|
Скачати 361.04 Kb.
|
СИСТЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ В СІЛЬСЬКИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ Багато школярів уже в основній школі мають уявлення про майбутню професію і намагаються здійснити свою мрію або поближче підійти до її здійснення. Із запровадженням зовнішнього незалежного оцінювання старшокласники хочуть швидше «позбутися непрофільних предметів», а натомість більше часу віддати тим предметам, які безпосередньо пов’язані з майбутньою професійною діяльністю, а, отже, вибрані для проходження зовнішнього незалежного оцінювання. Однак сільські школи не можуть повністю забезпечити багатопрофільність навчання, а запровадження одного профілю не відповідатиме соціальному замовленню батьків, інтересам учнів. Чинним законодавством у галузі освіти передбачено варіативність форм організації профільного навчання. У школах, де наявні паралельні класи, може запроваджуватися внутрішньошкільна багатопрофільність. В одно-двокомплектній старшій школі можливе створення в класах різнопрофільних груп за рахунок використання годин варіативної складової. При цьому базове ядро навчальних предметів вивчається усіма учнями класу за єдиними навчальними програмами, а частина часу (близько 20 відсотків) - окремо у групах за програмами відповідних профілів (напрямів), проте варіативна складова в такому навчальному плані зводиться до мінімуму. Але й така модель не завжди є прийнятною через малочисельність учнівського колективу. Адже в деяких регіонах співвідношення «вчитель-учень» у сільській місцевості менше, ніж 12. У діяльності керівників таких освітніх закладів виникають значні труднощі, пов’язані з матеріально-технічним, кадровим забезпеченням: у малокомплектних школах вчителі часто викладають предмети не тільки за своїм фахом, а й суміжні (іноді навіть несуміжні), що ускладнює високий рівень якості викладання а, отже, надання сільським школярам відповідного рівня знань. Тому не кожна окремо взята школа зможе самотужки забезпечити виконання поставленого завдання щодо профілізації навчання. В таких умовах найчастіше використовується модель мережевої організації, що реалізується за рахунок залучення ресурсів інших загальноосвітніх навчальних закладів. Такий підхід вимагає консолідації зусиль кількох закладів освіти, об’єднаних на добровільних засадах. Кожна школа як суб’єкт «об’єднання» забезпечує в повному обсязі базові загальноосвітні предмети й певну частину профільного навчання або здійснює допрофільну підготовку учнів основної школи. Працюючи в умовах освітнього округу, значно легше розв’язати проблеми матеріально-технічного та кадрового забезпечення, урізноманітнити види освітніх послуг. Створення округу дає можливість учням вибрати відповідні профілі, одержати освіту без особливого перевантаження, а в підсумку успішно пройти зовнішнє незалежне оцінювання чи державну підсумкову атестацію. Адже діти сільських шкіл у більшості випадків не можуть користуватися послугами репетиторів. Створення освітнього округу також дасть можливість зберегти мережу шкіл І-ІІ ступенів, а учням цих шкіл - доступ до профільної освіти. Освітній округ – добровільне об’єднання навчальних закладів різних типів і форм власності Суб’єктами округу можуть бути:
Завданням округу є:
Організовується за рішенням районної ради, прийнятим на підставі установчої угоди про спільну діяльність між суб’єктами округу. Установча угода визначає:
Опорний заклад визначається з урахуванням
Опорний заклад забезпечує:
Відділ (управління) освіти проводить першочергове забезпечення опорних закладів автобусами та комп’ютерною технікою. Організація навчально-виховного процесу:
типових навчальних планів;
робочі навчальні плани погоджуються у встановленому порядку);
Рада округу - колегіальний орган, що:
У раду округу входять:
Рада округу керується:
Засідання ради округу відбуваються за потребою, але не рідше двох разів на рік. Їх рішення фіксуються у книгах протоколів засідань, рішення приймаються простою більшістю голосів за умови наявності 2/3 загального складу ради. Рада округу виконує такі функції:
Загальні вимоги до представників ради округу:
Фінансово-господарська діяльність Правова база:
Орієнтовні моделі організації профільного навчання:
Модель «Школа – ресурсний центр» доцільна для сільських районів, у яких більшість шкіл – малокомплектні, що не мають реальної кадрової і матеріальної бази для профільного навчання. У цьому випадку всі освітні ресурси знаходяться в основному на базі однієї школи, опорної, решту шкіл виступають так званими філіалами. (Базова школа з мережею філіалів) Як показала практика, запропонована модель є найконструктивнішою і наймобільнішою. По-перше, така модель значною мірою сприяє вирівнюванню і покращенню освітніх можливостей жителів, тому що при забезпеченні роботи філіалів задіюється освітній потенціал всієї території. Педагоги філіалів беруть участь у роботі педрад опорної школи, одержують методичну підтримку. Діти, що навчаються у школах-філіалах, а також їхні батьки беруть участь у загальношкільних заходах – олімпіадах, змаганнях, конкурсах, святах тощо. Всі учні одержують рівний доступ до ресурсів опорної школи, наприклад, займатися у спортивному залі чи спеціально обладнаному кабінеті. Дуже важливо, щоб у керівників опорної школи не було поділу на своїх і чужих, адже вони повинні відчувати рівну відповідальність за якість освіти всіх своїх учнів. Модель «Міжшкільне об’єднання» Модель «Міжшкільне об'єднання» доцільна в тому випадку, якщо поруч розташовані кілька шкіл, що здатні за спільною домовленістю обмінюватися освітніми ресурсами, кадрами. У цьому випадку можлива організація навчання в кожній школі за двома-трьома профілями при створенні відповідної матеріальної, навчально-методичної, кадрової бази. Модель «Асоціація шкіл» Однією з форм взаємодії шкіл у окрузі, і відповідно учнів, педагогів і батьків, може бути асоціація, що поєднує прилеглі школи. При такому об’єднанні матеріально забезпечена, велика школа бере на себе функцію опорної, її директор здійснює загальне керівництво асоціацією. Модель «Соціально-педагогічний комплекс» Школа значно віддалена від районного центру й інших шкіл, але в той же час має значні освітні ресурси. У соціально-педагогічні комплекси поєднуються найрізноманітніші організації: школа, профтехучилище, дошкільний навчальний заклад, Будинок культури, бібліотека, підприємства, органи місцевої адміністрації тощо. Усі пропоновані моделі тісно взаємозалежні, тому що профільне навчання дітей однієї і тієї ж школи може здійснюватися в різних режимах і за різними освітніми траєкторіями. При цьому можливе об’єднання декількох моделей. Так, наприклад, одні учні задовольнять свої освітні потреби в рамках профілів і елективних курсів, що наявні в школі, інші будуть займатися в районних ресурсних центрах. Типи освітніх мереж (залежно від величини території)
І-ІІІ ст. та кілька - нижчих ступенів).
Алгоритм створення освітнього округу Крок 1. Рішення засновника(ів) про створення освітніх округів, визначення закладів, що розміщені на відповідній території і можуть входити в округ (округи). При цьому кожен заклад, що входить (входитиме) в округ, зберігає статус юридичної особи і має рівні права з іншими, однак у рамках округу створює єдиний освітній простір. Завдання:
Крок 2. Обрання і затвердження складу ради округу. Підготовка і укладання всіма директорами угоди про співпрацю закладів. Завдання:
Крок 3. Інвентаризація ресурсів освітнього округу. У ході інвентаризації необхідно враховувати як наявні ресурси окремих закладів, так і партнерські відносини, можливості партнерів. Керівників підприємств, стратегічно важливих партнерів доцільно включити у склад координаційної ради. Так, наприклад, з метою оптимізації освітньої мережі може бути прийняте рішення про узгодження розкладу руху рейсових автобусів органом управління освітою і місцевим перевізником. За таких умов рейсові автобуси також можуть бути освітнім ресурсом, тому представників органів управління освітою і перевізників необхідно ввести до складу ради. Крок 4. Виявлення зовнішнього освітнього замовлення на визначеній території. Завдання:
Крок 5. Побудова моделі функціонування і взаємодії закладів, яка максимально задовольнила б освітнє замовлення на території округу, забезпечила б рівні можливості і високу якість освіти для всіх місцевих жителів. Цей крок здійснюється однією або кількома робочими групами, у які обов’язково входять представники всіх закладів округу. Завдання:
Заклади, що входять в освітній округ, їх потенційна роль.
Освітня карта Бучацького району
Орієнтовні супровідні компоненти освітньої карти:
а) характеристика за напрямками спеціалізації; б) умови зарахування у профільний клас конкретного загальноосвітнього навчального закладу; в) програма допрофільної підготовки з переліком можливих курсів за вибором, факультативів; г) дата проведення днів відкритих дверей у загальноосвітньому навчальному закладі, дні і години прийому відвідувачів; д) інформація про координатора програми профільного навчання у конкретному загальноосвітньому навчальному закладі (прізвище, ім’я, по батькові, номер телефону).
Крок 6. Організація інформаційної роботи. Завдання:
Орієнтовне оформлення візитної картки загальноосвітнього навчального закладу Візитна картка освітнього закладу (візитна картка оформляється ЗНЗ у вигляді буклета чи іншої форми інформаційних носіїв)
учнів 5-8 кл.__________; 9 кл. _________; 10-11 кл.________________________ 4. Загальна кількість педагогічних працівників: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________5. Наявність і назви в даному закладі профілів навчання у старшій школі: 5.1 5.2 5.3 5.4 6. Особливості організації профільного навчання: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7. Досягнення школярів закладу (участь в олімпіадах, проектах, програмах, конкурсах): ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8. Поштова адреса, номери телефонів, факс, електронна пошта: ____________________________________________________________________ 9. Прізвище, ім’я, по батькові директора, заступника директора з навчально-виховної роботи.
Крок 7. Підготовка освітніх закладів до роботи в умовах освітнього округу. Завдання:
Крок 8. Запровадження освітньої мережі (освітнього округу). Завдання:
Основні критерії оцінки якості функціонування освітнього округу:
Однак неможливо розробити універсальну оптимальну модель мережі. Абстрактні моделі опираються в першу чергу не тільки на освітні фактори, а й на не менш важливі – місцеві соціальні, географічні, економічні та інші. Розробити оптимальні моделі з урахуванням всіх конкретних місцевих умов, а потім реалізувати на практиці можуть тільки самі учасники освітніх мереж. Відділ освіти … райдержадміністрації |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ОБСТЕЖЕННЯ СТАНУ ОХОРОНИ ПРАЦІ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ Аці в здійсненні нагляду за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці в вищих, професійно-технічних,... |
Про вивчення у навчальних закладах факультативних курсів з етики віри та релігієзнавства Починаючи з 1992 р., у загальноосвітніх навчальних закладах Львівської, Тернопільської та Івано-Франківської областей рішеннями органів... |
4. Методичні рекомендації щодо розвитку допрофільної підготовки і... Моніторингове дослідження стану організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах Черкаської області |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення в загальноосвітніх навчальних... З метою відзначення Дня фізичної культури і спорту щорічно упродовж другого тижня вересня в загальноосвітніх навчальних закладах... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення Першого уроку в загальноосвітніх... Молода гвардія”» Перший урок у загальноосвітніх навчальних закладах Луганської області буде присвячено 70-річчю від дня створення... |
Аналіз впливу регуляторного акта : Проекту рішення виконавчого комітету... Ру, перебування та відрахування дітей в дошкільних навчальних закладах міста є надзвичайно актуальною. Шляхом державного регулювання... |
І.І. Прибиш Заходи щодо впровадження нового Державного стандарту... ... |
УКРАЇНА ВИКОНАВЧИЙ ОРГАН ОБОЛОНСЬКОЇ РАЙОННОЇ у м. КИЄВІ РАДИ «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах»та з метою впорядкування... |
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ... «Про затвердження норм харчування в навчальних та оздоровчих закладах», Порядком організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих... |
Л И С Т України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах... |