|
Скачати 75.55 Kb.
|
Інформаційна політика навчального закладу, як відображення сучасного освітнього середовища Сучасне освітнє середовище динамічно розвивається, що передбачає зростання ролі інформаційної комунікації навчального закладу. Всім учасникам освітнього процесу слід усвідомлювати, що в умовах розвитку постіндустріального суспільства, відбувається інтеграція освітнього середовища у глобальний інформаційний простір. Пріоритетом в розвитку освіти, поряд з традиційним, є впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес та в життя територіальної громади взагалі. Завдання формування особистості, готової до життєдіяльності на інформативній основі, зараз не можливо розв’язати без створення єдиного інформаційного освітнього простору навчального закладу, адже саме з його допомогою можна перейти на якісно новий рівень у підходах до використання комп’ютерної техніки й інформаційних технологій у всіх структурних підрозділах навчального закладу, підвищення якості навчання та ефективності управління школою. [2] У такій ситуації одним із пріоритетних напрямів інформаційної політики навчального закладу є створення системи організаційних, регулятивних та інших заходів, які реалізуються адміністрацією школи з метою ефективного впровадження освітніх завдань навчального закладу. Інформаційний ресурс, як і всі інші, вимагає управління. Сьогодні потрібно будувати спеціальну інформаційну політику навчального закладу. Питання інформаційних технологій, їхньої ролі в реформуванні суспільства досліджували Дубовський С.В., Грачов Г.В., Громов Г.Р., Несвіт Г.П., Павлютенкова М., Соболєв В., Тарасенко В.В., Чубукова О. Розвиток теорії загального, освітнього та інформаційного менеджменту, засобів ІКТ, обґрунтування концепції управління інформаційними ресурсами зумовили важливий напрям наукових розвідок інформатизації управління освітою, що знайшло відображення в працях В.Ю. Бикова, А.М. Гуржія, Ю.О. Дорошенка, М.І. Жалдака, Л.М. Калініной, В.Г. Кременя, В.М. Мадзігона та інших науковців. Що розуміється під поняттям інформаційна політика школи. Сучасна школа – це не просто навчальний заклад, а освітнє середовище, яке за ступенем впливу на індивідуальну й суспільну свідомість є одним із значимих джерел інформаційного простору. Завдання сучасного навчального закладу – формувати вільну особистість, яка б самостійно робила вибір, визначала свій життєвий шлях і відповідала за свій соціальний статус. Навчально-виховний процес у такій школі має бути орієнтований на активні способи інтеграції молоді в соціальні відносини, коли у свідомості людини формувалось якомога більше прямих зв’язків із загальним світосприйняттям, суспільною свідомістю. Сьогодні не достатньо активно працювати над виконанням Державного освітнього стандарту, потрібно вміти привернути увагу потенційного споживача освітніх послуг завдяки ціннісному змісту діяльності школи. [3] Відповідно одним з найважливіших завдань діяльності сучасного навчального закладу є формування власної інформаційної політики. Для формування інформаційної політики навчального закладу важливо реалізувати ряд завдань стратегічного характеру, а саме:
Також важливим фактором у формуванні інформаційної політики навчального закладу є наявність потужної команди, яка є рушієм в області інформаційної політики навчального закладу. Розвиток сучасних інформаційних технологій в навчальному закладі передбачає наявність сучасного апаратного та програмного забезпечення, своєчасне оновлення та укомплектування навчального закладу засобами ІТ. На сьогодні життєвий цикл сучасного комп’ютера приблизно 5 років, враховуючи швидкість оновлення програмного та апаратного забезпечення. Комп’ютерний парк навчального закладу потребує постійного оновлення. Враховуючи кількість запитів різноманітної інформації та руху інформаційних потоків в навчальному закладу є потреба в створенні потужної бази даних навчального закладу по учасникам освітнього процесу: учням, батькам, педагогам. Яка дозволить більш ефективно здійснювати управління інформаційними потоками та формувати інформаційну політику школи. Інформатична освіченість педагогів передбачає, що сучасний педагог в школі повинен володіти вміннями працювати з персональним комп’ютером за допомогою різноманітного програмного забезпечення. На сьогодні цьому сприяє ряд загальнодержавних програм та національних проектів, таких як – "100 відсотків", "Інтел", "Щоденник.ua", "Відкритий світ" та інші, не будемо загострювати увагу на переваги та недоліки впровадження цих програм та проектів в освітню галузь, відмітимо що певні зрушення в позитивну сторону є, педагогічна спільнота поступово покращує свої навички в освоєнні сучасних інформаційних технологій. Важливу роль в розвитку інформаційної політики навчального закладу відіграє інформатична компетентність адміністрації закладу. На сьогодні сучасні адміністратори повинні не тільки мати навички просунутого користувача, але й розуміти більш глибоку сутність інформаційних процесів та подій, які існують та відбувають в навчальному закладі, та в інформаційному середовищі взагалі. Змінилась роль бібліотеки навчального закладу, на сьогодні це має бути потужний інформаційно-довідковий центр. Педагоги, учні та інші працівники навчального закладу повинні мати доступ до всіх існуючих ресурсів на сьогодні. Завдання, що стоять перед національною школою, процес інформатизації суспільства зумовлюють зміну функцій та статусу бібліотек навчальних закладів, зокрема, перетворення їх на шкільні бібліотечно-інформаційні центри, бібліотеки-медіатеки. Аналіз поширених концепцій розвитку шкільних бібліотек з акцентом на ролі автоматизації бібліотечних процесів, їх реалізації потребує обґрунтування педагогічних технологій, впроваджених у діяльність шкільної бібліотеки, що визначає спектр необхідних для цього складових: моніторинг інформаційних потреб учнів та педагогів, комплектування фонду традиційними і нетрадиційними носіями інформації, формування інформаційної культури користувачів, підвищення рівня професійної компетентності шкільних бібліотекарів. [4] Важливою складовою сучасного освітнього середовища навчального закладу є сайт. Сайт навчального закладу повинен не тільки нести інформацію для батьків, учнів, вчителів, але й бути справжнім куточком віртуального освітнього середовища, жити повноцінним життям навчального закладу та регіону, мати зворотній зв'язок з громадою, відображати життя громади, оскільки навчальний заклад живе й працює для громади. Творча діяльність людей є надзвичайно різноманітною. Результати такої діяльності також характеризуються різноманітністю. У будь-якому випадку об'єкти творчої діяльності людей потребують правової охорони. Правова охорона творів у галузі освіти та науки, зокрема статей, монографій, дисертацій, здійснюється авторським правом. Об'єкти, що охороняються авторським правом, для одержання правової охорони не потребують подання спеціальної заявки, проведення експертизи і державної реєстрації. [1, 138]. На сьогодні напрацьовано велика кількість законів в сфері авторського права і варто їх вивчати. Важливим питанням стоїть інформаційна безпека як інформації взагалі та учасників інформаційного процесу. Дане питання дуже складне і потребує, як детального вивчення так і професійного вирішення за допомогою спеціалістів-професіоналів. Під наявністю потужної команди розуміємо наявність посад адміністратора мережі, адміністратора сайту, web-дизайнера, інженера по безпеці, програміста баз даних, оператора чи кількох операторів баз даних, лаборантів. А керувати та направляти роботу даного персоналу необхідно заступнику директора з питань інформаційних технологій. Тобто зрозуміло, що передбачити такий штат працівників в навчальному закладі неможливо, але поступово всім учасникам освітнього процесу потрібно розуміти важливість розвитку даного питання. Отже, яким чином реалізована інформаційна політика в Шепетівському НВК № 1:
Як учасник формування освітньої політики школи, я свій вклад розумію таким чином. Це інформаційна допомога учасникам освітнього процесу педагогам, учням та їх батькам. Тому я також створив власний сайт prepodit.elitno.net, який поступово розвиваю і на даному етапі відображаю свої напрацювання та здійснюю педагогічним підтримку учнів закладу. Отже, формування інформаційного суспільства викликало певне зміщення акцентів у визначенні пріоритетів інформаційної політики навчального закладу, відповідно, нагальну потребу переосмислення суті, місця і ролі інформації у житті як окремої людини, так і територіальної громади загалом. Дане питання потребує більш детального та глибокого вивчення. Інформаційна політика навчального закладу є тим засобом, з допомогою якого процес руху до інформаційного суспільства буде більш ефективним. Для здійснення інформаційної політики школи необхідно здійснити комплекс заходів, названий інформатизацією суспільства, але без державної та суспільної підтримки на всіх рівнях, все вище сказане лишиться тільки деклараціями. Грамотно розбудоване інформаційне забезпечення навчального закладу – основа організованості соціального простору, умова його спроможності перебудуватися у відповідності до обставин, що складаються. Необхідне формування професійної команди для створення, підтримки та функціонування інформаційної політики навчального закладу. Вдосконалення інформаційної політики навчального закладу, потребує постійної підтримки як на рівні держави, області так і на рівні територіальної громади, як важливого засобу впливу на суспільну свідомість підростаючого покоління. Перелік використаних джерел
|
Г. Б. Гордійчук, Д. В. Зінченко Використання інформаційного освітнього середовища навчального закладу для підготовки педагогів |
«Створення шкільної системи медіаосвіти як складової сучасного освітнього середовища» Досвід роботи педагогічного колективу щодо створення шкільної системи медіаосвіти як складової сучасного освітнього середовища |
Н. М. Продан МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ПРОФЕСІЙНІЙ... Здатність навчального закладу достатньо гнучко реагувати на запити суспільства, зберігаючи накопичений позитивний досвід, має дуже... |
Пояснювальна записка до програми Головною метою сучасного гуманітарного освітнього закладу в Україні є виховання громадянина України, соціально зрілої, творчої, працелюбної... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ «Про заходи щодо впровадження електронного навчального контенту» та з метою подальшого розвитку інформаційного освітнього простору,... |
«ЗАСОБИ І ТЕХНОЛОГІЇ СУЧАСНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА» Кіровоградському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка |
«ЗАСОБИ І ТЕХНОЛОГІЇ СУЧАСНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА» Кіровоградському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка |
Багаторічні спостереження за роботою керівників шкіл переконують... Сучасний менеджер освіти як головний стратег розвитку навчального закладу, організатор його соціокультурного та освітнього середовища... |
МЕТОДИКА СТВОРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Постановка проблеми Постановка проблеми. У ХХІ сторіччя людство ввійшло у стадію розвитку, яке одержало назву постіндустріального або інформаційного... |
ПЛАН РОБОТИ дошкільного навчального закладу «Пролісок» Цвітоського... Аналіз роботи дошкільного навчального закладу за 2010 – 2011 навчальний рік |