Тема: З КИСНЄМ ДО ЖИТТЯ/
Мета: провести в цікавій формі огляд знань учнів класу; перевірити сформованість в них практичних, предметно-організаційних, змістовно- інтелектуальних вмінь. Закріпити і розширити знання про хімічні рівняння ; розвивати навички робитивисновки,виходячи з результатів хімічних експериментів.
Тип уроку: К В К
Обладнання та матеріали:
спиртівка, пробірки, штативи для пробірок, лабороторні штативи, пробіркотримачі, порожні пляшки з етикетками, сірники, калія перманганат, водню пероксид, манган ( ) оксид, скіпка, вата, хімічна склянка.
Структура уроку :
Ведучий :
Сьогодні, у нас в ліцеї трапилась надзвичайна подія. До ліцею надійшли листи, багато листів і всі вони стосуються 7 класу. Спробуємо відповісти, хоч на деякі з них.
І перший лист від Дніпровської адміністрації.
Шановна Ірина Василівна! Терміново повідомьте про виконання навчально-виховного процесу в Русанівському ліцеї та поясніть навчальні цілі, зміст і методи навчання найважливішої науки на всі часи - хімії.
Я гадаю, на це питання має відповісти Кальченко І.В.
Вчитель:
Хімію ми з вами почали вчити недавно. Ви зробили тільки перші кроки в цікавий, загадковий світ нової для вас науки. Але сподіваюсь, що більшість з вас вже встигли полюбити цей предмет і з задоволенням буде вчити його і далі.
А сьогодні ми проведемо своєрідний огляд ваших знань з хімії, використовуючи при цьому ще і знання англійської МОВИ;
ВІДКРИВАЄМО НАШ КЛУБ ВЕСЕЛИХ І КМІТЛИВИХ.
Прошу команди відрекомендувати себе. Протилежна команда повинна відгадати точну назву команди суперник, за короткою характеристикою.
1.Конкурс
Команди вітають одна одну Команда «Хіміки»
Про нас, великий вчений Ломоносов сказав: « Що ми вивчаємо властивості та зміни тіл, склад тіл, пояснюємо причину того, що з речовинами щось відбувається при певних умовах».
Наша поява пов язана з іменем Роберта Бойля, Арістотеля, Ломоносова, Лавуазье, Менделєєва, Бутлерова.
Можливості нашої науки безмежні. Ми беремо від природи нафту,газ,вугілля і перетворюємо їх на фарби,лаки, пластмаси,косметику,лікі. Вгадали хто ми ?
Команда „Алхіміки”
Ми представники стародавньої науки,які вірять у магічну силу філосовського камня ,який на їх переконання,здатний перетворювати неблагородні метали на золото.
Навіть видатний лікарь Авіценна (Ібн Сіна ) займався цією наукою.
З нашого роду „вчених” находять Джузеппе Бальсамо ( граф Каліостро), короновані особи, такі як Генріх -4 , він тримав трьох нашіх людей, які плавили для нього золото з міді.
У спадок від нас залишились такі способи очищення речовин: дистиляція, кристалізація,сублімація.
Ведучий: Ще один лист.
Анонім скаржиться на недостатній рівень знань з техніки безпекі учнів 8 класу, на недосконалість лабораторного обладнання та устаскування для проведення лабораторних та практичних робіт з хімії. Сістема показників з техникі безпеки знаходиться на дуже нізькому рівні.
Учні класу:
- Як? Чому? Да ми....
Учень однієї з команд йде демонструє свої знання з техніки безпеки.
Конкурс : „Техніка безпеки”
Завдання: учень повинен вміти маніпулювати предметами, виражати свої почуття за допомогою міміки та жестів.
Учень виконує ряд завдань, допускаючипри цьому ряд помилок. Команда суперниця повинна помітити помилки.
Помилки учня :
-відсипає надлишок речовини з пробірки в банку.
-кладе пробірку з речовиною на стіл.
-витирає стіл рукою,коли з пробірки висипалась речовіна (сіль)
-гасить полум”я,дмухаючи на нього
-неправельно запалює спиртівку,закріплює пробірку в пробіркотримачі і нагріває.
Ведучий: Лист з Академії Наук.
Протягом довгих років плідної праці вчені-експерементатори працюють, щоб засвідчити високу валідність розроблених експерементів з метою уникнення суб’єктивізму у створенні хімічних моделей реакцій. Вони кричать „SOS” та „Help” і звертаються за допомогою до найелітніших учбових закладів країни та їх світлих голів.
3. Конкурс. „Знання хімічних реакцій”
Завдання : закінчити запропоновані хімічні реакції,розставити коефіцієнти, назвати утворені речовини.
Команда
Al + O2 H2S + O2
Fe + O2 CH4 + O2
C + O2 CO + O2
2. Команда
Na + O2 C2H6 + O2
Si + O2 S O2 + O2
S + O2 CaS + O2
Ведущий: Лист з 18 століття.
Людина,засліплена егоїзмом, через безтурботне ставлення до майбутнього і байдужість до себе, сама сприяє знищенню свого виду. Можна сказати ,що призначення людини ніби полягає у тому, щоб знищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю непридатною до життя.
Жан-Батист Ламарк
P.S. Відкрийте для себе, що є найпоширенішим і найважливішим на Землі?
Учень: Як самостійний хімічний елемент кисень був відкритий 200 років тому.Його відкрили незалежно один від одного двоє відомих хіміків 18 ст. - англієць Джозеф Прістлі і швед Карл Шеєле, але вони лише описали кисень, навіть не здогадуючись, що описують. По - справжньому кисень відкрив французьский хімік Антуан Лоран Лавузье. З’ясувалося,що - кисень найпоширеніший на Землі.
Кисень конче потрібен для дихання , окиснення органічних речовин їжі- енергетичної основи життєдіяльності. Він входить до складу життєво важливих сполук: води,білків,вугліводів, жирів.
Для дуже богатьох процесів замість повітря потрібен чистий кисень. У чистому кисні горіння відбувається значно швидше , ніж у повітрі. Чистий кисень незамінний,колі треба досягти дуже високої температури. Чистим киснем радять дихати тяжко хворим замість повітря .
Ведучий: Чистий кисень . Як його добути?
Конкурс: „Хімічній експеремент „
Учні з різних команд добувають кисень різними способами із H2O. Та KMnO4
Ведущий: Лист з Британії. Letter from Oxford:
“ We are very warred of the global problem that courses the lake, of oxygen in atmosphere. Let”s try to solve this important problem and save all people of our planet. Do the scrambled circle-make a round chain of oxygen in nature.
Oxygen - gas without color that form about one fifth of the air. Animals and plants cannot live and five will not bum, without oxygen. Oxygen is a chemical element present is a combined form in many substances. Symbol (O)
Ozone - geom. of oxygen, produced by electricity and present in the air, especially after a thunder storm. Also it is a pune air that is refreshing.
Carbon dioxide - a heavy colorless gas present in atmosphere the air that comes from an animals lungs contains CO2 (carbon dioxide). Plants absorb it from the air and use it to make plant tissue. Formula CO2.
Ведучий : Лист з газети.
„ 6 листопада, біля одного зі ставків, при розбіранні шахтного соморятівника стався вибух. Через сполучення з водою вибухнула бертолетова сіль, яка входіть до складу пристрою саморятівника „
Конкурс: Кращий хімік класу
Поясніть чому відбувся вибух?
Учень: Формула бертолетової солі КСlO3,інша назва хлорат калію.
За рівнянням реакції 2KClO3 → t 2KCl+3O2
Справді утворюється кисень , але умовою перебігу цього процесу є нагрівання . Зіставляючи цю інформацію зі змістами газетної статті, легко дійти висновку про неможливість вибуху.
Вчитель: Щодо узагальнення нашого творчого уроку - гри ,треба наголосити, що важливою складовою креативного процесу є дивергентне -нестандартне, нешаблонне мислення . Таке мислення інваріантне,найчастіше інтуїтивне , на відміну від конвергентного-
логічного та послідовного допомогає нам у вивченні навчального матеріалу з хімії.
Проведемо моніторінг з основних питань цього уроку:
Який хімічний елемент найпоширеніший у земній корі? (Оксиген,
52 % в оболонці землі)
До складу яких сполук входить оксиген? (вода,органічні та неорганічні сполуки)
В якій формі атоми оксигену існують у природі (кисень , озон )
Назвіть вчених, якіх приймали участь у віткриті кисню? (Шеєле, Прістлі, Лавуазьє)
Назвіть речовини,із яких можна добути кисень у лабораторії (вода, пероксид водню, перманганат калею, калій хлорат)
Навіть основні групи речовин з якими може взаємодіяти кисень
(метали, неметали, складні речовини)
Які речовини називаються оксидами?
(оксиди - складні речовини, які складаються з двох елементів, один із яких оксиген)
Які речовини називаються каталізаторами? (каталізатор- це речовина, які прискорює химічні реакції але, сама в реакцію не вступає).
Які реакції називаються реакціями сполучення?
(реакції в результаті яких із декількох речовин утворюється тільки одна).
Людство широко використовує для своїх потреб величезну кількисть кисню. Але вміст його в атмосфері залишається практично незмінним. Чим це можна пояснити?
(процес фотосинтеза)
Вчитель: Місія людини на Землі - творити добро і примножувати багатства природи.
Якшо ми візьмемо це за існову свого життя, збудуться пророчі слова Максима Рильського :
Той, хто любить поростки кленові,
Хто діброви молоді ростить,
Сам достоїн людьської любові,
Бо живе і працює для століть.
Цими словами я хотіла б закінчити свій урок «З киснем до життя!»
|