|
Скачати 221.23 Kb.
|
План уроку Група № 16 Курс ІІ Термін навчання 3,5 роки Дата відвідування 25.10.2012 р. Професія Кухар, кондитер Викладач Фесун Марина Миколаївна Кількість учнів за списком 30 Присутні на уроці _____ Тема програми: Неметалічні елементи та їх сполуки Тема уроку : Карбонатна кислота. Солі карбонатної кислоти, їх поширення у природі та застосування. Принцип дії вогнегасника. Якісна реакція на карбонат - іон. Мета уроку : Дати відомості про фізичні та хімічні властивості карбонатної кислоти, її солей, якісну реакцію на карбонат-іон, застосування карбонатів, роботу вогнегасника; розвивати вміння складати рівняння реакцій, що характеризують властивості карбонатної кислоти і карбонатів; КМЗ: Мультимедійний проектор, комп'ютер, презентація «Карбонатна кислота та її солі», підручник з хімії «Хімія 10 клас» О.Г. Ярошенко, конспекти, робочі папки учнів, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності кислот, основ і солей у воді, вогнегасник, розчин хлоридної кислоти, шматочки мармуру, шматочки крейди, вапняку, питна сода, кальцинована сода, штатив з пробірками, сірники. Тип уроку: комбінований Форма проведення: урок – дослідження Метод проведення: бесіда, проведення лабораторної роботи, розв’язування рівнянь, перегляд презентації, доповіді учнів Хід уроку І. Організаційний етап. Привітання викладача з учнями та перевірка готовності учнів до уроку. Визначається хто черговий в класі, кількість присутніх та відсутніх осіб, причини їх відсутності. ІІ. Мотивація навчальної діяльності Викладач Доброго дня, шановні учні, колеги та гості присутні на нашому уроці. Сьогодні ми з вами присутні на незвичайному уроці – уроці дослідження, під час якого ми продовжимо дослідження неорганічних кислот, а саме дослідимо карбонатну кислоту. Також познайомимося з солями карбонатної кислоти, їх поширення у природі та застосуванням. Викладач А чому ж саме карбонатна кислоти та її солі, спитаєте ви, важливі в нашому житті? Та тому, що карбонатна кислота та її солі мають велике практичне значення. А саме. Кухарі, якими є наші учні, використовують солі карбонатної кислоти, як то гідрокарбонат натрію відомий в харчовій промисловості під назвою питна сода(вчитель демонструє упаковку харчової соди), в побуті використовується карбонат натрію відомий як кальцинована сода(вчитель демонструє упаковку кальцинованої соди), будівельники використовують карбонат кальцію відомий як мармур або вапняк для будівництва, виготовлення оздоблювальної плитки і т.д. Тому запишіть в зошитах число, класна робота та тему сьогоднішнього уроку: «Карбонатна кислота. Солі карбонатної кислоти, їх поширення у природі та застосування. Якісна реакція на карбонат – іон. Принцип дії вогнегасника.» (слайд № 1) На сьогоднішньому уроці я ставлю перед собою та перед вами ставлю таку мету: (слайд № 2) 1.Ознайомитися з карбонатною кислотою, її фізичними та хімічними властивостями. 2.Ознайомитися з солями карбонатної кислоти, їх практичним значенням, визначити якісну реакцію на карбонат – іон. 3. Ознайомитися з правилами поводження з вогнегасником. ІІІ. Актуалізація опорних знань. Викладач (слайд № 3,4) Для вивчення питань нової теми нам необхідно пригадати деякі питання попередніх тем. Тож давайте пригадаємо, що ми вчили на попередніх уроках та виконаємо тестові завдання. Перед вами на столах лежать бланки з тестовими завданнями. На виконання тестових завдань вам відводиться 8 – 10 хв. Потім ви поміняєтеся роботами зі своїм сусідом та ми всі разом перевіримо правильність відповідей, які будуть з’являтися на екрані. Кожне завдання оцінюється в 0,5 бала. Отже відповівши на всі питання вірно, маєте можливість отримати 5 балів. Якщо вас не влаштовує ваша оцінка і ви хочете підвищити свій бал на цьому уроці, ви повинні прийняти активну участь в нашому уроці, відповідати на питання та розв’язувати рівняння реакцій. Розв’язування тестових завдань Викладач У кожного учня на парті знаходяться тестові завдання та бланки відповідей, які необхідно заповнити. В правому кутку записується прізвище учня, та проставляються букви, які відповідають правильним відповідям. На виконання даного виду завдань вам відводиться 8 – 10 хв. Бланк відповідей _______________________ Завдання 1_____ Завдання 6_____ Завдання 2_____ Завдання 7_____ Завдання 3_____ Завдання 8_____ Завдання 4_____ Завдання 9_____ Завдання 5_____ Завдання 10_____ Загальна сума балів_______ Оцінка ________ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
а) арґентум нітрат; б) натрій гідроксид; в) вода; г) хлоридна кислота.
а) алюміній гідроксид; б) барій нітрат; в) калій гідроксид; г) купрум (II) оксид.
а) аміак; б) кислота; в) нашатирний спирт; г) нітратна кислота.
а) кисень та озон; б) алмаз та графіт; в) озон та алмаз; г) карбін.
а) алюміній хлор; б) аміак; в) хлорид алюмінію; г) соляна кислота.
а) HCl; б) Na2SO4; в) NН4NO3; г) Н2SO4.
а) амоній; б) амоній гідроксид; в) гідроксид; г) нітратна кислота.
а) солі; б) нітрати; в) сульфіти; г) сульфати.
а) адсорбція; б) каталіз; в) ізомерія; г) алотропія. 10. Назвіть речовину, що утвориться в процесі реакції SO2+ H2O →H2SO3 а) кислота нітратна; б) сульфат; в) сульфітна кислота; г) нітратна кислота Викладач Прошу закінчувати свою роботу, час пройшов, міняємося бланками з відповідями, і перевіримо ваші роботи. Я надіюсь на вашу чесність. Ви виставляєте бали, а потім оцінки. Дивимося на екран (слайд № 5 ) Відповіді до тестових завдань: 1б; 2б; 3а; 4а; 5б; 6г; 7б; 8г; 9г; 10в. ДОДАТОК Сума балів 0,5-1бал – оцінка 1 бал Сума балів 1,5-2,0 – оцінка 2бали Сума балів 2,5-3,0 – оцінка 3бали Сума балів 3,5-4,0 – оцінка 4 бали Сума балів 4,5-5,0 – оцінка 5 балів А тепер скажіть мені, чи є в нас учні, які відповіли на всі питання? Ви тримали свої 5 балів і, якщо ви бажаєте, я можу виставити ваші оцінки в журнал. Якщо ж ви не згодні з оцінкою і бажаєте покращити свій результат, вам необхідно бути активним на уроці і давати змістовні обґрунтовані відповіді. Якщо є учні, які отримали оцінку 1 – 2 бали, вам я також пропоную бути уважними на уроці, слухати уважніше матеріал і краще його запам’ятовувати, щоб на наступний урок ви змогли покращити свій результат. Всім бажаю гарного цікавого уроку. Отже ми розпочинаємо. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Викладач Ми переходимо до вивчення теми нашого уроку та знайомимося з карбонатною кислотою. Вивчення кислоти будемо проводити згідно наступного плану, який ви бачити на екрані (слайд № 6). Прошу записати його в зошит. ПЛАН ВИВЧЕННЯ КАРБОНАТНОЇ КИСЛОТИ
Викладач Отже переходимо до вивчення 1 питання плану (слайд № 7) 1. Молекулярна формула кислоти Карбонатна кислота, молекулярна формула якої Н2С03, це — нестійка сполука, яка існує лише у водному розчині. Викладач демонструє на таблиці розчинності спочатку іони гідрогену(загорається лампочка), потім карбонат – іони (загорається лампочка), а потім і всю карбонатну кислоту. Учні бачать її формулу. При цьому бачать з яких катіонів утворилася кислота. Н+ + СО32-↔ Н2СО3 Запишіть, будь – ласка, молекулярну формулу та рівняння в зошит. Викладач 2 . Добування кислоти (слайд № 8) Записуємо 2 питання плану – добування карбонатної кислоти. У природі карбонатна кислота не зустрічається. Отримати її можна, розчинивши вуглекислий газ у воді. А яким же чином ми можемо це зробити? Щоб дати відповідь на це питання давайте переглянемо відео. Але переглядаючи відео, ви собі продумайте, як можна записати рівняння добування карбонатної кислоти. Учні переглядають відео №1, викладач коментує відео, при цьому наголошує, щоб учні спостерігали уважно і продумували рівняння можливих реакцій. Коментар викладача Добути карбонатну кислоту можна розчинивши вуглекислий газ у воді. Для цього візьмемо шматочок мармуру або вапняку, крейди та опустимо його в пробірку. Зверху дол’ємо кілька мл соляної кислоти. Спостерігатимемо за бурхливим виділенням бульбашок газу. Газ буде виділятися по газовідвідній трубці, кінець якої опустимо в посудину з водою. В воду додамо лакмус і будемо спостерігати за зміною забарвлення лакмусу. В нейтральному середовищі лакмус залишається фіолетовим. При утворенні розчину кислоти лакмус стає червоний. Отже в хімічному стакані утворився розчин карбонатної кислоти. Викладач А чи зможе хтось із вас спробує записати рівняння відповідної реакції? Учень До дошки виходить учень і пробує писати рівняння реакції: СаСО3 + 2НСl → С02 ↑ + H2O + CaCl2 Мармур хлоридна вуглекислий вода хлорид кальцію кислота газ С02 + H2O ↔ H2CO3. Вуглекислий вода карбонатна газ кислота Викладач Назвіть, будь ласка, речовини,що ви записали на дошці Учень СаСО3 + 2НСl → С02 ↑ + H2O + CaCl2 Мармур хлоридна вуглекислий вода хлорид кальцію кислота газ С02 + H2O ↔ H2CO3. Вуглекислий вода карбонатна газ кислота Викладач Перевіряємо чи правильно записане на дошці рівняння (слайд № 8 )
Так записане все вірно, назви речовин правильні сідай на місце, будь ласка. А ви учні запишіть собі ці рівняння у зошит. Викладач Тепер ми познайомимось з хімічними властивостями карбонатної кислоти. Запишіть собі в зошити наступне 3 питання плану - властивості кислоти.
Карбонатна кислота - одна із найбільш слабких кислот. Вона двохосновна і тому дисоціює ступінчато. Н2СОз ↔Н+ + НСО-3 НСО-3↔2Н+ + СО32– Запишіть собі, будь ласка рівняння в зошит. Відповідно до цього двохосновна карбонатна кислота може утворювати кислі солі – гідроген карбонати та середні солі – карбонати. Солі карбонатної кислоти Гідрокарбонати карбонати Викладач Вам добре відомі приклади цих солей. Ану пригадайте та наведіть приклади карбонатів та гідроген карбонатів Учень Кальцій карбонат СаСО3 – основна складова крейди або мармуру, а питна сода NaНCO3– це не що інше, як натрій гідроген карбонат NаНСО3 . Викладач: А ми з вами продовжуємо знайомитися з солями карбонатної кислоти, тому запишіть в зошит 4 питання плану солі карбонатної кислоти та їх практичне значення.
Карбонати – кристалічні речовини, у воді вони не розчиняються, за винятком карбонатів лужних металів та амонію. (Викладач демонструє на таблиці розчинності демонструє розчинні та нерозчинні солі карбонатної кислоти: Na2CO3, NaНCO3, Li2CO3, NH4CO3 - розчинні солі CaCO3, BaCO3, MgCO3 - нерозчинні солі) А тепер переглянемо наступний слайд порівняльної характеристики солей карбонатної кислоти (слайд №10 ) Викладач коментує слайд, а учні записують у зошит. Карбонатна кислота утворює два типи солей (таблиця): середні — карбонати; кислі —гідрогенокарбонати.
Викладач Чим всі учні завершили свою роботу?Отже, ми продовжуємо далі. А зараз з вами ми послухаємо доповідь нашої учениці, яка провела не хімічне дослідження, а історичне та підготувала невеличку доповідь. Ви послухайте уважно, зробіть самостійні висновки, а потім ми разом з вами спробуємо записати рівняння відповідних реакцій. Учень (слайд № 11) Яскраве життя Клеопатри - дивовижної жінки, молодої цариці Єгипту, овіяна безліччю легенд, але, мабуть, сама дивна й романтична з них пов'язана з перлами. Одного разу, під час вечері, Клеопатра посперечалася зі своїм чоловіком Марком Антонієм. Вона сказала, що вартість приготовленого нею напою буде настільки велика, що купити його зможе тільки сам Антоній. Антоній розіслав гінців по всій імперії і з доставлених йому найдорожчих напоїв створив один. Але все ж програв парі. Клеопатра наказала подати вина, зняла з вуха сережку з перлиною, опустила в кубок і випила. Кисле вино нібито розчинила верхні шари перлини, і вона випала з кріплення сережки. Такого дорогого напою не зміг придбати навіть Антоній, так як перли в ті часи цінувався дуже високо. Викладач Про що ж говорить нам твоя доповідь? Учень Я провела невелике історико – хімічне дослідження і дізналася про те, що цариця Клеопатра була не тільки вродливою, а ще й розумною жінкою. Вона, як то кажуть «йшла в ногу з наукою», знала багато мов, цікавилася історією та наукою. І ми знаючи властивості карбонатної кислоти та її солей також можемо провести аналогічну реакцію. Тільки нам треба кисле винне середовище замінити соляною кислотою HCL, а природній карбонат кальцію, яким була перлинка замінити карбонатом кальцію, як то мармур або вапняк. Викладач Дякую доповідачеві за змістовну гарну доповідь, за свою письмову роботу ви отримали додаткові бали до своєї письмової роботи, прошу сідати на своє місце. Твоя доповідь демонструє нам хімічні властивості карбонатів, а саме взаємодію їх з кислотами. Дана реакція супроводжується бурхливим виділенням бульбашок газу. Хто уважно слухав доповідь з вас та зможе записати рівняння відповідної реакції? Учень СаСО3 + 2НСl → С02 ↑ + H2O + CaCl2 карбонат хлоридна вуглекислий вода хлорид кальцію кальцію кислота газ Викладач Отже, властивість солей карбонатної кислоти – це взаємодія їх з кислотами. Запишіть це рівняння в зошит та запам’ятайте (слайд № 12) Аналогічну реакцію можна спостерігати при випіканні кухарями хлібобулочних виробів. Ви, майбутні кухарі повинні про це знати та пам’ятати. Так, при випіканні хліба та хлібобулочних виробів у тісто додають питну соду, яку «гасять» оцтовою кислотою. Тісто насичується бульбашками газу, а тому стає пухкішим при випіканні. Відбувається така реакція: NaHCO3 + CH3COOH → CH3COONa + H2O + CO2↑ Питна сода оцтова кислота Отже стає зрозуміло, що карбонатна кислота є слабкою, якщо навіть слабкий електроліт оцтова кислота взаємодіє з її солями. Викладач Солі карбонатної кислоти володіють ще однією властивістю перетворюватися на гідроген карбонати, а тому пропоную вам переглянути відео та спробувати записати рівняння відповідних реакцій. (переглядаємо відео № 2) А тепер хто з вас зможе написати рівняння відповідних реакцій? Учень Учень виходить до дошки та записує рівняння відповідних реакцій та назви речовин. Са(ОН)2 + СО2→ СаСО3 ↓+ Н2О Гідроксид кальція карбонат кальція
карбонат кальція гідрокарбонат кальція
оксид карбону (І V) Викладач Дякую вам за відповідь сідайте на своє робоче місце, а ви учні запишіть, будь ласка в зошит наступну властивість солей карбонатної кислоти – взаємоперетворення карбонатів у гідроген карбонати та навпаки (слайд № 12) Я хочу поставити вам таке питання, то чи потрібні нам солі карбонатної кислоти (учні відповідають) Я також думаю, що все таки солі карбонатної кислоти потрібні в житті людини. Щоб розширити ваш кругозір, наші учні підготували цікаві доповіді про солі карбонатної кислоти та їх практичне значення, тож давайте їх заслухаємо, ви маєте можливість законспектувати цікаві для вас моменти. Повідомлення учнів. (слайд № 13,14,15) Учень Із солей карбонатної кислоти важливе значення має кальцій карбонат (СаС03). У природі він зустрічається у вигляді мармуру, вапняку, крейди. Ця сіль зареєстрована як білий харчовий барвник (Е170). Виробники паперу використовують кальцій карбонат одночасно як відбілювач, наповнювач і розкиснювач. Також його використовують у величезних кількостях як джерело Кальцію — одного з основних елементів, необхідних для виготовлення скляного посуду, пляшок, скловолокна, скла. Виробники пластмаси — одні з основних споживачів кальцій карбонату (більше 50 % усього споживання), що використовують його в якості наповнювача і барвника при виробництві труб, сантехніки, кахельної плитки, черепиці, лінолеуму, килимових покриттів тощо. Виробники фарб — як фарбувальний пігмент. Будівництво — ще один з основних споживачів кальцій карбонату: він міститься у шпаклівці та різних герметиках. Широко використовується він і в очисних системах як засіб боротьби із забрудненням навколишнього середовища. За його допомогою відновлюють кислотно-лужний баланс ґрунту. Учень (слайд № 16,17) Сода — натрій карбонат (Na2С03) — це безбарвна кристалічна речовина, що добре розчиняється у воді. При її охолодженні отримують Na2CO3*10H2O — натрій карбонат декагідрато. Є ще натрій гідрогенокарбонат (NаНС03), відомий у побуті та в медицині як питна або харчова сода. Сода стала відомою людині приблизно за дві тисячі років до нашої ери. Її добували із содових озер шляхом упарювання води. Сьогодні у світі виробляється декілька млн. тонн соди за рік. Натрій карбонат використовують: у виробництві скла;
У харчовій промисловості натрій карбонат зареєстрований як харчова добавка Е500 — регулятор кислотності, розпушувач. Натрій гідрогенокарбонат теж не залишається без застосування: він служить джерелом вуглекислого газу при виробництві газованих напоїв, при випічці хліба та кондитерських виробів, при заповненні вогнегасників. Викладач Ми з вами уважно послухали, доповіді виявилися змістовними та цікавими, а викладач звертається до учнів, щоб вони підвели підсумок і сказали, що вони запам’ятали з доповідей (викликає 2 – 3 учні ). Учні переглянули слайди презентації та занотували собі цікаву інформацію, а ви доповідачі отримають гарні оцінки за доповіді та додадуть їх до оцінок за письмову роботу. Займайте доповідачі свої місця. А тепер всі учні перегляньте, будь ласка, таблицю практичне застосування солей карбонатної кислоти на екрані і запишіть її в зошит (слайд № 18) Учень читає назви речовин та їх застосування. « Практичне значення солей карбонатної кислоти»
Викладач Запишіть наступний план нашого уроку – якісна реакція на карбонат –іон. Отже, учні, ми розглянули склад карбонатної кислоти та її властивості, склад солей карбонатної кислоти та їх властивості. А тепер скажіть, як же довести наявність карбонат іону в сполуках? Ми раніше вже про це говорили. Учень Треба подіяти кислотою на солі, які містять карбонат – іон. Викладач Так, вірно. Карбонат – іони розпізнають за допомогою кислот. Реакція супроводжується активним виділенням вуглекислого газу. Переконатися, що саме вуглекислий газ, а не якийсь інший газ виділяється, можна таким способом: піднесений запалений сірник, до отвору пробірки з якої виділяється вуглекислий газ, швидко гасне. Давайте спробуємо зробити даний досліди. Хто бажає домогти мені? Виходить учень до витяжної шафи, одягає білий халат і проводить досліди, коментуючи їх. Учень В пробірку насипаємо кілька шматочків мармуру або крейди і доливаємо розчин хлоридної кислоти. Спостерігаємо бурхливе виділення бульбашок газу. Підносимо до отвору пробірки палаючий сірник, а він тухне. Тому що виділяється вуглекислий газ, а він не підтримує горіння. Отже, якісною реакцією на солі карбонатної кислоти є взаємодія з розчинами кислот. Викладач Запишіть собі в зошит, якісна реакція на карбонат – іон (слайд № 19 ) СаСО3 + 2НСl → С02 ↑ + H2O + CaCl2 Мармур хлоридна вуглекислий вода хлорид кальцію кислота газ Іонне рівняння: Са2+ +СО3 2-+ 2Н+ + 2Сl- → С02 ↑ + H2O + Ca2+ + 2Cl – СО32- + 2Н+ → СО2↑ + Н2О 5.Принцип роботи вогнегасника Викладач А ми переходимо до розгляду останнього пункту плану – принцип дії вогнегасника. А саме – використання вуглекислого газу при заповненні вогнегасника. Можливо хтось із вас бачив або користувався вогнегасником? Пропоную вам уважно переглянути відео про роботу вогнегасника та подумати, на основі яких властивостей карбонатної кислоти застосовується використання вогнегасника. Викладач коментує відео (відео № 3) Викладач Учні, а кому з вас приходилося користуватися в житті вогнегасником? Чи не могли ви б нам ще раз показати та розказати як працює вогнегасник? Запишіть собі в зошит наступне Учень Вуглекислотний вогнегасник заповнюють зрідженим вуглекислим газом. Під час переходу з рідкого стану в газоподібний вуглекислота збільшується в об'ємі в 400—500 разів, що супроводжується різким охолодженням до температури -72 °С і частковою кристалізацією. Щоб уникнути обмороження рук, не слід торкатися металевого розтруба. Вогнегасник використовується для гасіння пожеж, пожеж, спричинених електроприладами, у транспорті, музеї, картинних галереях, архівах. (Демонстрація вогнегасника.) Складові компоненти вогнегасника: (слайд № ) 1.стальний балон; 2.пусковий пристрій (нажимного типу); 3.сифонна трубка (подає вуглекислий газ із балона); 4.розтруб (утворювач снігу); 5.ручка (для перенесення). Для приведення в дію вогнегасника необхідно: 1-й крок — розтруб (утворювач снігу) спрямувати на вогнище; 2-й крок — натиснути на важіль пускового пристрою. Викладач Дякую вам за цікаву розповідь, прошу зайняте своє місце, а ви в зошиті запишіть складові частини вогнегасника. I V. Узагальнення та систематизація знань Викладач Отже, ми з вами провели дослідження карбонатної кислоти, її солей, ознайомилися з роботою вогнегасника, а зараз закріпимо свої знання та ми з вами знову пограємо в хімічну естафету, але вже біля дошки. Вам необхідно записати рівняння реакцій, що відображають ланцюжок перетворень. Деякі учні працюють біля дошки, а ви записуєте собі в зошиті цей ланцюжок перетворень. Учні, змінюючи один одного, виконують завдання біля дошки, записують рівняння та називають речовини. Прийом «Хімічна естафета». 1 2 3 4 Са(НС03)2→ С02 → СаС03 → Са(НС03)2 →С02; 1. Са(НСО3)2 → СО2 + СаСО3 ↓ Гідрокарбонат оксид кальцію карбону (І V) 2. СО2 + Са(ОН)2 → СаСО3 ↓+ Н2О Гідроксид карбонат кальцію кальцію 3. СаСО3 ↓+ СО2→ Са(НСО3) 2 карбонат гідрокарбонат кальцію кальцію 4. Са(НСО3)2 → СО2 + СаСО3 ↓ Гідрокарбонат карбонат кальцію кальцію VІ. Підведення підсумків уроку Викладач Вчитель оголошує підсумки уроку, називає прізвища активних учнів та повідомляє, що всі учні отримують гарні оцінки. Вчитель коментує кожну оцінку. Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомилися з карбонатною кислотою, вивчили формулу кислоти та формулу її солей. Познайомилися з хімічними властивостями карбонатної кислоти, застосуванням солей карбонатної кислоти. Та зрозуміли, що солі карбонатної кислоти, а саме карбонати і гідрокарбонати, мають велике практичне значення. Так солі карбонатної кислоти використовують і кухарі, і будівельники, і в медицині. І я думаю, що ви отримали величезний запас інформації, яку будете використовувати в своєму житті. V. Домашнє завдання На наступний урок опрацювати конспект, вивчити §12 на стр.95 та виконати завдання 3,4 на стр. 103 Розв’язати задачу. Визначте об’єм вуглекислого газу, який виділиться при погашенні соди масою 15 г розчином оцтової кислоти. NaHCO3 + CH3COOH → CH3COONa + H2O + CO2↑ Задача № 2 (ускладнена) Визначте об’єм вуглекислого газу виділиться, якщо погасити соду масою 10 г з масовою часткою домішок 10% розчином оцтової кислоти. Викладач Дякую всім за урок. До наступного уроку. Рада була всіх бачити. |
Курс, група,семестр ЗАВДАННЯ на комплексний курсовий проект студента Вхідні данні до проекту: ДСТУ з обробки інформації, готові програмні продукти, технічна документація на ІС, літературні джерела,... |
Курс 1 група 3 факультет Меценатство в Україні ХІХ століття ... |
Уроку Тема уроку: Урок-гра „Ключі від фортеці знавців рідної Ураїни. Розв’язування вправ і задач за курс 5 класу |
Робота по групах Клас ділиться на 2 великі групи або невеликі підгрупи (5-6 учнів) – „біла група” – „чорна група” в шаховому порядку |
УРОК 41 Тема уроку Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттями: випробування, випадкова подія, повна група подій, попарно несумісні події, рівноможливі... |
Как, должно быть, было тяжело Зразок тексту: див. Підручник „ Практичний курс англійського язика”, 3 курс, М |
ВСЕУКРАЇНСЬКА ЮНАЦЬКА БАСКЕТБОЛЬНА ЛІГА “Затверджую” А, Б, В, Г, Д та плюс одна команда, що посіла четверте місце в підгрупі, але має найкраще співвідношення забитих та пропущених очок... |
Задача №1 Дайте визначення і поясніть значення таких понять: валютний курс, золотий стандарт, Бреттон-Вудська система, вільно плаваючий валютний... |
Закону України «Про громадські об’єднання» Указу Президента України від 24. 03. 2012р. №212/2012, Постанови Кабінету Міністрів України від 03. 11. 2010р. №996, ініціативна... |
КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС В.І. Штанько, Н. В. Чорна, Т. Г. Авксентьєва, Л. А. Тіхонова. Політологія: кредитно-модульний курс. Навч посібник. –, 2010.– 368... |