|
Скачати 148.78 Kb.
|
Навчально-виховний процес у позашкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів та форм власності здійснюється за типовими навчальними планами і програмами, що затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти, іншими центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади. Перспективне планування - найбільш складний вид планувань, що вимагає наукових знань і великого досвіду керівників. Перспективне планування пов'язане з розробкою планів, термін дії яких перевищує календарний рік, тобто включає довгострокове і середньострокове планування (як правило 5 років це документ, який визначає систему заходів щодо реалізації стратегії діяльності організації на цей період). Розробляється адміністрацією та радою закладу, погоджується з педагогічною радою, органами учнівського та батьківського самоврядування, профспілковим комітетом та затверджується радою закладу. Відмінною рисою перспективного планування є також постановка в них складних і великих цілей та завдань, для вирішення яких потрібно не тільки значний час, але й залучення великих коштів і сил. Робоче планування здійснюється у вигляді розробки календарних (місячних, квартальних, піврічних, річних), а також цільових і особистих планів роботи. Робоче планування охоплює всі рівні управління і напрямки роботи. За допомогою робочих планів послідовно і цілеспрямовано забезпечується виконання завдань, які передбачаються перспективними планами. Перспективне прогнозування розвитку матеріально-технічної бази, кадрового забезпечення та навчально-виховного процесу позашкільного навчального закладу робиться керівниками у вигляді програми розвитку закладу. Доцільним є складання такої програми на десять років (на міжатестаційний період). Важливим при складанні програми розвитку загальноосвітнього навчального закладу є бачення його керівником цілей діяльності закладу на досить тривалий період. Таке планування повинно відображувати віддалену перспективу розвитку кожної підсистеми діяльності закладу і його соціально-педагогічної системи в цілому. В процесі розробки програми розвитку закладу доцільно виділити такі етапи:
Основними компонентами концепції розвитку закладу є:
Програма розвитку закладу повинна бути пов’язаною із планами соціально-економічного розвитку відповідної території та довгостроковими освітніми програмами. До неї як додатки можуть входити довгострокові програми розвитку загальноосвітнього навчального закладу за окремими напрямами. Перспективне прогнозування (програма) розвитку закладу:
На основі програми розвитку закладу рада закладу після погодження з педагогічною радою затверджує перспективний план роботи закладу – письмовий документ, який визначає систему заходів щодо реалізації стратегії діяльності організації на певний довгостроковий період. Він базується на результатах зовнішнього та внутрішнього оцінювання, містить бачення майбутнього організації згідно з програмою розвитку закладу; включає конкретні цілі та завдання, описані конкретними термінами - що повинно бути зроблено, коли, ким, яким чином. Як правило, перспективний план розробляється на той самий період, що і програма розвитку закладу. Успішний перспективний план, зазвичай, містить такі складові:
Структура перспективного плану повинна коригуватися із структурою річного плану роботи закладу. Це стосується і кількості розділів, і структури планування конкретних заходів. До перспективного плану діяльності закладу як додатки можуть розроблятися цільові проекти. Цільовий проект – це сукупність теоретичного обґрунтування та конкретного плану дій для переведення певної шкільної підсистеми на вищий рівень розвитку. За напрямками діяльності проекти (системи) можуть бути:
За широтою залучення ресурсів цільові проекти поділяються на:
За участю педагогів у розробці та реалізації цільові проекти поділяються на колективні, групові, індивідуальні. Основним документом планування роботи закладу освіти є річний план. Його пропонується складати за участю педагогічного колективу, громадських організацій, відображуючи головні питання діяльності закладу освіти, і в обов’язковому порядку обговорювати на засіданні педагогічної ради. Основою для створення річного плану є навчальний план – нормативний документ закладу, за допомогою якого здійснюється організація навчального процесу. Навчальний план визначає перелік та обсяг вивчення навчальних дисциплін. Форма складання річного плану роботи навчально-виховного закладу довільна. У ньому дається глибокий аналіз навчально-виховної роботи за минулий і визначаються основні завдання на новий навчальний рік. У річному плані передбачаються заходи щодо підготовки навчально-виховного закладу до нового навчального року (підготовка документації: розклад роботи гуртків, клубів, плани роботи методичних об'єднань). Річним планом передбачається тематика засідань педагогічної ради навчального закладу, семінари для педагогів, проведення при директорові нарад. У річному плані відображаються питання роботи адміністрації з педагогічними кадрами: організація стажування молодих спеціалістів, проходження курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, організація методичної роботи, атестація педагогів. Планується в річному плані організація внутрішнього контролю: перевірка виконання рішень уряду в галузі освіти, наказів та розпоряджень Міністерства освіти і науки України, нормативних документів про позашкільні навчальні заклади, власних наказів і рішень; перевірка стану виховної роботи, вивчення результативності проходження курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, виконання навчальних програм, методичне забезпечення навчальних кабінетів, стан техніки безпеки і охорони праці, пожежної безпеки, попередження травматизму і нещасних випадків з дітьми. У річному плані роботи навчально-виховного закладу визначаються заходи щодо зміцнення навчально-матеріальної бази. На основі річного плану директор закладу освіти, його заступники складають план-календар роботи позашкільного навчального закладу, в якому визначають дати і осіб, відповідальних за проведення заходів, засідань педагогічної ради, ради при директорові, та інших. Індивідуальний навчальний план (ІНП) – це один з найважливіших інструментів у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Індивідуальний навчальний план – це формальний документ, який містить детальну інформацію про дитину і послуги, які вона має отримувати. Він розробляється командою педагогів і фахівців та об’єднує їхні зусилля з метою розробки комплексної програми роботи з дитиною і, водночас, визначає, які саме послуги надаватиме кожний фахівець. Батьки є активними учасниками розробки індивідуального навчального плану, оскільки вони знають своїх дітей краще за інших. Індивідуальний навчальний план визначає необхідні адаптації/модифікації та слугує підґрунтям для подальшого планування навчальних занять. Він розробляється та реалізується для кожного учня з особливими освітніми потребами. Індивідуальні навчальні плани складаються на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України. Освітній рівень учнів, які навчалися за індивідуальною формою, має відповідати вимогам Державного стандарту базової і повної середньої освіти. Виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в окремих журналах встановленого зразка. Кількість годин для організації індивідуального навчання визначається наказом директора та затверджується відповідним органом управління освітою, за умови виконання вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Розподіл кількості тижневих годин по предметах є орієнтовним. Компоненти індивідуального навчального плану Під час створення індивідуального навчального плану головна увага звертається на розробку конкретних навчальних стратегій і підходів, а також системи додаткових послуг, які дадуть дитині змогу успішно навчатися Зазвичай, в індивідуальному навчальному плані містяться такі компоненти: 1. Інформація про дитину загального характеру: Ім’я дитини, її вік, адреса, телефон, імена батьків, порушення розвитку, дата зарахування дитини до школи, термін дії ІНП. 2. Поточний рівень знань і вмінь дитини. Наводяться відомості про рівень розвитку дитини, зафіксовані під час спостережень і досліджень: її вміння, сильні якості, стиль навчання (особливо якщо один зі стилів домінує), що дитина не вміє робити, у чому їй потрібна допомога тощо. У плані має бути зазначено, що турбує батьків. Має бути наведена інформація щодо впливу порушень розвитку дитини на її здатність до успішного навчання. Всі ці відомості мають бути максимально точними, оскільки вони є підґрунтям для подальшої розробки завдань. ТЕХНОЛОГІЯ ПІДГОТОВКИ РІЧНОГО ПЛАНУ РОБОТИ Етапи роботи:
Структура річного плану роботи. Річний план роботи навчального закладу повинен містити вступ, основну частину, додатки. Вступ (містить короткий аналіз роботи навчального закладу в минулому навчальному році і визначити завдання діяльності закладу на новий навчальний рік). Аналітична частина вступу може містити такі блоки:
– завдання, пов»язані з удосконаленням навчально-виховного процесу на основі впровадження й апробації інноваційних технологій;
Основна частина річного плану – це структурований відповідно до визначених розділів зміст діяльності закладу в наступному навчальному році. ВАРІАНТИ структури річного плану роботи позашкільного навчального закладу.
|
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ОБСТЕЖЕННЯ СТАНУ ОХОРОНИ ПРАЦІ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ Аці в здійсненні нагляду за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці в вищих, професійно-технічних,... |
Навчальний предмет «Інформатика» у 2012/2013 навчальному році вивчатиметься... У 9-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України №132 від 23.... |
Л. В. Гринчук- методист математики ХОІППО Організація навчання у 2013-2014 навчальному році буде здійснюється згідно з Типовими навчальними планами |
Методичний лист про вивчення фізичної культури у 2009/2010 навчальному році Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 05. 02. 2009... |
ЗАТВЕРДЖУЮ Всеукраїнська студентська олімпіада (далі – Олімпіада) – система масових очних змагань у творчому застосуванні здобутих знань, умінь... |
Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання (технологій) та креслення Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення трудового навчання передбачено |
Про акредитацію вищих навчальних закладів, напрямів підготовки і Дія цього Положення поширюється на вищі навчальні заклади незалежно від форм власності та підпорядкування, що здійснюють підготовку... |
Початкова школа Типовими навчальними планами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 29. 11. 2005р. №682. Додаткові години... |
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про Цивільну оборону України" Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, органів... |
План роботи творчої групи по впровадженню ІКТ у навчально-виховний... Формування творчої групи по проблемі впровадження ІКТ у навчально-виховний процес |