ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС


Скачати 93.69 Kb.
Назва ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
Дата 08.05.2013
Розмір 93.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
Бабаскіна Алла Василівна

Краматорське вище професійне училище
Перехід України до ринкової економіки привів до того, що у значній частині молоді недостатній рівень сформованості ділової і соціальної активності, відсутні ряд якостей, що не дозволяє успішно працювати в колективі в нових економічних умовах. Зростання конкуренції на ринку праці пред'являють до всіх працівників незалежно від сфери їх діяльності специфічні вимоги: свободи дій, заповзятливості, самостійності, напруги його творчих здібностей, ділової активності.

Особливого значення сьогодні набувають такі якості робітників, як професіоналізм, компетентність, творча активність, здатність навчатися протягом всього життя.

У зв'язку з цим в освіті впроваджуються і дедалі розвиваються нові інноваційні педагогічні технології, які створюють умови формування всебічно розвинутої людини. Навчальний процес посилюється використанням активних і інтерактивних методів навчання, направлених на розвиток творчого мислення, формування відчуття самостійності, рішучості, відповідальності, вміння гнучко адаптуватися у змінних життєвих ситуаціях, самостійно критично мислити, бути комунікабельним, вміння працювати в колективі і максимально наближений до умов виробництва.

Працюючи викладачем предметів «Економіка», «Основи ринкової економіки та підприємництва», а також економічних дисциплін з підготовки молодших спеціалістів в своїй педагогічній діяльності при проведені уроків широко використовую нові сучасні педагогічні технології, особистісно-орієнтоване навчання, нетрадиційні форми і методи навчання, індивідуальний диференційний підхід у навчанні, активні методи навчання, метод ділової активності, дослідницько-пошуковий метод, метод проектів, інформаційно-комп’ютерні технології.

Збираю і систематизую методичні наробки по втіленню ділової активності в навчальний процес, по використанню активних та інтерактивних методів навчання, по роботі в малих групах.

Працюю над втіленням в навчальний процес тих форм і методів, які сприяють формуванню у учнів навичок самостійної діяльності.

При проведенні уроків використовую різні види нетрадиційних форм та методів навчання, з метою формування пізнавальних інтересів учнів застосовую інтерактивні методи навчання: ділові ігри, мозкові атаки, штурми, конференції, проведення брейн-рингів, КВК, «економічні експедиції», тестові завдання, «доміно», складання та розв’язування кросвордів з предметів, складання та розв’язання економічних задач. Використання цих методів сприяє підвищенню успішності по предметам та підвищенню якості знань учнів, а також вони роблять урок більш цікавими. Інтерактивні технології дають мені можливість підняти інтерес учнів до предмету, розвивають творчу самостійність, учні вчаться користуватися різними джерелами знань.

Великий інтерес викликають у учнів уроки-конференції. Вони передбачають спілкування учнів, які працюють над розв’язанням будь-якої проблеми. Головним при проведенні конференції є діалог, диспут між учнями. Учні вчаться прислухатися до думок інших, не бояться висловлювати свою думку. Вчаться бути більш впевненими, рішучими, самостійними.

Одним з ефективних інтерактивних методів навчання при викладанні економічних дисциплін є метод розв’язання проблем (проблемне навчання). Замість того щоб «транслювати» учням факти та їх взаємозв’язок, можна запропонувати їм проаналізувати ситуацію (проблему) і здійснити пошук шляхів змінення даної ситуації до кращого.

Як викладач, намагаюсь показати логіку, методику, продемонструвати прийоми розумової діяльності учнів. Під час підготовки до заняття роблю аналіз і відбір основного ключового матеріалу, підбір основних проблем і трансформація їх в проблемні ситуації.

Вміння розв’язувати проблеми необхідні людині в будь-якій сфері його діяльності та повсякденному житті. Якщо учні володіють вмінням вирішувати

проблеми, їх цінність для організацій, де вони будуть працювати, багаторазово зросте, крім того, вони отримають навички, які знадобляться їм протягом всього життя.

Більшість сучасних підприємств зацікавлені в кадрах, які спроможні приймати на себе відповідальність і працювати самостійно. Щоб зробити це, учням необхідно вміти виявляти проблеми та пропонувати рішення, тобто те саме, що є основою ключового вміння вирішувати проблеми.

Під час розв’язання проблеми учні поглибшують свої знання по конкретному питанню; розвивають вміння вирішувати проблеми; розвивають соціальні і комунікативні навики.

Проблемна ситуація відрізняється від звичайної тим, що традиційна має відоме учням рішення (або варіанти рішень). При вирішенні проблемної ситуації необхідно висунути ряд гіпотез її вирішення і шляхом аналізу кожної обрати оптимальний варіант вирішення стосовно конкретної ситуації.

В процесі реалізації технології проблемного навчання найчастіше використовуються наступні проблемно-розвиваючі методи: частково-пошукові методи, методи навчального дослідження, евристичні методи, проблемна дискусія.

Проблемне навчання дуже добре використовувати при вивченні курсу «Основи менеджменту». Можна запропонувати учням завдання на прийняття управлінського рішення по конкретній проблемній ситуації. В процесі управління менеджеру постійно необхідно приймати рішення – це результат його діяльності. Первинні навички в прийняті управлінського рішення можна здобути при виконанні проблемного завдання. Його можна запропонувати при роботі в малих групах по 3-4 чоловіка або індивідуально для окремого учня.

Проблемні ситуації можна запропонувати при вивчені всіх тем предмету «Економіка», «Економіка підприємства», «Основи маркетингу», «Основи менеджменту».

При проведенні уроку можна використовувати ігрові ситуації, які дозволяють підвищити інтерес учнів до предмету; зробити уроки пізнавальними, більш цікавими; внести різноманітність в навчально-виховний процес та підвищити активність, навіть пасивних, учнів на уроках. На уроках можна запропонувати наступні ігри: «Відкриття підприємства», «Відкритий мікрофон», «Оратори», «Алгоритм розв’язання управлінських проблем», «Утворення орендного колективу», «Економічна естафета», «Маркетингова стратегія підприємства», «Ринок праці», «Економічна експедиція», «Економічний хокей», «Відкриваємо фірму» та інші.

Використання завдань творчого характеру, дають можливість учням розкрити їх творчі та розумові здібності. Наприклад, завдання зробити рекламу підприємства, придумати товарний знак фірми, створити умовне підприємство, створити власну перукарню або салон краси для професії «Перукар, манікюрниця», де вони описують свій салон, вартість послуг (прайс-лист), для професії «Повар, кондитер» власне кафе, ресторан. Можна запропонувати учням розробити бізнес-план майбутнього підприємства і зробити його презентацію. Розроблені такі бізнес-плани кафе «Вікторія», кафе «Блинна», дитяче кафе «Вітамінчик», салон краси «Мрія» та інші. Також при вивчені теми предмету можна запропонувати учням зробити малюнки до теми уроку. Учнями виконані творчі роботи по темі «Безробіття», «Я та податки», «Економіка», «Маркетинг» та інші. При вивчені теми «Державний бюджет» учням подобається вирішувати проблему: що потрібно зробити, щоб Україна розрахувалася з боргами, враховуючи дефіцит державного бюджету. Учні шукають шляхи виходу з ситуації, у якій опинилася наша країна. Можна використовувати на уроках завдання «Якби я був …, щоб я зробив?», «Вилучить зайве слово», «Закінчить речення», «Запропонуйте власний вихід із ситуації».

При проведенні уроків є ефективним використання завдань дослідницько-пошукового характеру. При виконанні таких завдань учням необхідно вміти знаходити інформацію з різних джерел, вміти користуватися додатковою літературою, Інтернетом, засобами масової інформації, економічними журналами, газетами, статистичними даними. Окрім того отримані результати треба систематизувати, проаналізувати, зробити висновки. В ході самостійної пошукової діяльності у учнів формуються нові знання та розвиваються здібності такі як активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші значущі якості. Це можна використовувати при вивченні тем «Підприємництво», «Організаційні форми підприємств», «Безробіття», «Інфляція», «Макроекономічні показники», «Державний бюджет» та інші.

При проведенні уроків можна використовувати технічні засоби навчання, інформаційно-комп’ютерні технології. Широке використання мультимедійного проектору, дає можливість продемонструвати учням розроблені комп’ютерні презентації з предмету «Економіка», «Економіка підприємства» та інших. Створено ряд комп’ютерних презентацій, за допомогою яких урок можна зробити більш цікавим, інформованим, різноплановим. Застосування презентацій допомагає змінити вид навчальної діяльності. Коли викладач багато говорить, це притомляє учнів, вони не можуть зосередитися, увага розпливається, їм становиться не цікаво. При перегляді презентації працюють інші органи сприйняття інформації. Наявність малюнків, схем, графіків, діаграм дають можливість краще запам’ятати матеріали уроку. Розроблені презентації по темам «Безробіття», «Економіка», «Гроші», «Економічна система», «Попит. Закон попиту» та інші. При проведені уроків можна запропонувати учням переглянути уривки з документальних фільмів, а потім обов’язково обговорити побачене.

Розроблені тестові завдання для проведення підсумкового контролю знань з предмету «Економіка» в комп’ютерному класі за темами «Мікроекономіка», «Макроекономіка», а також по предмету «Економіка підприємства».

Втілюю в практику своєї роботи проектні технології, яка є однією з інноваційних принципово нових педагогічних технологій. Технологія проектування передбачає розв'язання учнем, або групою учнів якої-небудь проблеми, при цьому використовуються різноманітні методи, засоби навчання, а з іншого боку відбувається інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості. Найбільш плідною робота по розробці проектів є для учнів. Тому що, робота над проектом включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді звітів. Проблема мусить бути знайома і значуща, для її розв'язання необхідно застосовувати здобуті знання або ті, що їх належить здобути. При роботі над проектом у учнів формуються навички роботи в групі, уміння прислухатися до думки інших. Такі якості знадобляться учням у дорослому житті.

В педагогічній діяльності необхідно використовувати навчання за програмою «Іntel@ Навчання для майбутнього». Ця програма забезпечує:

  • ефективне використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі для формування у учнів навичок ХХІ століття;

  • використання інформаційно-комунікаційних технологій для покращення результатів навчання за допомогою проведення досліджень, комунікації, взаємодії, застосування ефективних стратегій та інших засобів;

  • розробку та наповнення навчальних планів та завдань, що відповідають державним освітнім стандартам;

  • керування навчальним процесом, зосередженим на навчальних потребах учнів, що заохочує самостійне визначення напряму навчання та спонукає до розвитку навичок мислення вищих рівнів;

  • співпрацю з колегами для спільного вирішення проблем у навчанні учнів та оцінюванні навчальних планів один одного;

  • інформатизацію навчально-виробничого процесу в професійно-технічних навчальних закладах;

  • створення інформаційного ресурсу в системі професійно-технічної освіти;

  • ефективне використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виробничому процесі;

  • виступає каталізатором реформування світової освіти; сприяє підготовці учнів до сучасних умов праці;

  • сприяє економічному зростанню країн, в яких програма впроваджується.

Програма покликана допомогти викладачам навчальних закладів опанувати ефективні педагогічні та інформаційні технології, розширити їх використання під час організації самостійної проектно-дослідницької діяльності учнів. Вона відповідає вимогам часу і допомагає вирішувати питання підвищення загальної інформаційної грамотності українського суспільства та масово впроваджувати інноваційні педагогічні та інформаційно-коммунікаційні технології в навчальний процес. По суті, Програма виступає каталізатором реформування освіти; сприяє широкому включенню освітніх закладів України у світовий інформаційний простір, навчає не тільки користуватися комп'ютером, а й ефективно використовувати його потенціал у навчальному процесі. Розроблені проекти: «Безробіття: проблема сучасності», «Shoping» та інші.

Інноваційні технології - це нові методи спілкування з учнями, позиція ділового співробітництва з ними і долучення їх до нинішніх проблем. Інноваційні методи - це методи, що дозволяють учням самоствердитися, а самоствердження - це шлях до правильного вибору своєї життєвої позиції.

У сучасному процесі навчання використовуються, як традиційні, так і інноваційні методи навчання. Потрібно не тільки просувати вперед інноваційні методи, але й не забувати про традиційні методи, які не менш дієві, а в інших випадках без них просто не обійтися.

А. Адамський стверджував, що: «Тільки наївна людина може вважати, що інноваційна педагогіка є універсальною заміною традиційних методів навчання» [1].

Потрібно, щоб традиційні та інноваційні методи навчання були у постійному взаємозв'язку і доповнювали один одного. Ці два поняття мають існувати на одному рівні.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Адамский А. И. Становление образовательной деятельности / А. И. Адамский // Доклад на VIII Всеукраинской конференции «Педагогика развития» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.school.edu.ru; http://www.cjc.ru

2. Бычков А. В. Метод проектов в современной школе / А. В. Бычков. – М., 2000. – 126с.

3. Лаврентьев Г.В. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов / Г.В. Лаврентьев, Н.Б. Лаврентьева. Ч.1.– Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2002. – 156с.

4. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие. – М.: Народное образование, 1998. – 256 с.

5. Хуторской А. В. Педагогическая инноватика: методология, теория, практика : научное издание / А. В. Хуторской. – М. : Изд-во УНЦ ДО, 2005. – 284 с.

Схожі:

ІННОВАЦІЇ В УПРАВЛІННІ ОСВІТИ, ЯК СКЛАДОВА ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО...
Влінських проблем на основі впровадження сучасних принципів та інноваційних технологій, розглянуто стан і шляхи розвитку навчального...
Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес
Оскільки, головними фігурами в навчальних закладах є учень і викладача, які повинні творчо працювати, вчитися, самовдосконалюватися,...
Снігурівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний...
Розвиток творчих здібностей учнів через впровадження інноваційних музичних технологій
ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ КОМПЕНСУЮЧОГО ТИПУ
Чого типу здоров’язбережувальних технологій. Охарактеризовано типи здоров’язбережувальних технологій. Подано методичні рекомендації,...
Інформаційна політика навчального закладу, як відображення сучасного освітнього середовища
Пріоритетом в розвитку освіти, поряд з традиційним, є впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес та...
РОБОТА ТОРЕЗЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЛІЦЕЮ З ПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
Особливість сьогодення полягає в тому, що кожен викладач, майстер виробничого навчання повинен виконувати функції інноватора, фахівця,...
Методичні рекомендації Тематика по самоосвіті
«Впровадження інноваційних технологій виховання, оптималь­них форм і методів організації ви­ховної роботи з учнями»
Всеукраїнській конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування
Назва проекту: Підвищення ефективності управління вуличним освітленням м. Нікополя шляхом впровадження інноваційних технологій
ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ...
У зв’язку з цим, значно розширюється обсяг знань, якими повинні володіти випускники професійно-технічних навчальних закладів
СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Т педагогічних наук, доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій. Шевченко Людмила Станіславівна – кандидат педагогічних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка