Ембріональний розвиток. Вагітність М ета


Скачати 161.38 Kb.
Назва Ембріональний розвиток. Вагітність М ета
Дата 06.11.2013
Розмір 161.38 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи


Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Бородянська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів



БІОЛОГІЯ, 9 КЛАС.

ВАГІТНІСТЬ. ЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ЛЮДИНИ.
Романенко Галина Василівна

Бородянка

2012



Біологія, 9 клас

Тема. Ембріональний розвиток. Вагітність

Мета: ознайомити учнів з основними етапами ембріонального розвитку людини, його залежність від умов навколишнього середовища; розповісти про особливості періоду вагітності та про зміни, які відбуваються в організмі жінки під час цього періоду; ознайомити учнів з фізіологічними процесами, які відбуваються під час пологів; розвивати пізнавальну активність, логічне і творче мислення; виховувати діалектичний світогляд; потребу в знаннях як необхідної умови для розв'язання життєвих проблем; почуття відповідальності за власне здоров'я та здоров'я майбутніх дітей

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація,ТЗН.

  1. Репродуктивний

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного навчання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

  1. Візуальний: встановлення послідовностей, створення пам'яток.

  2. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва - віршів, висловів видатних людей, музичних творів.

Матеріали та обладнання: схеми, ілюстрації, роздавальні картки для перевірки знань, відеоматеріали, роздавальні тексти, сині та червоні бантики, підручники.

Основні поняття та терміни: зародок, плід, імплантація зародка, зародкові оболонки, плацента, вагітність, пологи, аборт.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація навчальної діяльності.

Під музичний супровід і демонстрацію малюнка звучать слова про кохання:





Я мрію про кохання із вуст твоїх почути... Немов зірки на небі кудись зникають люди,,. Я мрію чути щастя у голосі твоєму, Щоб нам світило Сонце, зірки в нічному небі... Я мрію про кохання, про щастя, про надію... Я мрію лиш з тобою ... з тобою бути мрію!!!

Кохання - це велике щастя. Адже воно вважається вищим ступенем людських стосунків і дається не просто так і не кожному. Про нього писали поети, створювали шедеври художники. Це заради нього здійснювалися подвиги, відкриття, безкорисливі вчинки. На нього чекають і його бережуть.

Але кохання породжує близькість, яка переростає в інтимні стосунки, а потім статеве життя.

Коли закоханні не можуть жити одне без одного і хочуть продовжити стосунки, то це закінчується весіллям.

А потім і .вагітністю.



ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Що ж таке вагітність? Коли вона починається і закінчується? У чому вона полягає? Із чого починається нове життя? Про це ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці. Таким чином, темою сьогоднішнього уроку буде «Ембріональний розвиток людини. Вагітність». Мета уроку: ознайомитися з основними етапами ембріонального розвитку людини та особливостями періоду вагітності. (Робота в зошиті).

ІV.Вивчення нового матеріалу.




Що таке депопуляція? Чому цей термін властивий для України? На весіллі завжди запитують молодих, кого б вони хотіли народити першим - хлопчика чи дівчинку? Чому ? А яка ваша думка? Давайте і ми зберемо бали - бантики і побачимо, хто переможе.

1. Робота з картками по варіантах. Поки лунає музика, ви повинні відповісти на запитання.

1 варіант

1. Індивідуальний розвиток організму... (Онтогенез)

2. Жіноча статева клітина... (Яйцеклітина)

3.Чоловіча статева клітина... (Сперматозоїд)

4.Зародок інакше називається... (Ембріон)

5.З 9-го тижня розвитку зародок стає... (Плодом)

6.Злиття двох статевих клітин... (Запліднення)

7.Запліднену яйцеклітину називають... (Зигота)

8.Основні структурні елементи клітинного ядра,у яких міститься спадкова інформація... (Хромосоми)

9.Процес розвитку та формування статевих клітин... (Гаметогенез)

10.Розвиток від моменту запліднення до моменту народження...

(Ембріональний)

  1. варіант

1.Жіноча статева залоза… (Яєчники)

2.Запліднення відбувається в... (Маткових трубах)

3.Процес виходу яйцеклітини із яєчника… (Овуляція)

4.Період від народження організму до його смерті... (Постембріональний)

5.У людини... пари хромосом. (23)

6.Процес розвитку та формування чоловічих статевих клітин... (Сперматогенез)

7.Матеріальна одиниця спадковості. (Ген)

8.Статеве дозрівання підлітків розпочинається у... (11-14 років)

9.Процес відтворення собі подібних... (Розмноження)

  1. Поділ статевих клітин... (Мейоз)

2. Чи щасливі ці жінки?

Чи завжди бажана вагітність?

(Робота з фото)

Жінка чекає дитину...

І їй спокійно і затишно від усвідомлення того, що спроможна робити це всупереч усім перешкодам і труднощам. Адже колись дитина пригорнеться до неї довірливо і ніжно, дитячі рученята шукатимуть маминої руки, а очі -маминих очей. І тому жінку не лякає дорога, котру звемо Материнством.

Жінка носить маля...

Усміхніться їй. Попереду в неї нелегка дорога, у якій буде все: втома, надія, жаль,, вдячність, розгубленість і хвилини ні з чим не зрівняної втіхи. Це і є Материнство. Світло його - вічне. Як і біль.

Народження і розвиток живих істот дивувало людину за всіх часів, але безпосередньо спостерігати долю людини ми можемо лише після її народження. А до народження? Що відбувається під час цього періоду?

Гіппократ вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківського сімені та крові матері, а живиться він їжею своєї матері й п'є вологу своєї матері.


" Уперше людина народжується, щоб існувати, а вдруге - щоб продовжувати рід "

Жан-Жак Руссо

3. Що таке вагітність? Які зміни відбуваються в організмі жінки під час вагітності? (Робота з текстом)

Вагітність - це фізіологічний стан організму жінки, пов'язаний із заплідненням яйцеклітини й розвитком зародка і плоду.

Ознаки вагітності:

  • припинення менструацій;

  • збільшення розмірів матки;

  • збільшення молочних залоз;

  • посилення обміну речовин;

  • посилення виділення гормонів яєчників, а потім плаценти;

  • сонливість;

  • нудота (токсикоз).

«Цікаво знати»

Скільки часу проходить від запліднення до появи малюків?

У мух,жуків, метеликів - декілька днів;

у змій,жаб - трохи менше місяця;

у черепахи - від 2 до 3 місяців;

у риб - від 2 тижнів до місяця;

у хом'яків -11-13 днів;

у леопардів - 3 місяці;

у кобили -11 місяців;

у слонів і китів майже 2 роки;

у людини - 9 місяців: 270- 280 днів.




  1. Зародження людини починається з процесу запліднення.

Зародження нового організму починається з процесу запліднення.




Запліднення - це процес злиття сперматозоїда з яйцеклітиною, унаслідок чого утворюється зигота.

Укажіть послідовність подій при заплідненні (робота в парах):

5_ зустріч сперматозоїда з яйцеклітиною;

7_ злиття ядер статевих клітин;

1_ статевий акт;

6_ злиття яйцеклітини зі сперматозоїдом;

4_ потрапляння сперматозоїда до маткової труби;

2_ потрапляння сперматозоїда до піхви;

8_ утворення зиготи;

3_ рух сперматозоїда до шийки матки.

(Правильне розташування. Взаємоперевірка).

  1. У організмі жінки під час вагітності відбуваються зміни в організмі. Розглянемо їх. ( Повідомлення учнів).

Органи дихання: легені під час вагітності працюють з великим навантаженням у зв'язку з використанням великої кількості кисню й виведенням великої кількості вуглекислого газу.

Органи травлення: приблизно у половини жінок протягом 2-3 місяців вагітності спостерігається нудота, нерідко блювання. Можливі карієс зубів, атонія кишечнику, запори. Печінка функціонує з великим навантаженням через те, що матка збільшується в розмірах і натискає на неї.

Кровоносна система: під час вагітності загальна кількість крові в організмі жінки збільшується на 15 - 20%. У жінок, що чекають дитину, серце виконує більшу роботу, артеріальний тиск нестійкий. Нерідко під час вагітності спостерігається варикозне розширення вен ніг.

Органи виділення: нирки працюють з великим напруженням. Наприкінці вагітності в сечі часто можна виявити сліди білка й цукор. Матка, що росте тисне на сечовий міхур, спричиняючи часте сечовипускання.

Нервова система: порушення в нервовій системі найчастіше проявляються різними вегетативними розладами. У перші місяці вагітності нерідко спостерігається нудота, блювання, слинотеча, головний біль, біль у ділянці серця, кишечнику тощо. Іноді жінка стає дратівливою, болісно реагує на незначні подразнення. Протягом вагітності переважають то процеси збудження, то гальмування.

Ендокринна система: особливо змінюється. В яєчнику протягом вагітності фолікули не визрівають. Жовте тіло виробляє прогестерон. У матці формується плацента, яка виділяє естроген. Під впливом великої кількості статевих гормонів перебудовуються всі залози внутрішньої секреції.

Обмін речовин: значно змінюється у зв’язку з перебудовою функцій нервової системи та ендокринних органів. В організмі вагітних обмін речовин відбувається в умовах підвищених ферментативних і знижених окисних процесів. При цьому переважають процеси накопичення продуктів.

Білковий обмін під час вагітності знижується. У другій половині вагітності білки, що надходять в організм матері з їжею, ідуть на побудову тканин плоду. Частина білка накопичується в організмі матері й витрачається під час пологів і в перші дні на утворення молока.

Жировий обмін зазвичай уповільнений. Жир відкладається у надниркових залозах, плаценті, молочних залозах і крові.

Вуглеводний обмін значно підвищується. Частина вуглеводів відкладається у вигляді глікогену в печінці, м'язах, плаценті.

Водний і мінеральний обміни регулюються щитовидною залозою і задньою часткою гіпофіза. Вагітна п'є більше води, що пояснюється підвищеною потребою у воді з боку плоду. Органи і тканини майбутньої матері схильні до затримування води й утворення набряків.

Велике значення має мінеральний обмін в організмі вагітної. Солі Кальцію, калію, Натрію, Магнію, Феруму потрібні й матері, і плоду. І у плоду, і у вагітної спостерігається підвищена потреба в кисні.

Для нормального перебігу вагітності та правильного розвитку плоду потрібна

велика кількість вітамінів A, B, C, D, E. Вони не є джерелом енергії чи будівельним матеріалом, але мають величезне значення для нормального обміну речовин.

Стан здоров'я вагітної жінки та її поведінка, особливо в перші тижні вагітності, коли відбувається закладка органів і тканин плоду, багато в чому визначають характер протікання вагітності, подальший розвиток плоду і здоров'я майбутньої дитини.

Будь-яке захворювання вагітної, неправильне харчування, порушення режиму, прийом деяких ліків без призначення лікаря, паління й уживання алкоголю можуть вплинути на перебіг вагітності та плід.

  1. Яких правил слід дотримуватись вагітній жінці?

Інтерактивна гра «Мікрофон»

( складання порад вагітній жінці)

Гігієна вагітної жінки

Необхідно:

  • стежити за чистотою тіла;

  • оберігати себе від інфекційних захворювань;

  • правильно харчуватися;

  • регулярно займатися фізкультурою, гуляти на свіжому повітрі;

  • дотримуватись трудового режиму.








  1. Таємниця 9 місяців. Давайте відкриємо її.

/Додаток 1/

Людській свідомості притаманна така риса, як допитливість. Ми розглядаємо ембріон як сукупність клітин. А давайте послухаємо, як йому живеться насправді, погортаємо сторінки його щоденника...

(відбувається перегляд відео №1)

/Додаток 2/

Щоденник ненародженої дитини

5 жовтня. Сьогодні почалося моє життя. Мої батьки про це ще не знають. Я менша ніж яблучне зернятко, але я - вже Я. Я - дівчинка. У мене будуть темне волосся і карі очі. Уже все визначено, навіть те, що я любитиму квіти.

19 жовтня. Дехто говорить, що я ще не справжня людина, що тільки моя мама існує. Але я справжня людина, так само, як і маленька крихта хліба - все-таки хліб. Моя мама є, і я є.

23 жовтня. Мій ротик уже відкривається. Тільки подумайте: приблизно через рік я буду сміятися, а потім говорити. Я знаю, що моїм першим словом буде ...«МАМА».

2 листопада. Я виростаю потроху щодня. Мої ручки та ніжки починають набувати форми. Але мені доведеться ще довго жити, перш ніж ці маленькі рученята зможуть збирати квіти й обіймати мого тата.

12 листопада. На моїх руках починають формуватися малюсінькі пальчики. Смішно,які вони маленькі! Я зможу гладити ними мамине волосся.

листопада. Тільки сьогодні лікар сказав моїй мамі,що я живу тут, під її серцем. Ах, яка вона, напевно, щаслива! Ти щаслива, мамо?..

25 листопада. Мама і тато, напевно, вже думають, як мене назвати. Але вони навіть не знають, що я - дівчинка. Я хочу, щоб мене назвали Марією. Я вже така велика!

10 грудня. У мене росте волосся. Воно гладеньке, світле, блискуче. Цікаво, а яке волосся у мами ?..

13 грудня. Я вже трошки можу бачити. Навколо мене темно. Коли мама принесе мене у світ, він буде сповнений сонячного світла і квітів. Але чого я хочу найбільше - це побачити мою маму. Яка ти, мамо?..

24 грудня. Цікаво, моя мама чує тихий стукіт мого серця? Воно б'ється так рівно: тук-тук, тук-тук...

26 грудня. А скоро моя мама відчує, як я рухаюсь у неї в животику. Коли я буду впиратися в нього своїми п'явочками, у мами на животику буде з'являтись горбик...Мамо! У тебе буде здорова маленька доця!..

28 грудня. Сьогодні... моя мама... вбила мене!!!




  1. Аборт - перервана вагітність. (Перегляд фото).

/Додаток 3/

Наприкінці 80-х pp.. XX ст.. з допомогою ультразвукової апаратури американський акушер-гінеколог Бернард Натансон зняв фільм. На плівці відбите поводження ембріона під час операції. Видно, як, передчуваючи загрозу, у передсмертному крику відкриває рот 12-тижневий зародок, як тривожно кидається, відчуваючи смертельну небезпеку, ніби намагаючись утекти від хірургічного інструмента, як частішають удари його серця від 140 до 200 ударів на секунду.

Багато лікарів, переглянувши цей фільм, назавжди відмовилися робити аборти. Які почуття викликало побачене і почуте? (бесіда)





З кожним днем дитина,що розвивається все більше їхожий на новонародженого. Професор Стюарт Кемпбелл, один з провідних акушерів Об'єднаного Королівства, став знаменитим в світі медицини, завдяки знімкам, на яких зародок посміхається (раніше вважалось, що ця здатність з'являється лише після народження) ...Але головне не це. Головним є те, що доктор Кемпбелл довів, що

«справжньою людиною» ембріон стає вже в 10-11 тижнів.




9. Пологи.

На щастя, не завжди справа закінчується так трагічно, інакше рід людський на Землі припинив би своє існування. Недарма ще в давнину говорили: «У здоровому тілі жінки - майбутнє народу».
Ребенка милого рожденье

Приветствует мой запоздалый стих.

Да будет с ним благословенье

Всех ангелов небесных и земных

М. Ю Лермонтов. 1839.
Пологи - це фізіологічний процес, яким закінчується вагітність, вихід з тіла матері зрілого плоду й посліду (плаценти та зародкових оболонок).

Родовий акт забезпечується в основному родовими зганяючими силами, які включають:

  • Перейми - скорочення матки (10-20 годин) сприяють опущенню голівки плоду донизу, лопається плідний міхур.

  • Потуги (вигнання плоду) - від 30 хв до 1 год дитина пов'язана з організмом матері через пуповину:

  • Перший крик;

  • Перший подих

  • Відокремлення плаценти (4 - 45хв)

Пуповину перев'язують у двох місцях і перерізують, залишок пуповини затискається в скобу. На другу добу педіатр відтинає кінець пуповинного залишку., а пупкова ранка гоїться й утворює рубець - пупок.

10. Лактація.

V. Узагальнення знань.

1. Розповідь, бесіда.

Встановлення рис подібності між розвитком зародка людини та зародками інших організмів (використання малюнка підручника).

/Додаток 4/

Давайте порівняємо окремі етапи формування зародків у різних тварин. У кожному із горизонтальних рядів зображено зародки, що перебувають на однакових стадіях розвитку. Розглядаючи третій ряд, неважко помітити, що в усіх зародків на цій стадії є зяброві щілини. Надалі вони зберігаються лише у риб. Для всіх зародків середнього ряду, за винятком риб, характерні довгі хвости, схожі на хвіст плазунів, які потім зникають у зародка людини та інших ссавців, зберігаючись тільки у плазунів, наприклад у ящірки. У п'ятому ряді велика схожість зберігається тільки між зародками ссавців, особливо шимпанзе і людини. Ці факти ніби розповідають в дуже стислій формі про еволюцію організмів, яка тривала багато сотень мільйонів років, від її найдавніших предків - до людини. Зародок не має права на помилку. Бо якщо це станеться, він може загинути . Це буде не тільки загибеллю маленької крихітки природи. Це стане трагедією його батьків. 2. Робота з термінами. Вагітність - це...

Ембріональний розвиток - це... Дробіння - це..

Імплантація - це...

Гаструляція - це... Органогенез - це.. Плід - це... Плацента - це... Аборт - це... Пологи - це...

VІ. Підсумок уроку.

1.Казка про мандарина.

Колись давно у давньому Китаї жив був розумний, але дуже пихатий мандарин. Та минали дні, роки... аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дуже розлютився мандарин. Але запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: « Я візьму в долоні метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в долонях, - живе чи мертве? Якщо чернець скаже, що живе, - я стисну долоню і розчавлю метелика, а якщо скаже, що мертве, я випущу його...» І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Аж ось двері відчинились і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло усміхаючись, мандарин запитав: «Скажи - но мені, що я тримаю у руках, - живе чи мертве?» мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Все у твоїх руках!».. І збентежений мандарин несподівано випустив метелика з долонь, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

2. Бесіда. Чи стосується ця розповідь теми нашого уроку? Чому?

Який висновок ви зробили для себе?

Я хочу, щоб ви завжди пам'ятали цю нашу розмову.

VII. Оцінювання.

  1. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 54, 55; скласти пам'ятку «Гігієна вагітної жінки»; відповідати на запитання до параграфу.

Дякую за урок!

Додаток 1



Додаток 3

Додаток 4


Схожі:

Випуску: вагітність ДЕВ’ЯТЬ МІСЯЦІВ ЩАСТЯ 11
Українське незалежне інформаційне агентство новин (УНІАН). Засновано в березні 1993 року
Медаль лауреата Нобелівської премії
Виконана робота також вирішує етичну проблему  тепер для вирощування біологічних тканин не потрібно ембріональний матеріал. Дослідження...
ГРА «ДИСКРИМІНАЦІЯ»
План заняття з дискримінації може бути адаптований до інших тем стосовно проблем зі здоров'я, що призводять до дискримінації (ожиріння,...
Позакласний захід «У Шевченковій світлиці» М ета
Т. Г. Шевченка; показати учням багатство його душі з дитинства, незважаючи на нелегку долю, постійне прагнення до знань і прекрасного;...
ТЕСТ “Здоров’я” М ета
Мета: визначити, наскілки усвідомлено і відповідально ми ставимося до свого здоров’я. Цей тест не претендує на універсальність, не...
Тема уроку. Комбінації многогранників і циліндра. М ета уроку
Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями многогранників і циліндрів; формування вмінь розв'язувати задачі на комбінації многогранників...
Розвиток психіки закономірна зміна психічних процесів у часі, виражене...
Психічний розвиток передбачає появу нових якостей і функцій, зміна їх кількісних і якісних характеристик і в теж час перетворення...
Учений це не той, хто дає правильні відповіді, а той, хто ставить правильні запитання.”
Розвиток пізнавальної і творчої діяльності учнів; вироблення навиків самостійного пошуку нових закономірностей, пробудження їх допитливості;...
ТЕМА : ПЕДАГОГІКА ЯК НАУКА ЇЇ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК
Педагогіка – це сукупність теоретичних і прикладних наук про навчання, виховання і розвиток особистості
ЗВЕРНЕННЯ
Тож, розвиток рекреаційного потенціалу Карпат поєднує збереження їх природної цінності та підтримує добробут місцевого населення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка