Сучасний стан і перспективи електронної комерції Поняття «електронна комерція»


Скачати 110.24 Kb.
Назва Сучасний стан і перспективи електронної комерції Поняття «електронна комерція»
Дата 17.03.2013
Розмір 110.24 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
Сучасний стан і перспективи електронної комерції

Поняття «електронна комерція»

У даний час не існує чіткого, єдиного загальноприйнятого визначення електронної комерції. Часто під електронною комерцією мається на увазі будь-яка форма процесу бізнесу, в якому взаємодія між суб'єктами відбувається електронним способом.

Будемо дотримуватися поняття «комерція», визначеного в авторитетних словниках, наприклад: «trade (торгівля, комерція): діяльність по продажу товарів або послуг з метою отримання прибутку»... Там же визначені шість ознак комерції: факт здійснення операції, розповсюдження права власності на активи, що продаються або купуються, частота здійснення однорідних операцій, робота з активом, виконана зробити його таким, що продається, обставини реалізації активу і наявність прагнення одержати прибуток.

Спираючись на сенс наведеної цитати можна аналогічно виділити ознаки електронної комерції:

  • факт здійснення операції електронним шляхом, з використанням комп'ютерно-мережевих технологій;

  • розповсюдження права власності на активи, що продаються або купуються, включаючи як традиційні, так і принципово нові (наприклад, інформацію в електронному вигляді);

  • частота здійснення однорідних операцій, яка може бути об'єктивно виміряна провайдером і підтверджена незалежними аудиторами (наприклад, по log-файлах);

  • робота з активом з метою зробити його таким, що продається, включаючи як матеріальні (речовинні) активи, так і активи в електронній формі (сканування, оцифровування і т.п.);

  • обставини реалізації активу, у тому числі і електронним способом (передача інформації по мережі);

  • наявність прагнення одержати прибуток або в традиційній формі, або з використанням сучасних технологій (за допомогою систем електронних платежів або «цифровими грошима»).

Електронну комерцію в даний час прийнято розділяти на ряд напрямів - основними з них вважаються:

  • бізнес-бізнес (business-to-business B2B);

  • бізнес-споживач (business-to-consumer або business-to-client B2C);

  • споживач-споживач (consumer-to-consumer C2C або peer-to-peer P2P);

Web-сайт як основний інструмент електронної комерції

Основою для ведення електронної комерції в даний час є Web-сайт, як корпоративний, так і сайт посередницьких організацій (пошукові системи, каталоги, портали, відкриті і закриті торгові майданчики і т.п.). Створення корпоративного сайту є не стільки технічною проблемою, скільки бізнес-завданням, від правильного рішення якого залежить успішне функціонування системи електронної комерції.

Перш за все потрібно визначити і чітко сформулювати цілі створення Web-сайту і коло можливих відвідувачів. Так, наприклад, прийнято вважати, що Інтернет-аудиторію складають в основному молоді люди, і комерційні фірми закликають орієнтувати маркетингові зусилля в основному на молодь, забуваючи про те, що фірму перш за все повинен цікавити платоспроможний попит.

Вважається також загальновизнаним, що споживачів онлайну перш за все цікавить ціна. Насправді, за наслідками численних досліджень поведінки споживачів, їх в мережі значно більше привертають зручності користування сайтом або Web-магазином і гарантії збереження особистої інформації.

Після рівня доходу одним з найбільш важливих критеріїв є освіта, яка дозволяє користувачам впевненіше використовувати комп'ютер і можливості мережі Інтернет.

Сегментація користувачів за ознаками використовуваної мови і культурних особливостей показує, що в Інтернеті в даний час переважає англійська мова і західний тип культури.

Споживачами набагато більш цінуються швидкість і зручність роботи, ніж використання на сайті технологічних новинок: мультимедійних технологій, інтерактивності і персоналізації сайту.

Проведення сегментації і вибір цільових сегментів дозволять вибрати один з можливих типів сайтів:

Сайт - візитна картка фірми. Такий сайт має обмежені, в основному представницькі функції і містить назву фірми, контактну інформацію, логотип, загальні відомості і інформацію про сферу діяльності. Іноді публікуються прайс-листи, інформація про керівників.

Сайт-каталог є, як правило, електронним аналогом паперового каталогу товарів, що випускається фірмою, можливо, з незначними варіаціями. Крім цього включає ті ж відомості, що і сайт - візитна картка.

Сайт-вітрина містить матеріали попередніх сайтів: каталоги продукції (послуг), прайс-листи, а також новини компанії, додаткову інформацію про виробників, ради, аналітичні огляди т.п.

Сайт-електронний магазин є розвитком сайту-вітрини і працює вже в режимі інтерактивної взаємодії з відвідувачами. Сайт повинен забезпечити покупцям максимальні зручності не тільки з пошуку і вибору товару, але й з отримання консультацій і пояснень, оформлення замовлення і оплаті товарів або послуг тощо. Інформація має регулярно оновлюватися (відповідно до змін цін, складських запасів). Після подолання організаційно-технічних проблем, що виникають при створенні електронного магазину необхідно забезпечити його ефективне функціонування, а також інструмент для аналізу цієї ефективності.

Комплекс маркетингу і розвиток електронної комерції

Товарна політика

Для сайту, створеного для роботи по схемі B2C, потрібна чітка орієнтація на споживчі переваги в мережі. Сама структура, вигляд і дизайн сайту визначатимуться перш за все тими товарами, які пропонуватимуться споживачу. До теперішнього часу в Інтернеті представлено достатньо обмежену кількість товарних груп: перш за все це група товарів, які можуть бути представлені в цифровій формі (літературні і музичні твори, фотографії, анімація, відеофрагменти і фільми, всі види комп'ютерних програм від операційних систем до ігор).

До інших груп товарів, продажі яких в даний час здійснюються в Інтернеті, відносяться книги, лазерні диски, парфюмерно-косметичні товари, одяг, побутові прилади, меблі, автомобілі і ін. Ці товари набагато важче представити на сайті, оскільки споживач оглянути їх в реальному масштабі, спробувати їх у дії. В цьому випадку особливу увагу потрібно приділяти опису товарів і їх зображенню.

В окрему групу товарів можна виділити продукти харчування. Їх продаж в Інтернеті утруднений у зв'язку з вимогою швидкої і своєчасної доставки і неможливістю надання істотних цінових знижок.

Значну частину продажів в Інтернеті складає торгівля послугами, такими як фінансові, банківські, страхові, послуги туристичних фірм, послуги з бронювання/продажу авіа- і залізничних квитків. Основним економічним ефектом від перенесення цих послуг в мережу стає скорочення витрат на обслуговування клієнтів.

Розробка товарної політики сайту, призначеного для роботи по схемі В2В, характеризується орієнтацією на більш формалізований підхід. Товари відрізняються меншою різноманітністю, тут швидше йдеться про стандартизовані форми, ваги, об'єми і якість, оскільки продаж здійснюються через віртуальні біржі або електронні торгові майданчики (e-marketplace).

Збутова політика

Компанії, що відкрили свої торгові сайти по схемі В2С в Інтернеті, відразу ж зіткнулися з проблемою доставки замовлень, що пов'язано з відсутністю достатньої кількості кур'єрських фірм. Це примушує компанії звертатися до послуг пошти або створювати свої служби логістики.

Ще одна проблема збутової політики в електронній торгівлі пов'язана з розвитком так званої «зворотної логістики» (reverse logistics), тобто післяпродажного обслуговування, прийому використаних товарів для їх переробки і повернення товарів, від яких покупець з певних причин відмовляється.

І, нарешті, ще одна не менш важлива проблема - необхідність залучення фахівців з «кібертранзиту» (cybertransite), тобто з продажу і доставки товарів громадянам інших країн. Усунення кордонів в рамках Інтернету зовсім не означає відміни діючих митних і податкових формальностей і правил.

Основним напрямом в збутовій політиці стає адаптація способів і термінів доставки до вартості замовленого товару. І тут, як і взагалі в електронній торгівлі, підвищується роль споживачів - фахівці рекомендують дати їм можливість самим визначати час і форму доставки замовленого товару, від чого кінець кінцем залежатиме і вартість доставки.

Елементи збутової політики сайту, що працює за схемою В2В, відрізняються більшою чіткістю і відпрацьованістю, оскільки може йтися про постачання у великих об'ємах, в рамках довготривалих відносин між підприємствами.

У ряді випадків електронна комерція вимагає значної зміни збутової стратегії, виключення з ланцюжка руху товару ряду маркетингових посередників, або, навпаки, включення нових посередників. Зниження числа посередників відбувається у тому випадку, коли виробники товарів і послуг дістають безпосередній доступ до споживачів, наприклад діяльність сайтів для мандрівників, що замінюють туристичні агентства. З іншого боку, додавання маркетингових посередників в ланцюжку руху товару можна прослідкувати, наприклад, по діяльності інформаційних агентств, що надають відомості про кількох продавців, порівняння їх цін і навіть здійснюють зв'язок з місцевими роздрібними торгівцями.

Цінова політика

Розробка цінової політики електронного магазину (схема В2С) пов'язана з посиленням ролі споживача, який в даний час часто має можливість диктувати продавцю власні ціни. У мережі Інтернет споживач може сам сформулювати побажання відносно товару (послуги) і встановити прийнятну для нього ціну. Опублікувавши цю пропозицію (на дошках оголошень BBS, в телеконференціях, в чатах, на сайтах фірм-продавців), він може просто чекати зутрічних пропозицій. З іншого боку, туристичні фірми або продавці авіа- і залізничних квитків також виставляють на своїх сайтах пропозиції по різних цінових знижках, особливо на путівки і квитки, що «горять».

Отже, головним чинником, з яким стикаються всі компанії при розробці цінової політики в Інтернеті, є підвищення цінової чутливості споживачів. На неї впливають кілька чинників:

Унікальна цінність продукту для споживача. Унікальні властивості і вигоди продукту знижують цінову чутливість споживачів і підвищують їх готовність за нього платити. При цьому потрібно переконати споживачів, що продукти компанії кращі, ніж у конкурентів (створити маркетингову перевагу).

Наявність товарів-субститутів. Якщо продукт на ринку пропонує тільки одна компанія, попит на нього може бути взагалі нечутливим до ціни (нееластичним). У тому ж випадку, якщо на ринку існує високий рівень конкуренції і присутні альтернативні товари і послуги, тобто субститути або замінники, це може привести до зниження готовності споживача платити високу ціну.

Відношення витрат на продукт до загального доходу споживача. Споживачі тим більше чутливі до ціни, чим більшу частину свого бюджету вони повинні витратити на товар або послугу. Часто вони ретельно вишукують продавців, що значно простіше і ефективніше робити з використанням Інтернету.

Маркетингове співвідношення ціна/якість. Труднощі в оцінюванні якості продукту можуть привести до зниження цінової чутливості, і споживачі почнуть використовувати ціну для оцінки якості. У цьому випадку зниження ціни сприйматиметься споживачами як сигнал про низьку якість.

Особливості конкретних товарів. Цінова чутливість низка для тих товарів, які можуть легко і довго зберігатися на складі. Споживач може також легко зберігати подібні товари, тому він готовий відгукнутися на різні цінові пропозиції (знижки, купони і т.п.).

Форми оплати

Форми оплати покупки в електронному магазині можуть бути наступними:

  • готівкою. Покупець розплачується з кур'єром при доставці товару. В даний час це один з найпоширеніших способів оплати, оскільки він досить зручний для споживача. Недоліком цього способу є нерозвиненість служб доставки; не дуже зручний цей спосіб і для товару, що не вимагає фізичної доставки;

  • банківським переказом. Цей спосіб менш зручний для покупця, оскільки йому доводиться оформляти документи, пов'язані з перекладом (заповнювати квитанцію, оплачувати її). Добре підходить цей спосіб оплати для організацій - юридичних осіб;

  • післяплатою. Цей спосіб оплати допускає використання поштової доставки. Також менш зручний для покупця, оскільки він повинен оплачувати послуги пошти; до того ж цей спосіб не підходить для доставки великогабаритних товарів;

  • поштовим переказом. Цей спосіб найменш зручний, оскільки переказ грошей може займати достатньо тривалий проміжок часу і споживач платить певний відсоток від суми платежу. До того ж при попередній оплаті у користувача відсутня гарантія доставки товару;

  • в мережі Інтернет. Питання здійснення платежів в Інтернеті складні і тісно пов'язані з сучасними технологіями захисту інформації.

Цінова політика підприємств електронної торгівлі, що працюють за схемою В2В, пов'язана з більшою орієнтацією на світові ціни: ціни каталогів, торгів, аукціонів, посередницьких ринків, біржові котирування. Велику роль набувають різного вигляду знижки: прогресивні (за кількість або об'єм придбаного товару), експортні, спеціальні, товарообмінний залік і т.п.

Комунікаційна політика

Традиційно до питань комунікаційної політики в маркетингу відносять рекламу, стимулювання продажів, особисті продажі і зв'язки з громадськістю, що складає так званий комплекс просування.

Створення повноцінного сайту дозволяє перш за все значно скоротити витрати на здійснення комунікаційної політики. Реклама в Інтернеті часто дешевша і вигідніша, ніж в газетах або журналах. Мережа передбачає активний діалог з користувачем на противагу пасивному спогляданню телевізійної реклами, дозволяє цілеспрямовано сформувати свою цільову аудиторію за віком, статтю, професійною приналежністю і інтересами.

Найбільш поширеним видом реклами в Інтернеті є рекламні банери, виклик банера яких приводить до переходу по гіперпосиланню на Web-сервер рекламодавця - тієї компанії, яка розмістила цей банер.

Рекламодавець може також придбати пошукову категорію, і тоді кожен, хто проводитиме пошук з певної тематики, відповідної цієї категорії, одержить відповідь разом з його рекламою-банером. Багато Web-серверів дозволяють рекламодавцю максимально конкретизувати цільову аудиторію.

Важливим питанням є оцінка ефективності рекламної кампанії або окремих рекламних заходів. Дані про ефективність рекламної кампанії можна одержати різними шляхами, їх вибір залежить від вимог до глибини, точності і детальності звіту. Серед методів аналізу можна виділити наступні:

1. Збір і аналіз статистичних даних за допомогою методів технологічного моніторингу (файли логів, лічильники, системи з використанням файлів cookies).

2. Опитування серед користувачів Інтернету, що проводяться консалтинговими компаніями.

3. Проведення фокус-груп до і після рекламних кампаній для оцінки зміни позиції торгової марки.

4. Підрахунок зміни об'єму продажів після проведення рекламної кампанії.

5. Важливим показником є також індекс цитованості, тобто кількість посилань з інших сайтів на даний.

При розробці комунікаційної політики в Інтернеті важливо використовувати також заходи стимулювання збуту, такі як роздача зразків товару, купонів, бонусів за вже придбаний товар, пільгові ціни, а також надання безкоштовного дискового простору на сервері чи електронної пошти.

Важливим елементом комунікаційної політики є також зв'язки з громадськістю (PR). Повинні бути встановлені контакти з аналітиками ринку, клієнтами, інвесторами, дистриб'юторами, оптовиками, партнерами по спільній діяльності, постачальниками - зі всіма, з ким тільки можливо.

Одна з головних функцій служби PR - попередній збір інформації, для чого в Інтернеті можуть бути використані електронні бюро газетних вирізок, Web-сайти архівів і бібліотек, університетських і урядових баз даних, спостереження за діяльністю конкурентів.

Наступна важлива функція PR-менеджера - розповсюдження матеріалів, і тут можливості Інтернету значно перевершують всі способи розсилки друкарських інформаційно-рекламних матеріалів. Перш ніж поширювати які-небудь матеріали, необхідно скласти список розсилки, систематизований по групах одержувачів інформації (журналісти, постачальники, оптові торговці і т.п.)

Розробка і здійснення комунікаційної політики допускає використання особистих продажів. Під особистими продажами в мережі Інтернет розуміється розповсюдження товарів і послуг, що не вимагає фізичного контакту продавців і покупців: продаж інформації, програмних продуктів, звукових, фото- і відеофайлів, консалтингових послуг тощо.




Схожі:

РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ В УМОВАХ СТАНОВЛЕННЯ ГЛОБАЛЬНОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО...
Торгівлі у глобальному економічному середовищі. Виявлено генезис, тенденції та масштаби електронної торгівлі в світі в цілому, в...
"ВАЛЕОЛОГІЯ: СУЧАСНИЙ СТАН, НАПРЯМКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ"
Конференція присвячена висвітленню теоретичних та практичних результатів досліджень щодо проблем вивчення, збереження та формування...
ГРОМАДСЬКО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ в Україні в контексті сучасності
У статті зроблено спробу показати сучасний стан, особливості та перспективи розвитку патріотичного виховання в Україні
Centro di Coordinamento delle Organizzazioni Ucraine in Italia
Пропозиції до проекту плану організації постанови Верховної Ради України «Про проведення парламентських слухань на тему: «Закордонне...
Сучасний стан та перспективи розвитку конярства України та Миколаївської області
Конярство в Україні завжди було галуззю загальнодержавного значення, функціональна спрямованість якої змінювалась в залежності від...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ...
Мета семінару: висвітлити надбання та сучасний стан біблієзнавства в Україні, а також позначити перспективи розвитку вивчення та...
"Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці"....
Пл. Св. Юра 5, Львів 79000, Україна, тел./факс: +380 (322) 2615962 e-mail
Системи підтримки ухвалення рішень
Великоформатна торгівля і компанії електронної комерції (B2C, B2B) з'явилися першими замовниками на DSS-систем. Основними завданнями,...
Підсумковий Документ Третьої міжнародної конференції «Інформатизація...
У Третій міжнародній конференції «Інформатизація освіти України: стан, проблеми, перспективи» взяли участь представники Міністерства...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ...
Дійсно ціни на носії інформації впали до якихось непристойних значень. Умістити на мініатюрну флешку улюблені фільми, музичні кліпи,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка