|
Скачати 79.45 Kb.
|
Тема: Зима щедра святами. Мета: поглибити знання учнів про новорічні та різдвяні свята; познайомити із звичаями та обрядами українського народу, з народними забавами в дні різдвяних свят; закріпити і систематизувати знання учнів про зміни у неживій та живий природі з приходом зими; виховувати повагу до народних звичаїв та обрядів. Обладнання:підручник, ілюстрації до свят, малюнки ялинок, слова до асоціативного куща, кросворд, олівці. Хід уроку. І. Організаційний момент Усі ви почули ви дзвінок, Він покликав на урок. Кожен з вас приготувався. На перерві постарався. ІІ. Короткий огляд спостережень за природою.
- Яку тему ми вивчали на минулому уроці? - Які птахи зимують у нас? - Чому вони наближаються до житла людей? - Чи підгодовуєте ви птахів узимку? Чим саме? - Які звірі впадають у сплячку? - Які тварини не впадають в сплячку і чим вони годуються взимку? - Як люди допомагають птахам і звірам узимку? 2. Індивідуальні повідомлення учнів про зимівлю тварин. 1. Я вухастий ваш дружок, В мене сірий кожушок, куций хвостик, довгі вуса. Я усіх-усіх боюсь.(заєць)
Розповідь учня. У зайця немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Інколи ямку в снігу викопає – тамі заночує. Шуба у зайця тепла, біла. Вдень заєць спить, а вночі виходить на полювання: попоїсти. Їсть він взимку молоді гілочки дерев, кущів.
Розповідь учня. Їжачок вистеляє гніздо сухими листками та мохом, заривається в них, згорнувшись клубочком, і засинає на всю зиму. Тому що жаби, миші, ящірки, різноманітні комахи,якими живиться їжачок, з настанням холодів ховаються. За літо і осінь їжаки під шкірою запасають багато жиру, тож взимку можна і відпочити. І V . Повідомлення теми і мети уроку. Тема нашого уроку є зимові свята, а саме ми поговоримо про свята зимового місяця січня та особливості святкування їх на Україні. V. Вивчення нового матеріалу. 1. Вступна бесіда. - Які зимові свята ви знаєте? - Якого свята ви завжди чекаєте з нетерпінням? 2. Розповідь про Новий рік з елементами бесіди. Першим із січневих з свят є Новий рік. 31 грудня увечері ми проводжаємо рік, що минув, і зустрічаємо Новий рік, який починається 1 січня. За українськими звичаями першим у хату мав увійти чоловік, щоб достаток весь рік панував у домі. Складання «асоціативного куща» - Які асоціації у вас виникли зі назвою «Новий рік»? ялинка Дід мороз подарунки Новий рік мандарини Цукерки зимові канікули Хвилинка – цікавинка Зустріч Нового року – давня традиція, що існує у всіх народів світу. Але звичаї проведення свята різні в різних країнах світу. 1 учень. У містах Італії в новорічну ніч перехожим треба бути особливо обережними: в останню хвилину старого року із вікон квартир на вулицю викидають різний непотріб, включаючи старі меблі. Італійський Дід Мороз – Баббо Натале. 2 учень У французів кращій подарунок на Новий рік – добряче поліно, тут традиція: довше горітиме поліно - кращім буде рік для сім’ї. Французький Дід Мороз – Пер Ноель- приходить у новорічну ніч і залишає подарунки в дитячих черевичках. 3 учень. У Англії та Німеччині Діда Мороза звуть Санта К.лаус. Але німецький Санта Клаус приходить з віслюком. Перед сном діти ставлять на стіл тарілки для подарунків, а в чобітки кладуть сіно , щоб почастувати віслюка. 2.Розповідь про Святвечір. -А зараз ми поговоримо про Святвечір, це вечір напередодні Різдва. З ним пов’язано багато звичаїв та обрядів. - Які ви знаєте звичаї та обряди пов’язані з цим святом? Учень.6 січня нічого не їли до вечора, поки не зійде перша зірка на небі. Як ви вважаєте чому ?( вірили, що саме в цей час народився Ісус Христос) Розповідь вчителя. Підготовка до святкової вечері розгорталася, як справжній ритуал. На покутті під образами розстеляли чисте сіно, на яке ставили горщики з кутею та узваром. Широко поширений звичай ставити на покутті сніп із жита, пшениці. Іноді в нього встромляли косу, серп – це символізувало успішну працю в наступному році.
До Святвечора готували чітко визначену кількість страв 12. Першим за стіл сідав господар, а за ним інші члени сім’ї. під час святкової вечері намагалися не виходити з-за столу,розмовляти тихцем. На Святвечір було прийнято вшановувати померлих і живих родичів. Для померлих залишали залишки їжі на столі, а до живих посилали дітей зі святковими стравами. На Святвечір робили деякі прогнози . 1.На багату кутю зоряне небо – кури добре нестимуться і вродить багато горіхів. 2. Сніг іде – врожай на яблука. 3.Іній або сніг – на мокре літо. 4. Ожеледь на деревах – вродять горіхи й садовина. А також співали колядки. А на уроці читання ми з вами вже вивчали колядки І зараз дівчата нам поколядують.
Коляд, коляд,колядниця, Добра з медом паляниця, А без меду не така , дайте тітко пирога. Як не дасте пирога, Візьму бика за рога, Поведу на торжок, Куплю собі пиріжок. 3.Розповідь про Різдво. 7 січня Різдво – одне з найбільших християнських свят. Вважається, що саме в цей день майже 2000 років тому назад у маленькому місті Вифлиємі народився хлопчик, але не простий, а Син Божий. Він прийшов у цей світ, щоб стати Господом і Спасителем. 4.Фізхвилинка. Довго слухали малята, час настав відпочивати. ( Усі підводяться і стають біля робочих місць). Руки – вгору, руки – вниз, і легесенько прогнись. Покрутились, повертілись, на хвилинку зупинились. (оберти ліворуч – праворуч). Пострибали, пострибали, раз – присіли, другий – встали. ( стрибки і присідання) Вдих глибокий – раз , два, три… Вчитись знову почали. 5.Розповідь про Старий Новий рік. - Діти, хто знає як називається вечір на передодні Старого нового року? Вечір 13 січня називали щедрим або багатим, до нього готували багатий святковий стіл. Тоді ж удавалися до різних магічних ритуалів. Наприклад, Господар підходив з сокирою до дерева, звертаючись до нього: Як уродиш – не зрубаю, як не вродиш – зрубаю. І тричі легенько торкалися сокирою стовбура. Щоб улітку позбутися гусені, тричі оббігали садок босоніж.
Колись в кожній хаті радо чекали приходу щедрівників, які співали веселі пісні. Перед тим, як зайти до хати, щедрівники мали дістати запрошення. Отож зібравшись на подвір’ї господаря, співали: Ой чи є чи нема пан господар вдома? А зайшовши співали. Незмінними учасниками щедрівницьких ватаг були такі персонажі – Маланка( хлопець , перевдягнений в дівчину), Василь (дівчинка,перевдягнена в хлопця), Дід-поводир з козою( символ родючості і достатку), Ведмідь, Чорт і їх супроводжували музики. Обійшовши таким чином усю околицю, щедрівники збираються десь у хаті і самі зустрічають Новий рік.
Щедрику –ведрику ,дайте вареника. Грудочку кашки , кільце ковбаски. Скоріш несіте, нас не баріте, бо короткі свитки,то померзнуть литки. Собаки рвуть, стоять не дають. А з раннього ранку 14 січня хлопчики посівальники бігали від хати до хати з пшеницею, житом. Вони сіяли зерно, примовляючи: Сію, сію, посіваю, З Новим роком вас вітаю! Не на рік ,не на два, А на многії літа. Сійся,родися, жито, пшениця,всяка пашниця, На щастя на здоров'я та на Новий рік, Щоб уродило краще ніж той рік,- Конополі під стелю, а льон по коліна, Щоб у вас, хрещених, голова не боліла. Будьте здорові з новим роком… 6.Водохреща - 19 січня це третє найбільше і завершальне свято новорічного циклу. З ним пов’язують хрещення на Йордані Христа. Відтак у всіх селах, де були церкви, святили воду. Зранку чоловіки йшли до річки чи ставка, вирубували з льоду хреста. Під обід священик, виголосивши молитву, освячував воду, занурюючи срібного хреста. Віддавна в народі свячену на Водохреща вважали лікувальною.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу 1.Робота з підручником. А зараз відкрийте підручник на сторінці 96 . Ваше завдання перечитати статтю , починаючи з місця «Новий рік»,застосовуючи гру «»Позначки». Тобто, читаючи ви позначаєте «+» - те про, що ви вже знали; а «-« - те про, що б хотіли дізнатися. 2.Прикрашання ялинки. На уроці малювання ми вже малювали новорічну красуню – ялинку. А зараз вам буде завдання прикрасити ялинку. Але не просто розфарбувати , а на іграшках підписати нові слова,які ви дізналися на уроці. 3Святковий кросворд. 1.Святий вечір розпочинається, коли на небі з’являється перша…(Зірка) 2.Як називається посуд, в якому подають кутю? (Макітра) 3..Як називається головний напій святкової вечері?(Узвар) 4. Хто знає , як називається цей сніп? (Дідух) 5.Невеликий варений виріб з тіста, начинений сиром, ягодами, картоплею, капустою. (Вареник) 6.Які пісні співають діти на Святвечір? (Колядки.) VІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання. 1.Опрацювати статтю «Зима щедра святами» с.96-97 2.Підготувати колядку, щедрівку. |
УРОК АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ПРАЦІ У 3 КЛАСІ Тема уроку: Прийшла зима.... Мета уроку: повторити й активізувати ЛО теми «Пори року» в усному мовленні учнів; удосконалювати навички аудіювання з теми «Зима.... |
Урок розвитку мовлення Чарівна, щедра, золотокоса, багата, барвиста, різнокольорова, пишнобарвна, строката, пістрява, яскрава, ошатна, чепурна, урочиста,... |
Шевченко Тарас, наче сонце для нас. Учитель Весна-весняночка Це вона, привітна і щедра, подарувала Україні вірного сина, а світові — генія |
Уроку з теми: Щедра осінь Слово вчителя Восени люди збирають врожай не тільки на полях, садках, городах, а і на баштанах, де вирощують кавуни та дині |
Олег Буцень Чи є зима? Анатолій Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме», «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим» |
Що таке природа? Погляньте у вікно, все що ви там бачите зима, дерева, кущі, птахи на гіллі назвіть, одним словом |
Зима красуня, біла чарівниця. В ній стільки дива дивного й краси! РЕЦЕНЗЕНТ: доктор педагогічних наук, професор Криворізького педагогічного університету В. О. КОМАРОВ |
Оксана Кишканюк Коротка довідка р. Дністер Щедра і багата українська земля на чарівні куточки, неповторні визначні ландшафти, оспівані відомими письменниками і поетами, відображені... |
1. Привітання. Вітання з наступаючими святами. Ведучий 1 Обладнання: аудіоносій, 2 столи для команд учасників, диск із записами різдвяних пісень, роздатковий матеріал, плакати, великі плакати... |
Звучить пісня «Як ішли літа наші на ярмарок». На авансцену виходять шестеро учнів Й учень. Життя наших предків було нелегким і водночас романтичним. Багато випало на їх руки й долю роботи — тяжкої, одноманітної.... |