|
Скачати 246.7 Kb.
|
9 клас Тема: «Декартові координати на площині» Підготувала: Макаренко В.В. спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №18 м. Черкаси 2011 Календарне планування по темі: «Декартові координати на площині» Підручник М.І. Бурда Н.А. Тарасенкова Геометрія 9.
«Опорний конспект» Координатна площина ![]() «Вузлики напам’ять» Декартові координати на площині
![]() Координата – число – абсолютна величина – відстань...
![]() ![]() ![]()
d²=(х2-х1)² +(y2-y1)² .
R=OA, A(x;y) x²+y²=R R ![]() ![]() 5. Рівняння прямої ![]() ![]() ![]() ax+by+c=0
![]() ![]() ![]() Основні задачі на координатній площині
![]()
Історичний матеріал Рене Декарт Р ![]() Після колежу Декарт навчався в університеті Пуатьє, отримавши в 1616 диплом бакалавра і ліцензію правника, виконуючи волю батька, який бажав, щоб син став юристом. Після закінчення освіти Декарт проводив у Парижі безтурботне життя, повне насолоди. Але врешті решт такий спосіб життя став тягарем для нього, і він усамітнився для того, щоб присвятити себе математичним дослідженням. Коли йому виповнився 21 рік, він кілька років служив добровольцем в арміях Голландії, Баварії та Угорщини. За цей час Декарт набув непогані військові звички, а також деякі авантюрницькі риси характеру. Йому подобались бали та азартні ігри — при цьому гравцем він був дуже вдалим, в чому велику роль зіграв його математичний талант. У 1629 році переїхав до Нідерландів. Ніщо людське не було чужим для нього — правда єдиний його любовний роман тривав всього лише три роки. Його коханою була якась голландська жінка, яка в 1635 році народила йому дівчинку. Декарт обожнював дитину і був сильно вражений раптовою смертю дочки у п'ятирічному віці. Він завжди казав про цю втрату, як про найбільше нещастя у своєму житті. Декарт надавав великого значення практичному використанню наукових знань. Так, його цікавило, яким чином можна зберегти волосся від посивіння. Він проводив також деякі досліди з кріслом-гойдалкою. Одного разу під час служби в армії Декарту наснився сон, що мав велике значення для всього його життя. Весь день 10 листопада він провів на самоті у своїй кімнаті, міркуючи над науковими та математичними проблемами. Це було в старовинному баварському будинку, де кімната зігрівалася великою дерев'яною піччю, що, мабуть, сприяло творчому процесу. Непомітно для себе Декарт задрімав, і йому наснилося - як він у майбутньому розповідав,- що перед ним з'явився «дух правди» і почав докоряти йому за лінощі. Цей дух повністю оволодів свідомістю Декарта і переконав його в тому, що йому в житті необхідно довести придатність математичних принципів для пізнання природи та їхню велику користь, оскільки вони надають науковим знанням строгість та певність. Д ![]() Цікавим постскриптумом до смерті цієї великої людини, який віддав багато сил вивченню взаємодії тіла і душі, може послугувати історія його власного тіла після смерті. Через 16 років після його смерті його друзі вирішили, що тіло має знаходитися у Франції. Але труна, яка з цього приводу була надіслана в Швецію, виявилась занадто короткою. А тому шведська влада, не довго думаючи, вирішила відділити голову Декарта від тіла і поховати її окремо — доти, доки не будуть отримані розпорядження з Парижа. Поки залишки філософа готували до відправки у Францію, французький посол вирішив, що непогано було б мати яку-небудь пам'ятку про великого співвітчизника. А тому він відрізав вказівний палець на правій руці Декарта. Тим часом тіло без голови і пальця, було з великими церемоніями переховано в Парижі. Через декілька років один армійський офіцер викопав череп Декарта, як сувенір, який потім протягом 150 років від одного колекціонера до іншого, поки, нарешті, не був похований у Парижі. Усі власні папери та рукописні роботи Декарта були зібрані і після його смерті морем відправлені до Парижа. Проте корабель потонув, не діставшись до причалу. Папери протягом трьох днів знаходилися під водою. Сімнадцять років знадобилося для того, щоб в майбутньому відреставрувати їх і зробити придатними для друку. Координатна площина Проведемо дві перпендикулярні координатні прямі, які перетинаються в початку їх відліку — точці О. Ці прямі називаються осями координат. Горизонтальну пряму називають віссю абсцис і позначають Ox, вертикальну — віссю ординат і позначають Oy. Точку О називають початком координат. Ці координатні прямі утворюють декартову прямокутну систему координат.Площина, на якій задана прямокутна система координат, називається координатною площиною. Через будь-яку точку А координатної площини можна провести прямі, перпендикулярні до осей Ox іOy. Нехай ці прямі перетнуть відповідно вісь абсцис — у точці з координатою а, а вісь ординат — у точці з координатою b. Пара чисел (а, b) визначає положення точки А на координатній площині й називається її координатами. Позначають А(а, b). Число а називається абсцисою точки А, число b — її ординатою. Зверніть увагу: має значення, в якому порядку записані числа а і b. Точка В(b; а) не збігається з А(а;b). Якщо точка лежить на осі абсцис, то її ордината дорівнює 0; якщо точка лежить на осі ординат, то її абсциса дорівнює нулю. Початок координат — О(0; 0). Осі координат розбивають площину на 4 частини, які називаються координатними чвертями. Нумерація чвертей, знаки координат у кожній чверті, а також приклади точок з їх координатами показані на рисунку. Т ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Самостійні роботи Кожна з самостійних робіт розрахована на 8-12 хвилин.З метою врахування індивідуальних особливостей школярів самостійна робота пропонується в чотирьох варіантах, перший – самий легкий, а четвертий найскладніший. Другий та третій варіанти мають середню складність та являються приблизно рівноцінними. Самостійна робота №1 Варіант І 1.На координатній площині зобразіть точки А(3;-1); B(-2;4); C(1;1); D(-3;-2). 2. Знайти координати середини відрізка з кінцями в точках (3;-1) та (-2;-2) Варіант ІІІ
Варіант ІІ
Варіант ІV
Самостійна робота №2 Відстань між точками. Рівняння кола і прямої. Варіант І
Варіант ІІІ
Варіант ІІ
3х+2у-9=0 Варіант ІV
Самостійна робота №3 Декартові координати на площині Варіант І
Варіант ІІІ
Варіант ІІ
Варіант ІV
Відповіді до самостійних робіт. Самостійна робота №1
Самостійна робота №2
Самостійна робота №3
ТЕСТИ Наведені тестові завдання складені для перевірки теоретичних знань учнів. Пропоновані тести допоможуть учителеві на певному етапі уроку перевірити теоретичні знання однієї групи учнів і практичні навички у другої групи. Тестування проводиться після вивчення теми, під час підготовки до самостійної чи контрольної роботи. Його результати враховуються на рівні з результатами іншого виду контролю. Тест 1. Установіть істинніть або хибність тверджень. Варіант І
Варіант ІІ.
Тест 2. Варіант І.
А)(х+2)²+(у-1)²=9 Б)(х-2)²+(у+1)²=3 В)(х+2)²+(у-1)²=3 Г)(х-2)²+(у+1)²=9 4. Основа перпендикуляра, опущеного з точки А(-5;4) та вісь Ох, має координати... А)(0;-5); Б)(0;4); В)(-5;0); Г)(4;0) 5. Довжина медіани ВМ трикутника АВС з вершинами А(-3;3), В(4;1) і С(3;5) дорівнює... А)5; Б) √65; В)65; Г)25. 6. Точка К, яка належить осі абсцис і рівновіддалена від точок А(-1;4) і В(5;2) має координати... А) (-5;2); Б) (-10;4); В) (-4;10); Г) (-2;5). Варіант ІІ. 1. Середина відрізка з кінцями N(-8;6) i F(-2;2) має координати... А) (-10;8); Б)(-3;2); В)(-5;4); Г)(-4;5). 2.Відстань між точками К(11;-1) і В(10;1) дорівнює... А) 1; Б) √21; В) 21; Г) √5. 3.Рівняння кола з центром у точці В(-3;1) і радіусом 4 має вигляд... А)(х+3)²+(у-1)²=16; Б)(х-3)²+(у-1)²=4; В)(х-3)²+(у+1)²=16; Г) (х+3)²+(у-1)²=4. 4.Основа перпендикуляра, опущеного з точки А(4;-5) на вісь Оу, має координати... А)(0;-5); Б)(0;4); В)(-5;0); Г(4;0). 5.Довжина медіани АF трикутника АВС з вершинами А(0;-1), В(2;1) і С(-2;3) дорівнює... А) 9; Б)5; В)25; Г)3. 6.Точка А, яка належить осі ординат і рівновіддалена від точок М(-1;2) і N(5;4), має координати... А)(9;0); Б)(2;3); В)(0;9); Г)(4;2) Тест 3. Варіант І
Варіант ІІ
Контрольна робота Варіант І І ![]()
а) А; б)В; в)С. 2. Враховуючи, що рівняння кола з центром у точці А(а;b) і радіуса R має вигляд (x-a)²+(y-b)²=R², виберіть точку, що є центром кола, заданого рівнянням (х-3)²+(у+4)²=25 a)A(-3;-4); б)A(3;4); в)А(3;-4). 3.Кутовий коефіцієнт прямої у=3х-2 дорівнює: а) -2; б) 3; в) 1,5. І ![]() 4. Позначте на рисунку координати середини відрізка АВ.
ІІІ - рівень
ІV – рівень. (Розв’яжіть одну з наведених задач).
Варіант ІІ. І ![]() 1. Яка з точок, зображених на рисунку, має координати (2;1)? а)А; б) В; в) С. 2. Враховуючи, що рівняння кола з центром у точці А(а;b) і радіуса R має вигляд (x-a)²+(y-b)²=R², виберіть значення , що є радіусом кола, заданого рівнянням (х-3)²+(у-4)²=25 а)-5; б) 5; в)25. 3. Кутовий коефіцієнт прямої у=2х-3 дорівнює: а)2; б)-3; в) -1,5. І ![]() 4. Позначте на рисунку координати середини відрізка АВ.
ІІІ – рівень
ІV – рівень.(Розв’яжіть одну з наведених задач).
Відповіді до контрольної роботи
Список використаної та рекомендованої літератури
|
Урок в 6 класі Тема. Координатна площина Мета: сформувати поняття «координатна площина», «координати точки на площині», «абсциса і ордината точки», виробляти вміння визначати... |
Уроку І. Перевірка домашнього завдання Мета. Увести поняття координатної площини та координат точки на площині. Учити учнів розв'язувати дві основні задачі: а знаходити... |
Варіант I 1 Зобразіть на координатній площині множину точок, координати яких складають область істинності предиката: Р(x; y) ≡{(x-2+(y+1≤ 4} |
Фігури на площині. Методи розрізання та розфарбовування фігур. Основні поняття Щодо розміщення многокутників на площині необхідно окремо виділити теорему Жордана, суть якої, на перший погляд, здається цілком... |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
Урок на тему: „ Графічний метод Повторити теоретичні відомості про побудову точок на координатній площині, вивчити алгоритм побудови графіка прямої лінії на площині,... |
Лекція №8: “Трійники, мости, відгалуджувачи” Серед можливих видів розгалужень хвилеводів найбільший практичний інтерес становлять трійники. Якщо розгалуження відбувається у... |
Тема уроку: ЛЮДИНА ПОРТРЕТ ВСЕСВІТУ. Мета Мета : дати знання про співвідношення частин обличчя, навчити за допомогою тону й фону передавати глибину на двовимірній площині |
Уроки 8-9 Тема. Перпендикулярні і паралельні прямі Мета. Повторити відношення перпендикулярності і паралельності прямих на площині, розглянути властивості перпендикулярних прямих,... |
Конспект уроку з геометр ії 9 клас На тему: «Прямокутна система координат... «Прямокутна система координат на площині. Відстань між двома точками із заданими координатами» |