Управління освіти і науки Сумської облдержадміністрації
Відділ освіти Великописарівської райдержадміністрації
Рябинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ТЕМА
Застосування інформаційно-комунікаційних та мультимедійних технологій на уроках географії
Підготувала
вчитель географії
вищої категорії
Малежик Н.Є.
2014
План
Вступ
Сучасні педагогічні технології в освіті
-
Комп’ютерізація навчання географії
Переваги мультимедійних навчальних систем
Картографічний твір
Інтерактивні й аудіовізуальні засоби навчання на уроках географії
Електронні атласи
Тести
Відео фрагменти
ІV. Додаток
Урок-конференція з використанням мультимедійних технологій 10 клас «Глобальні проблеми людства»
V. Література
Стрімкі зміни — одна з основних характеристик сучасного суспільства. Інтенсивне впровадження прогресивних технологій в усі сфери життя обумовило безупинне вдосконалювання людської діяльності. Різко зменшується час на втілення нових ідей, знань, технологій у життя. Зростає потреба в нових формах освіти, навчання, набуття навичок.
В інформаційному суспільстві активно розвивається інформаційне і комунікаційне середовище, створюються умови для ефективного використання знань у розв’язанні найважливіших завдань керування суспільством і демократизації громадського життя. Величезні інтелектуальні ресурси, знання, що розвиваються завдяки можливостям науки, культури, освіти, формують суспільство знань.
Інформатизація загальноосвітніх навчальних закладів суттєво впливає на зміст, організаційні форми і методи навчання та управління навчально-пізнавальною діяльністю, також спричиняє істотні зміни в діяльності учнів, учителів, керівників навчальних закладів і установ.
Сучасний учитель має володіти такими професійно-педагогічними і фаховими вміннями, які були б спрямовані не тільки на передачу знань, а й сприяли формуванню особистості учня як людини нового типу з гнучким нестандартним мисленням, зі стійкою внутрішньою мотивацією, з умінням самореалізації.
Реалізація особистісного й діяльнішого підходу, гуманізація та демократизація освіти обумовлюють необхідність удосконалення професійної підготовки вчителя географії, а саме оволодіння ним сучасними педагогічними технологіями:
ознайомлення з концептуальними та теоретичними положеннями сучасних технологій навчання;
формування практичних умінь та навичок розробки і впровадження в процес навчання географії освітніх технологій;
формування здатності до прогнозування, конструювання, здійснення проектної діяльності;
розвиток здібностей до рефлексивної діяльності, здійснення контролю і корекції своєї діяльності (аналіз і самоаналіз).
Основні тенденції вдосконалення освітніх технологій у психолого-педагогічному плані характеризуються переходом:
а) від учіння як функції запам’ятовування до учіння як процесу розумового розвитку, що дозволяє використовувати засвоєне;
б) від чисто асоціативної, статичної моделі знань, до динамічно структурованих систем розумових дій;
в) від зовнішньої мотивації до внутрішньої морально-вольової мотивації.
Використання комп’ютерної техніки набуло загальнодержавного значення. Одне з найважливіших завдань сучасної школи — забезпечити використання учнями комп’ютерів та інформаційних технологій з навчальною метою. Комп’ютер як універсальний засіб обробки, збереження і демонстрації інформації міцно ввійшов у наше повсякденне життя. Збільшення інформаційних потоків потребує нового рівня в обробці і осмисленні інформації, швидкого та ефективного засвоєння нових прийомів її демонстрації. Застосування в навчанні комп'ютера в сукупності з аудіовізуальними засобами прийнято називати «новими інформаційними технологіями в освіті». Навчання за допомогою інформаційних технологій підвищує позитивну мотивацію учнів до навчання, активізує пізнавальну діяльність, розвиває мислення і творчі здібності дитини, формує активну життєву позицію в сучасному інформаційному суспільстві.
Важливим складником інформатизації навчальних закладів є інформатизація навчального процесу — створення, впровадження та розвиток комп’ютерно-орієнтованого і освітнього середовища на основі інформаційних систем, мереж, ресурсів та технологій, побудованих на базі застосування сучасної обчислювальної і телекомунікаційної техніки. Вона має два основних завдання. По-перше, широке використання в процесі вивчення навчальних дисциплін педагогічних програмних засобів (ППЗ) на базі сучасних комп’ютерів. По-друге, отримання необхідних знань та вмінь орієнтуватися в майбутньому інформаційному просторі.
Сучасні інформаційні технології суттєво змінюють роль учителя в освітній школі. Якщо раніше він виконував функції «транслятора» знань, то нині він дедалі більше є провайдером у морі інформації.
Відомо, що процес навчання — це передавання інформації
учню, тому ї потрібні методики, які описують, як найефективніше обробляти й передавати інформацію для її оптимального засвоєння учнями.
Сам собою комп’ютер у школі проблеми розвитку географічної освіти не розв’язує, треба ще «навчити» його методичного мистецтва, а це, і як свідчить практика, зовсім не просто. Щоб досягти успіху, необхідно:
розв’язати психолого-педагогічні проблеми цього навчання;
ефективно використовувати їх у конкретних ситуаціях, що виникають у навчальному процесі з географії;
розробити навчальні програми з усіх курсів географії.
На захист комп’ютеризації навчання географії можна навести багато прикладів, що будуть переконливими порівняно зі звичайним традиційним навчанням. Це підтверджується ефективністю використання комп’ютерів на багатьох етапах здобуття географічних знань. Це — пред’явлення географічної інформації учням, засвоєння навчального матеріалу в процесі інтерактивної взаємодії з комп’ютером, повторення й закріплення засвоєних знань, умінь і навичок, підсумковий контроль і самоконтроль досягнутих результатів навчання, нарешті, це етап коригування конкретного процесу навчання географії, його результатів, що здобуваються шляхом удосконалення дозування навчального матеріалу, його систематизації тощо.
Особливість побудови мультимедійних засобів навчання, на відміну від суто інформаційного викладу навчального матеріалу, передбачає особисте, розумово активне ставлення користувача до змісту програми, спонукає аналізувати його, активізувати процес пізнання та засвоєння знань, закладених у змісті використовуваної програми чи навчальному середовищі.
Переваги мультимедійних навчальних систем зумовлені технічними можливостями комп’ютера:
збільшення обсягу пам’яті, що дозволяє значно розширити й урізноманітнити матеріал, який підлягає засвоєнню, удосконалити його структуру, розвинути управлінську функцію програми; швидка дія, що забезпечує своєчасну обробку інформації, якісний
діалог між тим, хто навчається, і комп’ютером;
наявність звукового супроводу, що сприяє активізації ще одного каналу сприймання;
якість зображень, що відповідає естетичним та гігієнічним вимогам і дозволяє краще унаочнити матеріал, зобразити різні процеси, явища, предмети тощо.
Зазначимо, що дидактика комп’ютерного навчання природничо-географічних дисциплін перебуває нині на стадії становлення. Використання засобів HIT під час вивчення цих дисциплін у середній школі та ВНЗ ще перебуває на стадії експерименту. Проходить накопичення досвіду використання конкретних методик та їхніх фрагментів. Тому нині основна науково-методична робота в цій галузі полягає в аналізі та узагальненні наявного досвіду використання вже існуючих навчальних програм; у створенні методик, адаптованих до відповідних умов навчання; у підготовці вчителів та викладачів до використання засобів інформаційних технологій навчання природничо-географічних дисциплін.
Електронний навчальний картографічний твір — це такий інтерактивний картографічний твір, зміст якого відповідає навчальній програмі, а способи зображення та оформлення — віковим психологічним особливостям учнів, який інтегрує картографічне зображення із різноманітним текстовим, фото- і відеоматеріалом та має підвищені аналітичні можливості. Головне призначення таких творів полягає в підвищенні рівня викладання предмета за рахунок вирішення низки питань:
збільшення наочності та інформативності карт і поряд з цим забезпечення простоти та легкості сприймання картографічного твору;
забезпечення педагогічних та методичних вимог до картографічного твору, тобто створення його одночасно цікавим для сильного й зрозумілим для слабкого учня;
збільшення аналітичних можливостей навчального картографічного твору (зокрема, шляхом комбінування та зіставлення тематичних шарів різних карт у загальній карті);
створення можливостей для індивідуальної роботи з картою, зміни й доповнення змісту тощо.
Видання картографічної продукції на ком пакт-дисках поставило перед школою такі проблеми:
технічного забезпечення комп’ютерами, обладнанням комп'ютерних класів;
навчання вчителів роботі на комп’ютерах для широкого використання картографічної продукції, виданої на СD.
Впровадження в навчальний процес інформаційно-комунікаційних та мультимедійних технологій дає змогу якісно змінити навчальний процес та по-новому підійти до розробки методик викладання предметів і створення нового інформаційно-освітнього середовища.
У недалекому майбутньому в практику середніх і вищих навчальних закладів будуть широко впроваджуватися системи програмних тестів з географії, що нині починають розроблятися на різних рівнях.
Інтерактивні й аудіовізуальні засоби навчання на уроках географії можна використовувати, по-перше, на уроках з вивчення нового і закріплення вивченого матеріалу, на уроках, які потребують ілюстрацій закономірностей розвитку природи і суспільства, на конкретних матеріалах регіонального змісту, і, по-друге, у вигляді самостійної роботи з комп’ютером в межах інтегрованих уроків інформатики і географії. На таких уроках учні безпосередньо на комп’ютері виконують програмні практичні роботи. Але необхідно пам’ятати, що навчання, яке передбачає роботу з комп’ютером, має здійснюватися обов’язково з дотриманням санітарних норм.
Хочеться сказати, що розробка методики створення, а головне, комплексного застосування засобів нових інформаційних технологій в навчанні географії — це новий напрям у методичній науці і практиці. Тому, з одного боку, необхідно розробляти нові підходи до використання електронних мультимедійних видань з географії, а з іншого — критично осмислювати і коригувати уже існуючі зразки таких видань і методик. Для цього необхідна злагоджена спільна діяльність вчених, методистів, розробників електронних видань і вчителів-практиків.
Останнім часом Інститутом передових технологій створено і презентовано низку електронних атласів, як навчальних, так і навчально-довідкових, які можна використовувати на уроках в 7—10 класах. Як ППЗ ці атласи узгоджені зі шкільною програмою, діючими підручниками та поліграфічно виданими навчальними атласами, загальною метою яких є формування відповідних знань і набуття навичок роботи з картою.
Змістова частина атласів містить повноцінну картографічну частину (залучено карти зі сторінок поліграфічно виданих атласів, що забезпечує їхню високу презентаційну якість), тексти — коментарі до карт (містять стислу інформацію щодо відтвореної на карті теми), ілюстрований матеріал (фотографії та малюнки). Приділено увагу засвоєнню матеріалу та перевірці знань, уміщено модуль електронного тестування двох рівнів — самоперевірка знань і перевірка під керівництвом учителя. Тобто дані атласи допомагають не лише цікаво подати учням матеріал, але й закріпити і перевірити його засвоєння.
Головною особливістю електронних атласів є їх демонстраційні можливості:
у комп’ютерному класі (для подання нового матеріалу вчителем використовуються функції збільшення — зменшення вихідного зображення карти, переміщення його на екрані. Користуючись локальною комп’ютерною мережею, учитель може опитувати учнів за тестами, записаними на СD, а також за індивідуальними завданнями диференційовано до рівня знань учнів);
у предметному кабінеті, де є хоча б один комп’ютер, для викладання нового матеріалу бажано підключити до комп’ютера проектор для демонстрації збільшеної карти на стінний екран;
у домашніх умовах електронним атласом може користуватися учитель для підготовки до уроку, визначення контрольних та домашніх завдань;
у домашніх умовах учень може знайомитись зі змістом карт, виконувати завдання із самоперевірки, готуватися до тестових контрольних завдань у школі, виконувати домашні індивідуальні завдання та творчі роботи.
У 6 класі для зацікавлення учнів на уроці можна використовувати велику дитячу електронну енциклопедію «Моя Земля», яка містить понад 20 тис. статей з гарними кольоровими зображеннями від космічних планет до підземних печер, таємниці повітря і води, про пустелі й айсберги. Поєднання цікавих і незвичайних фактів, легкий науково-популярний стиль викладання робить дану енциклопедію незамінною на уроці, яка допомагає зацікавити учнів географією і спонукає їх до навчання. Крім того, існує велика дитяча електронна енциклопедія «Астрономія», яка є незамінним помічником при вивченні небесних тіл та планет сонячної системи, та багато інших електронних видань.
У 7 класі на уроках можна використати електронний атлас «Географія материків і океанів» і велику дитячу електронну енциклопедію «Чудеса і загадки нашого світу», яка в цікавій формі розповідає про таємницю бермудського трикутника, загадку острова Пасхи тощо.
Електронний атлас з курсу географії материків і океанів має такі можливості:
функціональні: перегляд та масштабування карт, робота з текстами, ілюстраціями;
навчальні: вивчення матеріалу, здійснення самоперевірки за допомогою електронних тестів, отримання навичок у роботі з комп’ютерною технікою;
додаткові: використання ігрової функції «Розваги».
Цей атлас містить 40 карт світу, материків, океанів, які знайомлять учнів із загальними географічними закономірностями земної кулі, характеризують природні умови та ресурси материків та океанів, дають уяву про життя різних народів планети та глобальні проблеми людства. Крім того, атлас містить 108 різноманітних тестів і запитань, за допомогою яких учитель може проводити групове тестування учнів у класі по комп’ютерній мережі.
Ілюстрації, яких у атласі нараховується близько 250, допомагають створити уявлення про об’єкти, явища та процеси, що висвітлюються. Розділ «Розваги» надає можливість зробити паузу і відволіктись від навчання, відтворивши карту з окремих фрагментів.
У 8-9 класах використовується електронний атлас «Географія України», який включає фізичні та економічні карти України, що відображають географічне положення України, етапи формування її території, державний устрій, природу та ресурси, населення, промисловість, зовнішньоекономічну діяльність, екологічний стан території країни. Крім того, електронний атлас містить статистичний матеріал, таблиці, діаграми, що коментують і доповнюють інформацію, подану на картах. Запитання дають можливість учням здійснити самоперевірку. Ілюстрації природи, історичних об’єктів, пам’ятників культури і об’єктів промисловості забезпечують зорове сприйняття тих об’єктів, про які учитель розповідає дітям.
Перевагами комп’ютерного навчання в 9 класі є також і те, що електронний атлас додатково оснащений блоком «Регіони», в якому подано карти, загальні відомості і статистичні дані на всі області України, Автономну Республіку Крим, а також Київ і Севастополь. Цей блок значно полегшує вивчення географії свого регіону.
Курс 10 класу також забезпечений електронними атласами, дитячими електронними енциклопедіями й електронним підручником. Якщо говорити про електронний атлас 10-11 класів «Економічна і соціальна географія світу», то він за структурою подібний до електронних атласів 7—9 класів.
Крім атласу в 10 класі можна використовувати велику дитячу енциклопедію «Країни і народи», яка містить дані про географічне положення, економіку, культуру, державний устрій країн світу і життя їх народів. Енциклопедія містить детальну характеристику кожної країни і багато ілюстрацій, яких немає в шкільних підручниках.
Сьогодні в навчальному просторі є різноманітний набір інтерактивних засобів навчання географії, які містять крім гіпертексту високоякісну графіку, слайди, відеофрагменти, звукові ефекти. Такі засоби навчання прийнято називати інтегрованими навчальними електронними посібниками. Основний їх інформаційний простір заповнено слайдами, мультимедійними лекціями, відеофрагментами, текстами.
Текст — невід’ємна частина навчального електронного видання. Програма дозволяє копіювати фрагменти тексту, редагувати і роздруковувати його. Мультимедійний курс у наочній легкодоступній формі дає уявлення з тієї чи іншої теми в цілому, ставлячи акценти на основних елементах її змісту В кожній темі курсу можна познайомитись в наглядній і образній формі з основними елементами її змісту за допомогою ілюстрацій, анімацій, відеофрагментів і гіпертексту.
На відміну від традиційної, комп’ютерна лекція має великі можливості використання ілюстративних матеріалів. Тому комп’ютерну лекцію потрібно розглядати як новий інструмент у роботі вчителя, що дозволяє створювати наглядові і більш інформаційно насичені уроки.
Відеофрагменти — це фільми, включені до лекції повністю або частково, або мультиплікації, які наглядно показують недоступні для спостереження процеси та явища. Звукові фрагменти — дикторський текст, музичні або інші записи, які супроводжують демонстрацією зображень і відеофрагментів.
Багато географічних об’єктів, таких як рівнини і гори, моря і океани, великі промислові підприємства і сільськогосподарські угіддя, не можуть бути показані учням безпосередньо. Тому використання на уроці демонстраційних засобів (слайди, відео, картини) сприяє формуванню в дітей образних уявлень, а на їх основі — загальних понять. При цьому ефективність роботи зі слайдами, картинами та іншими демонстративними матеріалами буде набагато вища, якщо їх доповнювати показом схем, таблиць тощо.
Тому в 10 класі крім електронного атласу та енциклопедій можна проводити уроки з використанням інтегрованого електронного комплексу «Економічна і соціальна географія світу», який містить усі теми курсу, кожна з яких має багато матеріалів та різнорівневих контрольних завдань, призначених для самостійного опрацювання учнями блоку.
Крім того, електронний підручник має також велику кількість тренінгів з картою, мозаїк, тестів і завдань на закріплення знань з вивченого матеріалу.
Комп’ютерні технології навчання географії за згаданими програмами ще далекі від досконалості, хоч самодостатніх засобів навчання, певно що, існувати взагалі не може. Кожна з цих програм має певну дидактичну цінність (незважаючи на недоліки), але не всі вони однаково адаптовані до використання на заняттях. Завжди викладач дає якісь настанови, робить певні зауваження, застереження, розставляє акценти, вказує орієнтири і т. ін. стосовно змісту і способів подання навчальної інформації.
Електронними посібниками, так, як і електронними атласами, можна користуватися і з одним комп’ютером, якщо є проектор, це значно полегшило б роботу, і не потрібно було б підлаштовуватись під комп’ютерний клас. Великий екран дуже зручний для демонстрації інтерактивних тематичних карт електронних атласів, які часто замінюють стінні тематичні карти, через їх відсутність у комплектації кабінету. Такий вид роботи пропонується на уроках усіх курсів географії, особливо в старших класах для порівняльної характеристики об’єктів вивчення. Показ таблиць, схем, графіків якоюсь мірою замінює вчителеві роботу на дошці. Демонстрація різних об’єктів, процесів, явищ і можливість багаторазового повернення до цих об’єктів дають змогу проводити порівняння в динаміці.
На уроках використовуються розвивальна система навчання і її структурні елементи: включення інтерактивних методів різних видів до процесу навчання; конструювання навчальної проблеми, створення навчальної ситуації; використання проблемних завдань, диференціація навчання; індивідуальна робота, робота творчих груп; створення сприятливої атмосфери; створення учителем ситуації успіху, співробітництва, діалогу, пов’язані з формуванням творчих здібностей, емоційної сфери учня.
Використання комп’ютера на різних етапах навчання допомагає реалізувати особистісно-орієнтований підхід в освіті — принцип діяльності, суть якого полягає в стимуляції учнів до освітньої діяльності, що забезпечує можливість саморозвитку, самовираження і самоосвіти. Творча взаємодія вчителя і учня забезпечує задоволення від самого процесу навчання, зацікавлення тим, що вивчається. Такі заняття допомагають учителю залучити до творчої співпраці всіх учнів, навчаючи їх обґрунтовувати свої твердження.
Зміна діяльності учнів на уроці від засвоєння інформації з екрану до роботи з підручником, словниками-довідниками, стінними й контурними картами, атласами, роботи в зошиті допомагає забезпечувати необхідну релаксацію, психологічну розрядку, зменшує втомлюваність, підвищує зацікавленість. Найефективніше використовувати таке обладнання кабінету географії для проведення уроків засвоєння нових знань та для закріплення вивченого матеріалу.
Сьогоднішнім учням жити і працювати в суспільстві інформаційних технологій. Тому суспільству необхідні спеціалісти, які б уміли аналізувати проблеми, встановлювати системні зв’язки, знаходити шляхи їх вирішення. Саме така особистість готова до постійних змін технологій у будь-якій сфері діяльності, творчого застосування знань у нових умовах. І саме використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі — один зі способів залучення кожного учня до освітньої системи в активній позиції.
Завдання вчителя на сучасному етапі — не лише самостійно навчитися користуватися HIT, але й зробити так, щоб учень не розгубився в цьому інформаційному просторі, а вмів вільно орієнтуватися в ньому. Тільки тоді навчання в школі повною мірою відповідатиме новим вимогам, які ставить час. Пропонуємо приклад розробки уроку з використанням інформаційних технологій у 10 класі.
|