№ 
               
              уроку 
               
              п/п
  | 
               
              № 
               
              розділу 
               
              § 
               
              пункту
  | 
               
              ТЕМА 
               
              ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
  | 
               
               
               
              ДАТА
  | 
               
               
              Демонстрації
  | 
               
               
              ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ
  | 
            
            
               
               
              1
  | 
               
              І
  | 
               
              ПРЕДМЕТ АСТРОНОМІЇ, її РОЗВИТОК І ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОБ'ЄКТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В АСТРОНОМІЇ 
               
              Астрономія - фундаментальна наука, яка вивчає об'єкти Всесвіту та Всесвіт у цілому. Історія розвитку астрономії. Галузі астрономії. Зв'язок астрономії з іншими науками. Астрономія та астрологія. Значення астрономії для формування світогляду людини. Астрономічні знання як явище культури
  | 
               
               
              
  | 
              
                
                   
                  Портрети видатних астрономів.
  
                   
                  Зображення об'єктів дослідження в астрономії.
  
                  
                 
                 
               | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: сучасні галузі астрономії; причини, що обумовили й стимулювали зародження й розвиток астрономії; імена видатних астрономів (Птолемей, Коперник, Галі-лей, Кеплер, Габбл та ін.); наводить приклади: з історії розвитку астрономії в Україні; зв'язку астрономії з іншими науками; об'єктів Всесвіту; використання астрономічних знань в життєдіяльності людини; характеризує: астрономію як спостережну науку, астрономічні знання, як чинник культури; описує: головні віхи розвитку астрономії; 
               
              пояснює: значення астрономії у формуванні світогляду людини; формулює: визначення астрономії як науки; 
               
              обґрунтовує: практичне значення астрономії; 
               
              виносить судження: про хибність та ненауковість астрології.
  | 
            
            
               
               
              2 
               
              3 
              4
  | 
               
              ІІ
  | 
               
              ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ АСТРОНОМІЇ 
               
              Небесні світила й небесна сфера. Сузір'я. 
               
              Зоряні величини. Визначення відстаней до небесних світил. Астрономія та визначення часу. 
               
              Типи календарів. Небесні координати. Видимий рух Сонця. Видимі рухи планет. Закони Кеплера. 
               
              Практична робота № 1 а) Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення положення світил на небесній сфері за допомоги карти зоряного неба (зоряного глобуса). 
               
              б) Екваторіальні системи небесних координат. Картазоряного неба. 
               
              в) Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба.
  | 
               
               
              
  | 
              
                
                   
                  Телурій.
  
                   
                  Глобус зоряного неба.
  
                 
               | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: характерні сузір'я зоряного неба; точки й лінії небесної сфери; одиниці вимірювання відстаней в астрономії; небесні координати; 
               
              наводить приклади: небесних світил; походження назв сузір'їв; розрізняє: місцевий, поясний і всесвітній час; типи календарів, пояснює: причини видимих рухів світил по небесній сфері; позначення зір відповідно до їхніх видимих зоряних величин; принцип визначення відстаней до небесних світил; визначення тривалості доби та календарного року за астрономічними спостереженнями; поділ планет Сонячної системи на нижні та верхні; формулює: закони Кеплера; спостерігає: зміну вигляду зоряного неба впродовж року; користується: рухомою картою зоряного неба; 
               
              орієнтується: на місцевості за Сонцем і Полярною зорею; показує: характерні сузір'я; найяскравіші зорі неба (Сіріус, Вега, Спіка, Арктур).
  | 
            
            
               
               
              5
  | 
               
              ІІІ
  | 
               
              МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ 
               
              Випромінювання небесних тіл. Методи астрономічних спостережень. Принцип дії і будова оптичного та радіотелескопа. Приймачі випромінювання. Застосування в телескопобуду-ванні досягнень техніки і технологій. Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії.
  | 
               
               
              
  | 
              
                
                   
                  Труба Галілея (оптичний телескоп).
  
                   
                  Зображення (фотографії) та схеми сучасних наземних і 
                  космічних телескопів.
  
                   
                  Фотографії астрономічних 
                  обсерваторій (серед них українських)
  
                 
               | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: діапазони випромінювання небесних тіл; приймачі випромінювання; астрономічні обсерваторії України та світу; наводить приклади: наземних та космічних телескопів; розрізняє: різні діапазони електромагнітного спектра; характеризує: застосування в телескопобудуванні досягнень техніки й технологій; 
               
              пояснює: принцип дії оптичного телескопа та радіотелескопа; особливості реєстрації випромінювання небесних світил; обґрунтовує: важливість спостережень у всьому діапазоні електромагнітного спектра; дотримується правил: спостереження небесних об'єктів за допомоги шкільного телескопа.
  | 
            
            
               
               
              6 
              7 
              8
  | 
               
              ІV
  | 
               
              СОНЯЧНА СИСТЕМА 
               
              Земля і Місяць. Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники. 
               
              Планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники, карликові планети. 
               
              Малі тіла Сонячної системи - астероїди, комети, метеори. Дослідження планет за допомогою космічних апаратів. Етапи формування нашої планетної системи. 
               
              Тематичне оцінювання №1 
              
  | 
               
               
              
  | 
              
                
                   
                  Схема Сонячної системи.
  
                   
                  Фотографії планет, їхніх супутників, малих планет, 
                  комет.
  
                  
                 
                 
               | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця; малі тіла Сонячної системи; 
               
              наводить приклади: дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів; розрізняє: планети земної групи, планети-гіганти, карликові планети; 
               
              характеризує: Землю як планету Сонячної системи; описує: природу планет і малих тіл Сонячної системи; процес формування Сонячної системи; пояснює: причини парникового ефекту, причини виникнення припливів і відпливів; суть астероїдної небезпеки для Землі; обґрунтовує: значення вивчення планет для природничих, наук.
  | 
            
            
               
               
              9
  | 
               
              V
  | 
               
              СОНЦЕ -НАЙБЛИЖЧА ЗОРЯ 
               
              Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояви сонячної активності та їх вплив на Землю.
  | 
               
               
              
  | 
              
                
                   
                  Фотографії Сонця в різних 
                  діапазонах хвиль.
  
                   
                  Фотографії активних утворень на диску Сонця.
  
                   
                  Графіки чисел Вольфа.
  
                  
                 
                 
               | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: фізичні умови на Сонці; наводить приклади: впливу сонячної активності на життя і здоров'я людей та біосферу Землі загалом; характеризує: "спокійне" й "активне" Сонце; 
               
              описує: головні фізичні характеристики Сонця; джерела енергії Сонця; прояви сонячної активності (плями, протуберанці, спалахи); пояснює: будову Сонця; циклічність сонячної активності; дотримується правил: спостереження Сонця.
  | 
            
            
               
               
              10 
              11
  | 
               
              VI
  | 
               
              ЗОРІ. ЕВОЛЮЦІЯ ЗІР 
               
              Зорі та їх класифікація. Подвійні зорі. Фізичні змінні зорі. Планетні системи інших зір. 
               
              Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри. 
              
  | 
               
               
              
  | 
               
              1. Порівняння розмірів різних типів зір. 
               
              2. Схеми еволюції зір. 
              
  | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: методи, за допомоги яких визначають відстані до зір; основні фізичні характеристики зір; наводить приклади: різних типів зір; 
               
              характеризує: Сонце як зорю; природу нейтронної зорі; природу чорної діри; 
               
              описує: спектральну класифікацію зір; еволюцію зір; пояснює: різницю між типами зір; залежність кольору зорі від її температури; природу нових та наднових зір; 
               
              порівнює: фізичні характеристики планетних систем інших зір.
  | 
            
            
               
               
              12
  | 
               
              VII
  | 
               
              НАША ГАЛАКТИКА 
               
              Молочний Шлях. Будова Галактики. Місце Сонячної системи в Галактиці. Зоряні скупчення та асоціації. Туманності. Підсистеми Галактики та її спіральна структура. 
               
              
  | 
               
               
              
  | 
              
                
                   
                  Зображення (фотографії) 
                  зоряних скупчень і туманностей.
  
                   
                  Схема будови Галактики.
  
                 
               | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: складові частини будови галактики; 
               
              наводить приклади: зоряних скупчень; туманностей; розрізняє: зорі, зоряні скупчення й асоціації, туманності, міжзоряне середовище; 
               
              характеризує: місце Сонячної системи в Галактиці; пояснює: причину існування Молочного Шляху на зоряному небі Землі.
  | 
            
            
               
               
              13 
               
              14 
              15
  | 
               
              VIII
  | 
               
              БУДОВА Й ЕВОЛЮЦІЯ ВСЕСВІТУ 
               
              Світ галактик. Квазари. 
               
              Проблеми космології. Історія розвитку уявлень про Всесвіт. 
               
              Походження й розвиток Всесвіту. 
              
  | 
               
               
              
  | 
               
              Зображення(фотографії) різних типів галактик. 
              
  | 
               
              Учень (учениця): 
               
              називає: найближчі до Землі галактики; 
               
              наводить приклади: спостережних даних, які підтверджують теорію Великого Вибуху; характеризує: природу галактик і квазарів; 
               
              описує: методи вимірювання відстаней до галактик; класифікацію галактик за Е. Габблом; великомасштабну структуру Всесвіту; загальноприйняті моделі (сценарії) його походження й розвитку; пояснює: природу активності ядер галактик; суть закону Габбла; природу реліктового випромінювання.
  | 
            
            
               
               
              16 
               
              17
  | 
               
              IX
  | 
               
              ЖИТТЯ У ВСЕСВІТІ 
               
              Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Унікальність нашого Всесвіту. Питання існування інших всесвітів. 
               
              Тематичне оцінювання №2 
              
  | 
               
               
              
  | 
               
              Зображення послань землян до представників позаземних цивілізацій (радіопослання, космічні зонди "Вояджери").
  | 
               
              Учень (учениця): 
               
              наводить приклади: пошуку життя на інших планетах Сонячної системи; міжнародних наукових проектів з пошуку життя у Всесвіті; 
               
              характеризує: зв'язок між основними фундаментальними константами й життям; гіпотезу про існування інших Всесвітів; описує: імовірність існування життя на інших планетах; пояснює: антропний принцип; виносить судження: щодо особливостей, що роблять Землю унікальною планетою Сонячної системи; щодо існування позаземного життя у Всесвіті; щодо унікальності нашого Всесвіту. 
              
  |