Навчальний предмет «Інформатика» у 2012/2013 навчальному році вивчатиметься учнями 5, 9-11 класів. Зокрема: у 9-х класах за Типовими навчальними планами


Скачати 147.85 Kb.
Назва Навчальний предмет «Інформатика» у 2012/2013 навчальному році вивчатиметься учнями 5, 9-11 класів. Зокрема: у 9-х класах за Типовими навчальними планами
Дата 15.12.2013
Розмір 147.85 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Інформатика

Навчальний предмет «Інформатика» у 2012/2013 навчальному році вивчатиметься учнями 5, 9-11 класів. Зокрема:

  • у 9-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України № 132 від 23.02.2004, зі змінами, внесеними наказом МОН України № 66 від 05.02.2009;

  • у 10-11-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834;

  • у 5-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 17.05.2013 № 551.

Звертаємо увагу на те, що для 5 класу є дві програми з інформатики:

  1. «Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н.В., Ломаковська Г.В., Проценко Г.О., Ривкінд Й.Я., Шакотько В.В.) із розрахунку 1 година на тиждень, яка передбачає, що діти раніше не вивчали інформатику.

На сьогодні в області існує багато класів і шкіл, в яких у початкових класах вивчався пропедевтичний курс інформатики. В таких класах не рекомендується додавати до Державної програми нових тем. Час, що може звільнитися при вивченні окремих тем програми 5 класу завдяки кращої підготовленості учнів, доцільно використати для розширеного і поглибленого вивчення питань програми, для виконання додаткових практичних робіт, творчих завдань, для проектної діяльності тощо.

  1. Навчальна програма «Інформатика. 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу» (за ред. академіків НАПН України А.М. Гуржія та В.Ю. Бикова) для використання в загальноосвітніх навчальних закладах з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу. Її опубліковано в журналі «Комп’ютер в школі та сім’ї» № 6 за 2012 рік. Враховуючи спеціалізацію навчального закладу, вчитель може обрати для роботи цю програму. При цьому слід врахувати, що школи не будуть забезпечуватись підручниками, що їй відповідають.

Початкова школа

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» у 2012/13 навчальному році було розпочато поступове впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, згідно якого у 2013/2014 н.р. учні 2 класу розпочнуть вивчати новий навчальний предмет «Сходинки до інформатики» за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНСМ України від 10.06.2011 № 572.

Методичні рекомендації щодо викладання інформатики в 2 класі за новою програмою наведено в додатку до листа МОН від 30.05.2013 №1/9-383 «Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у 2 класах загальноосвітніх навчальних закладах».

Для учнів 3-4 класів чинними є Типові навчальні плани, затверджені наказом Міністерства від 29.11.2005 р. № 682. Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики в 3-4 класах прописані в листі МОНСМ України від 01.06.12 №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін».

На сайті Інформатика в розділі методики початкової школи опубліковано перелік навчальних програм, які мають гриф Міністерства та за якими можна викладати курс інформатики в класах початкової ланки у 2013/2014 навчальному році (http://informatika-buk.org/?cat=10). Там же наведено перелік програм, які відповідають новому Державному стандарту, й перелік програм для 3-4 класів, які відповідають Держстандарту 2004 року. Зауважимо те, що пропедевтичне навчання продовжується у 3 та 4 класах тільки за рахунок варіативної складової. Рішення про розподіл годин варіативної складової, відповідно до Положення про загальноосвітній навчальний заклад, приймає навчальний заклад.

Основна школа

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 "Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти" у 2013/2014 навчальному році 5 класи загальноосвітніх навчальних закладів перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5 - 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Методичні рекомендації щодо викладання інформатики в 5 класі за новими програмами з інформатики дивись в додатку №2 до листа МОН від 24.05.2013 №1/9-368 «Рекомендації щодо особливостей викладання базових дисциплін у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів».

Для учнів 6-11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 року №1/9-426 "Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін" (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.).

У 9 класах «Інформатика» вивчатиметься за програмою авторів І.О.Завадського, Ю.О. Дорошенка, Ж.В. Потапової із розрахунку 1 година на тиждень (http://informatika-buk.org/?cat=11). Ця програма розрахована на учнів, які до 9 класу не вивчали інформатику. Якщо вивчення інформатики здійснювалося до 9 класу, то обов’язково мають бути вивчені ті теми і питання програми, які не вивчалися раніше або вивчалися в обсязі, що не забезпечив рівень навчальних досягнень учнів, визначений державною програмою. Крім того, обов’язковим є виконання всіх практичних робіт, передбачених програмою.

У класах, де вивчення інформатики розпочиналося раніше 9 класу, вивільнені навчальні години або додаткові навчальні години, взяті з варіативної складової навчальних планів, можуть бути використані на збільшення часу для вивчення окремих тем курсу або на поглиблене вивчення тем «Основи Інтернету», «Основи комп’ютерної графіки» чи інших за програмами курсів за вибором(за переліком на http://informatika-buk.org/?cat=11).

Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики в 9 класах надруковано у Інформаційному збірнику МОН, №№ 19-21, 2009 р.

Старша школа

У 10 і 11 класах (для всіх профілів, крім інформаційно-технологічного) вивчення інформатики здійснюється за двома рівнями – рівень стандарту (із розрахунку 1 година на тиждень у 10 та 11 класах) та академічний рівень (із розрахунку 1 година на тиждень в 10 класі та 2 години на тиждень в 11 класі). Програми вивчення інформатики в цих класах за відповідними рівнями затверджені наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021 та розміщені на сайті МОНмолодьспорту.

Якщо деякі теми або питання програми вивчалися в попередніх класах в обсязі, що забезпечує рівень навчальних досягнень учнів, визначений відповідною державною програмою, то ці теми і питання можуть вивчатися на рівні повторення, узагальнення і систематизації. Вивільнені при цьому години можуть бути використані на збільшення часу на вивчення інших тем курсу або на вивчення курсів за вибором.

Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики в 10 класах надруковано у Інформаційному збірнику МОН, № 25-27, 2010 р., щодо вивчення в 11-х класах у Інформаційному збірнику МОН, № 22-24, 2011 р.

Профільне вивчення інформатики

Організація профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється на основі Концепції профільного навчання у старшій школі.

Згідно Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою технологічного напряму інформаційно-технологічного профілю (наказ Міністерства освіти і науки України від 27.08.2010 р. № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню», додаток 10) профільне вивчення інформатики відбувається в 10-11 класах і здійснюється із розрахунку 5 годин на тиждень.

Вивчення інформатики у класах інформаційно-технологічного профілю здійснюватиметься за програмою авторів Т.П. Караванова, В.П. Костюков, І.О.Завадський. Автори програми пропонують навчальний матеріал розподілити на 2 змістові лінії: інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та основи алгоритмізації та програмування (ОАП), вивчаючи їх паралельно.

При паралельному вивченні двох змістових ліній у журналі доцільно вести окремі сторінки для запису уроків і обліку рівня навчальних досягнень учнів для кожної з двох змістових ліній: інформатика (ІКТ) та інформатика (ОАП), а семестрові оцінки виставляти на сторінці однієї з ліній за підсумками усіх тематичних оцінок за семестр з обох змістових ліній.

Згідно з листом МОНмолодьспорту № 1/9-349 від 20.05.13 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2013/2014 навчального року», у гімназіях, ліцеях, колегіумах години відведені на технологічну освіту в 8-11 класах можуть використовуватися для вивчення інформаційних технологій: веб-дизайн, комп’ютерне моделювання, комп’ютерна графіка тощо (http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/35974/).

При вивченні інформатики в 10 і 11 класах інформаційно-технологічного профілю за цією програмою потрібно використовувати базові підручники «Інформатика. 10 (11) клас. Академічний рівень, профільний рівень» та навчальні посібники для курсів за вибором, а також навчальні посібники, збірники завдань, робочі зошити та іншу навчально-методичну літературу, наведену в переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для використання в основній і старшій школі у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням українською мовою у 2013/14 навчальному році. Орієнтовний зв’язок програми з курсами за вибором наведено у Пояснювальній записці до програми.

Поглиблене вивчення інформатики

Поглиблене вивчення інформатики передбачається у 8-11 класах. Програма поглибленого курсу (автори Т.П. Караванова, В.П. Костюков) складається з двох частин: програми поглибленого вивчення інформатики для 8-9 класів та програми поглибленого вивчення інформатики для 10-11 класів (http://informatika-buk.org/?cat=11), які разом утворюють єдину цілісну програму. Зміст навчання за цією програмою передбачає вивчення двох паралельних змістових ліній – інформаційно-комунікаційні технології і основи алгоритмізації та програмування, які є взаємопов’язаними і послідовно узгодженими.

При поглибленому вивченні інформатики потрібно використовувати підручники з інформатики для 9-11 класів, що отримали гриф МОНмолодьспорту та іншу навчально-методичну літературу, рекомендовану або схвалену Міністерством.

При викладанні інформатики у всіх класах учитель самостійно добирає засоби та методи подання навчального матеріалу, визначає форму проведення практичних робіт (робота з елементами досліджень, спільна робота в Інтернеті, лабораторні роботи, проектні роботи, практикуми тощо). Використовувати у процесі навчання інформатики можна тільки те програмне забезпечення і навчально-методичну літературу, які рекомендовані МОНмолодьспортом. Інформацію про організацію викладання інформатики, використання НКК та проведення Державної підсумкової атестації з інформатики наведено на сторінці сайту Інформатика, а саме

http://informatika-buk.org/?p=143&preview=true&preview_id=143&preview_nonce=dc8eb9f511.

Загальні рекомендації щодо календарного планування

Програми, затверджені МОНмолодьспорту, є орієнтиром для складання календарного плану. Вчителі інформатики можуть обрати власний підхід до структуризації навчального матеріалу, визначення послідовності його вивчення, а також методичні шляхи формування системи знань, умінь і способів діяльності, розвитку й соціалізації учнів. Вчитель може вносити до 15% змін, які стосуються порядку викладання тем та розподілу годин на вивчення тем. Але при цьому вчитель не може пропускати ніякі фрагменти навчального матеріалу (окремі питання, поняття, формування вмінь та навиків), які зазначені в програмі (http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/35974/).

Шкільний курс інформатики, згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти затвердженого постановою КМУ № 1392 від 23 листопада 2011 р., віднесено до галузі «Технологія», де провідним компонентом є спосіб діяльності. Тому навчальний час, який відводиться на вивчення курсу інформатики, потрібно розподіляти таким чином:

•30% навчального часу відводиться на засвоєння теоретичних знань;

•70% навчального часу відводиться на формування практичних навичок роботи з сучасною комп’ютерною технікою та ІКТ.

При вивченні курсу інформатики передбачається проведення різних видів практичної діяльності учнів: демонстраційних, тренувальних, практичних, лабораторних робіт, які спрямовані на відпрацювання окремих технологічних прийомів, а також практикумів – інтегрованих практичних робіт (проектів), орієнтованих на отримання цілісного змістовного результату. У практичних роботах потрібно передбачати використання актуального для учнів змістовного матеріалу та завдань з інших предметних областей.

Практичні роботи, зазначені в програмах, є обовязковими для виконання та оцінювання. Інші види практичної діяльності учнів (демонстраційні, тренувальні роботи, практикуми тощо) оцінюються за рішенням учителя. Також доцільно в навчальному процесі, крім перевірки практичних навичок учнів, перевіряти й їх теоретичні знання, застосовуючи при цьому різні форми перевірки, у тому числі й тестові.

Згідно з листом МОНмолодьспорту № 1/9-349 від 20.05.13 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2013/2014 навчального року», якщо години варіативної складової відводяться на збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантної складової, то розробляючи календарне планування в такому випадку вчитель самостійно вирішує питання щодо збільшення кількості годин на вивчення тих чи інших тем в порівнянні з передбаченими навчальною програмою.

Оцінювання навчальних досягнень учнів

Оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики здійснюється відповідно до загальних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики. Також при оцінюванні учнів слід використовувати і рекомендації авторів програм навчальних курсів, які викладені в пояснювальних записках.

Звертаємо увагу, що Наказом МОНмолодьспорт №329 від 13.04.2011 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» наведені загальні критерії оцінювання знань учнів (http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/18438/). Згідно цього документа, навчальні досягнення учнів визначаються за 4 рівнями: початковий, середній, достатній, високий. При оцінюванні учнів слід враховувати не тільки сформованість предметних знань та вмінь, а й рівень володіння розумовими операціями, характеристики відповіді, якість знань тощо. Також закладам освіти дозволяється використовувати й інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів (рейтингова система, портфоліо тощо). Наказом МОН  № 496 від 03.06.08 року затверджено інструкцію з ведення класного журналу учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (http://mon.gov.ua/ru//about-ministry/normative/19-).

При вивченні курсу інформатики передбачається проведення різних видів практичної діяльності учнів: демонстраційних, тренувальних, практичних, лабораторних робіт, які спрямовані на відпрацювання окремих технологічних прийомів, а також практикумів – інтегрованих практичних робіт (проектів), орієнтованих на отримання цілісного змістовного результату. У практичних роботах потрібно передбачати використання актуального для учнів змістовного матеріалу й завдань з інших предметних областей.

Практичні роботи, зазначені в програмах, є обов’язковими для виконання і оцінювання. Інші види практичної діяльності учнів (демонстраційні, тренувальні роботи, практикуми тощо) оцінюються за рішенням учителя. Також доцільно в навчальному процесі, крім перевірки практичних навичок учнів, перевіряти й їх теоретичні знання, застосовуючи при цьому різні форми перевірки, у тому числі й тестові.

Зауважимо, що на уроках інформатики, в умовах поділу на групи, учні виконують практичні завдання в межах 70% від загального навчального часу. Тому оцінювання досягнень учнів повинно бути, щонайменше, одна оцінка на 3 уроки. Тематичне оцінювання доцільно проводити 2 – 3 рази на семестр.

Про організацію викладання інформатики

При викладанні інформатики у всіх класах учитель самостійно добирає засоби та методи подання навчального матеріалу, визначає форму проведення практичних робіт (робота з елементами досліджень, спільна робота в Інтернеті, лабораторні роботи, проектні роботи, практикуми тощо). Використовувати в процесі навчання інформатики можна тільки те навчальне програмне забезпечення і навчально-методичну літературу, яке рекомендоване МОНУ. Детальні рекомендації щодо організації викладання інформатики та проведення ДПА розміщені на сайті Інформатика (http://informatika-buk.org/?cat=11). Стосовно документації кабінету інформація викладена у рубриці Кабінет. Рекомендуємо оформити також скарбничку власних доробок, розміщених на електронних носіях: як дидактичний так і методичний матеріал. Пропонуємо заздалегідь провести відповідні роботи щодо адаптації кабінетів інформатики для проведення занять молодшої школи. Варіанти адаптації учитель та адміністрація школи обирає самостійно. Головне щоб були витримані санітарно-гігієнічні норми та враховано фізіологічні особливості учнів початкової ланки.

Олімпіади, конкурси та турніри

Починаючи з 2011/2012 навчального року з інформатики проводяться дві Всеукраїнські предметні олімпіади, а саме:

  • Інформатика – це змагання з алгоритмізації та програмування, проходить у 2 тури на ІІІ та ІV етапах.

  • Інформаційні технології – це змагання з виконання комплексного, інтегрованого завдання на використання офісних інформаційних технологій, що вивчається в курсі «Інформатика» (крім програмування на VBA).

Документом, що визначає завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад, є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1099 від 22.09.2011 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 17 листопада 2011 року за № 1318/20056, зі змінами, внесеними згідно з наказами МОНмолодьспорту України № 29 від 16.01.2012 та № 360 від 26.03.2012) (http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1318-11).

Відповідно до Положення про проведення I-ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін, затвердженого наказом Головного управління освіти і науки облдержадміністрації від 17.07.2012 за № 469, ІІІ етап олімпіади з інформатики проводиться у два практичних тури.

Звертаємо увагу на те, що:

  • Згідно до інструкційного листа Інституту інформаційних технологій та змісту освіти від 19.11.2012 № 14.1/10-3187 «Про проведення ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики 2012/2013 н.р.», в нашій області обрано проведення III етапу олімпіади з інформатики синхронно з іншими областями, що обрали цей спосіб, використовуючи центральний сервер прийому і перевірки робіт.

  • Відповідно до листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.12.2012 № 14.1/10-3387 «Про проведення IІІ етапу ІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформаційних технологій» в Чернівецькій області було обрано синхронне з іншими областями використання завдань для І туру, розроблених Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти.

Тому пропонуємо підготовку учнів-початківців до олімпіад з інформатики розпочинати на початку навчального року, використовуючи методичні рекомендації, дорожні карти та завдання зі спеціальних посібників «Збірник з підготовки до І – ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики» та «Збірник з підготовки до І – ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформаційних технологій». Для учнів, які продовжують вивчати інформатику, пропонуємо розробити план індивідуальних занять під час канікул, тому що інформатика - це наука технологічного спрямування і дітям потрібне постійне тренування та здобуття практичних навичок. Знову звертаємо увагу на сайт Інформатика(http://informatika-buk.org), де у розділі Заходи викладено повну електронну підтримку щодо підготовки учнів до олімпіад з інформатики.

Акцентуємо увагу на Міжнародний конкурс з інформатики та комп’ютерної вправності «Бобер» (офіційний сайт конкурсу: http://bober.net.ua/ ). В нашій області 11 листопада 2012 року у конкурсі взяло участь 840 учасників, що на 550 учасників більше, ніж у конкурсі «Бобер-2011». Рекомендуємо розпочати роботу у 2013/2014 навчальному році з учнями 5 класів по комп’ютерній вправності. Спочатку долучити їх до виконання завдань з Архіву названого сайту, а потім й до самого конкурсу «Бобер-2013».

Важливою є участь учнів у Всеукраїнському турнірі юних інформатиків (ТЮІ). Це командні змагання школярів, що вчить їх вирішувати складні наукові та дослідницькі завдання, подавати свої розв'язки у доведеній до впровадження формі, захищати їх під час наукової дискусії. Пропонуємо у цьому навчальному році відновити добру традицію та взяти участь у турнірі збірною командою від Чернівецької області. Інформація про завдання на ТЮІ знаходиться на офіційних сайтах обласних інститутів, де проводились турніри, та буде висвітлена на http://informatika-buk.org.

Враховуючи вищесказане, пропонуємо розглянути подані матеріали на засіданнях районних методоб’єднань вчителів інформатики та прийняти відповідні рекомендації стосовно викладання інформатики у 2013/2014 навчальному році.

Матеріал підготувала

методист науково-методичного центру

природничо-математичних дисциплін

ІППОЧО

Скрипська Г.В.

Схожі:

Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики в 10 класах надруковано...
Навчальний предмет «Інформатика» у 2011/12 навчальному році згідно Типових навчальних планів вивчатиметься учнями 9-11 класів
Л. В. Гринчук- методист математики ХОІППО
Організація навчання у 2013-2014 навчальному році буде здійснюється згідно з Типовими навчальними планами
Методичний лист про вивчення фізичної культури у 2009/2010 навчальному році
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 05. 02. 2009...
Тематика засідань шкільного методичного об’єднання вчителів початкових...
Організація навчально-виховного процесу в початкових класах у 2011-2012 навчальному році
Початкова школа
Типовими навчальними планами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 29. 11. 2005р. №682. Додаткові години...
Навчально-виховний процес у позашкільних навчальних закладах незалежно...
Перспективне планування найбільш складний вид планувань, що вимагає наукових знань і великого досвіду керівників
Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання (технологій) та креслення
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення трудового навчання передбачено
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах...
Перелік збірників завдань та форми проведення державної підсумкової...

Інформатика ( I тур)
ГРАФІ Кпроведення III (міського) етапу учнівських олімпіад у 2012/13 навчальному році
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка