ТЕМА 4 ДЕРЖАВНІСТЬ ТА ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ


Скачати 32.19 Kb.
НазваТЕМА 4 ДЕРЖАВНІСТЬ ТА ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ
Дата05.04.2013
Розмір32.19 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Економіка > Документи

ТЕМА 4

ДЕРЖАВНІСТЬ ТА ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ




6. Економічні методи регулювання господарської системи


Економічні методи регулювання економіки зумовлені існуванням „провалів” ринку та проблемами перехідного періоду в економіці (коригування соціальних наслідків надмірної нерівності доходів та соціальних контрастів, підтримка стабілізації та економічного зростання, впровадження інноваційно-інформаційної парадигми).

Дж. Стігліц визначає чотири загальних регулятивних блоки: грошово-кредитні (монетарні); бюджетно-податкові; зовнішньоекономічні; соціальні. Кожен з цих блоків містить набір інструментів, здатних впливати на певні економічні процеси в країні та економіку в цілому.

До блоку грошово-кредитних інструментів відносять такі, що регулюють пропозицію грошей. А саме: політику відсоткової ставки (регулюючи розмір облікової ставки центральний банк регулює попит комерційних банків на позички, а через них – на резерви банківської системи; резервні вимоги до банківських установ (підвищення резервної норми центральним банком знижує грошовий мультиплікатор завдяки чому зменшується приріст грошової пропозиції); операції центрального банку на відкритому ринку з державними цінними паперами (для збільшення пропозиції грошей центральний банк скуповує цінні папери); валютну політику; емісію грошей (збільшує грошову масу та підвищує ділову активність, інколи може породжувати й негативну екстерналію – інфляцію).

До блоку бюджетно-податкових інструментів відносять такі, які через державний бюджет впливають на економічні процеси у країні, зокрема на перерозподіл ресурсів для економіки у середині системи. Зокрема це: політика доходів уряду – податкові інструменти (податкова політика реалізується за двома напрямами: визначення видів податків і встановлення податкових ставок; надання податкових пільг окремим суб’єктам з метою впливу на інвестиційний клімат та рівень доходів населення); політика трансфертів і витрат уряду – бюджетні трансферти і витрати (витрати бюджету держави у формі дотацій, субсидій, субвенцій, що спрямовуються на пряме фінансування установ сектору загального державного управління, фінансування інвестиційних програм, обслуговування державного боргу); міжбюджетна політика; емісія грошей.

До блоку зовнішньоекономічних інструментів відносяться ті, за допомогою яких здійснюється регулювання соціально-економічних відносин з іншими країнами. Це: валютна політика; митна політика; міграційна політика; фіскальна політика (забезпечує протекційні ефекти). Інструментами фіскальної політики є державні закупівлі, які характеризують бюджетні видатки, і податки, які визначають бюджетні доходи. Розрізняють експансіоністську (стимулювальну) фіскальну політику, яка спрямована на стимулювання виробництва через збільшення державних закупівель та рестрикційну (стримувальну) – спрямована на стримування виробництва.

До блоку соціальних інструментів відносять такі, що дозволяють здійснювати вплив на головний економічний ресурс – працю. Конкретно це: соціальна політика – освіта, медицина, соціальні гарантії, пенсії тощо; фіскальні пільги молодим родинам (прикладом може бути Ірландія, де шкала прибуткового податку з громадян залежить від віку сім’ї). Соціальна політика реалізується через видатки бюджету, однак існують окремі соціальні норми, які не підкріплені видатками уряду, проте справляють істотний вплив на демографічні процеси у суспільстві. Зокрема, пенсійна система може включати як елементи державних витрат, так і корпоративних, приватних (наприклад, персональний пенсійний накопичувальний рахунок).

Інструменти кожного з блоків є взаємопов’язаними складовими. Вони здатні впливати як на силу, напрям дії один одного, так і збільшувати ефективність одночасного застосування, досягаючи при цьому якісно нових ефектів – синергетичних (синергія (з грец. sinergia – співробітництво, співдружність) – це спільна творча діяльність людей, в результаті якої у процесі їх взаємодії створюється якісно нове групове відношення, а також якісно новий сумісний вид енергії. Причому величина її перевищує суму складових енергій). Наприклад, введення митного збору на імпортні товари, що є частиною зовнішньоекономічної політики держави, водночас є інструментом фіскального характеру. Такими діями уряд здатен захищати національного виробника (політика протекціонізму). Але якщо на додаток до цього заходу ввести (скасувати) податок на споживання групи конкуруючих товарів вітчизняного виробництва, то держава буде спроможна досягти якісних змін у структурі внутрішнього сукупного попиту. При цьому заплановані макро- (мікро) економічні ефекти будуть досягатися більш ефективним шляхом з оглядом як на матеріальні витрати, так і витрати часу. Тому при виборі методів регулювання важливо враховувати ціну, яку суспільство заплатить за зменшення негативних екстерналій чи досягнення певної мети.


Схожі:

1. Теоретичні засади державної підтримки підприємництва: поняття,...
Робоча навчальна програма з дисципліни „Державне управління економікою” для студентів 2-го року навчання магістратури юридичного...
Лекція Регулювання національної економіки. Державне управління економікою
Цілеспрямоване (усвідомлене, відкрите) регулювання доходів – сукупність дій суб'єктів регулювання, метою яких було визначено регулювання...
1. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЯК ВИД ДІЯЛЬНОСТІ 5 Тема ЕВОЛЮЦІЯ ДЕРЖАВНОГО...
Конотопцев Олег Сергійович, кандидат наук з державного управління, доцент, Київ, 2010
Львівський регіональний інститут державного управління Національної...
Особливості державного управління інституціями культури на прикладі (міста, області)
1. Управління виробництвом фармацевтичної продукції в Україні
Державне управління у сфері обігу лікарських засобів і виробів медичного призначення
Львівський регіональний інститут державного управління Національної...
Особливості державного управління інституціями культури на прикладі (міста, області)
СТАТТЯ Демократія по-українськи: стороннім вхід заборонено
«Можливість приховувати відомості про державне управління це можливість зруйнувати саму систему управління»
Діяльність ВРУ, Президента Україїни, КМУ з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації
Положення про мобілізаційну підготовку національної економіки України; визначає порядок управління національною економікою України...
Н. В. Каткова, І. А. Воробйова Національний університет кораблебудування, м. Миколаїв
Україні все більше стають властиві ознаки розвинутих ринкових відносин. Тому вважається необхідним впровадження на українські підприємства...
Що відноситься до державного мисливського фонду?
Хто здійснює державне управління в галузі охорони і використання тваринного світу?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка