“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Начальник СДПЧ - 25
майор вн. служби
С.О.Каганець
“ 03 ” листопаду 2006 р.
ПЛАН КОНСПЕКТ
на проведення зайняти зі спеціальної підготовки
з водійським складом СДПЧ-25.
Тема: Несправності карданної передачі, мостів.
Навчальна позначка: Вивчити з водійським складом можливі несправності та порядок проведення технічного обслуговування карданних передач, ведучих мостів.
Година: 45 хвилин.
Місце проведення: навчальний клас, гараж.
Матеріальне забезпечення: плакати, АЦ-40(130)63Б.
Література: “Автомобіль ЗІЛ-130”, “Автомобіль ЗІЛ-131”.
Порядок проведення зайняття:
1. Організаційний момент 5 хв.
- перевірка присутніх:
- оголошення тими й мети зайняти, питань, які мають вивчатися.
2. Контроль знань 5 хв.
- перевірка засвоєння раніше пройденого матеріалу.
3. Викладання матеріалу тими 30 хв.
Питання семінарського заняття:
3.1. Карданна передача.
3.2. Ведучі мости.
СДПЧ-25
2006 р.
Питання та їх короткий зміст
|
Методичні вказівки
|
Карданна передача
Карданна передача автомобіля складається із чотирьох карданних валів.
Конструкція всіх карданних валів однакова, карданний вал привода середнього моста має більші розміри, чим всі інші.
Кожен карданний вал складається з тонкостінної труби, до одного кінця якої приварена нерухома вилка шарніра, а до інший шлицевая втулка, з'єднана з ковзною вилкою шарніра. Всі вісім шарнірів карданної передачі однакові по пристрої й складаються кожний з нерухомої або ковзної вилки, фланці-качани й хрестовини встановленої у вушках вилок на голчастих підшипниках.
Шарніри карданної передачі не вимагають поповнення змащення в процесі експлуатації. Шарніри при зборці на заводі заповнюють змащенням.
Для втримання змащення й запобігання від забруднення підшипники постачені ущільненням, що складається із сальника радіального ущільнення, вмонтованого в обойму підшипника, і з торцевого ущільнення, напресованого на шипи хрестовин.
У зв'язку із застосуванням торцевих ущільнень хрестовина карданного вала не має наскрізних отворів для підведення змащення, але в зборі з підшипниками хрестовина повністю взаємозамінна із хрестовиною старої конструкції.
Карданні вали мають герметичне шлицевое з'єднання. Змащення у внутрішній порожнині втулки втримуються від витікання заглушкою, за вальцованной у шлицевой втулці , а також гумовим і повстяним кільцями. Обоє кільця запобігають забрудненн шлицевого з'єднанн.
Карданні вали динамічно збалансовані. Балансування всіх карданних валів, крім основного, і вала заднього моста здійснена приваркой балансувальних пластин на обох кінцях труби. Балансування карданного вала заднього моста й основного карданного вала з боку глухої вилки досягається приваркой балансувальних пластин на трубі, а з боку ковзної вилки- прикручуванням балансувальних пластин до торців ушков качани.
При експлуатації автомобіля необхідно наступне:
Перевіряти кріплення фланцевих карданних валів. Всі болти кріплення повинні бути затягнуті повністю.
При ослабленні болтів опорні пластини, що кріплять, підшипників хрестовини, підтягти їх(момент затягування повинен бути дорівнює 1,4-1,7 кгс*м) ( 14-17 Н*М).
Перевіряти зазор шлицевого з'єднання. При великому зазорі внаслідок зношування шліців треба замінити вал.
При розбиранні шарніра карданного вала заднього моста й основного карданного вала варто позначити балансувальні пластини, привернутые до торців вушок качани, щоб при зборці поставити їх на колишнє місце.
Після зборці карданного вала необхідно, щоб стрілки, вибиті на трубчастому валу й ковзній вилці, були розташовані проти іншої . Болти кріплення опорних пластин голчастих підшипників повинні бути затягнуті й законтрены загинанням одного вушка замкової пластини до грані головки кожного болта.
Строго дотримувати рядків змащення шліців карданної передачі, зазначені в карті змащення. Для змащення шлицевые з'єднання необхідно розібрати, промити шліци ковзної вилки й внутрішню порожнину шлицевой втулки, закласти в цю порожнину свіже змащення й знову зібрати вал.
При змазування шлицевого з'єднання варто використати певну кількість змащення, зазначена в карті змащенню.
При зборці шлицевого з'єднання необхідно стежити за тим, щоб розрізні шайби повстяного кільця були встановлені розрізом, спрямованим у протилежні сторони.
У випадку виникнення утруднень при змащенні карданних валів у шлицевом з'єднанні необхідно зробити наступне:
відвернути гайку сальника;
видалити зайве повітря зі шлициве з'єднання, для чого 3-4 рази перемістити ковзну вилку в шлицевої втулці й потім затягти гайку.
При знятті карданного вала з автомобіля або при установці його на автомобіль не можна вставляти в шарнір монтажну лопатку або інші предмети для прикручування карданного вала, тому що при цьому ушкоджуються ущільнення, що може привести до передчасного виходу з ладу карданних шарнірів.
В експлуатаційний період розбирати шарнір доводиться рідко. Розбирання рекомендується проводити тільки у випадку виходу з ладу деталей шарніра.
При використанні молотка для розбирання шарніра порушується співвісність отворів у качанах шарнірів під підшипники, після чого різко знижується довговічність шарніра. Для розбирання шарніра варто користуватися спеціальним знімачем.
Під час розбирання треба стежити за тим, щоб не були ушкоджені торцеві ущільнення. Установка ушкоджених торцевих ущільнень у шарнір неприпустима , тому що при цьому не можна забезпечити необхідного натягу торцевого ущільнення на посадковому паску щита. Зборку шарніра з радіальними, торцевими гумовими ущільненнями підшипників можна виконувати одним з наступних способів:
Торцеве ущільнення попередньо запресовують на два суміжних шипи хрестовини , після цього хрестовину вставляють у вилку. Інші торцеві ущільнення встановлюють на шипи через отвори під підшипники в качанах і напресують посадкові паски шипа.
Хрестовину без торцевих ущільнень вставляють у вилку, потім на шипи хрестовини через отвори під підшипники в качанах напресують торцеві ущільнення.
Для на присівки торцевого ущільнення на посадковий пасок шипа необхідно користуватися спеціальними пристосуванням-відправленням. Якщо в комплекті запасних частин торцевих ущільнень не є, то допускається встановлювати підшипники без торцевого ущільнення, однак при цьому довговічність шарніра значно знижується.
ПРОВІДНІ МОСТИ
Задній і середній мости автомобіля - ведучі. Передній міст керований і ведучий.
Головні передачі мостів -подвійні, що складаються з пари конічних шестірень зі спіральними зубами й пари циліндричних шестірень із косими зубами. Передаточне число конічної пари 4,25, і загальне передаточне число головної передачі 7,339.
Головні передачі заднього й середнього мостів установлені зверху картера моста й прикріплені до нього болтами.
На обох концертах вала провідної конічної шестірні головної передачі середнього моста встановлені фланці для кріплення карданних валів. Фланець великого розміру встановлений на передньому кінці вала, а фланець меншого розморожуванням кінці вала. Конічний роликопідшипник закритий кришкою із установленим у ній сальником. Шайба внутрішнього кільця роликопідшипника постачені масло відгінної канавкою із правим напрямком спирали й має на торці клеймо С.
На передньому кінці вала провідної конічної шестірні редуктора заднього моста встановлений фланець, що має ті ж розміри, що й фланець заднього кінця вала головної передачі середнього моста. На задньому кінці вала головної передачі заднього моста замість фланця встановлена розпірна втулка, а конічний роликовий підшипник і кінець червоний закриті глухою кришкою. Упорна шайба не має масло відгінної канавки.
В іншому деталі головних передач заднього й середнього мостів однакові.
Головна передача переднього моста прикріплена до картера моста болтами. Шестірні, диференціали, гнізда підшипників, фланець вала провідної конічної шестірні й всі підшипники, крім підшипника переднього кінця вала провідної конічної шестірні головної передачі переднього моста, однакові з деталями головної передачі заднього моста.
Шайба внутрішнього кільця конічного роликопідшипника провідної конічної шестірні має масло відгінну канавку з лівим напрямком спирали й на торці клеймо П.
У кришках правих люків картерів головних передач заднього й середнього мостів установлений болт-знімач, що служить для выпрессовки пальця реактивної штанги з верхнього реактивного важеля задньої підвіски.
У фланці кришки конічного дворядного роликопідшипника провідної циліндричної шестірні головної передачі переднього моста є отвір з різьбленням , у якому вкручена для зберігання пробки, використовувана для накривання отвору в картері зчеплення при подоланні броду.
Передній провідний міст постачений поворотними кулаками й кермовою трапецією . У підстави важелів кермовою трапецією. У підстави важелів кермової трапеції в корпуси поворотних кулаків укручені й заварені болти, що обмежують кути повороту коліс.
Півосі переднього провідного моста постачені шарнірами рівної кутової швидкості.
На шейках півосей заднього й середнього мостів , а також на шейках шарнірів півосей переднього провідного моста встановлені головки підведення повітря до шин коліс. На зовнішніх торцях фланців півосей установлені шинні крани. У верхніх стінках картерів головних передач всіх мостів є наливні отвори, закриті пробки. Через ці отвори можна перевірити стан зубів конічних шестірень і правильність плями контакту.
Додавати змащення в мости й замінити її необхідно як зазначене в карті змащення.
Заливати масло в картери всіх мостів автомобіля треба через заливний отвір, розташований у верхній стінці картера головної передачі, що закриває пробкою, до рівня контрольного отвору.
Долити масло в картер переднього моста треба через контрольний отвір, розташований у кришці картера моста.
Рівень масла в задньому й середньому мостах можна перевіряти не тільки через контрольний отвір, але за допомогою спеціального покажчика рівня наявного в наборі інструмента.
Для перевірки рівня масла в задньому й середньому мостах необхідно відвернути болт кріплення редуктора до картера моста й вставити покажчик рівня масла в отвір для болта до упору у фланець картера редуктора. Заданий рівень масла відзначений рискою на стрижні покажчика рівня масла. При зниженні рівня масла нижче ризики варто долити масло в картер до рівня контрольної пробки.
Для випуску масла з картерів заднього й середнього мостів є зливальний отвір.
Зливальні отвори картерів заднього й середнього мостів розташовані в нижній частині кришок картерів. Крім того, є додаткові зливальні отвори для видалення залишків масла з картерів редукторів: отвір із пробкою розташоване в нижній стінці картера редуктора переднього моста, і отвір із пробками в передніх стінках картерів редукторів заднього й середнього мостів автомобіля . Зливають масло після попереднього прогріву агрегату через всі зливальні отвір.
Контрольні отворі при цьому повинні бути відкриті.
При зміні змащення всі деталі поворотного кулака й шарнір півосі
Треба промити. Свіже змащення закладають безпосередньо усередину
кульової опори, у підшипнику шворнів й у шарнір півосі . Маточину колеса при зміні також необхідно промити . При закладання свіжого змащення треба ретельно промастити підшипники .
Варто промивати від бруду сапуни мостів . Сапуни для повідомлення внутрішньої порожнини картера моста з атмосферою розташовані у верхніх стінках балок мостів : на передньому мосту - ліворуч (походу ) від головної передачі , на задньому й середньому мостах - праворуч (по ходу) від головної передачі . Крім того , є додаткові сопуни . Для виходу повітря у випадку несправності сальників головок під вода повітря до шин коліс . Ці сопуни розташовані : на передньому мосту - у корпусах поворотних кулаків , над важелями кермовий трапецій , на задньому й середньому мостах - у кінцевих фланцях картерів мостів .
Поява змащення з отворів цих сопунів указує на витік повітря із системи регулювання тиску повітря в шинах . Причину витоку необхідно знайти й усунути .
Варто перевіряти відсутність течі масла через сальники й фланцеві з'єднання . Не справні сальники й ущільнювальні прокладки треба заміняти , а болти й гайки фланцевих з'єднань вчасно підтягувати . Необхідно стежити за затягуванням болтових з'єднань , особливо за болтами кріплення головної передачі , гайками кріплення півосей маточинам коліс , гайками кріплення кульової опори фланцю кожуха півосі й гайками кріплення важеля поворотного кулака .
Необхідно пам'ятати , що два із дванадцяти болтів кріплення головної передачі розташовані усередині її картера . Для того щоб їх підтягти , треба зняти кришку головної передачі .
При кожнім знятті гальмових барабанів варто підтягувати гайки кріплення цапф.
При зборці мостів необхідно виконувати наступної вимоги для забезпечення герметичності при подоланні автомобілем бродів 1. Всі фланцеві з'єднання ущільнювальні прокладки, що як мають, так і не мають прокладок повинні бути змазані при зборці ущільнюючою пастою 25 -25 2.Регулювальні прокладки перед установкою на місце повинні бути промиті й змазані рідким маслом.
3.Тонкі регулювальні прокладки повинні бути встановлені по обох сторони набору прокладок.
Виймати й вставляти півосі треба дуже обережно щоб не зашкодити ущільнювальних сальників і гумових ущільнювачів головки підведення повітря до колеса розташованих усередині цапф.
Перед установкою на місце півосей заднього й середнього мостів шейки півосей під сальники й під головки підведення повітря повинні бути змазані змащенням зазначеної в карті змащення для підшипників маточин коліс. Товщина шаруючи змащення 1-1.5 мм.
У півосей переднього провідного моста необхідно змазати шейки під сальники.
Перед установкою на місце цапфи поворотного кулака переднього провідного моста й цапф картерів заднього й середнього мостів тонким шаром того ж змащення повинні бути змазані робочі поверхні манжет і поверхні центрувальних отворів головок підведення повітря.
Внутрішня порожнина головки підведення повітря повинна бути заповнена
змащенням. При цьому отвір під штуцер повинне бути вільно від змащення.
Шейки під головку підведення повітря під бронзову втулку кулаків шарнірів півосей переднього провідного моста повинні бути змазані.
Внутрішня порожнина обойми сальників півосі й простір б між головкою підведення повітря й опорним кільцем також повинні бути заповнені змащенням .
Для заднього й середнього мостів повинні бути заповнені змащенням простір між головкою підведення повітря й захисною втулкою сальника , простір між сальником півосі й напірним бортом картера , а також півосі між фланцем цапфи й картера моста при установці цапф необхідно стежити положення отворів для підведення повітря , наявних у шейках цапф .
Отвір повинне бути спрямоване : для переднього й середнього мостів - верх і назад ; для заднього моста - верх і вперед .
При зборці й розбиранні шарнірів півосей переднього провідного моста прикладає певне зусилля при установці й добуванні провідної кульки , що вимагає спеціальної навички . Тому розбирати шарнір треба тільки при особливої необхідності й тільки в майстерні . При розбиранні треба відзначити крейдою або фарбою взаємне положення провідних і веденої вилок і провідних кульок , а при зборці встановити всі деталі в положенні , що сприяла взаємному положенню деталей до розбирання .
Для полегшення робіт з добування півосей заднього й середнього мостів і зняттю фланця кулака й шарніра півосі переднього провідного моста служать болти-знімачі , загорнені у фланці півосі та закріплено контргайками . Для цієї ж мети служить отвір з різьбленням М12, виконані у фланцях наступних деталей:
цапфі поворотного кулака;
кульове опорі поворотного кулака;
цапфі заднього й середнього мостів; склянці підшипників провідній конічній шестірні редуктора ; гнізда підшипника веденій конічній шестірні редуктора.
Демонтаж верхньої кришки підшипників шворня встановленої на корпусі поворотного кулака, полегшується при обстукуванні її молотком збоку по неопрацьованій поверхні.
|
Прочитати , вибірково дати під запис та пояснити
Прочитати
Прочитати та пояснити
Прочитати та дати під запис
Пояснити
Прочитати пояснити та дати під запис
|
4. Закріплення вивченого матеріалу - 3 хв.:
4.1. Що потрібно зробити у випадку виникнення забруднення змащення карданного валу в шліцевому з'єднанні?
4.2. Які основні роботи необхідно виконати під година зборки мостів?
5. Підведення підсумків - 2 хв.:
вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги;
оголосити оцінки;
відповісти на запитання.
Конспект склав:
Старший водій СДПЧ-25
прапорщик вн. сл. О.Ю. Нимировський
« 03 » листопаду 2006 року
|