|
Скачати 83.92 Kb.
|
ВПРОВАДЖЕННЯ ДІЛОВИХ ІГОР У НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС Гайдук Р.І., ДПТНЗ «Роменське ВПУ» Перехід української освітянської системи на рейки європейської багатоступеневої освіти зобов'язує і вітчизняну науково-педагогічну громадськість наполегливо працювати над пошуком, упровадженням нового у навчальну роботу. «Національна доктрина розвитку освіти» [3, с. 17] ставить перед викладачем завдання створити учню умови для її максимального самовизначення й самовияву. Процес навчання має бути сконструйований з максимальним наближенням до запитів і можливостей учнів. Поява і впровадження нової парадигми, зокрема ігрових форм і методів навчання, додає надії щодо поліпшення результатів засвоєння знань тими, хто навчається, і встановлення найбільш доцільних стосунків з ними тих, хто навчає. Гасло нових часів - "Навчатися граючись!" До цього часто-густо закликали і видатні педагоги [2, с. 34] . У вітчизняній педагогіці і психології проблему ігрової діяльності розробляли видатні науковці К.Д. Ушинський, П.П. Блонський, С.Л. Рубінштейн, Д. Б. Ельконін, у закордонній - 3. Фрейд, Ж. Піаже та інші. У їх працях досліджена і обґрунтована роль гри в становленні особистості, у розвитку основних психічних функцій, у самоврядуванні і саморегулювання особистості, нарешті, в процесах соціалізації - у засвоєнні і використанні людиною суспільного досвіду [5, с. 22]. Мета нашої роботи полягає у систематизації та впровадження ігрових технологій у навчальний процес. Викладачі нашого навчального закладу розуміють вагомість ігрових компонентів у педагогічній практиці і впроваджують ділові ігри у навчальний процес. Проблема навчального закладу – це перш за все проблема створення передумов для підготовки кваліфікованих робітників нового типу, всебічно освічених, творчих, які вміють швидко адаптуватись в нових економічних умовах. Останнім часом ми застосовуємо педагогічні технології, які сприяють:
Важливою умовою ефективного впровадження ігрових технологій є формування високого педагогічного професіоналізму. Саме викладач повинен володіти міцними професійними знаннями, високою психологічною культурою, бути інтелігентним і уважним. З цією метою в училищі проходять семінари, тренінги, засідання круглого столу, працює школа молодого педагога, методичне об’єднання класних керівників та майстерня педагогічного досвіду. Мета роботи школи молодого педагога полягає в систематизації та узагальненні досвіду роботи з впровадження новітніх педагогічних технологій. Саме викладачі спецдисциплін навчального закладу забезпечують формування професійних навичок майбутніх кваліфікованих робітників. Вони працюють над розвитком творчого працівника, що є не лише носієм певної суми знань, а й здатний вирішувати виробничі завдання на достатньому науково-технічному рівні і з відповідним ступенем ризику. Під час проведення ділових ігор ми ставимо перед собою ряд таких завдань заняття, як розвиток логічного мислення в учнів, активізація розумової діяльності, формування у них потреби в навчанні, оскільки демонструється можливість застосування набутих знань, що, в свою чергу, сприяє розвитку інтересу до обраної професії. Сучасний ринок праці потребує творчо мислячих кваліфікованих робітників. Сьогоднішньому учню недостатньо лише поглинання "готової” інформації[4, с.36]. . Викладачі навчального закладу під час проведення ділових ігор намагаються навчити учня самостійно шукати способи розв’язання проблем, пов’язаних з реальними ситуаціями у житті, з майбутньою діяльністю. Впроваджуючи ділові ігри у навчальний процес викладачами навчального закладу переслідувалася певна мета. Вона полягає в тому, щоб систематизувати та узагальнити досвід роботи в напрямку ігрових технологій, показати ефективність застосування ділових ігор піл час проведення занять та доречність впровадження їх в навчальний процес ПТНЗ. Ділова гра в контексті сучасних педагогічних реалій належить до інноваційних форм. Особливість цього методу полягає в імпровізованому розігруванні учасниками гри різних ролей у заданій проблемній ситуації . Викладачі спецдисциплін мають досвід розробки та впровадження в навчальний процес ділових ігор. Вибір такої технології навчання не випадковий, адже забезпечує навчання учнів в діяльності, сприяє організації колективної діяльності мислення та використання групи як засобу розвитку індивідуальності, розвиває у учнів вміння спілкуватися, мислити, здатність до практичної дії. Педагоги навчального закладу практикують ділові ігри при проведенні узагальнюючих занять по темах, на яких учні систематизують та використовують знання з даної теми або розділу. Ділова гра дає можливість не лише сформувати, розвинути й поглибити професійні здобутки, але й виявити фонові знання, їх міжпредметні зв'язки, діапазон фахового використання. Прикладом є розробка ділової гри «Естафета» з предмету «Економіка» по темі «Попит, пропозиція та ціна рівноваги» (Додаток1).
Викладач є керівником гри, який приймає або не приймає запропоновані рішення. Комплексне використання проблемних, імітаційних, модульних технологій навчання сприяє формуванню в учнів вмінь осмислено аналізувати технологічні процеси, виявляти причини випуску нестандартної продукції та розробляти заходи щодо їх усунення, творчо підходити до виконання роботи. Принциповою особливістю ділової гри є її проблемно-ситуативний характер, бо вона передбачає визначення певних професійних завдань і спонукає до пошуку правильних варіантів їх виконання. Саме таким чином, через гру, відбувається включення майбутніх фахівців у сферу їхньої професійної діяльності. Використовуючи ігрові технології під час занять викладачі навчального закладу постійно доводять факт, що ділова гра – це засіб формування професійних навичок і вмінь, розвитку і вдосконалення здібностей учнів, етики спілкування. Використання ділових ігор забезпечує процес формування і розвитку людини, як освіченої, творчої особистості, яка здатна не тільки побудувати суспільство, але і ефективно функціонувати в ньому. Ефективність роботи в напрямку використання ігрових технологій залежить від тісної співпраці викладача та учня. Перспективою роботи ми бачимо не тільки участь учнів у ділових іграх, а й залучення їх до розробок та проведення ділових ігор у навчальних групах. Ця робота буде сприяти творчому розвитку учнів, формування у них самостійності, відповідальності, креативного мислення. Використання методів ігрового навчання в процесі професійної освіти є досить актуальним, так-як воно допомагає зорієнтуватися в теперішній соціально-економічній ситуації, яка існує в нашій країні. Література:
Додаток 1 Розробка плану уроку - гри «Естафета» з предмету «Економіка» по темі «Попит, пропозиція та ціна рівноваги» План конспект уроку –гри «Естафета»Тема: Попит і пропозиція та ціна рівновагиОсвітня мета: закріпити уміння та навички учнів розрізняти попит і пропозицію, встановлювати ринкову ціну; Виховна мета: виховувати позитивне ставлення учнів до факторів формування ринкової ціни; Розвиваюча мета: розвивати економічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки, самостійно досліджувати економічні явища. Форма заняття – урок закріплення умінь і навичок. Тип уроку – нетрадиційний урок (гра «Естафета») . Методи: аналіз, індукції та дедукції, словесний, метод контролю, наочний, практичний. Дидактичне забезпечення: підручник “Основы экономики” И.Ф. Радіонова, схема естафети, словнички економічних термінів, картки із завданнями. Структура уроку (45 хвилин) І. Організаційний момент (2 хвилини); ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання (8 хвилин); ІІІ Повідомлення теми, мети, завдання заняття. (5 хв) IV. Перенесення знань, умінь учнів в нестандартні умови (20 хвилин); V. Підведення підсумків (8 хвилин); VІ. Домашнє завдання (2 хвилини). Хід заняття: І. Організаційний момент. Викладач перевіряє готовність учнів до заняття, формує сприятливу атмосферу для проведення гри. ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання, корекція опорних знань й практичного досвіду учнів. ІІІ. Викладач повідомляє аудиторії тему заняття, мету. Мотивація уроку йде через розігрування ситуації (при цьому вчитель акцентує увагу на необхідності досягнення рівноважної ціни). Дійові особи: продавець і покупець. Товар (дійові особи) обирають самостійно. Зміст ситуації. Продавець і покупець прибувають на ринок зі своїми уявленнями про ціну й обсяг продукції, що може бути куплена (продана); необхідно досягти домовленості про ціну. Ситуацію розігрують два учні, а усі інші аналізують результат і приходять до висновку, що такий ринок найкращим чином демонструє процес узгодження інтересів, а це відбувається тоді, коли бажання покупців придбати товар співпадає з бажанням продавців продати його. ІV. Хід естафети
Учні розбиваються на дві рівнозначні за розумовими здібностями команди. Команди обирають собі капітанів. На (мал. 1) зображена схема маршруту, учні обирають по-порядку на даній ялинці іграшки з номерами, номер іграшки – номер завдання, всього 5 завдань, ціль гри – справитись зі всіма завданнями і піднятися на вершину ялинки до зірки. Виграє та команда, яка перша виконає всі 5 завдань. Мал 1. Схема маршруту 2. Завдання до естафети: Завдання 1. Командам видаються картки з термінами, які їм потрібно визначити, щоб перейти на наступний рівень. Приклад: Картка №1. Визначте терміни: попит, пропозиція, товар-замінник. Картка №2. Визначте терміни: додатковий товар, закон попиту, закон пропозиції. Завдання 2. Вчитель пропонує учням різні нецінові фактори, які потрібно віднести до попиту, чи пропозиції. Завдання 3. На картці командам роздаються тести, в яких потрібно проставити напроти економічних понять «так» , якщо погоджуються з ним, або ж «ні» , якщо не погоджуються. Завдання 4. Капітани сідають окремо від команд, і отримують завдання. Потрібно продовжити речення. Завдання 5 Команді надається умова задачі, яку необхідно як найшвидше і вірно вирішити. Розрахунки перенести до таблиці 2.1. побудувати криву пропозиції SS на графіку, у якому рівень ринкової ціни показаний на вертикальній осі, а величина індивідуальної пропозиції – на горизонтальній. Таблиця 2.1
V. Підведення підсумків. Вчитель підводить підсумки гри, та оцінює учнів за активність на уроці. VІ. Домашнє завдання: задача №2 стор. 6, підручник “Основы экономики ” / Под ред. А.Ф. Радионовой. |
Регламент роботи РОЛЬ ДІЛОВИХ ІГОР У ФОРМУВАННІ КУЛЬТУРИ ІНШОМОВНОГО ДІАЛОГУ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТОВАРОЗНАВСТВА ТА КОМЕРЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
Нормативи витрат часу на основні види роботи практичного психолога Підготовка до проведення тренінгів, ділових ігор тощо з учнями (дітьми), батьками, педпрацівниками |
ІННОВАЦІЇ В УПРАВЛІННІ ОСВІТИ, ЯК СКЛАДОВА ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО... Влінських проблем на основі впровадження сучасних принципів та інноваційних технологій, розглянуто стан і шляхи розвитку навчального... |
Інформаційна політика навчального закладу, як відображення сучасного освітнього середовища Пріоритетом в розвитку освіти, поряд з традиційним, є впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес та... |
Ця методична розробка пропонує та зразки навчальних (граматичних... Використання ігор дасть можливі можливість покращити засвоєння та запам’ятовування матеріалу, що вивчається, зробити процес навчання... |
ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС Зростання конкуренції на ринку праці пред'являють до всіх працівників незалежно від сфери їх діяльності специфічні вимоги: свободи... |
Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес Оскільки, головними фігурами в навчальних закладах є учень і викладача, які повинні творчо працювати, вчитися, самовдосконалюватися,... |
Стратегії розвитку освіти в умовах впровадження нових державних стандартів Визначити найголовніші завдання та цілі впровадження державних стандартів у освітній процес |
ПРОГРАМА ЗАХОДІВ впровадження СИСТЕМИ МЕНЕДЖМЕНТУ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА Етап Впровадження СМНС в навчальному процесі, який забезпечує екологічну підготовку кафедра екології та безпеки життєдіяльності.... |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ( 2 виробнич ої ) ПРАКТИКИ студентів... Одним із напрямів вирішення цієї проблеми є впровадження в навчальний процес системи поетапної практичної підготовки майбутніх менеджерів... |