РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ


Скачати 58.49 Kb.
Назва РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Дата 12.11.2013
Розмір 58.49 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок



РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ

НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

ТА ЛІТЕРАТУРИ


Виконала: Кушнір Ірина Михайлівна

учитель української мови і літератури

спеціалізованої школи № 317

Святошинського району м.Києва

(перша категорія)

Київ – 2013

Аналізуючи зміст та форми організації навчального процесу в школі, слід відзначити підвищені вимоги до знань учнів, вияву та розвитку їх здібностей. Серед форм навчальних занять у школі основне місце посідає урок у його класичному вигляді. Пошук шляхів удосконалення уроку здійснюється у напрямах:

  • зацікавлення учнів матеріалом чи формою проведення уроку. Це, наприклад, проведення уроку-подорожі, уроку-вистави, уроку-«брейн-рингу»;

  • поглиблення знань матеріалу уроку за рахунок реалізації міжпредметних зв’язків. Це інтегровані, бінарні уроки, уроки-панорами;

  • розвиток творчості учнів, реалізація їх потреб у спілкуванні, формування ідеалу. Це уроки прес-конференції, творчі майстерні, засідання гуртка, тощо;

  • реалізація проблемно-пошукової, науково-дослідницької, експериментальної роботи учнів (захист універсальних рефератів);

  • удосконалення форм контролю знань: урок-залік, урок-екзамен, урок-консультація;

  • пробудження фантазії, розвиток емоційного сприймання навчального матеріалу. Це – урок-казка, урок-гра.

Нестандартні уроки викликають жвавий інтерес в учнів, а інтерес, як відомо, є стимулом пізнання, вмотивовує процес навчання, перетворює школу з «школи зубрячки» на «школу радості», як про це мріяли великі педагоги минулого.

Заняття у V-VI класах мають свої особливості. Психологічні закономірності розвитку дітей цього віку вимагають організації уроків, побудованої на інтересі учнів; мотивація має активний емоційно-зацікавлений характер. Тому форми і методи, впроваджені вчителями, повинні бути активними: кіно-теле-уроки, ігри різних видів; багато творчих робіт мистецького характеру (малювати ілюстрації до твору, який вивчається); інтегровані заняття тощо.

У VII-VIII класах уроки потребують, відповідно до вікових особливостей школярів, переходу від репродуктивних до проблемно-пошукових методів. Емоційне захоплення від відкриття таємниць навколишнього світу змінюється роздумами, спостереженнями, аналізом. Характер навчальної діяльності має збуджувати розум, сприяти формуванню логічного мислення. Збільшується питома вага самостійної роботи учнів.

У ІХ класі переважають проблемно-пошукові методи роботи над іншими. Можна використовувати вже названі форми, але з іншими завданнями. Належне місце займають семінари, заліки, інтегровані уроки, невеликі самостійні дослідження, результати яких узагальнюються в МАН.

У Х-ХІ класах головним завданням школярів є навчитися працювати самостійно. Тому здійснюється перехід від проблемно-пошукових до дослідницьких методів. Навчальна діяльність організовується так, щоб учень міг максимально розкрити свої здібності, нахили. Допомагають цьому лекції, семінари, заліки, уроки-дослідження, творчі домашні та класні завдання, участь у роботі МАН, уроки-роздуми, диспути, дискусії, літературні вітальні та поетичні світлиці, інтегровані уроки, навчання за індивідуальними програмами тощо.

Однією з болісних проблем шкіл нового типу є проблема перевантаження учнів. Тому особливої уваги вимагають домашні завдання. Великою бідою для обдарованих дітей є переобтяження домашніми завданнями. Талановита, здібна дитина увесь час прагне до улюблених занять, її часто неможливо переключити на відпочинок, фізичні вправи чи гру. Через постійні перевантаження під час навчання відбувається не розвиток, а руйнування здоров’я і таланту молодої людини, а звідси – гіркі розчарування батьків і дітей, марні сподівання держави відновити інтелект нації.

Працюючи в сучасній школі, переконуємося в ефективності організації проблемно-пошукової, дослідницької діяльності учнів, яка є невід’ємною складовою формування творчої інтелектуальної особистості. Ця проблема визначає такі основні принципи, як врахування особистісних рис дитини, активація самостійної роботи учнів, проблемно-пошуковий підхід до змісту навчання, залучення учнів до співавторства у творенні уроку.

Завдання пошукового характера пропоную вже з п’ятого класу. Для початку – це просто запитання, котрі вимагають від учня польоту думки, вміння спиратися на власні знання. Так, при вивченні теми «Написання слів з пів-» на дошці записую:

  1. Пів-Луцька, пів-Європи, пів-Полісся.

  2. Півзошита, півсела, півавтобуса.

  3. Пів’яблука, пів’юрти, пів’ящика.

Пропоную учням уважно прочитати написане і запитую: «Чому слова, які починаються на пів- пишуться по-різному?»

Учні мають виявити закономірність у кожному рядку і сформувати правила. Далі акцентую увагу на останній групі слів. Щоб зацікавити дітей, говорю: «Ваші батьки, перевіряючи домашні завдання, скажуть, що ви допустили помилку. Заперечте їм.» Вказую на ті зміни, що відбулися в українському правописі. Ще один етап - виявлення того, чим є в кожній групі пів-. Нарешті, пропоную дати повну відповідь на запитання: «Як пишуться слова з пів-?» І останнє: найсильнішим учням показую відповідні пункти проекту нового правопису, де ідеться про написання пів-, і доручаю підготувати повідомлення, висловити власні «за» чи «проти».

Складними для сприймання вважаються теми «Дієприкметник» та «Дієприслівник».

Практикую подачу нового матеріалу у вигляді казки про незвичайну сім’ю, де мама – Дієслово, тато – Прикметник (Прислівник). Звертаючись до учнів, говорю: «Яблуко від яблуні не далеко падає. Чому ж дієслівні форми носять такі назви? На конкретних прикладах встановлюємо спільні граматичні ознаки частин мови і формулюємо правила».

Нестандартні завдання на уроках мови у середніх класах – це ефективний засіб пожвавлення уроку, підвищення активності, уваги, прекрасна можливість викликати бажання працювати.

Основними видами мотивації, на які орієнтуються у процесі вивчення літератури, - це співтворчість та співпраця, утвердження почуття гідності особистості. Уроки літератури – це уроки пошуку істини, людинознавства, гуманізму, своєрідна репетиція дорослого життя. Намагаюся формулювати запитання, які не передбачають прямої відповіді, вислуховую думку кожного.

Ось запитання, які ставляться під час аналізу літературних творів у VІІ класі:

  • Чи змогли б ви стати адвокатом Калитки? Співчуття чи сміх він викликає? («Сто тисяч» І.Карпенко-Карий).

  • Яке каліцтво страшніше: фізичне чи моральне? Хто з героїв твору «Слово матері» П.Антоненко-Давидовича є моральним калікою?

  • Хто винен у смерті Кресафта? (О.Гончар «Кресафт»).

Проблемно-пошуковий підхід цінний уже й тим, що учні мають змогу порівнювати різні твори. Потрібно навчати дітей працювати не стільки з критичними матеріалами, як з текстом, і виділяти основне, систематизувати матеріал, порівнювати твори різних авторів, однакові за темою (тема землі, матері у літературі ХІХ століття). Переконана, що нетрадиційні уроки та завдання, розв’язання проблемних ситуацій допомагають не тільки уникнути одноманітності та шаблонності, а й формують творчі здібності, допомагають дитині повірити у свої сили.

Сьогодні, коли наша держава виборола свою незалежність, розв’язується найгостріша проблема – відродження загальнолюдських цінностей в усіх сферах життя і культури. Набуває особливого значення звернення до джерел духовності, впровадження гуманізації, етнізації та інтеграції в освітніх закладах.

Відновленню та оздоровленню духовного коріння людини сприяють:

  • створення умов для розвитку здібностей, нахилів, талантів дітей, що закладені від народження;

  • засвоєння молодим поколінням забутої спадщини свого народу й формування на цій основі почуття національної гідності;

  • вивчення історії свого родоводу, відновлення культу сім’ї, предків, рідного дому, села, міста, держави.

З цією метою і створено МАН – добровільне об’єднання учнів, які намагаються розширювати свій кругозір, вдосконалювати знання з мови, літератури, народознавства, літератури рідного краю, набувають навичок творчої науково-дослідницької діяльності у позакласний час під керівництвом учителів української мови та літератури та, по можливості, викладчів ВУЗів. У роботі МАН учнів приваблює, насамперед, можливість поглиблення знань, розвитку здібностей, творчості, самоствердження. Манівська діяльність дає поштовх серйозним заняттям певною галуззю науки, що позначається на подальшій долі випускників школи, більшість з яких навчаються в ВУЗах саме за спеціальностями, які обрали в МАН.


Схожі:

Коробківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розвиток творчих здібностей учнів засобами художнього слова на уроках української мови і літератури
Урок рідної мови та літератури Яким він має бути сьогодні?
Робота з обдарованими дітьми. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках літератури
Лише той Учитель, хто живе так, як навчає
Реалізація індивідуальних та творчих здібностей учнів на уроках і в позакласній роботі з української мови та літератури: форми, методи,...
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури
Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації...
Розвиток креативного мислення учнів Бохенська Е. Ю. смт. Ратне Бохенська Е. Ю
Розвиток креативного мислення учнів. – Практичні поради щодо розвитку творчих здібностей школярів на уроках англійської мови
МАЙСТЕР КЛАС «Використання інноваційних технологій у системі роботи...
«наставники думки, волі, духу людини», бо наука рідної мови, літератури – наука про найголовніше: про Україну, рідну землю, її силу...
На уроках української мови
У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий...
Комп‘ютер на уроках англійської мови
Використання комп‘ютерів в навчальній та позакласній діяльності сприяє підвищенню мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку...
Снігурівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний...
Розвиток творчих здібностей учнів через впровадження інноваційних музичних технологій
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів з української...
Ри, національних і загальнолюдських духовних цінностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка