Ця методична розробка пропонує та зразки навчальних (граматичних та лексичних) ігор, покликаний поглибити інтерес учнів професійно технічних навчальних закладів


Скачати 108.7 Kb.
Назва Ця методична розробка пропонує та зразки навчальних (граматичних та лексичних) ігор, покликаний поглибити інтерес учнів професійно технічних навчальних закладів
Дата 07.02.2014
Розмір 108.7 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи











Ця методична розробка пропонує та зразки навчальних (граматичних та лексичних) ігор, покликаний поглибити інтерес учнів професійно технічних навчальних закладів до вивчення англійської мови, закріпити вивчений матеріал найпростішим шляхом, розвивати в них навички спілкування, розширити словниковий запас та лінгвістичну ерудицію учнів.

Використання ігор дасть можливі можливість покращити засвоєння та запам’ятовування матеріалу, що вивчається, зробити процес навчання більш захоплюючим, а урок – нетрадиційним і цікавим.
Ця розробка може бути використана викладачами англійської мови, що працюють з учнями професійно технічних навчальних закладів протягом 3-ох років як на початкових етапах вивчення так і для закріплення вивченого навчального мовного матеріалу.








1.Вступ
2.Теоретична частина.
3.Практична частина
3.1. ігрові форми під час вивчення граматичних структур та часових форм,

3.2. ігрові форми при вивченні лексичного матеріалу.
4. Додатки. Інструкції та матеріали до ігор.



Темою роботи є застосування ігрових форм при вивчені лексики та граматики на уроках англійської мови. Ця розробка пропонує практичні зразки навчальних (граматичні та лексичні ) ігор , покликаних поглибити інтерес учнів до вивчення англійської мови, розвивати в них навички спілкування, розширити словниковий запас та лінгвістичну ерудицію.

Використання ігор на уроці дасть змогу зробити процес навчання більш захоплюючим, а урок – цікавим.

Основною метою є розвиток навичок спілкування за допомогою навчальних ігор, рольових ситуацій, що спонукають учнів до поглиблення набутих знань.

Використання ігор під час навчання англійської мови сприяє мимовільному запам’ятовуванні учнями нового матеріалу, формування їхніх фонетичних, орфографічних та лексико – граматичних навичок, удосконаленню усного мовлення.

Отже, це досить актуальна тема на наш час, бо саме гра супроводжує кожного у дитинстві.






В процесі її активізуються пізнавальні процеси, що спонукає дитину до вивчення нового матеріалу або до закріплення вже набутого досвіду. Зазначимо, що застосування гри є ефективним не лише у віці раннього дитинства, а й у пізніші періоди життя навчальної діяльності учнів.

Застосування ігрових форм при вивченні граматичного та лексичного матеріалу англійської мови робить навчальний процес цікавим. За допомогою гри можна закріпити, систематизувати набуті знання учнів, можливо відкрити прогалини, брак знань або навичок, які необхідно усунути чи вдосконалити.

У методичній розробці подаватимуться лексичні та граматичні ігри, які можуть бути використані як для парної так і для групової роботи, будуть доповнювати традиційні вправи і стимулюватимуть більш легкому засвоєнні мовних структур і лексичних одиниць з наступним їх застосуванням у спілкуванні. Вони можуть бути використанні з урахуванням складу групи, рівня знань учнів, їх інтересів та захоплень. Вчитель може використовувати ігри, щоб зробити процес навчання більш різноманітним та цікавим для учнів.





При вивченні граматичної структури There is / there are, доцільно буде використання гри «Виправ мою помилку» (інструкції та матеріали до ігор див. у додатках).

Якщо ж ми розглядаємо такий граматичний елемент як питальні речення /Interrogative sentences/,тоді беремо ряд ігор:

  1. «Перевір свою пам'ять»,

  2. «Куди ти збираєшся?»,

  3. «Не кажи ні «так» не «ні»»,

  4. «Час запитань»,

  5. «Обіграй запитання».

Розглядаючи часові форми дієслів та поняття часи англійської мови, ефективним на початкових етапах вивчення буде використання у грі одного граматичного часу, а вже на етапах закріплення можна поєднувати декілька часових форм одночасно для розрізнення чи уподібнення, для посилення складності завдання.

Отже, для вивчення теперішнього неозначеного час /Present simple застосуємо таку ігрову форму «Ти моя мати?».

Минулий неозначений час/ Past simple – гра «На уроці англійської мови»

Та при закріпленні цих часових форм беремо ігри «Дієслівний теніс» та «Ланцюг пам’яті ».

Перед тим як вводити лексичні одиниці у мовлення учнів, особливо після канікулярного відпочинку слід активізувати в учнів навички читання та фонетичних правил, навички вимови. Це можна зробити за допомогою гри «Утвори слова» чи інших. Після підготовчого етапу переходимо до вивчення лексики та її закріплення.
Під час вивчення на 1-му курсі теми «Повторення. Годинник, час, дата. /Clock and Watches. Time. Date./» візьмемо такі ігри:

  1. «Щось пропущено»,

  2. « Фіз-баз ».


Для теми «Моя квартира/будинок /My flat/house» доцільним стане ряд ігор «Намалюй в сліпу» та «Де я?».
Для учнів 2-го курсу під час вивчення вступної теми «Мої літні канікули / My summer holiday » пропонуємо гру «Якщо я поїду до Криму…»

Під час вивчення учнями 3-го курсу англійської мови є цікава тема актуальна для них самих «Професія /Profession » можна запропонувати такі ігрові форми: « Я не вожу працювати без…», «Вгадай мою професію» та інші.

Отже в цій методичній розробці було названо ряд ігор, що зможуть прийти на допомогу вчителеві під час вивчення та засвоєння учнями граматичного матеріалу, як на початкових етапах так і на етапах закріпленнях вивченого, для розвитку їх пізнавально-навчальної діяльності, активізації пам’яті та покращення комунікативних умінь та навичок.








Focus: Revising the topical vocabulary and structures: This is a …; Yes. This is a …; No. This is a …

Number of players: Whole group

Time: 3-5 minutes

Material: A set of cards with pictures

Procedure: The leader of the game shows a picture and says, “This is a teacher.” Students – agree or disagree, then the leader changes.







Focus: Practicing making up interrogative sentences.

Number of players: Whole group

Time: 7-10 minutes

Procedure: Remind the students how to make up interrogatives sentences. You can write an example of such a sentences on the blackboard. The students should say what they do not like in turns and repeat sentences said by the previous players. The player who does not remember the chain or makes grammar mistakes is out.
Examples:

S1. I don’t like radish.

S2. :S1 doesn’t like radish, S.2 doesn’t like carrots and I don’t like plums…S3.:S1






Focus: Practicing using the English names of countries and forms of transport, asking Where ?/ How ? questions.

Number of players: Group or pairs

Time: 15 minutes

Material Photocopy of the “world wheels” per child. Pins.

Procedure: Show the children how to make their wheels and write their names on them. Teach the forms of transport and teach “How are you going?” “by …”

Model: A


:
How are you going to travel?

B: By…/closes his eyes, turns wheel and look at kind of transport/

The innermost wheel shows the name of the child. The middle wheel shows the form of transport /use to travel to the country. The countries are shown on the largest wheel. The first child to visit 6 different countries wins.




Focus: Practicing general questions and short answers.

Number of players: whole group

Time 5-10 minutes

Procedure: 1 volunteer student stands in front of the class. The “fire” questions at him, trying to elicit the answer “yes” or “no”. If the volunteer does say the forbidden words, he is out and another is chosen. He has a time limit of 1 minute.




Focus: Asking special questions.

Number of players: Whole group

Time: 5-10 minutes

Procedure: Hand out the cards with omitted question words. Choose 2 students to answers the questions in front of the class. They take turns to answer.

The student who answers more correctly is the winner.

Note: Other sets of questions can be made according to the level of students and the topic studied. Questions may be both serious and silly.

Question cards with omitted question words.



Fill in the and ask questions using the question words from the box.


How

Why

What colour

What kind of

Who

Which

What sort of




what

When

How much time






_____________ do you help about the house?

_____________ hats do you like to wear?

_____________ mustn’t children stay out after dark?

_____________ do you spend on your homework?

_____________ programs do you like to watch on TV?

_____________ work do your parents do?

_____________ is your favorite musician?

_____________ is your birthday?

_____________ do you prefer – town life or country life?

_____________ do you know about your grandparents lives?


Focus: Practicing question forms, intensive reading, writing.

Number of players: 5-6 students

Time: 20 minutes

Material: Copies of the reading passage for every student.

Procedure: Have each group of 5-6 students sit around the table. Hand out copies of the text or passage for reading and ask the students to study it silently. Then they work together in their group to write one question about the text for each member of group. Each question must be written on a separate pies of paper and begin with the name of the person to whom it is addressed. After finishing writing, students read out their questions and the answers they gave to them.

Finally, bring the class together and ask the student to share questions they found especially interesting or difficult.








Focus: Practicing simple present tense phrases (Do you live in …? Yes I do. Do you like …? No I don’t. I live in … I like … Are you …? Yes I am.) and name of animals

Number of players : whole group

Material: The slips of paper (M for Mother, B for Baby), one for the each child

Time: 5-7 minutes



A lion

Africa

Meat

A zebra

Africa

Grass

A tiger

India

Meat

A squirrel

Trees

Nuts

A cow

Farm

Grass

A bear

Wood

Anything

A cat

House

Mice

A fox

wood

Chicken


The slip is:
You are __________________

You live in __________________

You like to it _________________
Procedure: divide the class into 2 groups. Tell the children that one half are baby animals, the other half are mother animals, each baby has to find its mother by asking questions. Do you live in …? Do you eat …? if both answer are YES, they should say: You are my mother!/ You are my baby!

Focus: Practicing simple past tense.

Number of players: Two teams.

Material: word boxes for each pair of students, counters.

Time: 15 minutes

Procedure: Divide the class into two teams. Students look at the words in the boxes and think of possible sentences to make with the words.

Choose one pupil from team (a) and (b). (a) choose the words. (b) must make a sentence using the word. Then (b) choose the word. The winning team is one with most points.


Listen

Write (down)

Learn

Did

What

Not

Why

Answer

retell

Ask

Where

Translate

when

make

who
One correct sentence is one point.


Focus: Revising present (past) tenses.

Number of players Team A, B

Time: 5-7 minutes

Procedure: A player from team A thinks of a verb and “ serves” , saying a sentence in the Present Simple. A player team B “return” the verb, saying the sentence in the Present Continuous.

A player from team A “hits” the verb bask, saying the sentence in the Present Perfect.

A player from team B now thinks of a new verb to continue the game.

Example:

A: (do) I usually do lessons late in the evening.

B: I am doing grammar exercises now.

A: She has already done her lessons.

B: (play) I play computer games on Sundays.

A: We are playing a grammar game. Etc. _

Focus: Speaking, construction Sentences.

Number of players The whole class

Time: 5-7 minutes

Procedure: If, for example, the target language is the Present Simple, you can start the game by saying, e.g… “Helen plays tennis at the weekends.” The person to your left continues the game by repeating the phrase and adding a clause of his or her own…If student cannot remember what was said or gets it wrong, he is ‘out’. The winner is the last remaining student.







Focus: Revising vocabulary and practicing the pronunciation

Number of players: whole class

Time: 5-7 minutes

Procedure One student writes any words on a blackboard. Every players copies down this words. The task is to think of and write down four words each beginning with the letters the given word.



Example:

g

a

m

e

Goose

Apple

Moon

Egg

Garden

Ask

monkey

Evening

Good

Actor

Meet

Eat

gift

Ant

meat

end







Focus: Revising numerals

Time: 3-5 minutes

Number of players Whole class

Material: A setoff number cards

Procedure Put the number cards on the right half of the board, each time asking the students,” What number is it?”. They answered and you should to write it on the blackboard. Than ask one student to close his eyes and hide one card. The student must find out that number.


Focus: Practicing vocabulary on the topic “My house”

Time: 5-10 minutes

Number of players Whole class

Material: Large piece of paper with a large drawing.

Procedure: Prepare the material you need. The drawing should be of one or two simply and clearly defined objects. A volunteer is blindfold and, without even seeing your picture tries to draw it on the board following instructions from the class. Students call their instructions in turn looking at the teacher’s picture.







Focus: Expanding vocabulary; reviewing of “Holiday” vocabulary and action verbs.

Time: 15 minutes

Material: Prompt words or drawings on the topic “ Summer holiday” are possible

Number of players Individuals

Procedure: The teacher chooses a place for spending summer holidays and explain the students have the opportunity to go there for free holiday. To show they are worthy of the opportunity they must explain what they will do if they go there. Each student must make a sentence which begins with the previous sentence. The teacher can first review the main action verb and holiday vocabulary using pictures or drawings on the topic “Summer Holidays” The teacher then asks a student to begin, prompting if necessary.

Example:
If I go to the Crimea, I’ll go to the Black Sea.

If I go to the Black Sea, I’ll lie in the sun all day long.

I’ll lie in the sun all day long, I’ll become tanned.

I’ll become tanned, I’ll get more attractive.
4 rule:

  • Each student must begin the sentences with the second half of the previous one.

  • Each student has to produce sentence without any stop.

  • If a student gets stuck for idea or make mistake, another student is chosen.

  • The winner is the last student who has the most ideas and didn’t stop or stuck.





Focus: Practicing vocabulary

Time 10 minutes

Material: A dice and photocopy of the board.

Number of players group of 4 or 5

Procedure Work with three or four other people. Choose one of these six job by throwing a dice: the number on the dice is the number on the dice is the number of your job.
Grammar materials


1= doctor

3= pilot

5= waiter

2=teacher

4= hairdresser/barber

6= shop assistant


Put your counters on START.

Take turns to the dice and move around the board.

When you land on a square, you must try to justify how that object could be useful in your job. If you are a waiter and you land on the tweezers, for example, you say: “I couldn’t do my job without these, because I often have to take flies out of soup with them.”

If the other players think your idea is a good one, move on three squares. If not, stay where you are. Give the dice to the next player.

The winner is the fist person to reach FINISH.

FINISH

30

chair

29

mirror

28

iron

27

mop

26

helmet

25

torch

24

Spade

23

glass

22

bucket

21

pillow

20

Umbrella

19

soap

18

towel

17

Scotch tape

16

Welling-tons

15

matches

14

plate

13

Tape-measure

12

Glovers

11

VCR

10

knife

9

clock

8

goggles

7

apron

6

scissors

5

tweezers

4

notebook

3

Screw-driver

2

pencil

1

telephone

START


Схожі:

ПРАВИЛА ПРИЙОМУ до Лозівського професійного ліцею Загальна частина
Правила прийому до професійно-технічних навчальних закладів України (далі – правила прийому) є обов'язковими для професійно-технічних...
ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
Міністерства освіти і науки України від 07. 08. 2008р. №737 «Про проведення огляду-конкурсу психологічних кабінетів професійно-технічних...
Наказ Міністерства освіти
Екософт (далі чемпіонат) щорічне відкрите індивідуально-командне змагання учнів загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних...
Перелік творчих конкурсів та інтелектуальних змагань
Учні 3-11 класів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, студенти вищих навчальних закладів
Або т/ф (044)486-20-37 про орієнтовний рівень працевлаштування випускників...
Просимо терміново до 12 червня 2009 року надати інформацію за електронною адресою d або т/ф (044)486-20-37 про орієнтовний рівень...
«Діяльність волонтерських центрів психологічної служби як інноваційна...
Ихологи загальноосвітніх навчальних закладів, НВК, навчальних закладів інтернатного типу та професійно-технічних навчальних закладів,...
Психолого-педагогічні аспекти формування громадянського самовизначення...
Сахневич Ірина Дем’янівна, навчально-методичний кабінет професійно-технічної освіти у Житомирській області
НАКА З
Х Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика” серед учнів 3-11 класів, студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів...
Конкурсу учнівської та студентської
Для нагородження та участі в ІV (загальнонаціональному) етапі Конкурсу викликати переможців ІІІ етапу та їхніх учителів (додаток...
Закону України
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка