УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ. Мета


Скачати 41.95 Kb.
НазваУРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ. Мета
Дата10.02.2014
Розмір41.95 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Уроки №

УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № . ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ.

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу щодо опису зовнішності людини; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз твору-опису, критично ставитися до змісту власне створеного тексту художнього стилю.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних можливостей школярів

1. З якою метою письменники використовують описи зовнішності героїв у художніх творах?

2. У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?

3. Чим вони відрізняються від художніх?

4. Які риси обличчя найчастіше аналізуються в художніх описах?

5. Пригадати, які мовні засоби використовує письменник для опису зовнішності своїх героїв.

ІV. Підготовча робота до складання письмового твору — опису людини в художньому стилі

Добір робочих матеріалів

  • Пригадати прислів’я, приказки і порівняння, що відбивають опис зовнішності людини.

Довідка: уста — тиха молитва; очі як дно криниці; брови як шнурочки; очі як волошки в житі.

  • Розглянути малюнок. Скласти 3–5 речень із поданими словосполученнями.

Милий та веселий; симпатичний і круглолиций; вродливий хлопчик; великі блакитні очі; охайний одяг; русяве волосся.

1. Чим приваблює вас хлопчик? Яке враження справляє?

2. Якого він віку, зросту?

3. Поміркувати, про що свідчить його одяг та інвентар.

4. Що можна сказати про характер хлопчика? З чого це видно?

5. Дібрати епітети до слів, які характеризують основні риси обличчя хлопчика: очі — …, брови — …, чоло — …, ніс — …, щоки — …, вуста — …

Зразок. Очі — блакитні, сірі, карі, чорні, великі, глибокі, круглі, виразні, усміхнені.

6. Скласти речення зі словами волосся, губи, очі, стан, взуття, одяг, погляд. Описати обличчя хлопчика. Яким воно вам видається?

Колективна робота з текстами

  • Прочитати уривки текстів. Звернути увагу на особливості опису людей. Визначити стиль і тип мовлення кожного тексту. Аргументувати свою думку.

Текст 1

Вона була середнього зросту, не худа, але струнка й тонка, як лозинка. Рівний, блискучий пробор розділяв її русяві, ледь хвилясті коси на дві половини, їхні м’які, шовковисті пасма обрамляли витончено окреслене обличчя з ніжними жіночими рисами, основну чарівність якого становили тонкі соболині брови й великі карі надзвичайно ласкаві очі. Вони дивилися так довірливо, так відкрито, ніби хотіли обійняти весь світ своїм теплим, глибоким поглядом (За М. Старицьким).

Текст 2

Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі й так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. Та це тільки здавалося. Мабуть, не було вже у світі нічого, що могло б здивувати діда Вараву. Вісімдесят третій йому пішов (За В. Нестайком).

Текст 3

Обличчя кругле з загостреним, але м’яким підборіддям. Губи чітко і гарно окреслені, яскраві, ледь припухлі. Ніс розширений донизу, але він не псує лагідних рис обличчя. Над темними бровами — чисте чоло, обрамлене м’яким, злегка закучерявленим темно-каштановим волоссям, що вибивається з-під чепурної білої шапочки (За Н. Лесняк).

  • Поміркувати над значенням виділених словосполучень і речень.

  • Кількома реченнями описати зовнішність свого товариша. Яким стилем слід скористатися?

V. Складання письмового твору-опису в художньому стилі за малюнком Г. Далбуза

Ситуативне завдання

  • Уявити ситуацію. Вийшовши на прогулянку, ви зустріли хлопчика із сусіднього будинку, зовнішній вигляд якого схожий на Володимира з малюнка Г. Далбуза. Удома ви хочете розповісти про нього батькам. Скласти художній опис зовнішності хлопчика, використовуючи відомі вам засоби. Скористатися пам’яткою.

Як складати тексти — описи зовнішності людини в художньому стилі

  1. Провести спостереження індивідуального вигляду людини.

  2. Продумати послідовність опису і будову вашого висловлювання відповідно до плану.

  3. Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо людину в цілому, а потім переходити до деталей.

  4. Використовувати певну лексику: очі, брови, волосся, ніс, вуха, губи, шия, руки, щоки, зріст, одяг (манери поведінки, стосунки в колективі, ставлення до праці, культура мовлення, розумові й фізичні здібності).

  5. Дібрати слова, словосполучення, які допоможуть описати людину в художньому стилі.

  6. Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

VІ. Домашнє завдання

1. Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці.

2. Скласти усний твір — опис зовнішності будь-якого героя художнього твору, що вивчали на уроках української літератури.

Джерела:

1. Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 7 класі / Упорядник С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 348, [4] с.

2. Уроки української мови. 7-11 класи. Учитель року / уклад. Є. І. Науменко, О. М. Чхайло. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 207, [1] с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 1.

3. Омельчук С. А., Кумейська Н. В., Середа Л. В., Чаловська М. В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2007. - 208 с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 6 (43)).

Схожі:

Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості...
ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ
Обладнання: збірки поезій С. Корсуна та мистецькі полотна; роздатковий матеріал; аудіозапис пісні «Мамо рідненька»
Тема : Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі
Тема: Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі
Урок розвитку зв’язного мовлення Твір з елементами опису зовнішності людини «Моя матуся»
Мета: вчити писати твір з елементами опису зовнішності людини (мами); збагачувати активний словниковий запас; розвивати мовлення...
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного...
Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом
Уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження
Тема. Письмовий твір-роздум (стаття) публіцистичного стилю на морально-етичну тему „У чому щастя людини? (2 уроки)
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово)
Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок...
Твір-опис пам'ятки історії та культури за власним спостереженням у художньому стилі
Методи: «Ажурна пилка», метод «ПРЕС», метод «Гронування»,читання з маркуванням, робота в малих групах, «діограма Вена»
Тема. Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням
Обладнання: репродукції, фотографії, ікона Божої Матері, роздатковий матеріал, аудіо -запис пісні «Рідна мати моя…»
5 клас РМ. Письмовий твір-опис предмета за власним спостереженням
Що ви бачите на поверхні вази?(дерева; фігурку людини, яка, мабуть, танцює; будинки та вежі; міст; ріка)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка