Уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження


НазваУроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження
Дата29.04.2013
Розмір88.8 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Філософія > Урок
Тема. Письмовий твір-роздум (стаття) публіцистичного стилю на морально-етичну тему „У чому щастя людини?" (2 уроки)

Мета: вчити учнів створювати власні висловлювання відповідно до ситуацій, змальованих у художніх творах, пізнаних у повсякденному житті; допомогти з'ясувати, що потрібно людині для щастя; поглиблювати знання, виробляти вміння вільно користуватися багатством рідної мови, орфографічно, пунктуаційно грамотно та стилістично вправно оформляти твір-роздум (статтю); виховувати кращі морально-етичні якості: любов, повагу, взаєморозуміння.

Тип уроку: уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження.

Обладнання: 1. Портрет В.А. Симоненка, автора новели „Вино з троянд"; народні прислів'я та приказки:

  • У дітей у сім'ї щастя і лад - у батьків на серці гаразд;

  • Щастя не в хмарах ховається, воно в праці здобувається;

  • Хто щастя іншим бажає, той і собі його має;

таблиця «Типи мовлення»; збірка В.Симоненка „У твоєму імені живу".

На дошці записати бажання:

Мріє росточок явором стати,

Пташка маленька - в небі літати.

Вірить у диво кожна людина,

Вірить матуся в доньку і сина ...

(Вірю і я у ваше щастя...)

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

1. Вступне слово-бесіда вчителя

-Кажуть, що людина має від природи в собі бажання робити добро. Коли зробиш кому бодай маленьке добро, як стає на душі легко, чисто, радісно. Як можна назвати такий стан людини? (відповіді учнів)

-Цей стан-щастя. Яке ж тлумачення цього слова?

( Учень зачитує з тлумачного словника :Тлумачний словник пояснює: „Щастя - це почуття або стан найвищого вдоволення, сприятливий збіг обставин, талант, успіх".

-Чи часто ви відчуваєте стан задоволення, піднесення? (відповіді учнів)

-А пробували письмово відтворити настрій щастя? Знайти у такому безмежжі краси рідної мови засоби, аби передати стан своєї душі? (відповіді учнів)

Так, хто ж не бажає стати хоч на мить поетом чи художником? Заради щасливої миті люди й зорі ладні діставати з неба!

II. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

    1. Бесіда

  • Дайте визначення слів мораль та етика.

(Мораль — система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Найважливішою функцією моралі є узгодження вчинків окремих осіб з інтересами інших людей, суспільства загалом. Характерною особливістю, моралі є те, що вона ґрунтується не на примусі; а на силі переконання, громадської думки, виховання, традицій, морального авторитету окремих осіб, організацій, установ. Велику роль у моралі відіграє свідомість, як суспільна, так і індивідуальна.

Етика - філософська наука, об'єктом вивчення якої є мораль. Досліджує проблеми щодо того, як має поводитися людина (нормативна етика) та власне теоретичні питання про проходження і суть моралі. Формулює ідеали, моральні принципи, та норми людської поведінки.)

- Розв’язання моральних проблем та з’ясування етичних питань, осмислення мотивів і наслідків людських вчинків завжди привертали увагу людей. Дослідження рівня моральності як окремої особистості, так і суспільства загалом займаються рівні галузі суспільних наук. У художній формі питання моралі та етики досліджує мистецтво.

З’ясування питань моралі та етики може бути метою статті або учнівських творів на морально-етичні або суспільні теми.

  • Які ознаки має твір-роздум? (таблиця «Типи мовлення»)

(теза (головна думка) - аргументи (докази) — висновок)

  • Розкажіть про статтю як публічний твір (Група А – вправа 450), проаналізуйте зразки статей за планом (Групи Б і В – вправа 451)

IV. Робота по підготовці до написання твору-роздуму(статті)

- Приготувати тематичну картку за розділами (додаток до уроку):

а) план, аргументи;

б) лексика;

в) цитати, висловлювання:

г) власні думки, уроки духовності.

- Упродовж уроку намагайтеся якнайбільше записати лексики, цитат у творчу картку, щоб вдома легше було написати творчу роботу.

- Скажімо, щоб нашій роботі надати емоційний фон, створити настрій, звернемось до твору, який ви мали прочитати вдома. Це новела В. Симоненка „Вино з троянд".

1. Поетична хвилинка.

Вчитель. І.Франко стверджує, що ніяка земна сила, ніякий закон не дасть чоловікові щастя, допоки він не знайде його сам. Чи мають відношення ці слова до героїні новели Ольги?

Учень. Так. Ольга здатна на рішучі дії в ім'я особистого щастя. Вона, навіть, переступила народну мораль, яка вчить, що хлопець першим має освідчуватись в коханні. Вона дізнається Андрієві: „Я хочу, щоб хтось мене полюбив, а не мою красу ...".

Вчитель. Інший відомий і знаний всім педагог В.О.Сухомлинський пише: „Відчуття справжнього щастя народжується у серці, що пережило турботи про щастя інших". Кому з героїв новели адресовані ці слова?

Учень. Вони адресовані Андрієві (зачитує цитати з твору)

а) «Хлопці ставали трактористами ...»

б) «Його збентеженість помітили ...»

2. Робота над складанням плану

Вчитель. То які шляхи до щастя? У чому ж щастя людини? На основі нашої

розмови, складіть орієнтовний план.

Учні. Тези:

1.Щастя приходить до людини тільки тоді, коли вона цього бажає.

2.Дорога до щастя нелегка, потребує зусиль.

3.Щастя - особливий стан, який вимагає зусиль, боротьби, праці.

Аргументи (до тези) Щастя – це:

а)Душевне багатство, щедрість.

б)Мати друзів, не бути самотнім.

в)Працювати творчо, горіти в роботі.

г)Пізнавати нове.

Висновок.

  • Все починається з любові. Вона є запорукою щастя, почуттям

щасливих.

  • Любов - це запорука щастя.

Вчитель

  • Чи був Симоненко щасливим у свій такий короткий вік - 28 років? Чи

свідчать про це його поезії?

Учні виразно читають поезії Симоненка:

«Ти знаєш що ти - людина!», «Бо нива це моя!», «Скільки б не судилося страждати», «Ми в світ прийшли», «Світ який - мереживо казкове!», «Я закоханий без міри ...»

Вчитель. Така поезія може народитися лише від любові, лише від щастя!

Моє бажання вчительське не казкове, а земне! Хочу, щоб і ви змогли сказати

своє слово про щастя, про своє бачення шляхів, які ведуть до нього.

3. Добір лексики до майбутнього твору

  • Попереджувальний орфографічний диктант (Учень пише на дошці)

Батько-мати, самота-самотою. найрідніші, невтомні, священний, повсякчас, щоденно, зі мною, переді мною, ніколи, ні до кого, не забуду, незабутній, пліч-о-пліч, раз у раз, нехтувати, незважаючи, все ж таки, любо-дорого, премудрий, багатобічний.

4. Попередження пунктуаційних помилок.

Повноцінним не буде щастя дітей без допомоги, поради, підтримки батьків. Вони завжди у турботах, у тривозі за вас. Пригадайте, які життєві уроки вони часто повторюють, нагадуючи вам. Оформіть свої міркування реченням з прямою мовою за схемами:

1.А: «Пм?!»

2. «Пм?!»-а.

3. «Пм, - а, - пм».

5. Хвилинка радості.

Народна мудрість вчить: „Як гукнеш, так і відгукнеться".

Побудуйте речення, вживаючи звертання. Зверніться до батьків, рідних, друзів,

коханих зі словами вдячності, захоплення.

Учні будують речення за схемами 1. [З,...]. 2. [..., З,. ..]. 3. [..., 3].

6.Вправа «Незакінчене речення»

  • Доповніть речення, додавши свої міркування про щастя людини.

  • Часто кажуть, де ...

  • Існує думка, що ...

  • Нерідко доводиться чути, ніби ...

7. Перехрестя на основі хвилинки поезії.

  • Завдання:

  • Прочитай вірш.. Чи схвилювала тебе проблема, порушена у вірші?

Який урок виніс для себе?

В будинку престарілих

Виглядала мати із вікна. Тут, мовляв, їй буде веселіш

Виглядала мати на дорогу. (От сиди, стара, і веселися!)

Другий поверх. Мовчазна стіна. Від думок - полиново гіркіш:

Не розділить радість чи тривогу. Рідні діти матері зреклися.

Старість подивлялась на шлях - Хворе серце плаче на ногах,

Бо оце зосталось тільки й світу... Та не шле проклін до їх порогу.

Привезли сюди на „жигиреях" Озовись надією в очах,

Позавчора рідні її діти. Гомінка натруджена дорого!

Вчитель. Зачитує „Закон справедливості" К. Мотрич. (за О.Олійник, посібник для 10-11 кл.)

V. Узагальнення і підсумок роботи

1. Бесіда

  • Які ж життєві уроки запам'яталися?

  • У чому ж щастя людини?

  • Лише до кого приходить щастя?

  • Чи є запитання до вчителя, побажання?

Побажання вчителя.

Мріє росточок явором стати,

Пташка маленька в небі літати.

Вірить у щастя кожна людина,

Вірить матуся в доньку і сина ...

Вірю і я у ваше щастя, яке, гадаю, знайдете у житті завдяки праці невтомній, творчій!

VI. Домашнє завдання

Все, що ви придбали, чим збагатились на уроці в процесі спілкування, вдома письмово оформіть(напишіть твір-роздум чи статтю) згідно орієнтовного плану. Використайте у роботі вдома творчі картки.

Додаток до уроку

Творча картка

Твір-роздум (стаття) на морально-етичну тему « У чому щастя людини?»

Теза. Аргументи. Висновок. План

Семантизація лексики

Цитати. Власні думки

  1. Щастя – це стан найвищого вдоволення людини

  2. Дорогу до щастя обираємо самі:

    1. Творча, натхненна праця.

    2. Шлях до щастя через пізнання нового, невідомого.

    3. Щастя – мати друзів, незрадливе кохання.

    4. Щастя – це щедрість, душевність, людська доброта.

3. Хто любить, той завжди щасливий.

Батько-мати, самота-самотою, найрідніші, невтомний, священний, повсякчас, щоденно, день за днем, пліч-о-пліч, зі мною, переді мною, ніколи, ні до кого, не забуду, натхнення, незабутній, не забуваючи, раз у раз, нехтувати, незважаючи, все ж таки, таки досягнув, любо-дорого, премудрий, із-за, з-поміж, багаторічний, кохання, закоханість, вірність, терпеливість, нерідко, мовчання

  1. У дітей у сім’ях щастя і лад – у батьків на серці гаразд.

  2. Щастя не в хмарах ховається, воно в праці здобувається.

  3. Хто щастя всім бажає, той і собі його має.

  4. Світ який – мереживо казкове!

Світ який – ні краю, ні кінця!

Зорі, трави, мрево світанкове.

Магія коханого лиця.

В. Симоненко

  1. Десь на дні мого серця

Заплела дивну казку

любов…

П. Тичина

Схожі:

ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово)
Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок...
Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально етичну...
Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально – етичну тему «Повага й любов до рідного слова», 11 клас
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета
Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України»
Тема. Розвиток зв’язного мовлення
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Будова тексту. Відновлення деформованих речень
Урок розвитку зв’язного мовлення №1 Творчий переказ тексту «Відпочинок на морі»
Державний Гімн України. Мова — жива скарбниця історії народу. Мова і мовлення. Збагачення мови новими словами. Утворення нових слів....
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного...
Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом
Урок розвитку зв’язного мовлення Твір з елементами опису зовнішності людини «Моя матуся»
Мета: вчити писати твір з елементами опису зовнішності людини (мами); збагачувати активний словниковий запас; розвивати мовлення...
«Проектна діяльність на уроках позакласного читання і розвитку зв’язного мовлення»
Участь у проектній діяльності сприяє вмінню самостійно працювати. Діти опановують навички розвиненого мовлення, що дає можливість...
Урок розвитку зв ’ язного мовлення
Мета : Розширити та узагальнити знання дітей по темі «Весна», вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності,збагачувати...
ТЕМА УРОКУ
НТЕГРОВАНИЙ УРОК МОВИ, РОЗВИТКУ ЗВʼЯЗНОГО МОВЛЕННЯ, ЧИТАННЯ, ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НАВКОЛИШНІМ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка