ХАРЧУВАННЯ


Скачати 132.12 Kb.
Назва ХАРЧУВАННЯ
Дата 23.10.2013
Розмір 132.12 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи



Виховна година на тему:

ХАРЧУВАННЯ

І НАШЕ ЗДОРОВ’Я”


Підготувала

Викладач біології

Колбасюк Л. П.

2012 рік

Мета: формувати свідоме позитивне ставлення до свого здоров’я та здорового способу життя; розширювати знання учнів про вітаміни, харчові добавки та ГМО; провести дискусію на дану тему, акцентуючи увагу на зв’язок між здоров’ям і харчуванням; виховувати культуру здоров’я, необхідність збереження як власного здоров’я, так і навколишнього середовища.

Обладнання:  мультимедійний проектор, книжки та журнали на подану тему; корзини із продуктами харчування (чіпси, сухарики, майонез, кетчуп, жувальна гумка, кока-кола…) плакати із прислів’ями .
Епіграф: «Головним скарбом життя є здоровя, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.»

Авіцена

Хід роботи

І. Вступ.

Вчитель. Шановні учні та всі присутні! Тема нашої виховної години „Харчування і наше здоров’я”. Сьогодні не є секретом, що зовнішній вигляд людини, її поведінка і самопочуття залежить від здоров’я, а також від піклування про нього.

Здоров’я має розумітись як цілісність, складові частини якої взаємозалежні. Я використовую малюнок квітки, щоб проілюструвати поняття цілісності. Кожна пелюстка символізує один із аспектів здоров’я: фізичний, емоційний, розумовий, соціальний і духовний.

Учень. Фізичне здоров’я – це функціонування нашого організму і стан здоров’я кожної з його систем.

Учень. Розумове здоров’я – це ваша здатність отримувати інформацію; це наша обізнаність звідки отримувати інформацію, як її використовувати.

Учень. Емоційне здоров’я – це здатність розуміти наші почуття і виражати їх. Знання про те, як почуваємося ми самі і як почуваються інші, допомагає нам виражати свої почуття у зрозумілий для інших спосіб.

Учень. Соціальне здоров’я – це те, як почуваємо ми себе.

Учень. Духовне здоров’я є стеблом і серцевиною квітки. Це відноситься до суті нашого буття (що ми цінуємо і що є для нас важливим). Це є стрижнем всього існування, це нас об’єднує і дає можливість зрозуміти співвідношення цього аспекту здоров’я з іншими п’ятьма.

Вчитель. Якщо я відірву пелюстку, чи буде повноцінною квітка – ні. Це стосується і здоров’я, якщо один із цих аспектів ліквідувати, це негайно позначиться на всіх інших.

II. Основна частина.

Вчитель. Величезну цінність здоров’я для кожного і для людства в цілому розуміли здавна. Талановитий лікар і філософ Авіцена переконував: ”Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, треба багато чого знати.”

Від чого, на вашу думку, залежить здоров’я кожного?( Учні висловлюють свої міркування.)

Вчитель. Отже, все найчастіше залежить від нас самих, від правильності нашого вибору та подальшої поведінки.

Мабуть , кожен із вас чув такий вислів: їсти треба, щоб жити, а не жити, щоб їсти. Від того, що і як ми їмо великою мірою залежить наше здоров’я, розвиток, настій, самопочуття.

Учень. Здоров’я людини, опірність до несприятливих умов навколишнього середовища, працездатність, здорове довголіття значною мірою залежить від того, наскільки правильно вона харчується. Отже, харчування – це складний процес надходження в організм людини харчових речовин, необхідних для поповнення його енергетичних витрат, забезпечення побудови та відновлення тканин. їжа е важливим фактором забезпечення життєдіяльності людини, росту та розвитку ростучого організму, попередження та лікування хвороб.

Учень. Здорове харчування – це раціональне харчування, а раціональне харчування – це фізіологічне повноцінне харчування, що забезпечує потреби організму людини в енергії та основних поживних речовинах у найбільш сприятливому їх співвідношенні та з урахуванням віку, статі, характеру праці. Основними вимогами до раціонального харчування є його повноцінність, різноманітність і помірність.

Вчитель. Отже, як ви зрозуміли, подальша розмова піде про харчування.

За два тижні до виховної години я запропонувала вам, дорогі діти, об'єднатись в групи для того, щоб дослідити вкрай важливі для нас завдання. Отож, перше з них: «Роль вітамінів у житті людини» (Захист проекту «Вітаміни» (Додаток №1))

Вчитель. А зараз запрошуємо групу яка досліджувала харчові добавки

(Захист проекту „Харчові добавки”)

Учень. Харчовими добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів або готових продуктів з метою надання їм певних якісних показників. Харчові добавки використовуються з метою: збереження поживних властивостей харчових продуктів, надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду, збільшення терміну зберігання харчових продуктів, полегшення технологічної обробки продовольчої сировини, здешевлення та скорочення технологічного процесу.

Учень. З давніх - давен людина використовує натуральні харчові добавки, такі як дріжджі, агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль.

Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло виробництво синтетичних харчових добавок. Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшості країн світу, досягає 500 найменувань, в США перевищує 1500, в країнах ЄС досягає 1200, в Росії — 415, в ФРГ — 350, в Україні — 221. Радою ЄС розроблена раціональна система цифрової кодифікації харчових добавок з літерою "Е" (від слова Європа або від англ. — їстівний). Кожній харчовій добавці присвоєно три- або чотиризначний код (у Європі з попередньою літерою "Е").
Існує їх класифікація в системі Сodex Аlimentarius:


  • Е100-Е182 - барвники

  • Е200-Е299 - консерванти

  • Е300-Е399 - антизакислювачі

  • Е400-Е499 - стабілізатори

  • Е500-Е599 - емульгатори

  • Е600-Е699 - посилювачі смаку та аромату.

  • Е700-Е899 - запасні індекси

  • Е900-Е999 – піногасники

При частому вживанні деякі харчові добавки можуть причинити небезпеку здоров'ю людини. (додаток№2)
Гра „Екологічне маркування продукції. Юні дослідники або знак якості.”

Вчитель. Кожного дня ми купуємо товари в різних упаковках і без них, але не завжди звертаємо увагу на позначки, які називаються маркуванням товару. Використання екологічного маркування має свідчити про відповідність якості продукту та безпечності його виробництва і утилізації екологічним вимогам. А тепер, гра. Кожна група обирає три продукти харчування; за допомогою переліку харчових добавок учні повинні визначити вміст хімічних речовині їх вплив на здоров’я людини. Скласти письмовий звіт і ознайомити присутніх із результатами дослідження. (Додаток №3)
Отже, читайте етикетки продуктів харчування на наявність в них різноманітних

«Е-шок»!!! . 

 Рубрика „Між іншим”.

Вчитель. А тепер розглянемо харчування з погляду історії та географії.

Учень. Молодих мужчин, вага тіла яких перебільшувала допустимі норми, у Спарті піддавались тілесним покаранням або виганяли їх із міста. А кухарів, які насмілились приготувати смачну їжу, скидали з пагорба.

Учень. Наполеон, якому набридло їсти щоденно кури, пообіцяв відрубати голову тому кухаря, якщо він ще хоч раз приготує йому їх на обід. Але у кухаря не було вибору і він у черговий раз приготував імператору курку. Але так „замаскував” її різноманітними приправами, що Наполеон просто не впізнав її.

Учень. Бог лікування Асклепій мав двох дочок: Панацею – богиню-цілительницю і Гігею – богиню здоров’я, від імені якої прийшов термін           „гігієна” – наука про здоров’я. Гігея зображувалась у вигляді стрункої, молодої, здорової жінки із змією, яку вона годувала із чаші. Змія – символ медичної мудрості, і чаша – символ науки про правильне харчування і гігієни харчування стали у наш час емблемою медицини.

Учень. Діти і дорослі деяких індійських поселень до сих пір із задоволенням їдять індійських мурашок і хворіють від споживання смаженої курки (симптоми хвороби нагадують харчове отруєння). У Кореї делікатесом вважається м’ясо собаки, у Франції жаб’ячі лапки.


Учень. Поштовхом до створення геномодифікованих організмів була благородна мета — зупинити голод, що переслідує до мільярда населення планети. Нині виникла інша проблема: науковці не можуть спрогнозувати, якими будуть наслідки такого втручання з точки зору біологічної єдності світу та життєдіяльності живих організмів, у тому числі людей. Екологи переконані: оцінити вплив генетичного забруднення за короткий час дуже важко, а ризики, пов’язані з ним, починають виявлятися поступово (мал.):

мал

Наприкінці двадцятого століття площі посівів трансгенних рослин були незначними. На початку XXI століття вже сотні гектарів засіяно модифікованими сортами. Це переважно соя, ріпак, соняшник, кукурудза…

Учень. У 2007 році була прийнята постанова Кабміну, яка зводиться до того, що питання обігу харчових продуктів, які містять генетично модифіковані організми, здійснюється при наявності відповідного маркування із зазначенням якісного складу таких продуктів. Забороняється ввезення, виробництво та реалізація визначених харчових продуктів для дитячого харчування. Ця постанова — єдиний документ, який регламентує обіг генетично модифікованих організмів в Україні. Необхідно вести пропаганду важливості вирощування в Україні екологічно чистої продукції, яку ми могли б постачати у Європу.

. Прибічники геномодифікованих організмів аргументують можливістю швидко наповнити ринки відносно дешевою продукцією, а супротивники наголошують на небезпеці втручання у генетичний код живої істоти і ризик зміни існуючих екосистем.

Учень. Серед позитивних наслідків — інтенсивне використання геномодифікованих організмів у медицині, але там ГМО чітко контролюються лабораторними дослідженнями. Проте, коли мова йде про ГМО, що знаходяться у природному середовищі, вчені не мають спільної думки. Багато країн, у тому числі учасники ЄС, досить обережно ставляться до геномодифікованих продуктів (ГМП). Сьогодні від ГМО - продукції відмовилися 130 країн світу. Але загроза імпортування такої продукції у країни пострадянського простору від цього тільки зростає.

ГМО, або трансгени, мають у собі нову, неприродну комбінацію генетичного матеріалу. Найбільш розповсюджені культури серед ГМ-рослин: соя, кукурудза, бавовна, ріпак. У цілому існує понад сто найменувань геномодифікованих рослин. Приклади: картопля, стійка до колорадського жука, томати, що отримали ген морозостійкості від атлантичної камбали, рис із геном людини, що відповідає за склад жіночого молока, пшениця, у якої є ген скорпіона…

Учень. Інше важливе питання — медичні ризики, тобто, як вживання ГМО впливатиме на здоров’я людини. В Британії був проведений експеримент — давали щурам трансгенну картоплю, і це негативно відбилося на імунній системі тварин, викликало хвороби печінки, нирок, мозку. Після споживання ГМ-томатів у тварин відбулися значні порушення тканини шлунка, зменшився об’єм мозку, з’явилися патології печінки, селезінки. Ці ж зміни, за спостереженнями дослідників, виникають у людей. Можливе виникнення стійкості до антибіотиків, зміни в обміні речовин, складі крові і т.д. Практично, всі тестування та дослідження ГМО і ГМ-продуктів були короткостроковими — їх негативний вплив може проявитися через тривалий час або відбитися на наших нащадках.

Поряд з цим треба звернути увагу на підвищення рівня алергізації населення та негативний вплив геномодифікованих продуктів на імунну систему. А фітоестрогени — рослини, що містять велику кількість жіночих гормонів (соя, горох, кукурудза, квасоля) мають здатність змінювати статеву поведінку людини та знижують індекс вагітності. Тому основна порада — слідкувати за своїм харчуванням, віддаючи перевагу натуральним продуктам.

ІІІ. Заключна частина.

Підведення підсумків виховної години:

     усім нам потрібні поживні речовини, щоб жити і рости;

     необхідні нам поживні речовини – жири, білки, вуглеводи, вітаміни, мінерали і вода;

     основні вимоги до раціонального харчування: повноцінність, різноманітність, помірність;

     при покупці товару завжди потрібно звертати увагу на етикетки, де міститься інформація про продукт, а саме маркування, харчові добавки тощо;

     ГМЇ – не є притаманна для нашого організму, старатись її не споживати;

 Учитель

Здоров’я - це багатство,

Яке Господь нам дав,

І, треба, щоб з дитинства

Його ти цінував.

Здоров’я не придбаєш

За гроші, пам’ятай!

Його від бога маєш,

Про це не забувай.

Бережи здоров’я змалку,

Бо хазяїн тіла – ти.

Щоб життя прожити довге,

Себе треба берегти.

Тож дорогі діти, бережіть своє здоров’я, бо воно – найцінніший скарб!

 

  

 
 Додаток №3

Звіт

Наша експертна група проводила дослідження на вміст ароматизаторів, консервантів, фарбників таких продуктів:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ми виявили, що зазначені продукти містять:

Фарбники ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Консерванти_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ароматизатори_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Наявність цих хімічних сполук в організмі людини може призвести до __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Найбільш небезпечним виявився продукт_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________То ж радимо-__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток №2

Е102

Н

Е150

П

Е220

Н

Е281

К

Е405

Н

Е626

РК

Е103

З

Е151

ШШ

Е222

Н

Е282

К

Е450

РШ

Е627

РК

Е104

П

Е152

З

Е223

Н

Е283

К

Е451

РШ

Е628

РК

Е105

З

Е153

К

Е224

Н

Е310

В

Е452

РШ

Е629

РК

Е110

Н

Е154

РК

Е228

Н

Е311

В

Е453

РШ

Е630

РК

Е111

З

Е155

Н

Е230

К

Е312

В

Е454

РШ

Е631

РК

Е120

Н

Е160

ШШ

Е231

ШШ

Е320

Х

Е461

РШ

Е632

РК

Е121

З

Е171

П

Е232

ШШ

Е321

Х

Е462

РШ

Е633

РК

Е122

П

Е173

П

Е233

Н

Е330

К

Е463

РШ

Е634

РК

Е123

ДН

Е180

Н

Е239

ШШ

Е338

РШ

Е465

РШ

Е635

РК

Е124

Н

Е201

Н

Е240

К

Е339

РШ

Е466

РШ

Е636

Н

Е125

З

Е210

К

Е241

П

Е340

РШ

Е477

П

Е637

Н

Е126

З

Е211

К

Е242

Н

Е341

РШ

Е501

Н

Е907

В

Е127

Н

Е212

К

Е249

К

Е343

РК

Е502

Н

Е951

ШШ

Е129

Н

Е213

К

Е250

АТ

Е400

Н

Е503

Н

Е952

З

Е130

З

Е214

К

Е251

АТ

Е401

Н

Е510

ДН

Е954

К

Е131

К

Е215

К

Е252

К

Е402

Н

Е513

ДН

Е1105

ШШ

Е141

П

Е216

К

Е270

Н

Е403

Н

Е527

ДН

 

 

Е142

К

Е219

К

Е280

К

Е404

Н

Е620

Н

 

 


Позначення:

  • ШШ - шкідливий для шкіри

  • З - заборонений

  • К - канцерогенний

  • ДН - дуже небезпечний

  • Н - небезпечний

  • П - підозрілий

  • РШ - розлад шлунку

  • АТ - артеріальний тиск

  • В - висипання

  • Х - холестерин

  • РК - кишкові розлади

Додаток №1




Схожі:

Тема «Що таке здорове харчування?»
Мета : формувати у школярів уявлення про здорове харчування, опанування знань щодо раціонального харчування та режиму харчування,...
Нові акцизні марки для алкогольних напоїв та тютюнових виробів
ПДВ лише у межах затверджених норм харчування в грамах або у межах визначеної грошової норми витрат на харчування та за умови, що...
Оздоровчі системи. Поняття про оздоровчі системи. Оздоровче харчування....
Мета: сформувати поняття в учнів «оздоровча система», «оздоровче харчування», поглибити знання учнів про сучасні та традиційні системи...
Благодійний рок-фестиваль WOODSTOCK UKRAINA 2012 28-29-30 серпня!...
Умови участі для підприємств громадського харчування з метою забезпечення харчування гостей та учасників Фестивалю
Питання для тестування з Модулю 1: Харчування людини як медико-біологічна...
Модулю 1: Харчування людини як медико-біологічна та соціально-економічна проблема. Фізіолого-гігієнічні основи харчування
Організація харчування учнів
Постанова Кабінету Міністрів України «Про норми харчування та часткову компенса­цію вартості продуктів для осіб, які постраждали...
Що ми їмо?
«продукти харчування», пригадати назви українських народних страв, та технологію їх приготування; визначити залежність здоров'я людини...
Що ми їмо?
«продукти харчування», пригадати назви українських народних страв, та технологію їх приготування; визначити залежність здоров'я людини...
ТЕМА. Харчування людини, живлення тварин і рослин
«живлення» та «харчування»; з’ясувати значення поживних речовин для підтримки нормальної життєдіяльності живих організмів, створивши...
Урок 3 клас Абетка харчування. Математика. Тема: Молоко та його родина
Молоко – рідкісний, створений самою природою харчовий продукт. У глибоку давнину цей унікальний продукт лікарі називали «еліксиром...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка