№
уроку
п/п
|
№
розділу
§
пункту
|
ТЕМА
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
|
ДАТА
|
Демонстрації
|
ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ
|
1
|
І
|
ПРЕДМЕТ АСТРОНОМІЇ, її РОЗВИТОК І ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОБ'ЄКТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В АСТРОНОМІЇ
Астрономія - фундаментальна наука, яка вивчає об'єкти Всесвіту та Всесвіт у цілому. Історія розвитку астрономії. Галузі астрономії. Зв'язок астрономії з іншими науками. Астрономія та астрологія. Значення астрономії для формування світогляду людини. Астрономічні знання як явище культури
|
|
Портрети видатних астрономів.
Зображення об'єктів дослідження в астрономії.
|
Учень (учениця):
називає: сучасні галузі астрономії; причини, що обумовили й стимулювали зародження й розвиток астрономії; імена видатних астрономів (Птолемей, Коперник, Галі-лей, Кеплер, Габбл та ін.); наводить приклади: з історії розвитку астрономії в Україні; зв'язку астрономії з іншими науками; об'єктів Всесвіту; використання астрономічних знань в життєдіяльності людини; характеризує: астрономію як спостережну науку, астрономічні знання, як чинник культури; описує: головні віхи розвитку астрономії;
пояснює: значення астрономії у формуванні світогляду людини; формулює: визначення астрономії як науки;
обґрунтовує: практичне значення астрономії;
виносить судження: про хибність та ненауковість астрології.
|
2
3
4
|
ІІ
|
ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ АСТРОНОМІЇ
Небесні світила й небесна сфера. Сузір'я.
Зоряні величини. Визначення відстаней до небесних світил. Астрономія та визначення часу.
Типи календарів. Небесні координати. Видимий рух Сонця. Видимі рухи планет. Закони Кеплера.
Практична робота № 1 а) Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення положення світил на небесній сфері за допомоги карти зоряного неба (зоряного глобуса).
б) Екваторіальні системи небесних координат. Картазоряного неба.
в) Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба.
|
|
Телурій.
Глобус зоряного неба.
|
Учень (учениця):
називає: характерні сузір'я зоряного неба; точки й лінії небесної сфери; одиниці вимірювання відстаней в астрономії; небесні координати;
наводить приклади: небесних світил; походження назв сузір'їв; розрізняє: місцевий, поясний і всесвітній час; типи календарів, пояснює: причини видимих рухів світил по небесній сфері; позначення зір відповідно до їхніх видимих зоряних величин; принцип визначення відстаней до небесних світил; визначення тривалості доби та календарного року за астрономічними спостереженнями; поділ планет Сонячної системи на нижні та верхні; формулює: закони Кеплера; спостерігає: зміну вигляду зоряного неба впродовж року; користується: рухомою картою зоряного неба;
орієнтується: на місцевості за Сонцем і Полярною зорею; показує: характерні сузір'я; найяскравіші зорі неба (Сіріус, Вега, Спіка, Арктур).
|
5
|
ІІІ
|
МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Випромінювання небесних тіл. Методи астрономічних спостережень. Принцип дії і будова оптичного та радіотелескопа. Приймачі випромінювання. Застосування в телескопобуду-ванні досягнень техніки і технологій. Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії.
|
|
Труба Галілея (оптичний телескоп).
Зображення (фотографії) та схеми сучасних наземних і
космічних телескопів.
Фотографії астрономічних
обсерваторій (серед них українських)
|
Учень (учениця):
називає: діапазони випромінювання небесних тіл; приймачі випромінювання; астрономічні обсерваторії України та світу; наводить приклади: наземних та космічних телескопів; розрізняє: різні діапазони електромагнітного спектра; характеризує: застосування в телескопобудуванні досягнень техніки й технологій;
пояснює: принцип дії оптичного телескопа та радіотелескопа; особливості реєстрації випромінювання небесних світил; обґрунтовує: важливість спостережень у всьому діапазоні електромагнітного спектра; дотримується правил: спостереження небесних об'єктів за допомоги шкільного телескопа.
|
6
7
8
|
ІV
|
СОНЯЧНА СИСТЕМА
Земля і Місяць. Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники.
Планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники, карликові планети.
Малі тіла Сонячної системи - астероїди, комети, метеори. Дослідження планет за допомогою космічних апаратів. Етапи формування нашої планетної системи.
Тематичне оцінювання №1
|
|
Схема Сонячної системи.
Фотографії планет, їхніх супутників, малих планет,
комет.
|
Учень (учениця):
називає: планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця; малі тіла Сонячної системи;
наводить приклади: дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів; розрізняє: планети земної групи, планети-гіганти, карликові планети;
характеризує: Землю як планету Сонячної системи; описує: природу планет і малих тіл Сонячної системи; процес формування Сонячної системи; пояснює: причини парникового ефекту, причини виникнення припливів і відпливів; суть астероїдної небезпеки для Землі; обґрунтовує: значення вивчення планет для природничих, наук.
|
9
|
V
|
СОНЦЕ -НАЙБЛИЖЧА ЗОРЯ
Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояви сонячної активності та їх вплив на Землю.
|
|
Фотографії Сонця в різних
діапазонах хвиль.
Фотографії активних утворень на диску Сонця.
Графіки чисел Вольфа.
|
Учень (учениця):
називає: фізичні умови на Сонці; наводить приклади: впливу сонячної активності на життя і здоров'я людей та біосферу Землі загалом; характеризує: "спокійне" й "активне" Сонце;
описує: головні фізичні характеристики Сонця; джерела енергії Сонця; прояви сонячної активності (плями, протуберанці, спалахи); пояснює: будову Сонця; циклічність сонячної активності; дотримується правил: спостереження Сонця.
|
10
11
|
VI
|
ЗОРІ. ЕВОЛЮЦІЯ ЗІР
Зорі та їх класифікація. Подвійні зорі. Фізичні змінні зорі. Планетні системи інших зір.
Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри.
|
|
1. Порівняння розмірів різних типів зір.
2. Схеми еволюції зір.
|
Учень (учениця):
називає: методи, за допомоги яких визначають відстані до зір; основні фізичні характеристики зір; наводить приклади: різних типів зір;
характеризує: Сонце як зорю; природу нейтронної зорі; природу чорної діри;
описує: спектральну класифікацію зір; еволюцію зір; пояснює: різницю між типами зір; залежність кольору зорі від її температури; природу нових та наднових зір;
порівнює: фізичні характеристики планетних систем інших зір.
|
12
|
VII
|
НАША ГАЛАКТИКА
Молочний Шлях. Будова Галактики. Місце Сонячної системи в Галактиці. Зоряні скупчення та асоціації. Туманності. Підсистеми Галактики та її спіральна структура.
|
|
Зображення (фотографії)
зоряних скупчень і туманностей.
Схема будови Галактики.
|
Учень (учениця):
називає: складові частини будови галактики;
наводить приклади: зоряних скупчень; туманностей; розрізняє: зорі, зоряні скупчення й асоціації, туманності, міжзоряне середовище;
характеризує: місце Сонячної системи в Галактиці; пояснює: причину існування Молочного Шляху на зоряному небі Землі.
|
13
14
15
|
VIII
|
БУДОВА Й ЕВОЛЮЦІЯ ВСЕСВІТУ
Світ галактик. Квазари.
Проблеми космології. Історія розвитку уявлень про Всесвіт.
Походження й розвиток Всесвіту.
|
|
Зображення(фотографії) різних типів галактик.
|
Учень (учениця):
називає: найближчі до Землі галактики;
наводить приклади: спостережних даних, які підтверджують теорію Великого Вибуху; характеризує: природу галактик і квазарів;
описує: методи вимірювання відстаней до галактик; класифікацію галактик за Е. Габблом; великомасштабну структуру Всесвіту; загальноприйняті моделі (сценарії) його походження й розвитку; пояснює: природу активності ядер галактик; суть закону Габбла; природу реліктового випромінювання.
|
16
17
|
IX
|
ЖИТТЯ У ВСЕСВІТІ
Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Унікальність нашого Всесвіту. Питання існування інших всесвітів.
Тематичне оцінювання №2
|
|
Зображення послань землян до представників позаземних цивілізацій (радіопослання, космічні зонди "Вояджери").
|
Учень (учениця):
наводить приклади: пошуку життя на інших планетах Сонячної системи; міжнародних наукових проектів з пошуку життя у Всесвіті;
характеризує: зв'язок між основними фундаментальними константами й життям; гіпотезу про існування інших Всесвітів; описує: імовірність існування життя на інших планетах; пояснює: антропний принцип; виносить судження: щодо особливостей, що роблять Землю унікальною планетою Сонячної системи; щодо існування позаземного життя у Всесвіті; щодо унікальності нашого Всесвіту.
|