Розвиток гуманістичних цінностей особистості дошкільника засобами екологічного виховання


Скачати 115.94 Kb.
Назва Розвиток гуманістичних цінностей особистості дошкільника засобами екологічного виховання
Дата 05.11.2013
Розмір 115.94 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Розвиток гуманістичних цінностей особистості дошкільника засобами екологічного виховання
Іще ніколи люди всієї планети не відчували такої тривоги за свій спільний дім, як тепер. В країні широко розгортається громадянський рух, який прагне запобігти загрозі екологічного лиха. Тривожна обстановка, що склалася сьогодні, зумовлює необхідність формування екологічної свідомості не лише у дорослих, а й у наймолодшого покоління, щоб зростало воно з твердою впевненістю в тому, що Земля – наш спільний дім, турбота про який – святий обов'язок кожної людини. І захищати ми повинні кожну квітку і спів солов'я, степову балку і поліське болото, молоду вербиченько і могутній віковий дуб, чисте повітря і джерельну воду – все це і буде надійною гарантією збереження самого життя в усій його красі і гармонії.

Зберегти навколишнє середовище й постійно дбати про нього – одна з найважливіших глобальних проблем сьогодення і завтрашнього дня. Тож громадянська зрілість підростаючого покоління включає в себе бережливе ставлення до природи, відповідальність за життя всього живого на землі. Виховання у дітей відчуття особистої причетності та відповідальності за збереження та примноження природних багатств, вміння відчувати себе на місці квітки, рослинки і виробляти уміння співіснувати з природою.

Одним з актуальних питань, які стоять сьогодні перед педагогами всіх рангів є пошук нових підходів та оптимальних шляхів відродження зв'язків людини з природою.

На протязі багатьох років ця проблема є предметом постійної уваги педагогів нашого дошкільного закладу. Бережливе та турботливе ставлення до природи інтенсивніше формується за наявності в дітей початкових екологічних знань. Життя щедро дарує нам красу, яку можна побачити щомиті. Від здатності відчувати цю красу залежить становлення особистості, як громадянина своєї країни.

Немає сумніву в тому, що виховання громадянина треба починати з дошкільного віку. Саме в цьому віці від лагідних маминих рук, бабусиної казки, цікавої прогулянки під керівництвом доброго знавця природи – вихователя, діти можуть засвоїти уроки Доброти. Ще на руках у матері маля тягнеться до яскравої квітки, до кішки, пташки. Воно з подивом дивиться на дорослого, очікуючи пояснень цим дивам природи. Не можна просто заборонити малятам рвати квіти, ходити по газонах. Вони не усвідомлюють своїх вчинків. Саме свідоме ставлення до збереження природи залежить від розуміння зв'язків у природі, її законів.

Отже, мета екологічної освіти і виховання громадянина – це формування системи наукових знань, поглядів, переконань, які закладають основи відповідального та дійового ставлення до навколишнього природного середовища. Зміст навчально-виховної роботи в цьому напрямі полягає в розкритті перед дітьми багатогранної цінності природи.

Важливо, щоб актуальність завдань природоохоронного виховання була усвідомлена вихователями. Щоб діти полюбили і зрозуміли природу, виросли добрими і чуйними, треба оживити для них весь світ, змусити заговорити і німий камінь і бадилинку, і дзюркотливий струмочок, і метелика...

Саме вони повинні познайомити дітей зі світом природних цінностей, показати значення природи в житті людини, виробити нові етичні норми поведінки по відношенню д природи. Педагог повинен стати для вихованця не тільки носієм знань, а й зразком для наслідування. Важливо так організовувати діяльність дітей, щоб через самостійні відкриття, розв'язання проблемних завдань, різноманітні дії з природними об'єктами вони одночасно оволодівали новим знаннями, вміннями та навичками їх самостійного набуття.

Ознайомлення дітей з природою вихователі нашого дошкільного навчального закладу здійснюють у природному оточені – в парку, в саду, на городах, на квітниках під час праці, спостережень, екскурсій.

Наш дитячий садочок розташований у мальовничому куточку. Розміщений на території в 1 га. Тож у нас достатньо місця і для саду , і для городу, і для квітників.

Ми вирощуємо свої овочі, маємо протягом літа вишні, абрикоси, смородину, малину, сливи, яблука, груші. Заготовляємо на зиму соління, варення, сухофрукти.

Протягом року діти мають змогу спостерігати за рослинами лісу: пролісками, рястом, конваліями, барвінком ; луговими рослинами – конюшиною, кульбабами ; садовими квітами – тюльпанами, півоніями, люпином, жоржинами, гладіолусами.

А милуватися у нас є чим і оточуюча природа прекрасна в будь-яку пору року. На конкретних прикладах вихователі показують дітям, що кожна пора року по своєму цікава, і свій інтерес передаю дітям, ділюся з ними своїми знаннями, почуттями. Наприклад, весняного дня вийшовши в парк, пропоную дітям постояти тихо-тихо і послухати природу, оглянутися довкола. Діти на якусь хвилину завмирають, а потім наперебій розповідають хто, що почув і побачив: дзюркоче струмочок, співає пташка, пробивається травичка, розпускається гілочка. Вислухавши дітей, починаю розповідати що почула і побачила я. Доповнюю свої розповіді віршами, висловами поетів, письменників.

Взимку, коли з'являється іній, наш дитячий садочок перетворюється у казковий палац Снігової Королеви. І ми з дітьми ідемо у це чарівне царство, читаю вірш С. Єсеніна, "Береза" і діти зачаровані слухають і споглядають красу рідної природи. Потім відповідаю на безліч дитячих "чому?" і "як?". А потім уже чую як малята розповідають іншим чому не можна чіпати крихкі молоді гілочки, чому потрібне деревцям тепле снігове вбрання, чому сніг рипить.

Осінь всі дерева одягає в різнобарвне вбрання . ЇЇ недарма називають золотою. Ніяка інша пора не має такого багатства, такого високого блакитного неба, по якому пропливають білі хмарки. Спостереження проводяться по декілька раз за одним і тим же об'єктом, поступово поповнюючи знання і уявлення дітей. Під час спостереження даємо можливість самій дитині зробити маленьке відкриття. Зроблене самостійно відкриття викликає бажання знову відчути радість пізнання. Великий інтерес викликає проведення дослідів.

Працюючи з дітьми на квітнику, на городі, в саду, знайомимо дітей з квітами, з рослинами, з умовами, які потрібні їм для життя. Вже 5-річні діти знають, що на твердій, сухій, не скопаній землі нічого не виросте. А якщо знищити, вирубати дерева, ніде буде жити птахам, а тоді ніхто не захистить наші сади від гусені, а значить, на яблука і сливи немає чого й чекати ; а якщо перед зимовими холодами не вкрити або не перенести в приміщення квіти, то вони загинуть від холоду.

У наших маленьких "чомучок" кожне повідомлення викликає справді ланцюгову реакцію допитливості, а тому вихователі повинні дуже добре знати рідну природу, історію свого краю, народні прикмети й звичаї, які завжди тісно пов'язані з життям природи, щоб точно і дохідливо розповідати про це дітям, відповідати на їх запитання.

Прибираючи в парку, вихователі пояснюють дітям для чого це потрібно, показують що під сміттям, камінням травичка бліда, бо вона не може вільно дихати, не бачить сонечка.

Знайомлячи дітей з тваринним світом, розповідаємо про їх життя та повадки. Тваринки теж слідкують за чистотою свого тіла та житла. Спостерігали, що кішка чиститься своїм язиком протягом дня кілька разів. Курка вибирає спокійне місце й подовгу чистить пір'я. Вона протягує через дзьоб кожну пір'їнку, дістає бруд, старанно витирає свій дзьоб з обох боків об траву чи землю. Як і інші птахи, кури люблять купатися в м'якій пилюці чи попелі. Ми спостерігали як вони набирають пилу під пір'я, а потім витрушують. Кішки, собаки, корови облизують свою шерсть язиком. Бджоли, оси, джмелі протирають передніми лапками очі, очищають від забруднення вусики, протягують їх через щілинки між члениками ніг. Мурашки найбільше дбають про чистоту своїх вусиків – вони ними "бачать" і "чують". Якщо у тварин будуть чисті пір'я, шерсть і їх гніздо – вони ніколи не хворітимуть.

Ці значення допомагають нашим малюкам усвідомлювати необхідність збереження чистоти середовища для живих істот і виховати бережне ставлення до них.

На конкретних прикладах доводимо дітям, що вони більші, сильніші за тваринку, рослинку, пташку, комашку. А тому повинні поспівчувати слабшому, потурбуватися про нього. Беззахисність рослин очевидна – зламане гілля, витоптана трава, знівечені квіти – посвідчують це.

Ми з нашими вихованцями спостерігаємо за квітучою поляною кульбабок по декілька разів на день, милуємось ними. І ніхто вже не рве великі букети, не плетуть віночки – бо вони знають, що зірвані квіти в'януть дуже швидко і ті віночки вже нікому не потрібні. А квітучою поляною ми милуємося кожного дня. Ми вивчили віршик:

Давай с тобой пройдёмся медленно по лугу,

И "здравствуй" скажем каждому цветку.

Я должен над цветами наклониться

Не для того, чтоб рвать или срезать.

А для того, чтобы увидеть добрые их лица

И доброе лицо им показать…

Чимало й тварин також беззахисні навіть перед малям. Порівнювали величину комахи чи пташки з долонькою дитини. Діти знають що тваринки, пташки які живуть на волі бояться людей, тому ми вивчили правило: "Спостерігаючи за твариною чи пташкою – стій тихо і чекай".

Знайомлячи дітей з рослинним світом, обов'язково звертаємо увагу дітей які з них є лікарські. Для цього виготовили альбом. "Лікарські рослини". Навчилися і самостійно збирати та заготовляти їх на зиму. А взимку п'ємо духмяні чаї з лікарських рослин. А біля кожного ліжечка висить мішечок з різними травами, щоб дітям добре і спокійно спалось. Знайомлячи дітей з рослинами, розповідаємо дітям які з них занесені до "Червоної книги", та пояснюємо що це за книга. В дитячому садочку є своя "Червона книга".

Знайомлячись із довколишньою природою, комплексно підходимо до справи, тобто, щоб у дітей формувалися емоційні відчуття, на основі здобування знань про взаємозв'язки у природі. Організовуємо діяльність дітей у природі, в якій вони набувають певних умінь і навичок. В дитсадку створена "Екологічна стежина", що є вагомим елементом еколого-розвивального предметного середовища дошкільнят. Вона є тією загадковою країною, в якій вони дізнаються про те, що все живе навколо потребує піклування і захисту, про значення людської праці в збагаченні родючих грутнів, про роль води у житті на Землі. Виховуємо почуття і розуміння того, що кожна жива істота є окрасою природи і без неї світ стане біднішим і не таким привабливим. Діти – дослідники, їх цікавить усе. Проводимо безліч дослідів, учимо спостерігати, думати, робити висновки.

Під час екскурсій і спостережень вирішуємо з дітьми різні теми: "Чому метелики літають над квітами", "Що шукають у траві мурашки", "Чому треба вивішувати годівнички", тощо.

Використовуємо порівняльні спостереження в дидактичних іграх, розповідях. Знайомлячись з тими чи іншими рослинами, як із живими об'єктами, порівнюємо живі і штучні квіти, здорові рослини й такі, які через нестачу вологи й світла хворіють, а потім разом з'ясовуємо, як можна допомогти таким рослинам. Вважаємо, що чим більше дитина дізнається про світ природи, тим краще вона зрозуміє:

Все на землі нам треба берегти:

І птаха, й звіра, і оту травинку.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти – лише його частинка.

Вирішуємо з дітьми різні доступні вікові проблемні ситуації: скажімо, уявити, що сталося б, коли б навесні не повернулися з вирію птахи (стало б надто багато комах, які знищили б рослини, без рослин загинули б і самі комахи, і тварини). Під час прогулянок завжди намагаємось разом з малюками допомогти природі – висаджуємо дерева, поливаємо квіти, виплюємо бур'яни, вивішуємо годівнички, прибираємо гілки після негоди та ін.

Знайомлячи дітей із природним довкіллям проводимо досліди-спостереження за тим, як ростуть і розвиваються рослини, як грунт впливає на їх ріст, яку роль відіграє вода. Діти знають, що вода – це сніг, лід, дощ, роса, туман, пара, іній, сльози. З часом маленькі дослідники розуміють, що вона буває в різних станах. Ми її дуже широко використовуємо: готуємо їжу, перемо одяг, купаємось, п'ємо, миємо підлогу, поливаємо квіти і т.д. Взявши дві гілочки бузку, ми одну поставили у вазочку з водою, другу – без води. Діти побачили, щ вода дає змогу рослинам жити і розвиватись. З часом діти на прикладі з доглянутою квіткою, яка стоїть ближче до сонечка, підпущена і полита, і недоглянутою (поставлена за шафу, не поливалася і т.д.) теж пересвідчуються, що сонце, повітря, грунт, тепло, вода є дуже потрібними для життя рослин і тварин також.

А щоб ми з вами вживали чисту питну воду, потрібно її очищати. А цей процес очищення тривалий і дорогий. Тому воду потрібно берегти і економити. Без води в'яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на землі потребує води. Кожна її крапля є коштовним даром природи. Вода напуває землю, а земля годує людину.

В різних екскурсіях, подорожах знайомимо дітей, хто де живе в лісі, на колгоспній фермі чи в домашньому господарстві.

В кожну пору року чи навіть день з різною погодою ми стараємось віднайти дивовижне, неповторне у довколишній природі, помилуватися нею і, головне, ніколи не забувати, що краще нехай буде земля в квітах, мирне небо над головою, ніж гола земля, отруєна вода, брудне повітря.

Ми, вихователі, дбаємо, щоб наші вихованці кожну мить бачили, як ми примножуємо природу, дбаємо про збереження рослин, тварин, птахів, про чистоту в домі, на подвір'ї, вулиці, в громадських та культурних місцях, економно користуємося водою, електрикою та всіма багатствами матінки-землі. Більшість дітей помічають, хто з однолітків був не бережливим і не економним, і самі його часто вчать цьому.

Після кожного спостереження, мандрівки, подорожі бачимо, як емоційно збуджуються діти, у них зароджується бажання милуватись і насолоджуватись різноманітними явищами та об'єктами природи і виражають свої почуття засобами художнього слова і мистецтва. У них уже сформоване гуманне і дбайливе ставлення до світу природи.

На базі нашого дошкільного закладу проводилося діагностування з екологічного виховання та ознайомлення з природою.

З дітьми різного віку (3,4,5 років) вивчалося емоційно-цінісне ставлення до об"єктів природи – емоційна реакція, оцінка, характер запитань ; естетичне ставлення до природи - які рослини, тварини красиві, які - ні ; морально-етичні уявлення – як слід ставитися до мурашок, до жаби, чому?

Чи завжди ти добре ставишся до природи? Діти вирішували питання – які твої дії до рослин чи тварин були не правильними.

Проводився моніторинг екологічних уявлень – вирішення дітьми уявних ситуацій (чи може риба жити у лісі ?, що станеться коли весною не розквітнуть рослини ; пізнавальних інтересів (які рослини і тварини живуть поряд з твоїм будинком, що цікавого ти помітив у них ?). Досліджувалися можливості дітей, а не робота дорослих.

І відрадно було чути відповіді дітей про те, що жабка, гадюка, жук, павук хоч і некрасиві але дуже корисні і їх треба берегти, захищати, бо вони нікого не ображають, у них є маленькі діти яким буде погано без мами. І якщо до них ставитися по доброму то вони нікого не кусатимуть і не будуть ховатися від тебе. А дерева, кущі, квіти не можна ламати і рвати, бо вони занесені в "Червону книгу" нашого дитячого садочка і у нас не буде так красиво і затишно, як зараз.

Успіх нашої виховної роботи залежить від того, як ці вимоги підтримує сім'я. Дитина повинна бачити особистий приклад рідних у ставленні до природи. Якщо батьки будуть повторювати під час прогулянок : "Не бігай по траві! Не рви квіти! Не ламай кущик!", а дитина не розуміє, чому, бо самі батьки нарвали великий оберемок квітів, а потім викинули їх ( бо вони зів'яли), ламали гілки, відмахуючись від комарів... Чому ж тепер не можна дитині? Якщо дома, на городі чи в саду самі посадили і виростили – не можна, а якщо в лісі саме виросло і багато там – то будь ласка? В дитячому садку малята вірять нам, але дома з батьками і іншими дорослими діють так, як і вони. Тож з цією метою велику роботу проводимо серед батьків. Робимо виступи на батьківських зборах, проводимо групові та індивідуальні бесіди з батьками, вміщуємо поради і консультації в батьківський куточок. Ставимо в приклад таких батьків, які збираючись на прогулянку з дітьми наперед продумують нюанси прогулянки, щоб вона була приємною і корисною для всіх членів сім'ї, а для найменших – особливо. Милуються разом з дітьми чудовими краєвидами, розглядають рослини і при цьому неодмінно підкреслюють: "Ось цю квіточку ніколи не зривай – вона занесена у "Червону книгу". Якщо трапиться зламаний кущик чи деревце, їх обов'язково "полікують", а наступного разу не забудуть навідатись.

Радимо батькам частіше прилучати дітей до посильної праці в природі. У кожної сім'ї зараз є городи, сади, домашнє господарство. Дуже добре, коли у дитини є свої підопічні: квіти, городні культури, тваринки, рибки, які малюк доглядає, пізнаючи у процесі роботи, що саме потрібне їм для нормального розвитку. Нехай малюк відчує відповідальність за стан доручених йому рослин чи тварин. Ні в якому разі не можна виконувати за нього роботу, але й лаяти не треба, якщо дитина забула полити рослину, або розпушити землю, чи погодувати тварину, - з дітьми це трапляється. Краще тактовно нагадати, а рослинці чи тваринці поспівчувати в присутності дитини.

Радимо батькам: не відмахуйтесь від дитини, коли вона тягне вас, хоче щось показати, відкладіть свої справи, подивіться на першу бруньку чи маленький паросточок – порадійте разом. Частіше читайте дітям вірші, оповідання про природу, а потім привертайте увагу малят до того, як точно, образно описано в творі все, що є навколо нас.

Тільки спільна робота, спільні вимоги можуть привести до бажаних результатів і дитина усвідомить, що обов'язок людини - збагачувати природу, охороняти і захищати її. А це значить – берегти не щось взагалі, а кожну рослинку, кожну живу істоту.

Схожі:

Особливості ґендерного виховання в сучасній школі
Особистісно зорієнтоване виховання – це утвердження людини як найвищої цінності, на основі якої ґрунтуються всі інші суспільні пріоритети....
Нижникевич Зоряна Як виховувати в учнів початкової школи відповідальне...
А виховання творчої особистості школяра, відповідального й свідомого громадянина. Відповідальність як інтеграль­на якість особистості...
РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВО-КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ ДОШКІЛЬНИКІВ ЗАСОБАМИ НАРОДНОЇ КАЗКИ
У статті розкрито поняття комунікативної діяльності дошкільника, описано особливості розвитку мовленнєво-комунікативних умінь дітей...
ФОРМУЄМО ЕКОЛОГІЧНУ КУЛЬТУРУ ДОШКІЛЬНИКА
України" зазначено: "Екологічна освіта як цілісне культурологічне явище, що включає процеси навчання, виховання, розвитку особистості,...
ПЛАН проведення обласної науково-практичної конференції з проблеми
Розвиток базових якостей особистості дошкільника – передумова його життєвої компетентності”
Національно-патріотичне виховання в контексті Програми «Основні орієнтири...
До суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із...
ТЕМА : ПЕДАГОГІКА ЯК НАУКА ЇЇ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК
Педагогіка – це сукупність теоретичних і прикладних наук про навчання, виховання і розвиток особистості
Про невідкладні додаткові заходи
Установити, що захист моральності, утвердження в суспільстві загальнолюдських гуманістичних цінностей, здорового способу життя, докорінне...
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Розвиток критичного мислення та формування моральних цінностей особистості на уроках світової літератури
Розділ виставки: Педагогіка розвитку особистості
Виховання інформаційної культури та культури читання учнів засобами бібліотечної роботи”
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка