СПІВПРАЦЯ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ З РОБОТОДАВЦЯМИ: ІННОВАЦІЙНІ ШЛЯХИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ПАРНЕРСТВА Кочаток Наталія Дмитрівна Вище професійне училище №25 м. Хмельницького


Назва СПІВПРАЦЯ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ З РОБОТОДАВЦЯМИ: ІННОВАЦІЙНІ ШЛЯХИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ПАРНЕРСТВА Кочаток Наталія Дмитрівна Вище професійне училище №25 м. Хмельницького
Дата 05.05.2013
Розмір 77 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи

СПІВПРАЦЯ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ З РОБОТОДАВЦЯМИ: ІННОВАЦІЙНІ ШЛЯХИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ПАРНЕРСТВА

Кочаток Наталія Дмитрівна

Вище професійне училище №25 м. Хмельницького


Постановка проблеми. На сьогодні проблема підготовки ініціативних, конкурентоздатних та професійно-компетентних випускників професійно-технічного навчального закладу є актуальною. Динамізм та суперечливий характер розвитку українського суспільства, проблеми формування активної, творчої особистості, забезпечення виконання нею соціально необхідних завдань в сучасних умовах вимагають радикальних змін у структурі, якості та змісті професійно-технічної освіти. Адже сучасний ринок праці диктує свої умови: якість професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника повинна відповідати не тільки вимогам освітніх стандартів, але й потребам суспільства і роботодавця.

Варто зазначити, що, в першу чергу, професійно-технічні навчальні заклади мають адаптуватися не лише до вимог часу та інноваційних технологій, але й до стратегічних напрямків розвитку регіону. Роботодавець повинен бути впевнений, що навчальні заклади підготують потрібних йому кваліфікованих робітників, які обізнані у сучасних виробничих технологіях. Тому основною позицією професійно-технічного навчального закладу має стати постійна та ефективна співпраця з роботодавцями.

У зв’язку з цим системи підготовки кваліфікованих робітників для потреб регіону через призму соціального партнерства є досить необхідними і актуальними.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Поняття «соціального партнерства» досить часто з’являється у наукових дослідженнях педагогічної галузі: О.Любимова вивчає особливості соціального партнерства у площині освіти; В. Петров працює над означенням термінів і понять; Ю.Чуча досліджує регіональні аспекти соціального партнерства; В.Михєєв розробляє теоретичні основи соціального партнерства; М.Гайворонський, О.Морозова, С.Соколова вивчають функції соціального партнерства у системі професійної підготовки спеціалістів [3]; Н.Сокур аналізує особливості формування соціального партнерства в Україні [4].

Українські науковці А.Колот, С.Українець, Т.Ляшенко, О.Мірошніченко, М.Сорока, Л.Щербак [1,3,6] значну увагу приділяють проблемам розвитку соціального партнерства, пошуку нових підходів до реформування професійно-технічної освіти щодо створення дієвої системи соціального партнерства навчального закладу та роботодавців.

Виклад основного матеріалу. Одним із пріоритетних завдань професійно-технічної освіти є формування в майбутніх фахівців професійних знань, умінь і навичок, розвиток відповідного технічного, технологічного та економічного мислення. Саме такі вимоги ставлять роботодавці перед випускниками професійно-технічних навчальних закладів, саме такі вимоги ставить сучасний ринок праці.

Особливості розвитку сучасного виробництва та умови ринкової економіки, викликають зміни в структурі і змісті професійної підготовки кваліфікованого робітника. Матеріальне виробництво і професійна підготовка знаходяться в тісному взаємозв’язку: рівень професійної освіти залежить від рівня матеріального виробництва, і в той же час виробництво - від рівня освіти, професійної підготовки робітника, які розробляють, впроваджують, освоюють нові технології, сучасну організацію виробництва. У професійній діяльності майбутніх фахівців необхідні вміння, які неможливо освоїти без ґрунтовної теоретичної та практичної підготовки. Розширення виробничих функцій ставлять перед професійно-технічними навчальними закладами завдання дати своїм випускникам крім знань та вмінь, що стосуються конкретної професії, знання про загальну структуру професійно-практичної діяльності.

Проблема підготовки висококваліфікованих робітників завжди була актуальною, а на сучасному етапі зростання виробництва, вона гостро постає в суспільстві і вимагає удосконалення форм, методів і змісту нових рішень, ідей та виваженого підходу до пошуку нових шляхів у системі професійно – технічної освіти, тому що ефективність виробництва залежить не тільки від інвестицій, але і від рівня кваліфікації фахівців.

Саме тому система професійно - технічної освіти повинна постійно вдосконалюватись, інтегруватись у виробництво, забезпечувати високу якість підготовки кваліфікованих робітників, що дозволить підвищити якість робочої сили, кваліфікацію та професіоналізм і сповна реалізувати потенціал цього фактору для економічного зростання будь-якого регіону України.

За сучасних умов технологічних змін і економічного переструктурування, трансформації професійно-технічної освіти в професійну, зміни освітньої парадигми професійна підготовка викладачів та майстрів виробничого навчання має відповідати оновленим вимогам сучасного виробництва, формувати здатність самостійної взаємодії з динамічним світом педагогічної праці, тобто уміння перенавчатись, підвищувати свою кваліфікацію, професійну майстерність.

В сучасних умовах професійне навчання та виробництво є основою системи формування розвитку професійних та виробничих навиків на підприємстві; дієвим засобом професійного і кар’єрного зростання працівників. Проблема сьогодення - підготовка конкурентноспроможних фахівців, забезпечення їх високого професійного рівня та мобільності, створення умов для максимального розкриття талантів і творчого потенціалу робітників.

Співпраця навчального закладу і роботодавця – це перспективний шлях розв’язання багатьох проблем, що виникають у процесі підготовки кваліфікованих робітників та їх подальшому працевлаштуванні. Співробітництво з підприємствами різної форми власності, перш за все, полягає в тому, що вони надають робочі місця для учнів училища і створюють належні умови для відпрацювання професійних умінь і навичок.

Тісна взаємодія ринку праці та ринку освітніх послуг в умовах трансформації економіки залишається важливим фактором змін і появи нових тенденцій в освітньому просторі, формування людського капіталу як основи ефективного економічного і соціального розвитку країни. Потреба сучасних підприємств регіону спонукає до пошуку шляхів ефективної співпраці професійно-технічних навчальних закладів з роботодавцями.

Тема високих вимог роботодавців до майбутніх кваліфікованих робітників та дисбалансу попиту і пропозиції на ринку праці постійно обговорюється на засіданнях керівників професійно-технічних навчальних закладів Хмельниччини, семінарах заступників директорів з навчально-виробничої роботи та старших майстрів.

Соціальне партнерство у сфері професійно-технічної освіти – відносно нова категорія, яка з’явилася у зв’язку зі зміною форм власності в нашій державі, мета якого полягає у особливому типу взаємодії професійно-технічних навчальних закладів із центральними та місцевими органами виконавчої влади, об’єднаннями роботодавців, підприємствами різних форм власності й підпорядкування, органами служби зайнятості, іншими зацікавленими партнерами, направлена на максимальне узгодження інтересів всіх учасників цього процесу [6, с. 4].

Соціальне партнерство – це, перш за все, довіра, це впевненість у завтрашньому дні, це професійні, висококваліфіковані робітничі кадри. Активне залучення соціальних партнерів до усіх складових діяльності системи професійно-технічної освіти - від управління до розробки навчальних програм та практичного навчання, повинно стати одним з пріоритетів роботи навчального закладу. Саме налагодження конструктивного, взаємовигідного партнерства з роботодавцями та органами влади дозволить залучити додаткові ресурси для розвитку навчального закладу.

Педагогічний колектив Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького чітко усвідомив, що найважливішим чинником підвищення якості професійного навчання, адаптації кваліфікованих робітників до нових економічних умов, закріплення їх на робочих місцях в умовах ринку праці є соціальне партнерство.

Впровадження у навчальний процес нових інноваційних технологій, співпраця навчального закладу з роботодавцями регіону, вивчення ринку праці, пошук інноваційних шляхів соціального партнерства, налагодження тісних взаємозв’язків – це є основні напрями інноваційного розвитку навчального закладу.

Соціальні партнери Вищого професійного училища № 25 м. Хмельницького: державні органи виконавчої влади та місцевого самоврядування, загальноосвітні школи Хмельницької області, професійно-технічні навчальні заклади, вищі навчальні заклади, міжшкільний навчально-виробничий комбінат, засоби масової інформації, підприємства різних форм власності, регіональні та місцеві центри зайнятості, громадські організації, громадяни.

Основними формами співпраці ВПУ №25 м. Хмельницького із соціальними партнерами є: ознайомлення з діяльністю підприємства, екскурсії, лекції, консультації, участь запрошених фахівців підприємств та організацій у кваліфікаційній атестації випускників, участь потенційних роботодавців у формуванні змісту професійної освіти, вдосконаленні навчальних планів та програм, організації виробничого навчання та виробничої практики.

Ефективність соціального партнерства залежить від особистісного потенціалу і рівня професіоналізму викладачів, майстрів виробничого навчання закладу, їх уміння організувати цілеспрямовану спільну роботу з учнями, професійно-практичну діяльність у всіх її формах і видах.

У Вищому професійному училищі №25 м. Хмельницького соціальне партнерство представлене як система соціально-педагогічної взаємодії викладачів, майстрів виробничого навчання і учнів із представниками державних, освітніх, громадських закладів і установ, які певним чином задіяні у професійно-практичній підготовці кваліфікованих робітників. Основою соціального партнерства у навчальному закладі є принцип співробітництва між роботодавцями і педагогічними працівниками ВПУ №25, який реалізується у формах: укладання договорів на підготовку кваліфікованих робітників, проходження виробничого навчання і практики в умовах реального виробництва та працевлаштування, підвищення кваліфікації та стажування майстрів виробничого навчання.

Висновки. Отже, соціальне партнерство відіграє ключову роль у забезпеченні професійно спрямованого навчання кваліфікованих робітників і є основною формою взаємодії професійно-технічного навчального закладу із сучасним виробництвом. Спільна взаємодія адміністрації, педагогічного колективу і учнів навчального закладу з роботодавцями регіону, сприяє більшій популяризації професій, які є у навчальному закладі, дозволяє вчасно реагувати на пропозиції роботодавців щодо професійно-практичної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, сприяє швидкій адаптації випускників.

Аналізуючи інноваційні шляхи соціального партнерства та систему організації практичної підготовки учнів Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького, основне завдання навчального закладу у співпраці з роботодавцями регіону – поглиблення зв’язків навчального процесу з виробництвом та формування учня як особистості.

Список використаних джерел

1. Колот А.М. Соціально-трудові відносини: теорія і практика регулювання: монографія. Колот А. – К.:КНЕУ, 2004. -230с.

2. Ляшенко Т.М. Соціальне партнерство: шлях до ринкової держави // Юридичний вісник. – 1999. - №18. – 6-12 травня.

3. Михеев В.А. Основы социального партнерства: Теория и политика. – М.: Альфа, 2001. – 297 с.

4. Сокур Н.В. Формування соціального партнерства в Україні // Актуальні проблеми державного управління: збірник наукових праць ОРІДУ. – О., 2006. –Вип. 3(27). – С. 254-258.

5. Українець С. Соціально-трудові відносини в Україні: перспективи законодавчого регулювання // Україна: аспекти праці. – 1998. - №2. – С.22-25.

6. Щербак Л.В. Створення системи соціального партнерства у сфері професійно-технічної освіти (методичні рекомендації). Л.В. Щербак. – К.: Геопринт, 2008. – 45с.

Схожі:

Правила прийому до вищого навчального закладу у 2011 році «Рівненське...
Провадження освітньої діяльності у Державному вищому навчальному закладі «Рівненське вище професійне училище Департаменту ДСО при...
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО БІБЛІОТЕКУ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Дане Положення визначає рівень базисних вимог до бібліотеки професійно-технічного навчального закладу (далі – Бібліотека)
ІННОВАЦІЇ В УПРАВЛІННІ ОСВІТИ, ЯК СКЛАДОВА ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО...
Влінських проблем на основі впровадження сучасних принципів та інноваційних технологій, розглянуто стан і шляхи розвитку навчального...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ»
Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне...
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ВІННИЦЬКЕ МІЖРЕГІОНАЛЬНЕ...
Про підведення підсумків навчальної практики студентів, які здобувають ступінь «спеціаліст» ІМФІТО ВДПУ
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника професійно-технічного навчального закладу
Міністерство освіти і науки України Вище професійне училище Житомирського...
Сцена: інтер’єр кімнати, за столом сидить старенька бабуся, на столі багато паперів, папок
ВОГОНЬ: ДРУГ чи ВОРОГ?
ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту»
«Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного...
Наслідком травневих 1917р переговорів української делегації з Тимчасовим Урядом було проголошення
Термін навчання 1 рік на базі 11 класу
Освітньо – кваліфікаційна характеристика випускника професійно-технічного навчального закладу
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка