Сучасні тенденції розвитку змісту освіти в зарубіжних країнах


Скачати 171.09 Kb.
Назва Сучасні тенденції розвитку змісту освіти в зарубіжних країнах
Дата 24.03.2013
Розмір 171.09 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

Овчарук Оксана,


Інститут засобів навчання АПН України,

ст.наук.співр., канд.пед.наук, експерт ПРООН

Сучасні тенденції розвитку змісту освіти в зарубіжних країнах



Освіта сьогодні перебуває під глибоким впливом змін в сучасному суспільстві. Так, протягом останніх десятиліть в багатьох країнах світу та в Україні відбувалась зміна суспільної парадигми - від технократичної до індустріальної, від індустріальної до інформаційної. На розвиток освіти вплинули суспільні інтеграційні процеси, такі напрями розвитку суспільства, як глобалізація, демократизація, розпад союзу країн ядерного блоку, створення єдиного інформаційного простору, тощо. Ці зміни відбулись такими темпами, що привели до потреби негайного перегляду та реформування освіти на всіх рівнях, оскільки існуючі системи не повністю відповідали сучасним запитам та потребували переорієнтації.
Орієнтуючись на сучасний ринок праці, освіта до пріоритетів сьогодення відносить вміння оперувати такими технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного суспільства, підготують молодь до нових ролей в цьому суспільстві. Саме тому важливим сьогодні є не тільки вміння оперувати власними знаннями, а й бути готовим змінюватись та пристосовуватись до нових потреб ринку праці, оперувати та управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись впродовж життя.
Сучасні реформи в економічно розвинутих країнах світу в першу чергу торкнулись змісту освіти, оскільки від складу його компонентів та механізмів впровадження залежить процес передачі та формування знань, вмінь та навичок, набуття цінностей суспільства, оволодіння необхідними життєвими компетентностями. Прогресивна освітня спільнота сьогодні ставить перед собою нове завдання - сформувати в школяра та дорослого вміння вчитись.
Реформаційні перетворення та основні зміни в змісті освіти торкаються як сфери суспільних наук, так і сфери точних наук та технологій. В шкільній освіті в світовому досвіді сьогодні домінує тенденція до запровадження основного ядра знань, яке необхідне як базовий мінімум, на якому вибудовується подальший комплекс знань, вмінь, відношень, навичок, компетентностей, формування цілісного сприйняття світу, тенденція оновлення змісту традиційних дисциплін, запровадження нових курсів, яких раніше не було.

Здебільшого реформаційні процеси торкнулись сфери суспільних наук, оскільки від неї залежить виховання майбутнього та сучасного громадянина, формування суспільної думки, ця сфера є відкритою та доступною для всіх. Тут, а також і в сфері точних наук та технологій ми спостерігаємо ряд тенденцій, що є характерними для освіти XXI століття. Так, зміст суспільних та природничих наук (дисциплін) сьогодні спрямований на збереження оточуючого середовища, освіту миру, вирішення конфліктів, формування полікультурності та толерантності, сприйнятливості до інших культур, громадянськості та демократичного світогляду. Актуальності цим напрямам надали події, що відбулись протягом останніх десятиліть у світі і які набули глобального значення: Чорнобиль, терористичні акти в США, Ізраїлі, Москві, війни на Балканах та Близькому Сході, серія останніх екологічних катастроф (Іспанія, Румунія) тощо.
Окрім того загальні інтеграційні процеси сприяють впровадженню знань про інші країни. Так, сьогодні вже не тільки в економічно розвинених країнах предметом інтересу є культура та життя в Європі, цінності європейського суспільства та ринок праці в цьому регіоні. Навчальні програми в багатьох країнах спрямовані на потреби формування вмінь співпрацювати на різних рівнях, знати основні засади міжнародних ринків освіти та праці, міжнародної економіки та правових інститутів. Тому особливого звучання набув напрям освіти про Європу, в Європі та для життя в Європі, що впроваджується різними програмами та проектами. Збереження надбань світової культури, спільної спадщини та набуття знань про них є також однією з тенденцій, що притаманна сучасним освітнім системам. Всі ці тенденції можна об’єднати під одним напрямом – громадянська освіта, якій надається першочергове значення в багатьох системах освіти.

У зв’язку зі зміною змістових компонентів освіти відбуваються зміни технологій впровадження та реалізації змісту освіти в світі. Сьогодні, впроваджуючи нові знання, педагоги потребують забезпечення новими технологіями, де поряд з традиційними домінують інформаційні та комунікаційні технології. Без знань комп’ютерних технологій, вміння орієнтуватись в інформаційному просторі, володіти та оперувати інформацією неможливо бути сучасною людиною, що може отримати відповідну професію, буде відповідати потребам ринку праці. А отже і система знань сучасної освіти спрямована на впровадження таких технологій, що забезпечують суспільство швидким оновленням знань, здобуттям інформації, дозволяє спілкуватись та взаємодіяти без перешкод на локальному та глобальному рівнях. Комп’ютеризація та інформатизація освіти – ознака прогресу не тільки галузі, а й суспільних процесів взагалі. Вміння користуватись джерелами засобів масової інформації є також одним із завдань, що ставить освіта перед майбутніми громадянами. Завдяки цьому в освіті утворився такий напрям як освіта мас-медіа, або освіта в галузі засобів масової інформації.
Особливу роль сьогодні починають відігравати дистанційні форми навчання. Системи дистанційного навчання охоплюють мережі університетів та шкіл, систему підготовки кадрів та підвищення кваліфікації, застосовуються в сфері обміну педагогічною інформацією. Відомі міжнародні педагогічні мережі надають можливість отримати будь-яку інформацію, що потребує вчитель для покращення процесу навчання (EURYDICE, CIDIFOP, ОЕСD), мережі ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ та ін.
Всі ці та інші перетворення, що відбуваються в процесі реформування змісту освіти в зарубіжних країнах, відображені належним чином в освітніх стандартах, оскільки досягнення їх є показником якості освіти. Освітні стандарти міжнародні експерти визначають як опис (специфікація) бажаного рівня опанування та досягнення змісту освіти та фіксований показник, за допомогою якого вимірюється навчальний прогрес та досягнення у конкретних змістових зонах. Оскільки в Україні відбувається процес формування освітніх стандартів, питання їх релевантності є актуальним для освітньої політики, а стандартизація освітньої галузі створює передумови для отримання рівного доступу до якісної освіти для всіх.

Які ж очікування стоять сьогодні перед українською школою? Завдання, що проголошені в стратегічному документі освіти – Національній доктрині розвитку освіти, спрямовані на перехід системи освіти на новий тип гуманістично-інноваційної освіти, її конкурентоспроможність в європейському та світовому освітньому просторі, формуванні покоління молоді, що буде захищеним та мобільним на ринку праці, здатним робити особистісний духовно-світоглядний вибір, матиме необхідні знання, навички та компетентності для інтеграції в суспільство на різних рівнях, буде здатним до навчання впродовж життя. Такі позиції потребують від сьогоднішньої школи особливих підходів до оновлення змісту освіти та до застосування нових педагогічних підходів до навчання, впровадження інформаційних та комунікаційних технологій, які модернізують процеси в будь-якій галузі суспільства. Очевидно, що освіта потребує збалансування всіх чинників. І особливо сьогодні це важливо в умовах переходу до 12-річної системи навчання.

Що ж може змінити сьогоднішню парадигму освіти? Дати відповідь на таке складне питання нелегко, але необхідно. Беззаперечно важливими є знання, вміння та навички, що молодь набуває в процесі навчання в школі. Однак саме сьогодні важливим є розставити акценти, розглянути ці поняття комплексно, з позиції кінцевого освітнього результату. Ось чому поняття ключових життєвих компетентностей є чи не найцікавішим, і таким, що викликає міжнародні дискусії в країнах світу. Поняття ключових компетентностей пов’язано з багатьма чинниками, оскільки саме компетентності, на думку багатьох зарубіжних експертів, є тими індикаторами, які дозволяють визначити готовність учня, випускника до життя, його подальшому розвитку та активній участі в житті суспільства. Останні роки поняття компетентності викликало широку дискусію серед країн-учасників Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСD), де проводились дослідження в більшості європейських країн з даної проблематики.

В тлумаченні поняття компетентності та ключових компетентностей сьогодні немає однозначності. Однак, як вважають експерти ОЕСР (Організації економічного співробітництва та розвитку), створення умов для набуття необхідних компетентностей протягом всього життя сприятиме:

  • продуктивності та конкурентноздатності на ринку праці;

  • скороченню безробіття завдяки розвитку гнучких (адаптивних) та кваліфікованих робочих сил;

  • розвиткові середовища для інноваційних перетворень в умовах глобальної конкуренції.

З огляду на перспективу, набуття особистістю необхідних життєвих (ключових) компетентностей важливе для особистості, оскільки вони сприятимуть:

  • участі в демократичних засадах суспільства;

  • соціальному взаєморозумінню та справедливості;

  • укріпленню прав людини та автономії всупереч глобальній нерівності та нерівним можливостям, індивідуальній маргіналізації.

Більш широке трактування поняття компетентності пов’язане з багатьма освітніми стратегічними програмами. Так, основними завданнями, що ставлять перед собою програми, спрямовані на розвиток освіти впродовж життя (principal objectives for Lifelong Learning) в багатьох економічно розвинених країнах включають поняття культурної компетентності (Cultural competence), яка має включати:

  • розвиток набуття навичок та знань для продуктивної робочої сили та конкурентноспроможної світової економіки;

  • сприяння розвитку творчості, інноваційному мисленню та підприємництву;

  • підвищення та розповсюдження рівня активної участі в навчанні;

  • створення суспільства, що сприяє включенню всіх в життя;

  • підвищення стандартів викладання та навчання;

  • сприяння створенню суспільства знань;

  • сприяння розумінню всіх громадян важливості навчання впродовж життя у різних компонентах;

  • створення бази даних по стратегії та заходах, що сприятимуть доступу до навчання впродовж життя для всіх громадян;

  • забезпечення та проведення стратегій, що включають освітню політику, тренінги, молодь, отримання роботи, соціальне включення та інформатизацію суспільства;1

Європейське бачення компетентності (Рада Європи):


Міжнародна комісія Ради Європи розглядає поняття компетентності як загальні, або ключові уміння, базові уміння, фундаментальні шляхи навчання, ключові кваліфікації, кроснавчальні уміння або навички, ключові уявлення, опори, або опорні знання. Поняття компетентності, на думку експертів РЄ, включає: 1) спроможність особистості сприймати та відповідати на індивідуальні та соціальні потреби; 2) комплекс відношень, цінностей, знань та навичок. Ключова компетентність, на думку європейських педагогів, сприяє успішному життю; сприяє розвитку якості суспільних інститутів; відповідає багатоманітним сферам життя.

Останні десятиліття поставили перед освітянами проблему розвитку особистісних здібностей. Саме тому інтерес про навчальні досягнення протягом шкільних років концентрується навколо таких паралелей: що учень знає – як багато він вміє зробити, співвідношення здібностей до освітніх цілей (ефективність освітніх систем) та їх відповідність до вхідних ресурсів (результативність освітніх систем).

Згідно визначення Міжнародного Департаменту Стандартів для навчання, досягнення та освіти (International Board of Standards for Training, Performance and Instruction (IBSTPI) поняття компетентності визначається як спроможність кваліфіковано здійснювати діяльність, завдання або роботу. При цьому поняття компетентності включає набір знань, навичок та відношень, що дають змогу особистості ефективно здійснювати діяльність, або певні функції, що підлягають досягненню певних стандартів в галузі професії або виду діяльності2. Для того, щоб полегшити процес оцінювання компетентностей, Департамент пропонує виділити з цього поняття такі індикатори, як набуті знання, вміння, навички та їх застосування (context of performance).

Виконуючи основні завдання, що поставлені перед європейськими країнами на Самміті в Лісабоні (2001р.), була створена робоча група по визначенню нових базових компетентностей для навчання впродовж життя. Результатом став звіт, представлений на Європейській раді в Стокгольмі. Так, робочою групою експертів3 було запропоновано, що ключові компетентності мають включати такі основні галузі в навчанні:

  • (фундаментальні) навички рахування та письма ;

  • базові компетентності в галузі математики, науки та технології;

  • іноземні мови;

  • ІКТ навички та використання технологій;

  • вміння навчатись;

  • соціальні навички;

  • підприємницькі навички;

  • загальна культура.

Ще у 80-і Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) почала використовувати зібрані дані про освіту в різних країнах з позицій їх результативності та вихідних продуктів. Довготривалий процес збору даних надав можливості просування до визначення системи освітніх індикаторів. Було визначено, що існує брак досліджень щодо теоретичних та концептуальних засад знань, навичок та компетентностей та їх співвідношень між собою. Питання оцінювання та вимірювання вихідних ресурсів (результатів) освітнього процесу є сьогодні предметом дискусій на глобальному рівні.

Для того, щоб подолати певні кроки у визначенні вищезазначених понять було започатковано програму “Визначення та відбір кометентностей: теоретичні та концептуальні засади” зі скороченою назвою “DeSeCo”4. Експерти програми, в якій беруть участь 18 країн-учасників, визначають поняття компетентності (competency) як здатність успішно відповідати на індивідуальні та соціальні потреби, діяти та виконувати поставлені завдання;

Кожна компетентність побудована на комбінації (поєднанні) взаємовідповідних пізнавальних відношень та практичних навичок, цінностей, емоцій, поведінкових компонентів, знань та вмінь, всього того, що можна мобілізувати для активної дії.

Компетентність проявляється в діяльності особистості в різних контекстах (напр. в соціоекономічному та політичному оточенні) Не тільки школа є відповідальною за набуття особистістю необхідних компетентностей; на їх формування впливають сім’я, робота, мас- медіа, релігійні та культурні організації тощо. Програма ставить акценти, наголошуючи, що ключові компетентності (key competencies) дають можливість особистості ефективно приймати участь в багатьох соціальних сферах, роблять внесок в розвиток якості суспільства та особистого успіху, та можуть бути застосовані до багатьох життєвих сфер. З огляду на вищезазначене вважаємо за потрібне зупинитись на переліку ключових компетентностей, що був визначений в країнах Європи, за результатами проекту відбору ключових компетентностей ( Австрія, Бельгія, Німеччина, Фінляндія, Нідерланди).

Так, педагоги Австрії визначають такі ключові компетентності:

  • предметна компетентність (subject-matter competence) – можлива в контексті передачі знань та незалежному оперуванні знаннями та їх критичним відображенням;

  • особистісна компетентність (personal competence) – розвиток індивідуальних здібностей та талантів, обізнаність у власних сильних та слабких сторонах, здатність до самоаналізу, динамічні знання);

  • соціальна компетентність (social competence) – здатність брати відповідальність, співробітництво, ініціатива, активна участь, динамічні знання) Це поняття включає також відкритість до світу та відповідальність за оточуюче середовище, вміння працювати в команді (що включає традиційне поняття робочої етики) та здатність спілкуватись;

  • методологічна компетентність (methodological competence) є вимогою для розвитку предметної компетентності. Означає гнучкість, самоспрямоване навчання, здатність до незалежного вирішення проблем, самовизначення.5

З огляду на вищеназвані поняття в Австрії було розроблено новий навчальний план для середньої школи (1999) та визначено 5 основних галузей, що базуються на міжпредметному підході:

  • мова та спілкування;

  • людство та суспільство;

  • природа та технології;

  • творчість та дизайн;

  • здоров’я та тренування.

Необхідно зазначити, що для впровадження поняття компетентностей та їх втілення в навчально-виховний процес було запропоновано педагогам будувати свою практику на міжпредметній роботі, орієнтацію на роботі в команді, індивідуалізації, проектно орієнтованій роботі.

В Бельгії, наприклад, у визначенні понять компетентностей бельгійські експерти виходять з визначення таких критеріїв, що їх характеризують: багатовимірність (комбінація знань, поглядів, вмінь та відношень); досягненність (різними змістовними обсягами, формально та неформально, свідомо та підсвідомо); прозорість (застосовуваність в різних контекстах та ситуаціях); багатофункціональність (для досягнення різних цілей, вирішення різних завдань, та проблем).


Категорії розподілу компетентностей такі:

Соціальні компетентності: активна участь в житті суспільства, багатокультурний вимір та

поняття рівних можливостей; комунікативні компетентності (в тому числі наполегливість, вміння відповідати за себе та зрілі рішення); вміння співробітничати;

Позитивне відношення (здатність до позитивного відношення, до довіри);

Здатність діяти та думати самостійно:

Компетентність в опануванні базами даних, ІКТ;

Компетентність в розв’язанні проблем;

Самокерування та саморегуляція (в тому числі почуття відповідальності);

Вміння критично мислити та діяти;

Мотиваційні компетентності:

(бути здатним до винахідництва та до навчання)

Ментальна рухливість:

Творчість та винахідливість;

Гнучкість та адаптивність.

Функціональні компетентності;

Лінгвістичні компетентності;

Технічні компетентності;

У Фінляндії основні підходи до поняття ключових компетентностей дозволяють зробити такий їх розподіл (Отала, 1996):


  • пізнавальна компетентність (знання та навички);

  • Вміння оперувати в умовах змін та бути мотивованим;

  • Соціальна компетентність (здатність до співробітництва, розв’язання проблем, взаєморозуміння);

  • Особистісні компетентності;

  • Творчі компетентності (інноваційний підхід);

  • Педагогічні та комунікативні компетентності (здатність до оперування інформацією, до навчання);

  • Адміністративні компетентності;

  • Стратегічні компетентності (мати орієнтацію на майбутнє);

  • Вміння діяти паралельно в різних напрямах.

Німеччина. В результаті публічного обговорення за вищезгаданим проектом німецькі педагоги визначили 6 типів фундаментальних компетентностей:


  • Інтелектуальні знання. Поняття включає навчання впродовж життя;

  • Знання, які можна застосовувати. (ситуаційний досвід, проектне навчання, винаходження розв’язання з складних ситуацій, гнучка схема планування, дії та самоконтролю);

  • Навчальна компетентність (навчання навчатися);

  • Методологічні, або інструментальні ключові компетентності (застосування багатоваріантних, гнучких, високорозвинених конструкцій. Поняття включає також мовну компетентність медіа та ІКТ;

  • Соціальні компетентності (соціальне єднання, здатність розв’язувати конфлікти, співробітництво, робота в команді тощо);

  • Ціннісні орієнтації (соціальні, демократичні та індивідуальні цінності , що досягаються завдяки вмінню жити в громаді та поділяти демократичні цінності). Ця категорія має бути забезпечена такими компонентами навчального плану: література, мистецтво, історія, музика, фізичне виховання.

  • У Нідерландах ключові компетентності тісно пов’язані з визначенням загальноосвітніх цілей: розвиток особистості; розвиток відповідального громадянина; підготовка особистості до ринку праці. Виходячи з названих цілей, серед переліків ключових компетентностей було визначено: здатність до самонавчання; впевненість та вміння обирати напрямок розвитку; вміння діяти в різних ситуаціях, застосовувати різні альтернативи для дії, грати різні ролі; вміння розв’язувати проблеми: застосовувати різні можливості, вміння обирати варіанти для вибору, вміння брати до уваги різні обставини; залучення: поважати інших, вміти порівнювати та бути лояльним; участь: вміння співробітничати та знаходити творчі рішення.

  • Окрім того, педагоги Нідерландів розрізняють компетентності для різних рівнів періодів життя та різних вікових груп. Так, у взаємозалежності навчання до роботи, визначаються три переліки ключових компетентностей: Змістовні компетентності (що набуваються в основному в школі і спрямовані на надання індивідуальності здатності здійснювати різні типи робіт). Вони важливі, щоб бути обраним на роботу тощо.

  1. Компетентності, що важливі для здійснення майбутньої кар’єри (напр. Навички менеджменту);

  2. Компетентності для ефективного набуття нових здібностей. До них відносяться як і основні академічні компетентності, так і аналітичні здібності та навички (творче та критичне мислення, здатність до навчання, вміння концентруватись, письмова та усні навички). Саме ці компетентності є важливими для ефективного навчання в школі та в досягненні подальших кроків в кар’єрі, саме там, де необхідно поповнити знання з метою відповідності потребам отримання роботи, досягнення професійного росту та просування в суспільстві.6

Оскільки основи успішної майбутньої кар’єри та професійного росту особистості закладаються в школі, педагоги Нідерландів вважають, що основи адекватної поведінки на ринку праці мають бути закладені та розвиватись в початковій та середній школі перш за все. Базові вміння, до яких відноситься читання, письмо, математичні здібності, спільне вирішення проблем, повинні бути набутими ще в початковій школі та розвинуті в середній та професійній. Основна та професійна школа має розвивати одні й ті ж самі здібності різними шляхами. Як вважають педагоги, відповідальними за визначення, впровадження та контроль за набуттям ключових компетентностей має бути покладено на Міністерство освіти, культури та науки (Нідерландів).

Проблема визначення поняття життєвої компетентності та компетентностей не нова для України. Досить активно протягом останнього десятиліття ці поняття застосовуються педагогами та психологами, відбуваються широкі дискусії та спроби узгодити їх трактування. Так, найчастіше ми зустрічаємо термін компетентностей у контексті соціальної інтеграції дитини в суспільство, в тому числі дітей з особливими потребами. Так І.Єрмаков при трактуванні філософії та технології соціальної інклюзії дитини говорить про формування життєвих стратегій, максимально адекватних новій соціальній ситуації. Це зумовлює необхідність розробки системи розвитку життєвої та соціальної компетентності. Життєва компетентність, на думку автора7, це знання, вміння, життєвий досвід особистості, необхідні для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального проекту. Життєва компетентність передбачає свідоме ставлення до виконання різних життєвих і соціальних ролей.

На думку іншого автора, психолога П. Горностая8, рольова компетентність – це здатність особистості опановувати свої психологічні ролі, стати повноправним суб’єктом цих ролей, вводити рольову поведінку у процес власної життєдіяльності та життєтворчості, що дає змогу розв’язувати різні життєві потреби.

Соціально компетентна людина здатна:

  • приймати рішення відносно себе і прагнути до розуміння власних почуттів і вимог; блокувати неприємні почуття і власну невпевненість;

  • знати, як досягати мети найефективнішим чином;

  • правильно розуміти бажання, очікування й вимоги інших людей, враховувати їхні права;

  • розуміти, як з урахуванням окремих обставин і часу поводитися, беручи до уваги інтереси інших людей, власні вимоги;

  • усвідомлювати, що соціальна компетентність не має нічого спільного з агресивністю і передбачає повагу прав і обов’язків інших.

Розвиваючи поняття життєвої компетентності доктор філософії В.Циба наголошує, що осмислення свого призначення, своєї долі, життєвих цілей, смислу життя і організація життєвого шляху визначає зміст життєвої компетентності .

Над проблемою визначення напрямів освітньої політики, в тому числі і проблем ключових компетентностей, працює програма ООН “Інновація та оновлення освіти для покращення добробуту та зниження рівня бідності”, що підтримала розробку Національної Доктрини розвитку освіти. Сьогодні ми можемо справедливо віднести себе до розробників найважливіших понять, що хвилюють людство на початку нового тисячоліття. Україна, обравши шлях на інтеграцію у Європу та світ, повинна запропонувати молоді освіту, яка відповідатиме найкращим світовим взірцям.

1 http://www.uvm.dk/asem/reports/asem_thematic_report_3.pdf

2 Spector, J. Michael-de la Teja, Ileana. ERIC Clearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. Competencies for Online Teaching. ERIC Digest. Competence, Competencies and Certification.-p.1.

3 OECD: Programme on International Student Assessment, 2000.- 3. New Skills for the Learning Society.

4 Laura H. Salganik, Dominique S. Rychen, Urs Moser, John W. Konstant (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchвtel.

5 Definition and Selection of Competencies. Country Contribution Process: Summary and Country Report.-Uri Peter Trier,- University of Neuchatel, October 2001.- p.72

6 Definition and Selection of Competencies. Country Contribution Process: Summary and Country Report.-Uri Peter Trier,- University of Neuchatel, October 2001.- р. 255-260

7 Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство. Науково-методичний збірник. - Контекст, Київ 2000.- с. 18-19, 44-47.

8






Схожі:

К.І. ЗВІРГЗДЕ аспірантка Київського національного економічного університету ім. Вадима Гетьмана
У статті розглянуто сучасні тенденції та кількісні аспекти зростання у різних країнах світу. Обґрунтовано поняття «двошвидкісного»...
Закон як джерело конституційного права в зарубіжних країнах: поняття та класифікація
...
НАКАЗ
З метою забезпечення виконання рішення Колегії Міністерства освіти і науки України “Сучасні тенденції розвитку професійно-технічної...
ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, УСТАНОВ І НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ...
Основні тенденції розвитку освіти, в тому числі професійної, у європейських країнах свідчать, що, незважаючи на суттєві відмінності,...
Назва вершини
Дайте розгорнуту характеристику соціальної сфери в Україні: місце і роль в національному господарстві, структура, сучасні тенденції...
Досвід державного регулювання економіки в зарубіжних країнах
Він постійно вдосконалюється і пристосовується до потреб розвитку економіки, умов залучення кожної країни до міжнародного поділу...
Була представлена спеціалістами Головного управління освіти і науки,...
Безпечний та професійний освітній простір як актуальне завдання психологічної служби області
1. Предмет та методологія історії держави і права зарубіжних країн...
Предметом ІГПЗС є держава і право зарубіжних країн світу в процесі їх виникнення та розвитку в певній послідовності, на основі виявлення...
Перелік питань для підготовки до іспиту
Основні форми правління в зарубіжних країнах, та їх різновиди та характеристики (ознаки і особливості)
Міністерство освіти і науки України
Сучасні педагогічні технології навчання на сучасному етапі розвитку освіти України
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка