'

у сфері позашкільної освіти.
Діяльність має бути моя, захоплювати мене, виходити із душі моєї

К. Д. Ушинський

Маючи великий педагогічний досвід роботи в позашкільній установі, завжди вважала, що першочерговою умовою для педагога-позашкільника є його професійна майстерність та професійно-педагогічна компетентність, які особливо необхідні в роботі з обдарованими дітьми. Поєднання професійно значущих особистісних якостей із глибоким знанням сучасних досягнень психолого-педагогічної науки, володіння методикою викладання предмета у відповідності до специфіки навчально-виховного закладу у системі позашкільної освіти є важливими педагогічними технологіями, які я, як методист, вважаю обов'язковими в роботі з педагогами.

На етапі розбудови нашої держави особливого значення набуває проблема формування гармонійної, духовно-зрілої особистості. Шляхи її розв'язання я знаходжу, спираючись на унікальну етико-філософську, художньо-поетичну спадщину українських філософів. Особливе місце серед них належить Г. С. Сковороді, педагогічні ідеї якого я використовую в роботі з обдарованими дітьми. Адже, Г. Сковорода головним завданням виховання вважав розвиток природніх нахилів і здібностей особистості.

Використовуючи інноваційні технології, вдосконалюючи форми та методи навчально-виховного процесу, протягом останніх трьох років працюю над проектом «Обдарована дитина», який став навчальною програмою для працівників установи і використовується в освітній діяльності педагогів.

Головна мета програми - виховання і самовдосконалення здібних та

обдарованих дітей, створення умов для гармонійного розвитку особистості.

Поділяючи погляди Г. Сковороди, що справжнє щастя людини не в багатстві, славі і чинах, а в душевному спокої і «сродній праці», намагаюсь так організувати життєдіяльність свого колективу, щоб кожний педагог, з яким я працюю, знайшов свою «сродную працю», відчув втіху і насолоду від улюбленого заняття. Педагогічні ідеї великого філософа, на мою думку, співзвучні сучасним принципам життєтворчості особистості. Вчення Г. С. Сковороди («пізнай самого себе») найповніше відбиває суть особистісно-зорієнтованого виховання, що є, на мою думку, основою в роботі з обдарованими дітьми. Г. Сковорода вважав що кожна людина - окремий світ, а отже, неповторна індивідуальність. Від пізнання себе лежить шлях до пізнання всього сущого, до шукання щастя людини.

На такий взаємозв'язок і розрахована авторська програма гуртка «Шлях до успіху», розроблена мною для роботи із здібними та обдарованими дітьми в позашкільній установі і є складовою творчого проекту «Обдарованість».

Метою даної програми є сприяння процесу самопізнання, усвідомлення дитиною власного «Я» як основи самовиховання. Навчальна програма допомагає педагогам нашої установи у їх благородній справі: розвивати та удосконалювати творчі здібності обдарованих дітей.

Велику увагу в методичній роботі позашкільної установи приділяю питанню

здорового способу життя гуртківців. Авторська програма «Навички життя. Твоє здоров'я» відзначена Дипломом II ступеня на Всеукраїнському конкурсі серед педагогів позашкільних навчальних закладів України на кращі освітні програми з проблем духовного виховання підростаючого покоління.Має практичне використання в роботі педагогів регіону.

На мою думку, надійним інструментом, що дозволяє виміряти якість позашкільної освіти, що має особистісне спрямування, є комплексний моніторинг як цілісна система досліджень , що напрацьована на базі нашої позашкільної установи, складовими якої є наступні взаємодоповнюючі компоненти: педагогічне дослідження, психологічне дослідження, соціологічне.

Ключовою фігурою якісної освіти позашкільної установи є особистість педагога: людини сучасної, яка відчуває ритм життя і розуміє завдання сьогоднішнього дня.

Як стверджує С.Т. Шацький : « Без учителя, який уміє творити і розуміти творене , шляху до нової школи не може бути «, це є можливим лише «…проводячи реформу школи через реформу вчителя».

Сьогодні позашкільна діяльність в Україні виходить на якісно новий рівень. Гуманізація освіти, диференціація навчання спрямовують педагогічний процес на розвиток творчої особистості.

Концепція розвитку Немирівського Будинку дитячої та юнацької творчості передбачає особистісно зорієнтований підхід до організації діяльності закладу, який враховує особливості й психофізичні якості всіх суб’єктів навчально- виховного процесу. Оскільки одним із головних завдань діяльності позашкільного закладу є методологічне , теоретичне та науково- методичне забезпечення розвитку та функціонування єдиної системи одержання наукових знань у позашкільному закладі, то насамперед перебудова торкнулася змісту методичної роботи, адже зміст складає комплекс взаємопов’язаних напрямів підготовки педагога: загальнокультурної, методологічної, методичної, виховної, управлінської, психолого- педагогічної.

Особливості організації навчального процесу, розробка нових навчальних планів та програм, пошук нових та ефективних форм роботи, які б сприяли досягненню основної мети, зумовили оновлення змісту та структури позашкільного закладу.

Заміна інформаційного підходу в методичній роботі на методику особистісно зорієнтованого розвитку педагога допомогла відмовитись від стереотипів, сміливіше використовувати нетрадиційні методики в навчально- виховному процесі.

Науково- методичну роботу Немирівського Будинку дитячої та юнацької творчості , яку організовує Горбенко Любов Петрівна спрямована на створення інноваційного професійного поля, формування педагога- психолога, дослідника йде шляхом не дублювання системи, а знаходить свій найоптимальніший варіант, в основу якого покладає соціальний захист дитини - надання їй допомоги у поглибленні знань, стимулюванні розвитку нахилів і здібностей у різних галузях практичної життєвої діяльності.

Для цього створені всі умови для підготовки педагогів, спроможних працювати в умовах закладу із збереженням деяких традиційних форм роботи, напрацьована своя система підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, яка покликана розвивати творчий потенціал сучасного педагога, вдосконалювати його педагогічну культуру.

Предмет дослідження - досвід роботи методиста Будинку дитячої та юнацької творчості щодо науково- методичного забезпечення навчально- виховного процесу у позашкільному закладі для розвитку творчого потенціалу учнів шляхом запровадження сучасних особистісно зорієнтованих форм і методів навчання.

Об’єкт дослідження - рівень організації навчально- виховного процесу в позашкільному закладі , що забезпечує розвиток творчого потенціалу учнів на основі інноваційних особистісно зорієнтованих технологій.

Мета вивчення досвіду : Впровадження інновацій у форми і методи методичного забезпечення навчально- виховного процесу позашкільного закладу для підвищення професійної майстерності , компетентності педагогічних працівників та розвитку творчих здібностей вихованців.

Методична робота Немирівського Будинку дитячої та юнацької творчості спрямована на всебічно якісне підвищення професійного рівня педагогів, на збагачення та розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу, на створення сприятливих умов для творчої їх праці та досягнення головної мети. Новаторське визначення завдань щодо роботи з вихованцями поставило нові вимоги до методичного забезпечення. Особливістю організації методичної роботи в позашкільному закладі є відхід від репродуктивної методики та інструктування. Керівники творчих об’єднань самі аналізують, узагальнюють результати своєї роботи, розвиваючи своє педагогічне мислення, посилюється їхня діагностична функція, поглиблюються методологічна і теоретична підготовка. Методичні прийоми вони обирають, виходячи із закономірностей розвитку позашкільної освіти і виховання.

У відповідності до конкретного педагога методична робота, яку організовує в позашкільному закладі Горбенко Любов Петрівна, спрямована на забезпечення знань працівників, розвиток мотивів творчої діяльності, розвиток сучасного стилю мислення, педагогічної техніки та виконавського мистецтва.

Методист прагне у відповідності до педагогічного колективу спрямувати методичну роботу на його згуртування, залучення до науково- дослідницької, експериментальної та проектної діяльності з метою цілеспрямованої розробки нових технологій позашкільної освіти й виховання. Основні функції методичної діяльності методист визначає на основі аналізу та проведеного діагностування.

Завдяки цілеспрямованій та багатоплановій системі організаційно-методичного впливу на всі ланки навчально - виховного процесу педагог працює над створенням інноваційної освітньої системи , надає таку методичну допомогу працівникам, яка б дала можливість включатися в творчий педагогічний пошук, вчила б новим підходам у педагогічній роботі шляхом впровадження нових

форм методичної допомоги, проводить системну роботу з підвищення професійного рівня педагогічних кадрів.

Для удосконалення методичної роботи методистом установи напрацьований моніторинг якості позашкільної освіти, створена так звана лабораторія

психолого - педагогічних досліджень, діяльність якої пов’язана з вивченням факторів, що впливають на ефективність навчально - виховного процесу, здійснення психолого - педагогічної діагностики педагогічного та дитячого колективів в умовах переходу від гуртків до освітніх структур.

Основними завданнями діагностики, якою займається методист є визначення критеріїв професійної придатності педагогів для роботи в позашкільному закладі, створення програми соціально - педагогічних досліджень серед педагогів з оцінкою їх педагогічних якостей, корекцією та подальшим прогнозуванням їх діяльності і т.д. Результати цих досліджень стали матеріалом для остаточного створення системи методичного забезпечення з акцентом на науково- методичну спрямованість.

З метою цілеспрямованої постановки проблем і завдань на навчальний рік, формування напрямів діяльності, методист позашкільної установи проводить ретельний аналіз навчально- виховного процесу. Під час співбесід при директорі ( підсумкових і проміжних ) з керівниками структурних підрозділів визначаються невирішені проблеми, недоліки, накреслюються шляхи їх усунення. Далі методист проводить діагностування всіх категорій педагогічних працівників з метою виявлення труднощів у їх роботі. Для цього методистом розробляються діагностичні анкети, які ретельно аналізуються. Під час аналізу визначаються позитивні та негативні тенденції. Все це враховується при плануванні засідань методичних об’єднань, методичних рад, інструктивно - методичних нарад, школи молодого педагога тощо.

Аналіз наслідків діагностування дає змогу виявити рівень професійної підготовки педагога, раціонально та змістовно спланувати методичну роботу.

Керівним ядром науково - методичного забезпечення педагогічної діяльності Немирівського Будинку дитячої та юнацької творчості є науково - методична Рада, до складу якої входять керівник експериментального майданчика - методист, директор позашкільної установи, керівники методичних об’єднань , представник відділу освіти інші зацікавлені особи. Методична рада вбачає своє завдання в тому, щоб спрямувати процес підвищення кваліфікації педагогів закладу на оновлення і суттєве доповнення отриманих психолого - педагогічних знань, вивчення нових технологій організації навчально - виховного процесу, узагальнення і впровадження кращих здобутків позашкільної освіти.

Спільно з методистом установи методична рада розробила науково - методичне забезпечення для вивчення рівня професійної компетентності педагогів.

До пакету документів входить: програма інноваційного навчання педагогів , орієнтовна проблематика індивідуально- творчих робіт, кваліфікаційна характеристика педагога, критерії відстежування діяльності закладу. Головним у цьому пакеті є кваліфікаційна характеристика, що визначає професійні функції

керівника творчих об’єднань, які конкретизуються необхідністю отримати

відповідні знання та вміння.

Професіограму педагоги використовують для самооцінки своїх знань та вмінь, а також для експертної оцінки професійних якостей у ході ділових ігор та аналізу конкретних ситуацій.

Горбенко Любов Петрівна разом з колегами проводить експертизу планів роботи керівників гуртків, авторських програм, проектів усіх підрозділів та їх затвердження, приділяє велику увагу проектуванню, програмуванню та плануванню заходів з розвитку закладу, розробляють алгоритм індивідуальної діяльності педагогів із самоосвітньої роботи. В Будинку дитячої та юнацької творчості склалася певна система створення авторських програм. Авторські програми являють собою чітку, науково обґрунтовану систему комплексного надання освітньої підготовки, в якій діяльність всіх структурних підрозділів органічно та методично повязані. Навчально - методичною частиною розробляються алгоритм проектування програм ( етапи роботи над програмами):

  • Створення фонду даних для написання програми;

  • Вивчення документів, ознайомлення зі шкільними програмами;

  • Діагностика можливостей позашкільного закладу, результати якого враховуються при створенні проекту програми( аналіз умов: кадри, матеріально- технічна база, науково- методичне забезпечення тощо);

  • робота створенням проекту програми;

  • Складання проекту навчального плану;

  • Обговорення проекту на методичній раді з метою внесення коректив;

  • Рецензування;

  • Проведення експертизи програми та її апробація;

У висновках відзначається придатність даної програми для реалізації в Будинку дитячої та юнацької творчості .

За цією схемою були напрацьовані навчальні програми методиста БДЮТ «Навички життя. Твоє здоров’я « , програма « Обдарованість «, « Духовність у твоєму житті «, « Шлях до успіху» , які вибороли на обласному конкурсі на кращу методичну розробку призові місця з розробки програм гурткової роботи та відзначені Дипломами І та ІІ ступенів на Всеукраїнському конкурсі серед працівників позашкільних навчальних закладів з проблем духовного виховання підростаючого покоління .

Горбенко Любов Петрівна нагороджена Дипломом лауреата конкурсу - огляду інноваційних ідей « Позашкілля : 20 років назустріч часу !» у номінації «Інноваційні сучасні розробки у сфері позашкільної освіти ( методичні рекомендації» асоціацією позашкільних навчальних закладів України та газети «Позашкілля « видавництва « Шкільний світ » . Названі роботи мають практичне використання в роботі керівників творчих об’єднань Будинку дитячої творчості, школах району, області.

Над розробкою авторських програм згідно методики методиста працюють керівник куртка- методист - Баланова Т.О - творче об’єднання «Цікава астрономія»; Вертипорох С.В.- т/о – «Умілі руки»- «керівник гуртка – методист»; Вертипорох В.В. – керівник гуртка « Літературне краєзнавство»; Гиренко М.А.-

творче об’єднання « Комп’ютерні технології», та інші .

Методистом позашкільної установи використовуються різноманітні форми організації методичної роботи: групові, масові, індивідуальні, поєднуються традиційні і нетрадиційні.

Перевага надається нетрадиційній системі, що базується на особистісно орієнтованій моделі підготовки і підвищення кваліфікації педагога , якій властива творчість, різноманітність, динамізм. На основі цієї моделі в організації методичної роботи робиться акцент на мобільність та динамізм методичної роботи, навчання, аналіз власної педагогічної діяльності на науково- теоретичному рівні.

Серед традиційних форм роботи Горбенко Л.П. значну увагу приділяє роботі методичних об’єднань, семінарам- практикумам, співбесідам, наставництву, самоосвіті, психолого-педагогічним семінарам . Важливим фактором стимулювання керівників гуртків до самоосвіти та самовдосконалення , на думку методиста є проведення взаємовідвідування занять гуртків, проведення відкритих занять, що приводить до переосмислення власного досвіду роботи, написання рефератів, виступи на методичних об’єднаннях керівників гуртків, семінарах, науково- практичних конференціях та інших формах методичної роботи.

Ефективними формами роботи з педагогічними працівниками позашкільного закладу є проблемні семінари. До таких семінарів методист БДЮТ ґрунтовно готується . Не менше як за місяць методист починає відвідувати заняття творчих об’єднань, вивчає, рецензує і коректує письмові джерела. Обов’язково до цієї роботи залучаються досвідчені педагоги позашкільної установи, працівники методичного кабінету відділу освіти.

Вони надають необхідну науково - методичну допомогу педагогам.

Так , в 2010- 2011 навчальному році були проведені семінари - практикуми:

«Формування духовно - збагаченої, вільної, фізично здорової, творчо мислячої особистості, яка має міцні базові знання», « Впровадження сучасних освітніх та виховних технологій багаторівневої системи навчання з метою розвитку здібностей вихованців, задоволення їхніх потреб у професійному самовизначенні. та ряд інших. Найефективнішою формою надання допомоги є розробка науково- методичних рекомендацій.
  1   2   3

Схожі:

НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЛОНГОВАНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ...
НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЛОНГОВАНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ДО...
НАКА З
Хмельницькому обласному центру науково-технічної творчості учнівської молоді (Гончарук Г. М.) здійснити організаційно-методичне забезпечення...
Резолюція V Міжнародної науково-практичної конференції “Сучасний...
Ору та засвоєння ними програми масової школи. Однією з проблем навчання дітей з вадами зору є недостатнє забезпечення підручниками,...
УКРАЇНА ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
Хмельницькому обласному центру науково-технічної творчості учнівської молоді (Гончарук Г. М.) здійснити організаційно-методичне забезпечення...
ПРОФІЛЬНЕ НАВЧАННЯ: НАУКОВО-ДОПОМІЖНИЙ БІБЛІОГРАФІЧНИЙ ПОКАЖЧИК ЖУРНАЛ "УПРАВЛІННЯ ШКОЛОЮ"
Нормативно-правове та методичне забезпечення профільного навчання, зразки робочих навчальних планів, освітніх маршрутів, програм...
ВСТУП
Методичне забезпечення і організація емпіричного дослідження рівня правової свідомості учнів
Тема: Побудова діаграм в ЕТ
Методичне забезпечення: роздатковий матеріал, ПК зі встановленим MS Office, MS Excel
Тема: Обробка відеозаписів
Методичне забезпечення: роздатковий матеріал, ПК зі встановленим відеоредактором Sony Vegas
ЗАТВЕРДЖУЮ
Метою програми є методичне забезпечення підготовки фахівців вищої кваліфікації з вказаної спеціальності
Лекція. Методичне забезпечення: 
Мета: засвоєння учнями поняття запитів SQL і QBE, та використання оператора SELECT
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка