МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКА ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ
КАФЕДРАПСИХОЛОГІЇ, ФІЛОСОФІЇ І ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
ОСНОВИ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ПО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА
ПЛАНУВАННЮ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПРИ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Харків
2013
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ,МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКА ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ
КАФЕДРА ПСИХОЛОГІЇ, ФІЛОСОФІЇ І ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ.
ОСНОВИ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ПО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА
ПЛАНУВАННЮ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПРИ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Затверджено Науково-методичною Радою
Української інженерно -
педагогічної академії
Протокол № __4___
від___________ 20__р.
Харків 2013
УДК_____
Дисципліна: “Основи корекційної педагогіки”методичні вказівки по організації та плануванню самостійної роботи студентів при кредитно-модульній організації навчального процесу денної форми навчання інженерно-педагогічних спеціальностей……../ Укр. інж.-пед. академія;упоряд.: Н.Ю. Шемигон – Х., 2013. – с.18.
Анотація: дані рекомендації з організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності дозволять поглибити та закріпити базові знання, навички та уміння з дисципліни “Основи корекційної педагогіки ”.
Рецензент:проф. М.П.Васильєва
© Н.Ю,Шемигон, 2013
© УІПА, 2013
ЗМІСТ.
ВСТУП……………………………………………………………………………..4.
ТЕМА 1.Предмет, мета, та завдання курсу «Основи корекційної педагогік……………………………………………………………………………6.
ТЕМА 2.Класифікація порушень психофізичного розвитку та їх причини……………………………………………………………………………..8.
ТЕМА 3.Принципи і зміст корекційно-педагогічної діяльності. Державна система корекційноїпідтримки і соціального захисту осіб з обмеженими можливостями……………………………………………………………………..9.
ТЕМА 4.Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при порушеннях слуху та мовлення……………...……………………………………11
ТЕМА 5.Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при глибоких порушеннях зору...............................................................................12
ТЕМА6.Особливості розвитку, навчання та виховання особистості з відхиленнями емоційно-вольової сфери та соціальної поведінки……………13
ТЕМА 7. Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при порушенні опорно-руховогоапарату. …………………………………………15
ТЕМА 8. Практична робота викладача професійно-технічного навчального закладу з батьками учнів з порушеннями психофізичного розвитку та поведінки………………………..…………………………………………………16
ВСТУП.
Мета самостійної роботи: Самостійна робота передбачає отримання інформації студентом з додаткових джерел (наукова література, ресурси Інтернету), її опрацювання та засвоєння, що забезпечує формування навичок свідомого, творчого, активного підходу до навчання. Також виконання самостійних завдань дозволяє студенту проявити свою індивідуальність і реалізувати свій потенціал, формує самостійне творче мислення, спонукає до рефлексії, що в свою чергу впливає на становлення майбутньої професійної компетентності.
Методичні рекомендації спрямовані на закріплення та поглиблення знань, отриманих під час лекцій. Самостійна робота дозволить розширити необхідні знання, засвоїти особливості корекційної роботи з різними категоріями аномальних учнів у ПТНЗ. Виконання самостійних завдань сприяє формуванню у студентів таких практичних умінь та навичок:
працювати з літературою, аналізувати її,
виконувати творчі завдання (реферати),
складати опорні схеми,
складати плани корекції та розвитку.
Основні етапи виконання самостійної роботи. Самостійна робота складається з питань для самостійного опрацювання та рефератів. Для отримання заліку з дисципліни студент повинен опрацювати та дати письмову відповідь на питання, що винесені на самостійне опрацювання. З кожної теми студент обирає 3-4 питання. Написання реферату не є обов’язковим, це завдання підвищеної складності для студентів, що бажають отримати найвищий бал заліку.
1. Вибір питань.
Студент обирає питання з наявного переліку на вибір. Обов’язковим є виконання не менше трьох питань з кожної теми, чим більше виконано питань ти більше балів отримає студент.
2. Опрацювання питань. Самостійна робота починається з опрацювання лекційного матеріалу, рекомендованої літератури та відповідного розділу підручника, оскільки саме базові знання допомагають зорієнтуватися у загальних питаннях обраної теми.Уявивши загалом питання, щовивчаєтьсяможнапереходити до додатковоїлітературиДля цього необхідно звернутися до каталогового та бібліографічного відділів бібліотеки.Післяопрацюваннялітературиможнапереходити до письмовоговисвітленняпитання.
3. Оформлення самостійнихробіт.
Відповідь на кожнепитанняповиннамістити не більшетрьохсторінок. Виконується на аркушах формату А4 друкованим текстом (шрифт – 14, інтервал – полуторний, поля – 1,5, вирівнювання – за шириною).
4. Термін здачі самостійнихробіт:
Перший модуль -до першої атестації – не пізніше шостого тижня семестру.
Другий модуль-до другої атестації– не пізніше чотирнадцятого тижня семестру.
5. Структура реферату (ІНДЗ):
титульний аркуш;
план;
текст;
список використаних джерел.
Текст реферату складається із вступу, основної частинита висновків. У вступі (0,5-1 стор.) обґрунтовується актуальність даної теми і ступінь її вивченості, формулюються мета і завдання реферату. Мета реферату має бути співзвучна його темі, а завдання – відповідати логіці викладу проблеми.
В основній частині (5-7 стор.) розкриваються основні питання згідно плану з обов’язковим посиланням на використані джерела.
У висновках (0,5-1 стор.) наводяться основні результати наукового пошуку і робиться висновок про можливість використання цих результатів у корекційнійдіяльностіінженера-педагога.
6. Оформлення реферату.
Реферат виконується на аркушах формату А4 друкованим текстом (шрифт – 14, інтервал – полуторний, поля – 1,5, вирівнювання – за шириною).
Заголовки та підзаголовки виділяються жирним шрифтом.
Номери сторінок реферату вказуються арабськими цифрами у правому верхньому кутку.
Посилання на наукові джерела робиться в квадратних дужках. Спочатку вказується номер джерела у поданому переліку, а потім – використані сторінки: [2, с. 12-20].
МОДУЛЬ №1 Загальні питання та завдання корекційної педагогіки
ТЕМА 1:Предмет, мета, та завдання курсу «Основи корекційної педагогіки».
Для самостійногоопрацювання:
1. .Скласти блок-схему зв’язку корекційної педагогіки з іншими галузями наук.
2. Написати ессе на тему : «Значення курсу «Основи корекційної педагогіки» в системі підготовки сучасного інженера-педагога.
3. Скласти словник термінів з корекційної педагогіки.
4. Сформулюйте мету корекційної педагогіки
5. Перелічить завдання корекційноїпедагогіки.
6. Порівняйте інклюзивну та інтегровану освіту їх переваги та недоліки.
Теми рефератів:
Основні етапи розвитку теорії і практики корекційної педагогіки.
Соціальне положення осіб з порушеннями психофізичного розвитку в сучасному суспільстві.
Література:
Гонеев А.Д. и др. Основы коррекционной педагогики: Учеб пос. для студ. высш. пед. учеб.заведений / А.Д. Гонеев, Н.И. Лифинцева, Н.В. Ялпаева; Под ред. В.А. Сластенина. – М.: Изд. центр «Академия», 2002. – 280 с.
Варенова Т. В. Теория и практика коррекционной педагогики: учеб. пособие для дефектологических спец. высш. учеб. заведений/ Т. В. Варенова. - 2-е изд., доп.. - Минск: Асар, 2007. - 320 с.. –
Новоторцева Н. В. Коррекционная педагогика и специальная психология: словарь: учеб. пособие/ Н. В. Новоторцева. - 4-е изд., перераб. и доп.. - СПб.: КАРО, 2006. - 144 с.. - Библиогр.: с. 136-137.
Подласый И. П. Курс лекций по коррекционнойпедагогике: учебник для пед. училищ и колледжей по группе спец. - М.: Владос, 2006. - 352
Спеціальна педагогіка: Понятійно-термінологічний словник. –Луганськ,2003.
Таланчук П.М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. –К,2004.-126 с.
ТЕМА 2: Класифікація порушень психофізичного розвитку та їх причини.
Для самостійного опрацювання:
Підготувати спеціальну таблицю щодо основних проблем учнів з порушенням у сфері вестибулярного сприйняття, тактильно-кінестичного сприйняття, візуального сприйняття.
Дати письмове визначення корекційно-педагогічній діяльності та її психолого-педагогічній сутності.
Охарактеризуйте основні ідеї Л.Виготського, які використовуються у корекційній педагогіці.
Розкрийте зміст поняття „особи з обмеженими психофізичними можливостями (з порушеннями психофізичного розвитку, з обмеженими можливостями здоров'я та життєдіяльності)”.
Назвіть види порушень психофізичного розвитку учня в залежності від часу їх виникнення та причини цих порушень.
Які проблеми мають учні з психофізіологічними порушеннями. Розкрийте в чому полягає педагогічний, психологічний супровід учнів з особливими потребами.
Теми рефератів:
Внесок українських дефектологів у розвиток корекційної педагогіки.
Внесок Л.С.Виготського у розвиток корекційної педагогіки.
Внесок В.П. Кащенка у розвиток корекційної педагогіки.
Соціальні функції системи професійно-технічної освіти у сучасному суспільстві.
Література :
1.Выготский Л.С. Проблемы дефектологии. –М.,1995
2.Гонеев А.Д. и др. Основы коррекционной педагогики: Учеб.пос. для студ. высш. пед. учеб. заведений / А.Д. Гонеев, Н.И. Лифинцева, Н.В. Ялпаева; Под ред. В.А. Сластенина. – М.: Изд. центр «Академия», 2002. – 280 с.
3. Лединский В.В. Классификацияпсихическогодизонтогенеза // Психологиядетей с нарушениями и отклонениямипсихическогоразвития. – Хрестоматия. – СПб.: Изд-во «Питер», 2001. – С. 205-257.
4.. Синьов В.М., Коберник Г.М. Основи дефектології: Навч.посібник. К.:Вища школа, 1994.
ТЕМА 3: Принципи і зміст корекційно-педагогічної діяльності. Державна система корекційної підтримки і соціального захисту осіб з обмеженими можливостями.
Для самостійного опрацювання:
Письмово охарактеризувати принципикорекційно-педагогічноїроботи, якими повинен керуватисяінженер-педагог у свой діяльності.
Законспектуйте постанови Кабінету Міністрів України № 314 від 3.05.95 р. “Про організацію робочих місць та працевлаштування інвалідів” (з наступними змінами) і № 1767 від 28.12.01 р. “Про затвердження Порядку сплати підприємствами (об’єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень ФУСЗІ, акумуляції, обліку та використання цих коштів
Дайте письмову відповідь, в чому полягає взаємообумовленість корекції і компенсації.
Розкрийте зміст понять „спеціальна освіта”, „спеціальні умови для отримання освіти (спеціальні освітні умови)”,„спеціальний (корекційний) освітній заклад”.
Розкрийте основні завдання інклюзивної освіти.
Теми рефератів:
Професійна реабілітація осіб з порушеннями психофізичного розвитку в світовій практиці.
Питання професійної реабілітації інвалідів у документах Організації Об’єднаних Націй.
Завдання спеціальної освіти та їх реалізація у ПТНЗ загального типу.
Система професійної реабілітації інвалідів в Україні та шляхи її вдосконалення (за матеріалами державних документів).
Література:
1. Законодавство України про соціальне забезпечення / Упоряд.: В.С. Ковальський, Л.П. Ляшко. – К.: Хрінком Інтер, 2004. – 432 с.
2.Кащенко В.П. Педагогическаякоррекция. – 2-е изд., М., 1994.
3.Соціальна підтримка дітей з обмеженими функціональними можливостями. Методичні рекомендації / Авт.-упорядники Безпалько О.В., Губарева Т.Г. - К.: Логос, 2002.
4. Конституція України. Закон України «Про внесення змін до Конституції України» З станом на 10 березня 2005 р. / Верховна Рада України. – Офіц. Вид. – К.: Парлам. Вид-во, 2005. – 68 с.
5. Національна програма професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2001 - 2005 роки.
6. Птушкин Г.С. Организация профессионального образования инвалидов в условиях университетского комплекса. // Дефектология.- 2004.-№3.- С.20-25.
6. Соціальна робота в Україні: Навч. посіб. / І.Д. Звєрєва, О.В. Безпалько, С.Я. Марченко ті ін. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 256 с.
7. Таланчук П.М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. –К,2004.-126 с.
МОДУЛЬ №2: Основні напрями корекційно-педагогічної діяльності у роботі з учнями, що мають порушення психофізичного розвитку.
ТЕМА 4: Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при порушеннях слуху та мовлення.
Для самостійного опрацювання:
Скласти таблицю методів корекції, які використовують при роботі з учнями з особливими потребами.
Охарактеризуйте сучасні погляди на проблему інтеграції осіб з порушенням слуху та мовлення в сучасну систему соціальних відносин.
Письмово перелічити основні проблеми профорієнтації глухих та слобочуючих осіб та осіб з порушенням мовлення.
Охарактеризуйте основні напрями корекційно-виховної роботи в спеціалізованих професійно навчальних закладах Міністерства праці і соціальної політики України.
Охарактеризуйте вплив порушень мовлення на розвиток особистості.
Теми рефератів:
Порушення слуху та їх вплив на розвиток особистості та шляхи корекції.
Порушення мовлення та їх вплив на розвиток особистості та шляхи корекції.
Педагогічне керівництво учнівським колективом в інклюзивному освітньому середовищі.
Педагогічний супровід осіб з глибоким порушенням слуху та мови.
Література :
Варенова Т. В. Теория и практика коррекционнойпедагогики: учеб. пособие для дефектологических спец. высш. учеб. заведений/ Т. В. Варенова. - 2-е изд., доп.. - Минск: Асар, 2007. - 320 с..
Кагал А.П. Через грань тишины: Научн.-метод.пособие -К.,2006. – 144с.
Коровякова Л.П. Новый тип образовательного учреждения для лиц с нарушением слуха // Дефектология.- 2004.-№3.- С.42-46.
Новоторцева Н. В. Коррекционнаяпедагогика и специальнаяпсихология: словарь: учеб. пособие/ Н. В. Новоторцева. - 4-е изд.,- СПБ.-2006.
Салова С.В. Развитие внимания учащихся-логопатов // Логопед (Основа). – 2012.№2.- С.29-34.
Синьов В.М., Коберник Г.М. Основи дефектології: Навч.посібник. К.:Вища школа, 1994.
Таланчук П.М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. –К,2004.-126 с.
ТЕМА 5: Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при глибоких порушеннях зору.
Для самостійного опрацювання:
Порівняйте принципи побудови масових і спеціальних професійних закладів.
Визначте основні шляхи надання допомоги учням з особливостями психофізичного розвитку в адаптації серед здорових людей.
Накресліть шляхи формування в учнівському колективі толерантного ставлення до учнів, що мають порушення психофізичного розвитку.
Випишіть із Законів України „Про освіту”, „Про професійно-технічну освіту”, „Про вищу освіту”, Національної доктрини розвитку освіти статті, що стосуються забезпечення інвалідам права на загальну і професійну освіту - проаналізуйте їх.
Охарактеризуйте психофізіологічні особливості у розвитку учня при порушеннях зору.
Теми рефератів:
Педагогічний супровід осіб з порушення зору.
Особливості професійної реабілітації осіб з порушенням зору.
Виховання підлітка з обмеженими можливостями у ПТНЗ.
Література :
Варенова Т. В. Теория и практика коррекционнойпедагогики: учеб. пособие для дефектологических спец. высш. учеб. заведений/ Т. В. Варенова. - 2-е изд., доп.. - Минск: Асар, 2007. - 320 с.
Гладишев М.В. Методи і форми роботи зі студентами з вадами зору // Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. –К.,-сер. 19. –Вип.12,- 2008.-С. 22-26.
Новоторцева Н. В. Коррекционнаяпедагогика и специальнаяпсихология: словарь: учеб. пособие/ Н. В. Новоторцева. - 4-е изд.,-СПБ.,-2006.
Путівник для батьків дітей з особливими потребами. Кн.4: Дитина з порушеннямзору.–К.,2010.- 31с.
Таланчук П.М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. –К,2004.-126 с.
ТЕМА 6: Особливості розвитку, навчання та виховання особистості з відхиленнями емоційно-вольової сфери та соціальної поведінки.
Для самостійного опрацювання:
Визначте роль біологічного та соціального факторів у розвитку особистості.
Причини формування девіантної поведінки та її видив.
Скласти програму корекції девіантної поведінки підлітків в умовах ПТНЗ.
Заповнити схему «Етапи корекції поведінки».
Скласти блок-схему причин виникнення девіантної поведінки.
Охарактеризуйте прояви підліткової агресії.
Законспектуйте ідеї В.П. Кащенко з книги Кащенко В.П. Педагогическаякоррекция. – 2-е изд., М., 1994.
Які напрямки і компоненти виховної роботи з профілактики девіантної поведінки учнів ПТНЗ.
Причини адиктивної поведінки у підлітковому віці.
Які напрямки і компоненти виховної та профілактичної роботи з попередження адиктивної поведінки учнів ПТНЗ.
Теми рефератів:
Адиктивна поведінка – етапи профілактики.
Причини підліткової агресії та її вирази.
Підготувати реферат з проблем пропаганди здорового способу життя, виховання культури поведінки у ПТНЗ.
Педагогічна вимога як метод корекції девіантної поведінки учнів ПТНЗ.
Використання методу „вибуху” з метою корекції девіантної поведінки учнів ПТНЗ.
Вклад В.П. Кащенко у розвиток корекційної психопедагогіки.
Література:
Гонеев А.Д. и ед. Основы коррекционной педагогики: Учеб пос. Для студ. Высш. ед.. Учеб. Заведений / А.Д. Гонеев, Н.И. Лифинцева, Н.В. Ялпаева; Под ед.. В.А. Сластенина. – М.: Изд. Центр «Академия», 2002. – 280 с.
Варенова Т. В. Теория и практика коррекционной педагогики: учеб. пособие для дефектологических спец. высш. учеб. заведений/ Т. В. Варенова. - 2-е изд., доп.. - Минск: Асар, 2007. - 320 с.
Кащенко В.П. Педагогическая коррекция. – 2-е изд., М., 1994.
Клейберг Ю.А. Психология девиантного поведения: Учебное пособие для вузов.— М.: Сфера.— 2001
Новоторцева Н. В. Коррекционная педагогика и специальная психология: словарь: учеб. пособие/ Н. В. Новоторцева. - 4-е изд., перераб. и доп.. - СПб.: КАРО, 2006. - 144 с.. - Библиогр.: с. 136-137.
Подласый И. П. Курс лекций по коррекционной педагогике: учебник для пед. училищ и колледжей по группе спец. - М.: Владос, 2006. - 352 -
ТЕМА 7:. Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при порушенні опорно-рухового апарату.
Для самостійного опрацювання:
Письмово охарактеризуйте типи спеціалізованих навчальних закладів, в яких особи з порушеннями опорно-руховогоапаратуможуть отримати професійну освіту.
Схарактеризуйте основні напрями корекційно-виховної роботи з учнями, що мають порушення опорно-рухового апарату.
Опишіть засоби, за допомогою яких учням з порушеннями опорно-рухового апарату створюються спеціальні умови навчання.
Викладіть свою думку з приводу переваг та недоліків інклюзивної та інтегративної освіти, і яка модель, на вашу думку, є більш прийнятною для професійної освіти України.
Теми рефератів:
Реабілітаційні заходи, що сприяють у професійному навчанні і професійній адаптації.
Виховання підлітка, що має порушення опорно-рухового апарату у ПТНЗ.
Література :
1. Коррекционнаяпедагогика и специальнаяпсихология: Словарь / Сост. Н.В. Новотворцева. – Ярославль, 1999.
2.Національна програма професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2001 - 2005 роки..
3. Соціальна робота в Україні: Навч. посіб. / І.Д. Звєрєва, О.В. Безпалько, С.Я. Марченко ті ін. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 256 с.
4.Таланчук П.М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. –К,2004.-126 с.
Тема8: Практична робота викладача професійно-технічного навчального закладу з батьками учнів з порушеннями психофізичного розвитку та поведінки.
Для самостійного опрацювання:
1.Опишіть та проаналізуйте основні принципи, яких необхідно дотримуватися при роботі з батьками учнів, що мають порушення психофізичного розвитку.
2.В чому полягає партнерство як стиль співпраці педагогів і батьків у справі виховання і навчання учнів з порушеннями психофізичного розвитку – проаналізуйте.
Теми рефератів:
Родинне виховання як засіб соціалізації учня з проблемами у розвитку.
Література :
Путівник для батьків дітей з особливими потребами –К.,2010.
Навчальне видання
Упорядник: (Шемигон Наталя Юріївна)
ОСНОВИ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ПО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА
ПЛАНУВАННЮ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПРИ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Відповідальний випусковий: Шемигон Н.Ю.
Формат 60x84. 1/16. Умов.друк.арк. __. Тираж ___прим.
________________________________________________
©Українська інженерно-педагогічна академія
________________________________________________
61003, м. Харків, вул. Університетська, 16.
|