|
Скачати 100.85 Kb.
|
Марченко О.Є. Опис досвіду УРОК 2 Тема: Біологічні адаптивні ритми організмів Мета: сформувати уявлення про адаптивні біологічні ритми організмів; установити адаптивний характер добових, сезонних, річних біологічних ритмів; пояснити фізіологічні механізми адаптацій організмів до природних ритмів; розвивати в учнів уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки під час різних видів роботи, складати схеми, працювати з підручником, готувати презентації; виховувати екологічний світогляд. Тип уроку: комбінований. Обладнання: комп’ютер, проектор, презентації: «Біоритми в природі», «Біоритми в тварин», «Рослини короткого і довгого дня», «Квітковий годинник» Хід уроку І. Організаційний момент Організація робочого місця учнів, привітання вчителя. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Біологічний диктант:
( анабіоз) Взаємоперевірка. Кожна правильна відповідь 0,5 бала ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів ВЧИТЕЛЬ: Одна з фундаментальних властивостей живої природи циклічність більшості процесів, що відбуваються в ній. Усе життя на Землі, від клітини до біосфери, підвладне певним ритмам. Ритмічність це фундаментальна властивість усіх живих організмів, така ж важлива, як спадковість, мінливість, зростання, розвиток. Всесвітнє буття здійснюється ритмічно. Землю можна порівняти з колискою, яка ритмічно погойдується і в якій зародилося життя. Демонстрація учнівської презентації: «Біоритми в природі» ІV. Вивчення нової теми . Повідомлення теми і завдань уроку. ВЧИТЕЛЬ: Біоритмічність є важливим механізмом регуляції функцій, що забезпечують здатність організму до підтримання гомеостазу та пристосування до змін довкілля. Ці адаптації результат тривалого еволюційного процесу. Фотоперіодизм (від грец. photos світло) відповідна реакція організмів на тривалість дня, пристосування, яке лежить в основі біоритмів. Презентація вчителя: « Рослини і біоритми», Слайд 1: (Робота з підручником, складання схеми):
Слайд 2: Перевірка виконаного завдання
ВЧИТЕЛЬ: - Що ви можете розповісти про походження цих рослин? (Відповіді учнів) Тривалість дня суттєво відбивається на поведінці тварин. Учнівська презентація :«Біоритми в тварин» Повернення птахів із теплих країв → гніздові інстинкти → несіння яєць → насиджування → вигодовування пташенят. Теплокровні звірі линяють тощо. Які явища відбуваються в природі, якщо прогресивно збільшується тривалість дня? Які при скороченні дня? (Відповіді учнів) Слайд 3 Фізіологічні механізми регулювання в часі життєвих функцій організмів
Слайд 4 : Самостійна робота учнів із підручником. Заповнити схему. Шляхи пристосування організмів до умов існування Активний Пасивний Криптобіоз Уникнення несприятливих умов ? ? ? ? Приклади ВЧИТЕЛЬ: З біологічними ритмами пов’язане явище біологічного годинника здатності організмів реагувати на зміну періодів доби, що має важливе значення для узгодження їхніх фізіологічних ритмів зі змінами в довкіллі. 1729 р. французький астроном де Меран, спостерігаючи за рослинами, відкрив явище біологічної ритмічності. Так розвинулась нова дисципліна – хронобіологія. Добові гічні ритми Учнівська презентація «Квітковий годинник» V. Закріплення знань, умінь і навиків учнів Слайд 5: 1. Виберіть з перелічених добові (І), сезонні (ІІ), річні (ІІІ) ритми І ? ІІ ? ІІІ ? а) рухова активність тарганів; б) закривання на ніч пелюстків квіток шафрану, кульбаби; в) линяння в зайця; г) опадання листків; д) яйце → личинка → лялечка → доросла комаха 2. Чому сезонні зміни інтенсивності процесів життєдіяльності у жителів тропіків виражені не так чітко, як у жителів помірних широт? 3. Слайд 6 . Складання схеми: VІ. Підведення підсумків уроку ВЧИТЕЛЬ: Запам’ятайте. Еволюція органічного світу йшла в напрямку пристосування до сезонних кліматичних змін, до кількості світлової енергії Сонця, а точніше тривалості дня. Усі види протягом часу виробляли здатність співставляти тривалість дня ночі, реагувати на час. Це явище отримало назву біологічний годинник. У його основі лежить ритмічний характер процесів життєдіяльності Оцінювання. VІ. Домашнє завдання Вивчити параграф 27, скласти 10 тестових завдань із теми. Пояснити, як ви розумієте вислів: «Шануйте свої біоритми, не шкодьте їм через власну неорганізованість і легковажність.» |
Тема 16. Одержання, очистка та властивості колоїдних розчинів Окрема клітина живого організму є гетерогенною колоїдною системою. Кров, протоплазма, м’язові й нервові клітини, біологічні мембрани,... |
Уроку: Урок Тема: Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організмів Освітня: розширити знання учнів про розвиток організмів, з’ясувати вплив умов зовнішнього середовища та генотипу на онтогенез |
Урок №4 10 клас Тема: "Елементарний склад організмів " Базові поняття і терміни уроку: органогенні елементи, органічні речовини, макроелементи та мікроелементи |
Тема Гриби Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів Гриби – це одна з найбільших у природі груп організмів. Їх вивченням займається спеціальна наука – мікологія ( від грец. «мікос»... |
Запитання Всеукраїнського турніру юних біологів Осінь, 2008 р Онкогенна трансформація одноклітинних організмів невдома, проте вельми поширена серед багатоклітинних організмів. Чи має онтогенез... |
Тема заняття П. з Визначення особливостей дії ультразвуку й інфразвуку на біологічні тканини |
УРОК 5 Тема: Практичн Закріпити поняття про біоценоз, біогеоценоз, екосистему, ланцюг живлення; розглянути типи взаємозв’язків організмів у біогеоценозах... |
Гриби – це одна з найбільших у природі груп організмів. Їх вивченням... Гриби – це одна з найбільших у природі груп організмів. Їх вивченням займається спеціальна наука – мікологія ( від грец. «мікос»... |
Тема: Електричне та магнітне поля та їхня дія на біологічні тканини Електричні властивості біологічних систем. Електропровідність клітин і тканин при постійному струмі. Види поляризації |
КОНСПЕКТ Тема. Узагальнення. Єдність хімічного складу організмів Основні поняття: білки, нуклеїнові кислоти, амінокислоти, денатурація, компліментарність,пептидний зв’язок |