|
Скачати 0.52 Mb.
|
Титенко С.В. Проблема подання знань на основі природної мови у освітніх системах штучного інтелекту // Лабораторія СЕТ. Київ - 2006. http://www.setlab.net/?view=Philosophy_Knowledge Проблема подання знань на основі природної мови у освітніх системах штучного інтелектуТитенко С.В. Національний технічний університет України "КПІ" www.setlab.net Лабораторія СЕТ – Науково-технічна лабораторія новітніх інформаційних технологій ЗмістЗміст ………………………………………………………………….……... 2 Вступ ………………………………………………….…………………….. 3
ВступПроблема подання знань, зобов'язана своїм виникненням процесам, що відбуваються у розвитку комп’ютерної техніки і дослідженнях по штучному інтелекту (ШІ) протягом останніх десятиліть, а саме появі і досить широкому поширенню систем, які називають системами, заснованими на знаннях [1]. Це насамперед інтелектуальні інформаційно-пошукові і експертні системи. Термін "знання" набуває в ШІ специфічного змісту, пов'язаного з певною формою подання інформації в ЕОМ, однак об'єктом уваги дослідників ШІ є і знання у звичайному сенсі. Формування бази знань інтелектуальної системи (ІС) передбачає розробку знакових структур, що дозволяють фіксувати знання з області, для роботи в якій призначається система, і забезпечити виконання необхідних операцій з ними. Побудова ІС припускає також ті або інші способи одержання знань, які повинні бути представлені в даній системі. Це можуть бути способи одержання знань із книг і інших текстів, що використовуються у даній області, а також у ході певним чином організованої комунікації із професіоналами (експертами) у сфері, де буде застосовуватися система. Розв’язання такого роду завдань (які називаються завданнями подання і придбання знань) виявилося пов'язаним з питаннями про те, як взагалі влаштоване знання, із чого воно складається і які механізми його функціонування, які існують види знання, яку роль грає неявне знання в комунікації і мисленні, що являють собою когнітивні структури індивіда і логічні механізми міркувань, - а також з безліччю інших питань щодо знання. Оскільки робота по створенню ІС усвідомлюється сьогодні як у значній мірі робота зі знаннями, саме поняття знання займає значне місце в рефлексії дослідників ШІ над своєю діяльністю. Подібно тому, як відносно мислення і інтелекту багато теоретиків ШІ не обмежувалися лише власне питаннями їхнього моделювання в комп'ютерних системах, але й розвивали погляди на мислення і інтелект як такі, вони не обмежуються сьогодні і власне питаннями побудови баз знань ІС, але нерідко розглядають і більш загальні проблеми знання. Існують спроби побудови формальної теорії знання, що могла б бути використана у ШІ і робототехніці, загальної концепції знання, що узгодиться із практикою ШІ. Іноді побудова такого роду теорій розглядається як справа майбутнього, що має, однак, велике значення для розробки систем, заснованих на знаннях [10, 11]. Спроби дослідників ШІ дати відповідь на питання про те, що таке знання, які його складові, як воно організовано і яким чином "працює", мають нерідко мало загального з відповідями, які пропонують на ці ж питання академічна епістемологія і соціологія знання, і зазнають критики з боку представників цих дисциплін [17]. Більше того, деякі філософи схиляються до думки, що так як велика кількість таких спроб не здатні задовольнити скільки-небудь вимогливі філософські смаки і навряд чи можуть бути захищені як загальні твердження про знання або концепцій знання, їх взагалі не варто брати до уваги. Проте існуючі в ШІ підходи до знання, концептуальний апарат і термінологія не можуть не робити впливу на розвиток філософсько-епістемологічних досліджень. Уже з'явилося багато робіт, що апелюють до моделей подання знань в ІС, що пропонують новий погляд на структуру людських знань, обумовлений розрізненням знань і даних у комп'ютерних системах [9], і ми можемо спостерігати, як подібні тенденції підсилюються по мірі зростання ролі комп'ютера в нашому житті. Разом із поширенням досягнень в області штучного інтелекту, підсилюються намагання науковців використовувати вже розроблені технології ШІ, а також винаходити нові спеціально для області освіти. Застосування інтелектуальних розробок для навчання і викладання набуває свого власного дослідницького напрямку із відповідними специфічними для цієї області проблемами. Створюються наукові співтовариства [21, 22], що займаються дослідженням освітніх процесів і застосуванням технологій ШІ для створення комп’ютерних систем навчання. Класично дослідження ШІ намагаються пояснити і зрозуміти людський розум, щоб змоделювати його роботу на комп’ютері для вирішення задач у певній предметній області, натомість штучний інтелект у навчанні людини робить ще більший виклик дослідникам ШІ, тому що ставить так би мовити подвійну вимогу інтелектуальній системі – по-перше «розумітися» у предметній області і по-друге «розумітися» на навчанні людини. Херберт А. Сімон зазначає: «Якщо ми зрозуміємо людський розум, ми почнемо розуміти, що ми можемо зробити із освітньою технологією» [20]. Таким чином проблема моделювання людських міркувань підсилюється ще складнішою проблемою навчання людини. Як зазначається у [26], ШІ і когнітивна наука повинні займатися усією сукупністю процесів пов’язаних із навчанням, що повинно включати моделювання роботи учителів і суб’єктів навчання, пояснення вивчення і навчання як складової людської системи обробки інформації. Сюди ж слід віднести основне завдання освіти – передачу знань. Цей процес і є центром уваги даної роботи. Особливого значення набуває тут згадана технологія ШІ - подання знань. У зв’язку з цим варто зазначити слова Рамеш Джайн, що підкреслюють значущість природної мови для процесу репрезентації знань: «Мова є мовою подання знань» [25]. Дійсно, не зважаючи на досягнення в області подання знань, очевидним залишається той факт, що людська мова володіє неперевершеною виразністю у передачі знань. Тому, бажаючи синтезувати технології ШІ у поданні знань і природну силу людської мови для реалізації інтелектуальної освітньої системи, в даній роботі ми розглянемо сутності знання, мови і тексту з філософської і загальнонаукової точок зору. |
30. Використання систем штучного інтелекту в навчальному процесі Традиційна технологія розв´язування задач вимагала присутності між користувачем (спеціалістом вузької прикладної галузі) і обчисл... |
28. Використання систем штучного інтелекту в навчальному процесі Традиційна технологія розв´язування задач вимагала присутності між користувачем (спеціалістом вузької прикладної галузі) і обчисл... |
LO07 ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ ЕКОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ Доведено неадекватність використання нормального закону розподілу випадкових величин у практиці. Розглянуто один із синергетичних... |
Тема. Апаратні засоби захисту інформації в комп’ютерних системах Формування знань класифікації, призначення, особливостей застосування апаратних засобів захисту інформації в комп’ютерних системах.... |
ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ КОМП’ЮТЕРНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ Резюме. Розглянуто тенденції розвитку та застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні. Висвітлено такі аспекти, як застосування... |
РОЗДІЛ 1 КОРЕКЦІЙНА РОБОТА ЯК УМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ІНТЕЛЕКТУ Корекція порушень пізнавальної діяльності у молодших школярів з вадами інтелекту |
Реферат НА ТЕМУ: «ПРОБЛЕМА ЗАДАТКІВ, ЗДІБНОСТЕЙ І ІНТЕЛЕКТУ В ПСИХОЛОГІЇ» Так що ж представляють із себе здатності взагалі? Вивчивши масу видань присвячених даній проблемі, можна зробити 3 формулювання,... |
Історія мов програмування ФОРТРАН, для бухгалтерії – переважно мова КОБОЛ. Проте для системних робіт використовувалася мова програмування низького рівня –... |
1. Інформація і повідомлення Повідомлення- інформація вирадена за допомогою літер, чисел, математичних символів, природної мови |
Розвиток креативного мислення учнів на уроках математики і фізики Методична проблема. Створення умов для самопроектування вчителя-дослідника та учня-експериментатора в умовах глобалізації освітніх... |