|
Скачати 81.59 Kb.
|
В.С.Кудін, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОБОТИ З УЧНІВСЬКОЮ МОЛОДДЮ Сучасні вимоги до виховання учнівської молоді – майбутньої еліти нашої держави – поставили завдання вдосконалення та модернізації основних напрямів виховної роботи. Це, насамперед, упровадження таких форм і методів виховання, які відповідали б інтересам особистості, сприяли розкриттю її талантів: інтелектуальних, художніх, фізичних; удосконалення існуюючих форм учнівського самоврядування. Протягом останніх п’яти років в Україні значно активізувався дитячий та молодіжний лідерський рух. Учнівські парламенти, асоціації учнівського самоврядування, об’єднання лідерів, ради дітей та учнівської молоді –це неповний перелік тих форм роботи, завдяки яким навчаються та проявляють себе наші лідери. Наш час потребує лідерів нової формації, людей компетентних, відповідальних. Отже необхідно виявляти і підтримувати учнівську молодь, чиї особистісні переконання спрямовані на соціально значущі справи; молодь, яка має організаторські здібності, усвідомлює себе потенційним лідером, має бажання використовувати свою енергію та здібності заради інших. У зв’язку із відзначенням у 2012 році 90-річчя піонерської організації оголошується конкурс інформаційно-методичних презентацій діяльності дитячих громадських організацій, об’єднань «Виховуємо разом» , який триватиме з 1 лютого по 30 листопада 2012 року. Стрижнем усієї системи виховання в Україні є національна ідея, яка відіграє роль об’єднуючого, консолідуючого фактора в суспільному розвиткові, спрямованого на становлення життєвої позиції людини, зростання її як особистості, як громадянина своєї держави. Сучасне виховання в Україні має забезпечувати прилучення молоді до світової культури та загальнолюдських цінностей. За формами й методами воно спирається на народні традиції, кращі надбання національної та світової педагогіки. Сьогоднішні вихованці часто не можуть зрозуміти власного національного «Я», вони силкуються жити у двох світах (внутрішній світ – духовний стан людини, зовнішній світ – фактори, що впливають на його виховання), шукати себе в іншій мові, в іншій культурі. Необхідно зазначити, що сучасні діти інакше спілкуються один з одним: якщо років з 10 тому лайка, нецензурна мова була рідкістю, то тепер це, на жаль, стало буденністю. Якщо бійка для хлопчиків і в більш стабільні часи булла способом з’ясування відносин, то тепер приниження особистості та гідності один одного дітьми може прийняти зовсім інші обриси, як калька, зняті з примітивного й жорстокого телебачення та інтернету. А тому поширюються крайнощі в поведінці дітей. Дехто з них має високу особисту тривожність, невпевнений у собі, а інші, навпаки, демонстративні, з підвищеною потребою в успіхові і увазі до себе та оточуючих. На сьогодні зростає чисельність замкнутих дітей. У підлітків від 10—16 років виникає відчуття дорослості, відбувається розвиток самосвідомості. Багатьом необхідне відчуття розуміння його сутності як у сім’ї, так і у класному чи шкільному колективі. Напруженість, інтенсивність і стресогенність сучасного життя призводять до руйнування інституту сім’ї. Батькам бракує часу для повноцінного спілкування з дітьми. Соціальний успіх і визнання дітей для багатьох батьків є більш значущим, ніж теплий емоційний контакт з дітьми. Як наслідок, психологічні потреби дітей не задовольняються, у сім’ях наростає відчуження, що призводить до конфліктів та непорозумінь. Формування довірливих та дружніх стосунків, взаєморозуміння членів сім’ї до початку підліткового віку зменшує ризик появи дитячо-батьківських конфліктів у подальшому. Враховуючи, що діти вчаться будувати стосунки з однолітками, спираючись на свій досвід стосунків у сім’ї, важливим видається розробка та впровадження у виховній роботі стратегій розв’язання проблем гармонізації сімейних стосунків. Лідер – той, хто бачить більше, аніж бачать інші, бачить далі, аніж бачать інші, бачить раніше, аніж бачать інші. Ці слова Л.Еймс надзвичайно актуальні у наш час, тому що які б оцінки не виносили нашому часові, безсумнівно одне – це час справжніх лідерів. Сьогодні стрімко займають місця під сонцем ті, хто має твердий розум, чітку мету та велике бажання досягти успіху. Лідерству можна навчитися, якщо особистість буде відповідальна за вирішення якоїсь проблемної ситуації, особливо на рівні прийняття рішень. У підлітковому віці це, насамперед, розв’язання певних проблем громади, участь у громадському житті. Навчання лідерству створює умови і механізми для самовиховання, самовираження особистості, побудови життєвих планів та перспектив. Виховання життєздатного покоління, становлення молоді як творчої сили суспільства неможливе без її практичної самодіяльності, самостійності, самоврядування, без розвитку лідерства. Навчання лідерів передбачає поступове залучення до системи співуправління школою, співпраці з лідерами інших навчальних закладів. Школи лідерів самоврядування можуть працювати у формі: - гуртка у загальноосвітньому та позашкільному навчальному закладі; - творчого об’єднання вихованців позашкільного навчального закладу, що включає кілька гуртків, діяльність яких спрямовано на навчання дітей-лідерів; - проведення міського, районного або обласного збору чи конференції лідерів учнівського самоврядування; - об’єднання вихованців позашкільного навчального закладу, яке працює як школа допрофесійної підготовки, має відповідні навчальні програми. У нашій області є зразки діяльності школи лідерів. Головне, щоб координатори учнівського самоврядування, наставники могли і бажали виховувати лідерів. Для цього необхідною умовою є бажання самим змінюватись, бути відкритим до всього нового, що є на сьогоднішній день. Адже ні для кого не секрет, що форми роботи з нинішніми лідерами зовсім не такі, як 10 років тому. Виховання сучасного лідера потребує від наставника використання інтерактивних форм роботи як у роботі з лідерами так і взагалі з класним колективом. Класні керівники. які тримають руку на пульсі, знають, що світ швидко змінюється і діти дорослішають набагато швидше, ніж їхні батьки. Коли все навколо змінюється з неймовірною швидкістю, немає часу й місця для ментальних обмежень у голові дитини: будь-який об’єкт і дія можуть викликати критику чи схвалення, причому реакція буде миттєвою й украй прямолінійною. Сьогоднішні діти хочуть усього і відразу, скорочуючи власний кредит терпіння до мінімуму. Інтерактивність і відсутність меж для спілкування зробили дітей більш відкритими й вільними у самовираженні: бум персональних сторінок, сайтів і нескінченних чатів на будь-яку тему – яскраве тому підтвердження. З іншого боку ситуація у соціумі змінюється не в кращу сторону і це все скорочує період безтурботного дитинства. Численні дослідження підтверджують той факт, що кожна третя дитина здатна приймати дорослі рішення, а кожен четвертий підліток мріє мати кредитну карту. А яка ж ситуація з їхніми наставниками. Значна кількість вчителів не вміє працювати з комп’ютером, на тому рівні, як їхні вихованці, а тому не такі креативні, не такі мобільні. Багатьом важко витримувати постійний активний ритм життя 7 днів на тиждень. Як свідчать дані 74% вчителів не готові до роботи з учнівським самоврядуванням. Неготовність педагогів до роботи з учнівським самоврядуванням – основна причина порушення функцій педагогічного забезпечення його діяльності. Саме тому актуальною є проблема якісної підготовки на навчання класних керівників до роботи з учнівськими колективами. У 2012-2013 навчальному році у навчальних закладах області буде введений курс за вибором «Уроки для сталого розвитку: як організувати позакласну роботу учнів основної школи». Крокуючи разом зі світовим співтовариством, Україна задекларувала свою орієнтацію на стратегію стійкого розвитку. Очевидно, що такий розвиток освіти потребує нових педагогічних моделей, нової педагогічної культури та мислення, нового педагогічного змісту. Сьогодні свідомі педагоги всього світу розуміють необхідність формування у дітей розуміння того, що їхня повсякденна поведінка впливає на майбутнє усього світу, що змінивши її на більш ресурсозбережувальну, соціально адаптовану, вони допомагають не лише собі, а й усім, хто поряд. Посібник «Уроки для сталого розвитку: як організувати позакласну роботу учнів основної школи побудовано таким чином, щоб максимально допомогти вчителю, класному керівнику в проведенні цікавих занять із реальними позитивними результатами. Класні керівники, які були учасниками семінару-тренінгу зазначили, що матеріали, розміщені у посібнику, значно урізноманітнять позакласну роботу і збагатять їхній досвід інноваційними педагогічними підходами. Заняття грунтуються на поєднанні діяльнісного, особистісно-орієнтованого підходів та ідей педагогіки «емпауерменту». Знову ж таки підкреслюється володіння вчителями інтерактивними технологіями. Тому що на занятті вчитель виконує специфічні функції, а саме: порадника, ентузіаста, керівника, координатора, експерта, а не лише носія інформації. Особливо актуальними щодо розвитку учнівського самоврядування та навчанню лідерству, є теми, які розглядаються у 7 класі: - господарюємо у власній школі; - покращуємо спілкування; - як ми живемо разом. Головний висновок після проведення занять уможливлює усвідомлення концепції сталого розвитку «Мої розумні дії принесуть користь не тільки суспільству, а й мені». Діяльнісним у роботі з учнівським самоврядуванням є проектний підхід. Реалізація різного роду проектів на шкільному, районному, міському рівні зацікавлює велику кількість учнів до активної лідерської діяльності. Результати реалізації освітньо-профілактичного проекту «Правовий десант», який спрямований на підвищення рівня правової культури учнівської молоді, попередження злочинності в освітньому середовищі, формування активної соціальної позиції учнів щодо захисту своїх прав і дотримання обов’язків громадянина та толерантної і відповідальної поведінки шляхом використання інтерактивних творчих форм просвітницької та профілактичної роботи, доводять високу ефективність та результативність застосування інтерактивних творчих форм інформаційно-просвітницької роботи з учнівським самоврядуванням та громадою. До таких форм роботи можна віднести: - агітбригади; - соціально-психологічний театр; - тренінги; - ситуаційні ігри; - правові брейн-ринги; - тематичні концерти; - дебати; - ток-шоу; - флешмоби; - квести та інші. Для ознайомлення з методикою застосування таких форм роботи у рамках конференції Ліги старшокласників для координаторів діяльності органів учнівського самоврядування був проведений ознайомлювальний семінар керівником проекту «Правовий десант» методистом ОЦППСР Черкаського ОІПОПП, соціальним педагогом-правником Т.В.Войцях. У наступному навчальному році продовжується робота на реалізацію інтернет-проекту Ліги старшокласників «Ми – патріоти Черкащини». Як свідчить інформація подана у звітах старшокласники області широко застосовують у своїй роботі такі форми роботи як зустрічі із представниками владних структур, брейн-ринги, стажування у мерії та інші, що дає підстави говорити про високу зацікавленість до їхньої роботи, про небайдужість наших лідерів до ситуації у громаді та про готовність вчителів-наставників надавати таку можливість своїм учням. Такі наставники завжди залишаються прикладом для вихованців і мають у них авторитет. Щоб добути цей авторитет є надзвичайно проста формула: «Знайте, чого хочете, і робіть те, про що говорите – тоді вам довірятимуть». Плекати в учнів любов до всього сущого і святого на землі. Примножувати інтелектуальний потенціал країни, національні традиції, виховувати духовно здоровим підростаюче покоління – у цьому мають вбачати своє покликання наставники діяльності учнівського самоврядування. Тож успіхів вам у цій цікавій і корисній для всього суспільства справі! ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
|
Методист предметів художньо естетичного циклу Черкаського обласного... Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... Л.І. Даниленко, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Ю. В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників |
М. А. Новосельський, методист фізики Черкаського обласного інституту... |
БІБЛІОТЕКА ЧЕРКАСЬКОГО ОБЛАСНОГО ІНСТИТУТУ ПІСЛЯДИПЛОМ Маяцька Л. Ф., провідний бібліотекар Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної... |
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... РОЗВИТОК ІСТОРИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ОДИН ІЗ НАЙВАЖЛИВІШИХ ЧИННИКІВ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ УЧНЯ |
Н. М. Степанова Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
Н. М. Степанова Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
ТЕХНОЛОГІЧНИЙ КОМПОНЕНТ ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ БАЗОВОЇ І ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ... ... |