Тема. Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням


Скачати 95.25 Kb.
НазваТема. Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням
Дата10.02.2014
Розмір95.25 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Урок української мови. 7 клас

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням

Лексична тема. Краса жінки-матері

Мета:

навчальна – допомогти учням оволодіти навичками опису зовнішності людини за власним

спостереженням, навчити через зовнішність розкривати внутрішній світ

людини, її характер і настрій, знаходити основне в образі конкретної

особистості й описувати свої спостереження;

розвиваюча – розвивати творчі здібності й культуру мовлення;

виховна − виховувати любов і повагу до матері.
Тип уроку: урок розвитку мовлення

Міжпредметні зв’язки: з образотворчим мистецтвом, музикою, літературою.

Обладнання: репродукції, фотографії, ікона Божої Матері, роздатковий матеріал, аудіо -запис пісні «Рідна мати моя…»
План уроку

  1. Організаційні момент.

  2. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  3. Актуалізація опорних знань.

  4. Підготовка до написання творчої роботи.

  5. Самостійна робота учнів.

  6. Підведення підсумків уроку.

  7. Домашнє завдання.


Хід уроку

  1. Привітання.

  2. Учитель. Кожна людина – неповторна особистість. Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю, але й своїм внутрішнім світом, властивими тільки їй одній вдачею, характером.

Сьогодні на уроці ми будемо готуватися до написання твору-опису зовнішності людини за власним спостереженням. Ми будемо вчитися через зовнішність людини розкривати її внутрішній світ, характер, настрій, знаходити основне в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження.
Знати поняття: опис, портрет, стиль, тип мовлення.

Уміти: використовувати художні засоби в описах, логічно, послідовно викладати думки.

Цінувати: матір.
Нема у світі цвіту цвітнішого

понад маківочки,

Нема ж роду ріднішого над матіночки.
Народна мудрість

Учитель. Слово «мама» росте з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає

квітка, як тихо світить веселка і гладить дитинку по головці рідна рука. І так

тихо приходить вона на вуста - промінцем маминої усмішки і ласкавістю її

очей, листочком вишні, світлинкою сонця, пелюсткою квітки, радістю веселки.

З букви-краплинки і звука-сльозинки народиться одного дня на світ слово

«мама», мовлене устами янголятка. І осяє дім, як Дар Божий, тільки не дано

нам запам’ятати цю мить, як не згадати того дня, коли над нашою колискою

вперше нахилилась мати. Це мить і це вічність, бо мама завжди з нами, вона

живе в нас і благословляє нас на добро. Недарма й образ нашої батьківщини –

України асоціюється з жінкою-матір’ю. А образ Божої Матері – це наш

незгасний образ віри, людинолюбства, надії. Мабуть, немає жодного поета чи

прозаїка, який би не уславив у величі і красі художнього слова матір.
Т.Г. Шевченко «Сон»

На панщині пшеницю жала,

Втомилася: не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку під снопом,

Розповила, погодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином сидя задрімала…
В. Симоненко «Матері»

В хаті сонячній промінь косо

На долівку ляга з вікна…

Твої чорні шовкові коси

Припорошила вже сивина.

Легкі зморшки обличчя вкрили –

Це життя трудового плід.

Але в кожному русі – сила,

В очах юності видно слід.

Я таку тебе завжди бачу,

Образ в серці такий несу –

Материнську любов гарячу

І твоєї душі красу.
Б. Олійник «Сива ластівка»

Мамо, вечір догоря,

Вигляда тебе роса,

Тільки ти, немов зоря,

Даленієш в небесах.
В. Крищенко «Мати»

Мати іде.

Я прошу всіх присутніх устати.

Тихо іде

У болючій своїй сивині.

Сонцем пашить

Слово ніжності й добрості «мати»

Світлом її

Усміхається поле весні.

М. Бойко

Мамочко! Нене, матусю, матусе…

Всі найніжніші в світі слова

В імені тому, за котре молюся,

Щоб ти здорова була і жива!

Мамочко! Сонечко наше ласкаве,

Наша надія і віра в житті,

Ми у любові твоїй виростали,

Руки твої на весь Всесвіт – святі…
А яка ніжність переливається у словах Є. Гуцула!

«Ти стежив за матір’ю, як вона ступає по підлозі, як усміхається, як тримає вже посічену сивиною голову. Але найчастіше, мабуть, твій зір ловив її проворні руки. Навіть тоді, коли не мали ніякого діла, материні руки не залишалися в абсолютному спокої, вони легенько ворушились, як ворушаться під водою стебла водяних лілій від ледь чутної течії.

А ще її очі… Постійно освітлені зсередини м’яким живим сяйвом, вони були наче видимим, предметним виразом її душі. Це погляд самої щирості, самого добра».
В. Скуратівський

«Лагідний материн наспів засівав дитячу душу любов’ю до людей, до природи, до всього живого. Під спів неньчиної пісні виростали поети і композитори, хлібороби і захисники рідної землі, філософи та науковці, просто люди».
Г. Квітка-Основ’яненко

«Нема нічого на світі луччого і Богу милішого, як серце матері до своїх діточок! Скільки б їх у неї не було, чи десятком Бог благословив, чи тільки одним, одно – для неї рівні, жодного любить, усіх рівно пестує, за всяким рівно вбивається».
О. Довженко

«Довго-довго, не один десяток років буде проводжати мене мати, дивлячись крізь сльози на дорогу, довго хреститиме мені слід і стоятиме з молитвами на зорях вечірніх і ранішніх, щоб не взяла мене ні куля, ні шабля, ні наклеп лихий».
Учитель. Мабуть, не один рік знадобився б, щоб прочитати ці твори, присвячені матері.

Але в нашому класі теж є талановиті діти, які пробують писати поетичні твори.

Серед них і вірші, присвячені мамі.
Учні читають власні поезії.

Я люблю найдужче маму,

Найріднішу і кохану!

Ніби теплий промінь сонця,

Вигляда мене в віконце.

А коли зайду до хати –

Пахне борщ і чай із м’яти.

Це ж вона приготувала

І мене нагодувала.

Мама щиро мене любить

І пригорне, й приголубить,

Вчасно може і порадить,

Й посварити не завадить.

Та слова ті - добрі й щирі,

Бо живем ми з нею в мирі.

Разом можемо гуляти

Й на городі працювати,

На екскурсію далеко

Полетим, немов лелеки.

А коли настане літо,

Разом будемо радіти,

Що минула вже зима

І уроків теж нема.

Швидко роки пролетять,

Але буде що згадать

Про мою рідненьку маму:

ЇЇ гарні карі очі

І недоспанії ночі,

Теплу посмішку привітну,

Постать, ніжну і тендітну.

Я ніколи не забуду

Найдорожчу маму Люду.
Рудько Оксана

Люба матуся
Матусю, моя чарівнице,

Безмежно тебе я люблю,

Пісні всі твої колискові

У серці навік збережу.
Великий це скарб – твої очі,

А губи, мов тиха ріка,

Сплітала тобі я віночок

З пахучих квіток із садка.
Любіть і шануйте матусю,

Вона, мов те сонце ясне,

За тебе, рідненька, молюся,

І доля тебе не мине.
Грущенко Анна


Учитель. Образ матері надихав на створення живописних шедеврів. Подивіться, будь

ласка, на картину Миколи Івасюка «Мати», у якій піднесено підкреслюється

краса материнства. Чи може ,бути щось прекрасніше, ніж молода мати з

немовлям?

− Який настрій картини?

  • Які кольори переважають?

  • Який фон створює природа?



Учитель. Сьогодні у нас у класі незвичайна фотовиставка. На всіх фото – ваші найрідніші, найдорожчі мами. Представте їх, будь ласка.
Діти представляють своїх мам.

  1. Учитель. Наше завдання сьогодні створити словесний портрет, тобто зобразити людину мовними засобами. Пригадаємо основні ознаки тексту.

Робота з таблицею «Основні ознаки тексту»:

пов’язаність речень за змістом;

наявність основної думки та її розвиток;

певна послідовність речень;

зв'язок речень за допомогою займенників, сполучників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів.
Учитель. Ми повинні дотримуватись стильової єдності. А щоб ви пригадали основні стилі мовлення, я склала для вас вірші-загадки.

Цей стиль в розмові вам завжди

Найкраще допоможе.

Слова розумні і прості,

На срібний дощик схожі.
Закон, заява постанова –

Слова ці вже давно у мові.

Для нас із вами просто клад!

А ще дають в державі лад.
Цей стиль давно для нас зберіг

Слова Великого Тараса.

І день у день, і рік у рік

Життя він нашого краса.
Цей стиль для учнів просто скука,

Він обслуговує науку,

Коли ж його розкриєм тайну,

Стає цікавим надзвичайно.
Цей стиль сьогодні в нас на злеті,

Хоч дещо і складний для вас.

На зборах, виступах, в газеті

Його слова звучать всякчас.
Любов і віра, і надія

І душу, і серця зігріють.

У цьому стилі – одкровення,

Божественне благословення.
Учитель.

− У якому стилі ми будемо писати твір?

  • Чому саме в художньому?

  • Які художні засоби будуть доречними?

Учитель. Пригадайте, які художні засоби ми вивчали на уроках української літератури?

Епітети – художні означення.

Порівняння – зіставлення за подібністю.

Метафори – перенесення ознак на підставі подібності з одного предмета на інший.

Учитель пропонує визначити художні засоби у поезії (роздруковані у кожного учня на парті).

  1. Учитель. На початку уроку ви читали власні поезії. Я теж хочу поділитися з вами почуттями до найріднішої людини і прочитати власний вірш.


Золоте руно прослалось над полями,

А волошок очі, мов небесний цвіт,

Поспішаю, поспішаю я до мами,

Зупинися хоч на хвильку часу літ.
Я дивлюся на світлину давню,

Де ще мама ніжна, молода,

Спогадами серце й душу раню,

Сльози смутку, мов свята вода.
Ми йдемо, і вслід завжди за нами –

Очі любі, сповнені тепла,

Не згубіть дороги, поверніть до мами,

Бо вона для нас лише жила.
Гриценко З.М.


  1. Учитель. А зараз ми з вами проведемо «Аукціон епітетів».

Дивлячись на найкращих, найрідніших, доберіть 1 епітет.

Моя мама…

«Аукціон порівнянь…»


  1. Моя мама гарна як…

  2. У неї очі, як…

  3. Вона схожа на …



Учитель. Зверніться до пам’ятки під час написання творів-описів, де дібрані означення (роздрукований матеріал у кожного на парті).


  • Які типи мовлення доречно буде поєднати у вашому творі?

  • Що є даним і новим у тексті-описі?

  • Робота з пам’яткою.

  • Зразок твору.


Мати
Для кожної дитини її батьки найкращі. Так і для мене. І цей твір хочу присвятити моєї матусі.

Це дуже вродлива і чуйна, добра й енергійна, люб’язна і весела, молода і життєрадісна людина. Не уявляю собі життя без неї. Бо вона виростила мене і навчала всьому, що я вмію.

Мою маму звуть Ірина. Коли дивлюся на неї, то її очі, брови, волосся нагадують про дідуся й бабусю. У неї дуже виразні зелені очі, як поля та гаї на весні, біля яких вона зростала. Волосся її чорне, кольором своїм нагадує зоране поле. Такі ж і брови, що тоненькими смужками розкинулись на очима.

Моя матуся струнка та висока, завжди гарна, зі смаком одягнута.

У неї немає ворогів, бо вона завжди посміхається, не засмучує інших своїми проблемами. Навіть коли сердиться, її очі світяться любов”ю.

Тепло та ласка матері будуть зігрівати мене все життя.

V.Учитель. Ви приступаєте до самостійної роботи. А для більшого натхнення я хочу, щоб ви послухали пісню на слова А. Малишка, яка воістину стала народною «Рідна мати моя…»

Учні зачитують уривки власних творів.
VI. Учитель. Я думаю, що сьогоднішній урок допоможе якнайкраще написати твір.

  • Чи збулися ваші очікування від уроку? Чого ви навчилися?

Важко оцінити любов. А саме любов’ю, добротою і ніжністю був наповнений сьогоднішній урок. Звичайно, буде оцінена ваша пунктуаційна й орфографічна грамотність, а ще я дуже сподівалася, що ваші твори стануть приємним подарунком для ваших матусь.

VII. Закінчити роботу над твором. Обсяг – 2 сторінки.

Схожі:

5 клас РМ. Письмовий твір-опис предмета за власним спостереженням
Що ви бачите на поверхні вази?(дерева; фігурку людини, яка, мабуть, танцює; будинки та вежі; міст; ріка)
Твір-опис пам'ятки історії та культури за власним спостереженням у художньому стилі
Методи: «Ажурна пилка», метод «ПРЕС», метод «Гронування»,читання з маркуванням, робота в малих групах, «діограма Вена»
УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ...
УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Урок розвитку зв’язного мовлення Твір з елементами опису зовнішності людини «Моя матуся»
Мета: вчити писати твір з елементами опису зовнішності людини (мами); збагачувати активний словниковий запас; розвивати мовлення...
Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ
Обладнання: збірки поезій С. Корсуна та мистецькі полотна; роздатковий матеріал; аудіозапис пісні «Мамо рідненька»
Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості...
ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Тема : Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі
Тема: Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі
Тема. Твір-опис предмета (квітки)
Обладнання: книга В. Сухомлинського «Чиста криниця», малюнки квітів, музичний супровід вальс Штрауса
Урок №8 УСНИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ
Ужгород! Федір любив це місто над Ужем з його вузенькими вулицями, крамницями, готелями, ресторанами
Уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження
Тема. Письмовий твір-роздум (стаття) публіцистичного стилю на морально-етичну тему „У чому щастя людини? (2 уроки)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка