КОНСПЕКТ Тема. Узагальнення. Єдність хімічного складу організмів


НазваКОНСПЕКТ Тема. Узагальнення. Єдність хімічного складу організмів
Дата21.10.2013
Розмір59.7 Kb.
ТипКонспект
bibl.com.ua > Біологія > Конспект
ПЛАН – КОНСПЕКТ
Тема. Узагальнення. Єдність хімічного складу організмів.

Мета: узагальнити відомості про хімічний склад організмів;

систематизувати знання учнів про властивості, значення хімічних речовин, та їх взаємозв`язок;

розвивати вміння порівнювати, аналізувати, логічно мислити, узагальнювати, робити висновки;

здійснити тематичну корекцію та контроль знань;

розвивати пізнавальний інтерес учнів, до предмета біологія, залучати до наукової творчості;

виховувати культуру спілкування під час змагання.

Основні поняття: білки, нуклеїнові кислоти, амінокислоти, денатурація, компліментарність,пептидний зв’язок.

Обладнання та матеріали: таблиці «Будова білків», «Нуклеїнові кислоти», роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку: урок-гра
Структура уроку основний зміст та методи роботи.

І.Організаційний етап.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

  2. Нагадати учням правила гри.

  3. Відрекомендувати журі.


ІІ. Узагальнення і систематизація знань.

КОНКУРСИ

 

  1. Конкурс «Домашнє завдання»

  2. Конкурс «Термінологічна естафета»

  3. Конкурс «Біологічна дуель»

  4. Конкурс «Нуклеїнові старти»

  5. Конкурс «Біологічна ромашка»

  6. Конкурс «Бліц - турнір»

  7. Конкурс «Плутанка»

  8. Конкурс «Мовчанка» (тестовий контроль).

 

ІІІ. Підведення підсумків уроку.


Хід уроку

Учні класу (на попередньому уроці) діляться на дві команди: «Білки» та «Нуклеїнові кислоти».
І. Конкурс «Домашнє завдання»

Кожна команда отримала випереджальне завдання:

  • виготовити емблему для своєї команди;

  • скласти сенкан (неримований вірш), або привітання на тему «Білки» та «Нуклеїнові кислоти».


Наприклад: (команда «Білки»)

Азотовмісні, високомолекулярні.

Захищають, регулюють, транспортують.

У кожного організму – індивідуальні.

Каталізатори.

f4404108
(команда «Нуклеїнові кислоти»)

Дволанцюгові, високомолекулярні.

Запасають, зберігають, передають,

їх мономерами є нуклеотиди.

Біополімери.

НУКЛЕЇНОВІ КИСЛОТИ



ІІ. Конкурс «Термінологічна естафета».

Учні кожної команди повинні дати визначення запропонованих термінів на аркушах,що передаються по черзі учасникам команди.
1. Нуклеїнові кислоти 1. Нуклеотид

2. Денатурація 2. Ренатурація

3. Гідрофобність 3. Поліпептиди

4. Амінокислота 4. Ферменти

5. Пептидний зв’язок 5. Гідрофільність

6. Мономери 6. Водневий зв’язок

7. Комплементарність 7. Протеїди

8. Дезоксирибоза 8. Вітаміни

9. Деструкція 9. Біополімери

10. Протеїни 10. Гормони

ІІІ. Конкурс «Біологічна дуель»

Учні вдома готують для команди суперників по три запитання по темі «Хімічний склад клітини» і почергово ставлять одна одній.

Наприклад: команда «Білки»
1.Усі знають,що водоміри бігають по воді, як по суходолу. Воду можна налити в склянку ледь-ледь «понад вінця», і вона не проллється, на відміну від інших рідин. Як ви поясните це явище? Яка властивість води є цьому причина?
2. Хітин – структурний полісахарид, що становить основу клітинних стінок грибів, покривів членистоногих. З яким із поміж відомих вам рослинних полісахаридів він має схожу будову? У чому виявляється ця схожість?
3.Вовняна тканина складається з білка кератину. Чому як випрати одяг в гарячій воді, він збігається.

Команда Нуклеїнові кислоти
1.Назвіть учених які запропонували просторову структуру молекули ДНК.
2.Чому паразити,які живуть у внутрішніх органах хребетних,запасають переважно глікоген, а не жири, хоча відомо, що жири більш енергомістні, ніж вуглеводи?
3.В організмі тварин, які живуть в холодному кліматі, наприклад, у риб арктичних морів, зазвичай міститься більше ненасичених жирів, ніж у жителів південних широт. Чим це можна пояснити?

ІV. Конкурс «Нуклеїнові старти»
Учні (по 2 від команди) розв’язують задачі з молекулярної біології.

Перша команда Друга команда.
ДНК РНК ДНК РНК
Ц--- Г Ц Т--- А У

А--- Т А Г--- Ц Г

Т---… … Ц---… …

Г---… … А---… …

А---… … Г---… …

Т---… … Ц---… …

Ц---… … Т---… …




V. Конкурс «Біологічна ромашка»

Командам пропонується зроблена з паперу ромашка, на звороті пелюсток якої написано завдання:
Назвати функції:

      • БІЛКІВ

      • ВУГЛЕВОДІВ

      • АТФ

      • ФЕРМЕНТІВ

      • ВОДИ

      • МІНЕРАЛЬНИХ СОЛЕЙ

      • НУКЛЕЇНОВИХ КИСЛОТ.



VI. Конкурс «Бліц - турнір»

 Команди повинні дуже швидко відповісти на запитання цього конкурсу. Коли вчитель читає запитання відповідати може будь-хто з команди , головне щоб пролунала правильна відповідь.
ПЕРША КОМАНДА.

1. Мономер ДНК і РНК. (Нуклеотид).

2. Моносахарид що міститься у фруктах. (Фруктоза).

3. Білок , що міститься в червоних кров’яних клітинах. (Гемоглобін).

4. Хімічний елемент що входить до складу всіх органічних речовин. (Гормони).

5. Фермент який розщеплює перокид водню. (Каталаза).

6. Порушення природної структури білка.(Денатурація).

7. Послідовність із трьох нуклеотидів, що кодують одну амінокислоту. (Триплет,кодон).

8. Відрізок ДНК, що зберігає інформацію про первину структуру білка. (Ген).

 
ДРУГА КОМАНДА.

1. Вуглеводний компонент ДНК. (Дезоксирибоза).

2. Процес подвоєння ДНК. (Редуплікація).

3. Дисахарид,що міститься в молоці. (Лактоза).

4. Речовини,які беруть участь у регуляції процесів життєдіяльності. (Гормони).

5. Принцип,за яким здійснюється подвоєння ДНК. (Комплементарність).

6. Захисні білки.(Антитіла).

7. Речовина,що виконує енергетичну функцію в клітині. (АТФ).

8. Хімічний зв’язки яким з’єднуються амінокислоти в молекулі білка. (Пептидні). 
VII. КОНКУРС ПЛУТАНКА.

Командам пропонується кілька карток на яких записано терміни з переставленими літерами:
ПЕРША КОМАНДА
1.ИАРКДАИЛ --- група атомів за якими розрізняються амінокислоти.

(Радикал).

2.ОЦАЗЮЛЕЛ --- полісахарид.

(Целюлоза).
ДРУГА КОМАНДА
1.ЗІТОАВАНІМ --- повна відсутність певних речовин в організмі.

(Авітаміноз).

2.АРАЗАСОХ--- дисахарид.

(Сахароза).
VIII.Конкурс «Мовчанка»

Під час конкурсу проводиться письмова перевірка знань.

Варіант

І

1. Водневі зв`язки підтримують структуру білків:

а) первинну; б) вторинну; в) четвертинну.

2.Найбільше енергії виділяється при розщепленні:

а) вітамінів; б) вуглеводів; в) жирів.

3. Нуклеотид тимін входить до складу:

а) і-РНК; б) ДНК; в) р-РНК; г) т-РНК.

ІІ

1.До біополімерів належать:

а) жири; б) вода; в) крохмаль; г) глюкоза; д) і-РНК.

2.Процес руйнування первинної структури білків:

а) конфігурація; б) ренатурація; в) деструкція; г) денатурація.

3. Які білки є біокаталізаторами?

а) ферменти; б) антитіла; в) гемоглобін.
ІІІ

  1. Чому деякі тварини – мешканці спекотних місцеіснувань запасають багато жиру? Відповідь обґрунтуйте.

  2. Фрагмент ланцюга ДНК має такий нуклеотидний склад:

ЦАА-АТГ-ГГЦ-АГТ. Визначте порядок чергування нуклеотидів в і-РНК, та її довжину.

IV

  1. Які з органічних сполук живих організмів відіграють захисну роль? Відповідь обґрунтуйте.

  2. Одна із спіралей нуклеотидів ДНК має такий склад:

АЦЦ-ГЦА-ГГТ-АТГ-ГЦТ. Визначте порядок чергування нуклеотидів у другій спіралі ДНК, довжину даного фрагмента ДНК та процентний вміст кожного нуклеотиду.
ІІІ. Підведення підсумків конкурсів.
9bd83c3e
1. Журі підводить підсумки конкурсів.

2. Визначає в кожній команді учасника , який набрав найбільшу кількість балів.

(Він отримує до свого особистого рахунку один призовий бал ).

3. Визначає команду переможців(команда яка набрала найбільшу кількість балів).

(Кожний учасник команди переможців отримує по одному призовому балу додатково).

4. Індивідуальні роботи 8-го конкурсу “МОВЧАНКА” перевіряються вчителем та оцінюються.

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з начальницьким складом СДПЧ-3 з цивільної оборони
ТЕМА: Тактика дій у випадку загрози хімічного зараження. Захист особового складу від зараження збудниками інфекційних хвороб в умовах...
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЇ заняття із психологічної підготовки з начальницьким...
Тема Участь психолога та керівного складу органів і підрозділів в організації психологічної підготовки особового складу
План-конспект уроку з математики для групи Е-11 Тема
Тема: Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів з математики за 5-9 клас
До складу якої з речовин входить найбільше хімічних елементів?
...
УРОК 5 Тема: Практичн
Закріпити поняття про біоценоз, біогеоценоз, екосистему, ланцюг живлення; розглянути типи взаємозв’язків організмів у біогеоценозах...
Тема Гриби Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів
Гриби – це одна з найбільших у природі груп організмів. Їх вивченням займається спеціальна наука – мікологія ( від грец. «мікос»...
Запитання Всеукраїнського турніру юних біологів Осінь, 2008 р
Онкогенна трансформація одноклітинних організмів невдома, проте вельми поширена серед багатоклітинних організмів. Чи має онтогенез...
План-конспект уроку Тема: Узагальнення з тем
Методичне забезпечення: ПК із встановленою програмою «1С: Бухгалтерия», ілюстративний матеріал (плакати або презентації ЕНМК)
План-конспект для проведення занять водійського складу 3-го караулу...
Навчальна мета: ознайомлення особового складу з дихальними пристроями на стиснутому повітрі
Уроку: Урок Тема: Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організмів
Освітня: розширити знання учнів про розвиток організмів, з’ясувати вплив умов зовнішнього середовища та генотипу на онтогенез
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка