"Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці". Багато правових колізій у сфері міграції пов’язані саме із ячним визначенням правового статусу мігрантів. Це своєрідний фундамент. Тому і починати потрібно саме з нього


Скачати 46.79 Kb.
Назва"Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці". Багато правових колізій у сфері міграції пов’язані саме із ячним визначенням правового статусу мігрантів. Це своєрідний фундамент. Тому і починати потрібно саме з нього
Дата09.05.2013
Розмір46.79 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Право > Документи




Комісія Української Греко-Католицької Церкви у справах мігрантів

Пл. Св. Юра 5, Львів 79000, Україна, тел./факс: +380 (322) 2615962 e-mail: migration@ugcc.org.ua




Commission of the Ukrainian Greek Catholic Church for Migrants

5 St. George Sqr., Lviv 79000, Ukraine, tel./fax: +380 (322) 2615962, e-mail: migration@ugcc.org.ua
Вельмишановні колеги,

Велика честь звертатися до Вас при такій значні нагоді як Комітетські слухання щодо захисту прав трудових мігрантів – громадян України. Це добра можливість відверто обговорити проблеми мігрантів та, найголовніше, запропонувати конкретні кроки, спрямовані на покращення ситуації.

На нашу думку, одна із ключових проблем полягає у тому, що в законодавстві України відсутнє визначення українського трудового мігранта. Де-юре, для нашої держави такої категорії осіб взагалі не існує! Виїхавши за кордон, емігранти по суті опиняються поза правовим регулюванням українського законодавства, або ж в більшості випадків, існуюче законодавство є абсолютно застарілим та неадаптованим до нових реалій життя. Адже основа системи законодавства сформована ще у радянські часи, коли не існувало викликів масової трудової міграції.

Власне це тягне за собою цілу низку проблем. Починаючи від проблем у взаємовідношеннях мігранта з органами державної влади, що веде до численних зловживань їхніх працівників – податківці ходять по селах і оподатковують родичів мігрантів, прикордонники беруть по 20-50 євро за дозвіл в’їхати у власну країну із простроченою шенгенською візою! Не більше 5-10% мігрантів має можливість проголосувати, попри те, що за кордоном перебуває 3-6 млн. виборців, що сягає до 10-15% усіх виборців в Україні! Практично не діють програми по заохоченню повернення мігрантів на Батьківщину, інвестиційні програми сприяння розвитку малого бізнесу мігрантів, освітньої та юридичної адаптації молоді. Надто повільно і неефективно проходять переговори по двосторонніх угодах з країнами перебування щодо регулювання трудової міграції та соціального захисту мігрантів. Громадські та церковні організації навіть не можуть надавати ефективної допомоги мігрантам у складному становищі, бо така допомога визначається законодавством як цінні подарунки, які обкладаються високим податком.

Одним із перших кроків мало би бути визнання Українською державою факту існування кількамільйонної групи трудових мігрантів, та законодавче закріплення їхнього статусу у спеціальному законі про правовий статус українських трудових мігрантів. Необхідність такого кроку була визнана у відомій усім присутнім рекомендації минулорічних парламентських слухань на тему: "Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці". Багато правових колізій у сфері міграції пов’язані саме із ячним визначенням правового статусу мігрантів. Це своєрідний фундамент. Тому і починати потрібно саме з нього.

Дуже хорошим зразком для наслідування у вирішенні багатьох проблем могла би бути Міжнародна конвенція ООН "Про права усіх трудових мігрантів та членів їхніх сімей" від 18.12.1990. На жаль в Україною ця Конвенція не підписана. Її український переклад можна знайти у виданні нашої Комісії під назвою "Гідність без кордонів: виклики міграції" опублікованої у 2007 р.

Мета закону про правовий статус українських трудових мігрантів мала би полягати у встановленні мінімальних стандартів правового та соціального захисту українських трудових мігрантів, членів їх сімей, спрямованих на посилення позитивних ефектів та мінімізація негативних наслідків трудової міграції українців. Закон повинен наводити визначення базових термінів у сфері регулювання міграційних процесів таких як, міграція, транзит, повернення, український трудовий мігрант, діти трудових мігрантів тощо. У такому законі можна встановити засади державного захисту прав українських трудових мігрантів, серед яких хотів би підкреслити принцип недискримінації за будь-якою ознакою та необхідність вжиття активних заходів для відстоювання законних інтересів українських трудових мігрантів.

Уповноваженим органом підтверджувати статус українського трудового мігранта природно мали би бути консульські чи дипломатичні установи України за кордоном. Однак слід визначати чіткий порядок підтвердження такого статусу.


Необхідно виписати основні права мігрантів та членів їхніх родин, що безпосередньо пов’язані із особливостями їхнього життя, серед яких право на:

  • Невтручання в особисте та сімейне життя;

  • Брати участь у виборах;

  • Захист з боку консульських чи дипломатичних установ України;

  • На соціальний захист;

  • На працевлаштування після повернення;

  • Добровільне пенсійне страхування;

  • Пенсію по втраті годувальника;

  • Володіння та захист прав власності;

  • Медичну допомогу та обслуговування.

Додатково слід врегулювати питання підтримання зв’язків з Батьківщиною, зокрема, що стосуються права на:

  • свободу пересування та повернення;

  • отримання вичерпної інформації про країну працевлаштування;

  • отримання вичерпної інформації про ситуацію в Україні;

  • розпоряджання майном набутим з-за кордоном;

  • допомогу у добровільному поверненні на Батьківщину.

Особливої уваги потребують відносини з органами державної влади в Україні, зокрема:

  • Прикордонною службою;

  • Податковою адміністрацією;

  • Пенсійним фондом;

  • Митною службою;

  • Структурами МВС;

  • Консульськими чи дипломатичними установами;

  • Соціальними службами.

Нажаль робота цих державних структур організована у парадигмі постійної присутності громадян в Україні або нетривалого перебування за кордоном. Коли ж мігранти довший час працюють за межами нашої країни, їхні відносини із державними органами перетворюються на нічний жах. Нерідко спостерігається небажання приїжджати в Україну взагалі. У нас є довгий перелік таких ситуацій.

Минулого року групою ініціативних громадських організацій за кордоном і в Україні було розроблено проект закону про правовий статус українських трудових мігрантів. У нього закладені усі найважливіші для мігрантів питання. Ця ідея була представлена та підтримана на вищезгаданих парламентських слухання. Про її важливість було особливе спільне звернення предстоятелів усіх християнських церков України. Однак за рік ніхто із органів державної влади так і не підхопив естафети. Виключенням стали кілька членів Громадської ради з питань міграції при Кабміні, котрі, до речі, є представниками недержавних організацій. Вони там часто як "глас вопіющего в пустині".

Закликаємо Вас підхопити цю ініціативу та підтримати такий проект закону у всіх стадіях законотворчого процесу. Зрозуміло, що це перша чернетка, яка потребую подальшого опрацювання. Однак такий крок був би добрим знаком для всіх зацікавлених сторін і демонстрував би справжній інтерес до долі мільйонів українців.

Звичайно один законопроект усіх проблем вирішити не може. Ми говоримо про початок дороги. У подальшому бачимо також нагальну потребу вироблення чіткої міграційної політики України, створення єдиного центрального державного органу з міграційних питань та формування ефективних центрів допомоги мігрантам. Дискусії з цих питань ведуться роками. Настав час дій.
Григорій Селещук,

Голова Комісії




Схожі:

Centro di Coordinamento delle Organizzazioni Ucraine in Italia
Пропозиції до проекту плану організації постанови Верховної Ради України «Про проведення парламентських слухань на тему: «Закордонне...
Розвиток правової культури учнів процес довготривалий і нелегкий,...
Долучати до проведення заходів з морально-етичного та правового виховання можна учнів середньої школи, бо саме це дає можливість...
Пропозиції до парламентських слухань "Закордонне українство: сучасний...
Мадян, а часто – за зрадників Вітчизни. Таке ставлення сформувалося унаслідок багаторічного нехтування фактом “зникнення” кількох...
Розвиток абстрактного, логічного та творчого мислення у молодших школярів
Такі форми пізнання властиві мистецтву, що набуває все більшого значення як своєрідний регулятивний інструмент впливу на становлення...
Ринкові реформи пов’язані із змінами в системі правового регулювання...
Ринкові реформи пов’язані із змінами в системі правового регулювання економічних відносин. Такі процеси обумовлюють розвиток донедавна...
З економічними знаннями до життєвих компетенцій
Саме тому, вважаємо за доцільне надати певні рекомендації щодо оновлення освітньої політики в сфері вивчення економіки
VI Міжнародна науково-практична конференція «Інформатизація освіти...
Саме тому, конференцію присвячено в тому числі пошуку й побудові потенційної моделі інтеграції бізнесу та університетів; задоволення...
Методика розслідування організованої злочинності і проявів корупції...
Триває зростання злочинів вчинених з необережності, пов'язаних з використанням технічних засобів, а також злочинів у сфері незаконного...
Кузьменко Дар’я Миколаївна, заступник директора з виховної роботи
Саме тому педагогічний колектив школи обрав одним із найголовніших напрямків виховного процесу превентивне виховання, де одним з...
Спільний кордон – спільні кордони об’єднують” в рамках Дня Європейської...
Пов’язані події будуть тривати протягом тижня 17-23 вересня і навіть за декілька днів до та після. Мета кампанії, яка проводиться...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка