|
Скачати 63.63 Kb.
|
Урок № 17 ТЕМА: Центри різноманітності і походження культурних рослин. Райони одомашнення тварин. МЕТА: сформувати уявлення про внесок М. І. Вавилова в розвиток селекції, ознайомити учнів з вченням М. І. Вавилова про центри походження і різноманітності культурних рослин; познайомити з районами одомашнення і походження порід свійських тварин; розвивати вміння працювати з підручником; виховувати інтерес до науки. ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ: карта світу або глобус, малюнки культурних рослин різних з центрів походження, картки із планом характеристики центру. БАЗОВІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ УРОКУ: центри поход-ження і різноманітності культурних рослин, райони одомашнення і походження порід свійських тварин ТИП УРОКУ: комбінований ЛІТЕРАТУРА: 1. Біологія: Словник-довідник.: Навч. посібник/ Авт. - упоряд.: В. П. Попович, Т. О. Сало, Л. В. Деревинська – Х.: Країна мрій, 2006. – ст.69 2. Энциклопедический словарь юного биолога / Сост. М. Е. Аспиз. – М.: Педа- гогика, 1986. – ст. 273 СТРУКТУРА І ЗМІСТ УРОКУ І. Організаційний етап уроку. Перевірка готовності класу до роботи, облік відвідування. ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Бесіда за запитаннями: - Якими методами користується наука селекція? - Що таке штучний добір? Хто є автором вчення про штучний добір? - Поясніть механізм штучного добору. - В чому суть методу гібридизації? Які системи схрещування застосовуються в селекції рослин і тварин? - Поясніть значення терміну „гетерозис”. При якому схрещуванні спостерігається явище гетерозису? - Який вид гібридизації, на вашу думку, ілюструють наступні схеми?
- Що таке віддалена гібридизація? Яка основна проблема виникає при створенні міжвидових гібридів? (Їх стерильність) - Чи відомі науці шляхи подолання стерильності міжвидових гібридів? ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. - Пригадайте, які завдання розв’язує наука селекція на сучасному етапі її розвитку? - Чи важливо для селекційної роботи знати вихідні предкові форми сільськогосподарських тварин та культурних рослин, враховувати різноманітність вихідного матеріалу? - Яким чином, на вашу думку, вчені можуть отримати цю інформацію? ІV. Повідомлення теми і мети уроку. - Сьогодні ми з’ясуємо, звідки ж походять ті культурні рослини, домашні тварини, які є супутниками людини протягом всієї історії людства; дізнаємося, як були зібрані та науково обґрунтовані такі дані. - Запишемо дату та тему кроку в робочі зошити. V. Вивчення нового матеріалу. 1. Внесок М. І. Вавилова в дослідження центрів походження і різноманітності культурних рослин (Розповідь вчителя) - „Життя коротке, а так багато необхідно зробити”, - говорив академік Микола Іванович Вавилов. Зробленого ним у науці вистачило б на кілька життів. Однаковою мірою його можна вважати і генетиком, і селекціонером, і географом. Це видатний російський вчений, який досліджував проблеми генетики, рослинництва та інших галузей біологічної науки. М. І. Вавилов (1887 – 1943) - Ще в студентські роки, навчаючись у Московському сільсько-господарському інституті, Микола Іванович побував в експедиції на Кавказі, де зібрав ботанічну колекцію рослин. Вона й поклала початок справі всього життя вченого – пошуку рослинних ресурсів земної кулі. - З 1924 року Вавилов був директором Всесоюзного інституту прикладної ботаніки і нових культур в Ленінграді. Під його керівництвом інститут розгорнув різностороннє вивчення рослинних багатств світу. Вавилов був організатором і учасником близько 60 експедицій, організованих ним з метою вивчення рослинних ресурсів земної кулі. - На основі глибоких досліджень Вавилов створив своє вчення про центри походження культурних рослин. Він визначив 7 головних центрів: 5 – в Старому Світі і 2 – в Новому Світі. В ці центри під керівництвом та за участю Миколи Івановича споряджалися численні експедиції. Вони побували в Середземномор’ї, Північній Африці, Ірані, Афганістані, Китаї, Кореї, Японії, Північній і Південній Америці та інших місцях. Зібрані матеріали дали можливість створити найбагатшу колекцію культурних рослин світу і їх диких предків. Ця жива колекція була передана Всесоюзному інституту рослинництва, де зараз зберігається і весь час поповнюється. Вона має велике значення для селекційної та науково-дослідної роботи. 2. Центри походження і різноманітності культурних рослин 1. Організація роботи учнів у групах (7 груп відповідно до кількості центрів). Завдання: - Кожна група отримує план, за яким ви будете готувати характеристику одного із центрів походження і різноманітності культурних рослин, відповідно до свого номеру на картці. Користуючись матеріалом підручника, протягом 5 хв. підготуйте невеличку презентацію про свій центр відповідно до запропонованого плану. План характеристики центру походження і різноманітності культурних рослин
2. Робота в групах. 3. Представлення презентацій. Підсумок: - Більшість центрів збігається з древніми осередками землеробства. Це в основному гірські райони. - Вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності і походження культурних рослин має велике значення для практичної селекції. 3. Райони одомашнення і походження порід свійських тварин 1. - Як ви вважаєте, чим можна пояснити, що райони одомашнення тварин, як правило, збігаються з центрами походження культурних рослин? (Вони пов’язані з давніми центрами землеробства, де люди жили і приручали тварин) - Встановити центри походження свійських тварин значно складніше, ніж культурних рослин. Це пояснюється значним переміщенням їхніх предків у межах первісних ареалів. Проте подальше поширення порід було пов’язане вже не з природним середовищем існування, а з діяльністю людини. Більшість свійських тварин приручено 8 – 10 тис. років тому. - З’ясуємо, де і як це відбувалося. Для цього за допомогою підручника заповнимо таблицю. 2. Самостійне заповнення таблиці учнями
3. Перевірка виконання завдання VІ. Закріплення та узагальнення знань. - Який внесок зробив М. І. Вавилов у розвиток селекції як науки? (Розробив вчення про світові центри походження і еволюції культурних рослин, про їх географічне поширення) - Скільки таких центрів нараховується? - Які свійські тварини були одомашнені одними з перших? - Яких інших свійських тварин ви знаєте? VІІ. Підсумок уроку. Пропонуємо учням самостійно підвести підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, які вони отримали в ході уроку. VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити § 20 підручника, відповісти на питання до § на ст. 97. Повторити §§ 18 – 19, підготуватись до біологічного диктанту. |
Урок- подорож Тема: Українська народна вишивка ... |
УРОК Тема: Океанія Океанії. Розвивати уміння пояснювати особливості географічного положення та походження островів Океанії; визначати своєрідність органічного... |
Уроку у 6-му клас і Тема: Чарівний світ кераміки України Розповісти учням про способи виготовлення традиційного керамічного посуду в Україні, про керамічні центри Опішня і Косів |
Основні концепції походження держави Бога, то вона має право на існування і є непорушною. У філософії теологічну концепцію походження держави створив один із найвидатніших... |
Докази походження людини від тварин Антропогене́з (грец. ανθρωπος (антропос) – людина, γενεσις (генезис) – виникнення, походження) – процес історико-еволюційного формування... |
Первісна культура археологічні пам’ятки культурних шарів в українському просторі Тема 2 Первісна культура археологічні пам’ятки культурних шарів в українському просторі |
Урок духовності (8клас) Батьківщини, шанобливе ставлення до культурних надбань, етичну скромність, стриманість, доброзичливість; заохочувати самостійність,... |
Релігія і наука про походження людини Населення землі нараховує 6 млрд жителів. Розмірковуючи над долею людства й планети,замислюєшся над питанням походження людини,виникнення... |
З початку використання Інтернет ваша компанія одержала Постачальники, споживачі, агенти, дистриб'ютори, партнери, центри досліджень, урядові установи |
Співвідношення понять пізнання, розслідування і доказування Пізнання – це особливий процес відображення дійсності, що починається з відчуттів і піднімається до діалектичного мислення, яке відображає... |