Виходять 3 команди, кожна з яких мала завдання придумати назву і міні-представлення. Обираються учні-асистенти від кожної команди, які записуватимуть результати змагання


Скачати 97.58 Kb.
Назва Виходять 3 команди, кожна з яких мала завдання придумати назву і міні-представлення. Обираються учні-асистенти від кожної команди, які записуватимуть результати змагання
Дата 08.02.2014
Розмір 97.58 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Мовно-літературний поєдинок

«Знавці рідного слова»

(7 клас)

Мета: поглибити знання учнів із вивченого навчального матеріалу; розвивати мовленнєву компетентність, навички виразного читання та декламації, творчі здібності, образне мислення, мовний смак, сформувати уявлення про морфологічну різноманітність, структуру мови, її фразеологію; виховувати любов до мови, до української культури.

Обладнання: плакат «Знавці рідного слова», літературні газети, мовні газети, шаради, кросворди, ребуси, картки із завданнями, листки оцінювання, учнівські презентації з мови та літератури.
Перебіг заходу

Учитель:

Наша мова

Мова наша, мова —

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова —

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.
Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.
Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Ю. Рибчинський
Звучить пісня «Україно!»
Ведуча:

Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові?

В теплому, гарячому, гарному слові?

Як грає воно, наче в горні бушує,

Яким воно дужим розмаєм вирує.

Л.Первомайський

Учитель: На сцену сьогодні змагатися вийдуть

У дотепності, гуморі, артистизмі,

В умінні творити і віршувати –

Мовно-літературному поєдинкові

Пора розпочинатись!

Виходять 3 команди, кожна з яких мала завдання придумати назву і міні-представлення. Обираються учні-асистенти від кожної команди, які записуватимуть результати змагання.
1 ­– «Лексика»

Вас вітає дружний клас: Віта чудово на бандурі грає,

Команда «Лексика» у нас. Добре українські пісні співає!

Склад команди представляєм Діма теж чимало знає

І про них розповідаєм. Ще й у футбол прекрасно грає!

Альону лідером класу обрали, Відмінниця Іра усе у нас знає,

Тому що вона безліч цікавого знає! І в ліцеї вона всім допомагає!

А Лера із мови міцні знання має,

В олімпіадах кожен рік перемагає!

Команди інші ми вітаєм,

Цікавої гри бажаєм.

Хай перемогу сильніший пізнає,

А журі команди всі відзначає!
2– «Українці»

Ми – «Українці», й горді тим. Мамина мова співуча

Землі своєї квіт! В серці з дитинства росте.

Нехай буяє навкруги Як же її не любити,–

Розкішний мови світ! Ласка й любов в ній цвіте!

Ми клятву вірності дамо Ми – «Українці», і тому

Вітчизні нашій милій. Не хилимось ніколи!

Нехай завжди її тепло За перемогу ми в борні

Усюди нас зігріє! Готові йти до скону!
3 – «Рідне слово»

«Як парость виноградної лози, І постає воно в ясній обнові,

Плекайте мову», – Як пісня, лине рідне слово.

Сказав колись шанований поет. Ти – наше диво калинове,

Тож рідна мова має долю нову Кохана материнська мово!

І бездоганний свій пріоритет.

Ми горді тим, що українці!

Дзвінкова наша мова, Ми раді вам, шановні друзі,

Мов джерело те б’є! У школі – свято мови в нас.

З любов’ю ставимось до слова, Зібрались ми в тісному крузі,

Яке, мов та веселка, виграє! Вітає вас 7-В клас!
1.Інтелектуальний поєдинок із мови «Країна «Морфологія»»

(капітани витягують тему, ведуча читає питання)
1 тема – « Дієслово»

1.Яке дієслово наказує? Назви його морфологічні ознаки (три, нак., 2 ос. одн.)
2. Яка помилка у реченні Ми спускаємося вниз? Охарактеризувати перебудоване речення (спускатися означає рухатися вниз; просте, непош., двоскл, розп., неокл., неускл.)

3. У якому слові перші два склади містять заперечення, останній ствердження, а всі разом – знову заперечення? Як писати це слово? (не-ма-є; разом)

4.Назвати фразеологічні звороти, до складу яких входять дієслова.
Конкурс декламаторів. Вірш «Матері» В.Симоненка

(уболівальники від команд-учасників декламують поезії)

2 тема – «Дієприслівник»

1.Відредагувати речення, пояснивши причину помилок: Закінчивши роботу, почав падати дощ. ( Коли ми закінчили роботу, почався дощ.)

2.Дібрати до російського фразеологізму український відповідник: Долг платежом красен. ( Умій брати, умій віддавати.)

3.Змінюючи позицію слів, скласти речення, пояснити роль дієприслівника: мову, та, рідну, сил, не, часу, жалкуючи, вчи.(Не жалкуючи сил та часу, вчи рідну мову.)

4.Як і чому саме так пишемо дієприслівники ненавидячи, нехтуючи, недооцінюючи? ( 1,2 – разом, бо не вживаються без не; 3 – разом, бо префікс недо- вказує на неповноту дії)
3 тема – «Дієприкметник»

1.Знайти в реченні-загадці дієприкметник, визначити його морфологічні ознаки і синтаксичну роль: Сто один брат – усі в один ряд зв’язані.

(відгадка – паркан; зв’язані – мн., док., мин.; присудок)

2.Назвати активні дієприкметники: перемагаючий, залитий, вивчений, догораючий, оспіваний, квітучий. ( перемагаючий, догораючий, квітучий)

3.У якому словосполученні вжитий дієприкметник, пояснити чому це дієприкметник: вихований батьками, вихований учень?(вихований (ким?) батьками – ознака за дією, має залежне слово, замінюється дієсловом)

4.Що означає крилатий вислів обітована земля? ( біблійний вислів – багатий і щедрий омріяний край)
Конкурс презентацій із мови
4 тема – «Прислівник»

1.Дібрати синоніми до поданих прислівників: увічливо, неодмінно, спантеличено. ( чемно, обов’язково, зніяковіло)

2.Утворити з групи складів прислівники, пояснити їх правопис: не, руш, по, но; є, по, му, мо; нець, кі, цем, кін.( непорушно – разом, без не не вживається; по-моєму – через дефіс, бо утворений від займенника за допомогою префікса по- і суф. -єму; кінець кінцем – окремо, бо поєднуються іменники в різних відмінках)

3.Перед вами Заборонений ліс, у якому живуть лісові духи – ельфи, лісовики, а керує ними Той-Кого-Не-Можна-Називати. Він не любить непроханих гостей. Але, щоб пропустити вас через цей ліс, він вимагає знайти чарівний ключ від таємничої хатинки.

Утворити від префіксів і суфіксів якомога більше прислівників: по-, будь-, казна-, хтозна-, -небудь, -то, -от, -таки.

4.Відгадати загадки, ввівши в них прислівники: Звечора…, вранці… Взимку…, а влітку…(Звечора вмирає, вранці – оживає (день). Взимку горою, а влітку водою(сніг).)

5 тема – «Прийменник»

1.Який термін на означення певної кількості ліків складається з 2 простих прийменників? (до, за)

2. Від якої назви кінської збруї можна утворити 2 прийменники?(по, від)

3.Яке слово, що є причиною для якихось дій, учинків, складається з 2 простих прийменників?(при, від)

4. З якими частинами мови прийменники ніколи не вживаються? (з дієсловами, прислівниками)
Конкурс декламаторів

Вірші: «І золотої, й дорогої» Т.Шевченка, «Не завидуй багатому» Т.Шевченка, І.Бердника «Нема в журавки журавля».
2. Інтелектуальний поєдинок із літератури «Дивосвіт Літературії»
1 тема – «Із пісенних скарбів»

*Хто очолює Військо Запорозьке в пісні «Ой на горі та женці жнуть»? (Дорошенко, Сагайдачний)

*»Ніби розсипане намисто з перлів…» – писав І.Франко про… (коломийки)

*Скласти цікаве речення про народну пісню.

*Знайти помилки у коломийці: Як я стану коломийки співати, кричати, Засмієшся, загорлаєш, будеш танцювати.(Як я стану коломийки співати, співати, Засмієшся, і затужиш, і станеш гадати.)
2 тема – «Про далекі минулі часи» (1 частина)

*Назви псевдоніми І.Франка. Скільки їх було? (Джеджалик, Руслан, Мирон, Микита, Молодченко, Живий. Не-Давид, Кремінь; близько ста)

*Хто і кого називав великим бегадиром у повісті І.Франка «Захар Беркут»? (Тугар Вовк Бурунду-бегадира)

*Вступ до твору Т.Г.Шевченка став популярною народною піснею, а музику до фрагментів цього твору написали М.Лисенко, Кирило Стеценко та інші композитори. Який це твір? (балада «Тополя»)

*У якому вірші Т.Шевченко заповідає поховати себе «на могилі»? Чому не «у могилі»? («Заповіт»; «на могилі» – бути похованим на козацькому кургані, тобто поділити долю захисників свого краю)
Конкурс презентацій із літератури
3 тема – «Про далекі минулі часи» (2 частина)

*Якого героя називають романтичним?(образ у художньому творі, людина високих духовних устремлінь, сильного характеру, здатна на надзвичайні вчинки)

*Ім’я головного героя повісті А.Чайковського «За сестрою»? Чому він один із найпривабливіших літературних героїв? (Павлусь наділений усіма чеснотами майбутнього лицаря)

*На читання якої книжки якому героєві якого твору хотілося обміняти дві склянки гарбузового насіння?(М.Стельмах. «Гуси-лебеді летять», Михайлик; «Пригоди Тома Сойєра»)

*Хто був глибоко порядним, добрим, кмітливим, чуйним, готовим пожертвувати власним життям заради інших? (Климко із повісті Г.Тютюнника)
4 тема – «Ти знаєш, що ти – людина?» (1 частина)

*Якій події з оповідання О.Стороженка «Скарб» відповідає народний вислів «Дурень спить, а щастя в головах лежить»?( хлопці вкинули дохлого хорта в хату, коли Павло спав)

*»Я занесу тебе на другий бік, там, де цвіте розкішна квітка… така пахуча, така промениста, якої ти не бачив ніколи…» – з якого твору слова, кому адресовані? (Б.Лепкий. «Цвіт щастя»; вода – хлопчикові)

*Пригадати слова мишки з казки Б.Лепкого «Мишка» про нечесність людей.(«Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди. І як цим людям язик на таку брехню повертається? Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя? Але я їм!»)

*Деякі видання друкують лише дві частини поеми, тому читачі знають ці два вірші як…(диптих)

Вернісаж »Ілюстрація до літературного твору»
5 тема – «Ти знаєш, що ти – людина?» (2 частина)

*Хто з письменників був першим редактором і одним із засновників відомого дитячого журналу «Малятко»? (Б.Харчук)

*Слова, створені письменниками, називаються «індивідуально-авторськими». Наприклад, «яблунево-цвітно», «ясно-соколово» (П.Тичина), «мрія» (М.Старицький). Які новотвори є у повісті-притчі Б.Харчука «Планетник»? (хмарник, бурівник)

*Хто виконує ці дії:»Неслухняними руками витягувала з-за пазухи, спускала на воду й благала душею й очима…»? (Тося, Є.Гуцало. «Сім’я дикої качки»)

*Пояснити зміст речення, назвати автора й твір: »Немає в ньому тіла»?(характеристика дуже худої, виснаженої хворобою людини; Л.Пономаренко.»Гер переможений»,Фрідріх)
6 тема – «Ми – українці»

*Який письменник пішов із життя у 28 років? (В.Симоненко)

*На могилі поета в м. Черкасах викарбовано останні два рядки вірша «Лебеді материнства». Якого поета, які рядки? (В.Симоненко, «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»)

*Хто автор музики до вірша А.Малишка «Пісня про рушник»(Платон Майборода)

*Тетралогія –це…(художній твір із 4 самостійних частин, що мають спільний художній задум та основних персонажів)
Звучить пісня П.Майбороди на слова А.Малишка «Пісня про рушник».
3. Інтелектуальна розминка для ерудитів (беруть участь всі учасники)

1. Навести приклади фразеологізмів зі словом язик (тримати язика за зубами, язик до Києва доведе, чесати язика, вигострити язик, язик як лопата, прикусити язика, проковтнути язика, молоти язиком, висолопити язика)

2. Яке слово з 11 букв люди пишуть неправильно? (неправильно)

3. Яке трискладове слово об’єднує 33 літери? (аз-бу-ка)

4. Змінивши одну букву, перетворіть сильний дощ у назву фрукта.(злива-слива)

5. Що означає вислів «титанічна боротьба»(тяжка боротьба велетенських сил, титани, за старогрецьким міфом, – божества, діти Землі і Неба)

6. Що спільного між словами честь, щастя, річ, січа?(звук ч)

7.На яке питання, поставлене вчителем, можна не відповідати?(риторичне)

8.За яке уподобання ведмедя назвали ведмедем?(той, що знає, відає, де знаходиться мед)

9.Чи однакові професії друкар і друкарка?(Ні. Друкарка – жінка, що друкує на друк. машинці. Друкар – працівник друкарського цеху.)

10. Хто такі «адамові діти»?(це рід людський, нащадки першої людини на землі, Адама)

11. Чому хутрового звірка назвали норкою?(тому що живе у нірці)

12. Як правильно сказати:»Не бачу білий жовток» чи «Не бачу білого жовтка»?(жовток не буває білим)
4. Конкурс команд «Цікаве завдання для суперника» ( кожна команда готувала творче завдання або з мови, або з літератури)

1 команда: скласти вірш зі словами цукерка та велосипед, щоб слова не змінювали граматичної форми.

2 команда: відгадати ребус.

3 команда: відгадати загадки: »Не дерево, а з листками», «Язика не має, а багато цікавого розповідає», відповідь дати у формі вірша; розіграти сценку за вивченим літературним твором або придуманим.
5. Оголошення переможців конкурсів: »Ілюстрація до літературного твору», «Літературні ігри», «Мовні ігри», «Літературна газета», «Мовна сторінка», «Творчість юних», конкурсу декламаторів, презентацій

(завдання підготовлені заздалегідь).
Ведучий:

У світання і вечоріння,

Коли радощі, коли біль,

Пам’ятаймо своє коріння,

Пам’ятаймо, хто ми й відкіль.

Пам’ятаймо у будні і свята,

Біля всякого ремесла,

Звідки наших стежин початок,

звідки наша віть проросла…

Бережім чистоту сумління

Й глибину золотих ключів,

Пам’ятаймо своє коріння,

По дорогах життя йдучи.

Батьківського дому ласку й теплоту,

Рідної землі красу й щедроту,

Материнську пісню колискову,

І співучу нашу рідну мову.

П. Власюк

Підсумки заходу

1. Визначення переможця, вручення грамот, призів





Схожі:

Пісумкове заняття по темі «Призма». Геометрія
Гравці кожної команди обирають собі президента банку. Президент має право приймати кінцеве рішення за підсумками кожного завдання...
Конкурс «Привітання». Завдання: Пояснити свою емблему та назву команди....
Обладнання: плакати зі словами видатних людей про мову; роздавальні картки; таблички з цифрами від 0 до 9, годинник, ребуси
Урок-змагання «Бережіть рептилій» Біологія, 8 клас Мета
Зібрати з фрагментів зображення плазуна, назвати його. Це і буде емблемою команди. Приготувати привітання для команди-суперника....
Підготувала вчителька загальноосвітньої школи I-III №1
Учасниками гри можуть бути окремі учні, також можна грати командами. Доцільніше сформувати дві команди. Радше при цьому підібрати...
Економічна гра Що?
Правила гри. Клас ділиться на дві команди. Команди займають місця за двома столами. За кожну правильну відповідь команди одержують...
XII Всеукраїнський (VII Міжнародний) збір-змагання юних рятувальників "Школа безпеки"
Відбувся XII Всеукраїнський (VII Міжнародний) збір-змагання юних рятувальників "Школа безпеки" В змаганнях взяли участь команди з...
ФОТОКВЕСТ «Велика Руханка» для молодих та творчих духом
До участі допускаються команди в кількості 1-5 чоловік, озброєні цифровим фотоапаратом. Команди отримують список з деякої кількості...
Сценарій спортивного свята
...
Сценарій шкільного математичного вечора для учнів 5-9 класів
Підготовка до вечора починається з формування команд. Складаємо команди з п’яти учнів 8-9 класів у виборі учасників команди беруть...
У 2010/2011 навчальному році І (університетський) етап
Україні на одному наборі задач, як 1/8 фіналу студентської першості світу з програмування. Для створення рівних умов і забезпечення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка