Озеленених територій загального користування


Скачати 138.69 Kb.
Назва Озеленених територій загального користування
Дата 29.03.2013
Розмір 138.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Містобудівне формування зеленої зони
Містобудівне формування зеленої зони – системи озеленених територій міста в поєднанні із заміськими (лісами, лісопарками, лугопарками, гідропарком) регламентується державними будівельними нормами (ДБН 360-92**, ДБН Б.1-3-97)*/, Постановою Кабінету Міністрів України № 733 від 16.05.07 р. «Про затвердження порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок», природоохоронним законодавством.

В існуючій і передбаченій генпланом системі озеленення міста (зеленій зоні) присутні усі три групи озеленених територій, що визначаються за функціональною ознакою, а саме:

  • загального користування – парки, сквери, бульвари, ліси, лісопарки, гідропарк, лугопарки;

  • обмеженого користування – насадження на територіях житлових і громадських будинків, шкіл, дитячих закладів, промислових підприємств, спортивних споруд, закладів охорони здоров’я;

  • спеціального призначення – насадження вздовж вулиць, у санітарно-захисних і охоронних зонах, зонах санітарної охорони, на території кладовищ, ботанічного саду, зоопарку.

Існуюче і проектне розміщення озеленених територій загального користування розглядається на територіях:

  • забудови міста;

  • за межами забудови у межах міста;

  • за межами міста у межах зеленої зони.

Зелені насадження загального користування території забудови міста – це парки, сквери, бульвари займають площу 135 га, що становить 41% нормативної площі 325 га для існуючої чисельності населення. При цьому, на 1 чол.**/ нормативна площа становить 16 м2, існуюча – 6,6 м2.

Найбільш значними об’єктами цієї групи озеленених територій є парк культури і відпочинку ім. Л. Українки (площа 70 га), Меморіальний комплекс – сквер «Вічна слава» (5 га), парк «900 річчя міста Луцька» (15 га), Теремнівські ставки з прибережними насадженнями (7 га), сквер «Дубовий гай» (1 га), сквери на вулицях Кафедральній, Л. Українки, Кривий вал («Мисливець»), на пр-кті Молоді та інші.

Частину території (10 га) центрального парку ім. Л. Українки оголошено орнітологічним заказником місцевого значення («Пташиний гай»). Гідрологічним заказником місцевого значення оголошені Теремнівські озера – привабливе місце відпочинку мешканців Луцька. Загально-дендрологічним заказником місцевого значення оголошений «Дубовий гай», ботанічною пам’яткою природи місцевого значення оголошено сквер Меморіалу Вічної Слави. Віднесені до об’єктів природно-заповідного фонду також окремі екзотичні і пам’ятні дерева – це пам’ятки природи ботанічні місцевого значення «Лесин ясен», «Дуб плакучої форми», «Платан». Перелічені території і об’єкти природно-заповідного фонду збагачують зелену зону міста, сприяють привабливості місць відпочинку, потребують всебічної охорони.

Проектне рішення передбачає розвиток озеленених територій групи загального користування міської забудови (парків, скверів, бульварів) і формування зовнішнього, за межами забудови як в межах міста, так і на прилеглих територіях озелененого поясу: лугопарків та гідропарку (в проектних межах міста), лісів і лісопарків Луцького і Ківерцівського держлісгоспів (за межами міста).

Зелені насадження загального користування міської забудови, а саме – парки, сквери, бульвари, зелені кутки – це провідна група в системі насаджень зеленої зони міста.

Нормативна площа елементів цієї групи насаджень для перспективної чисельності населення становить 357 га, проектом передбачена площа 386 га, забезпеченість 108%, 19 м2/чол. Площа нових об’єктів становить 251 га, орієнтовна вартість їх будівництва 57 млн. грн.

Перелік нових об’єктів групи насаджень загального користування, які намічається створити на території забудови міста їх площа і орієнтовна вартість створення наведені у табл. 9-1.

Таблиця 9-1

з/п

Об’єкти насаджень загального користування

Площа, га

Вартість млн. грн.

1

2

3

4




На території забудови міста:







1.

Парк «Стир»

146

15

2.

Ландшафтний парк на річці Сапалаївці

25

10

3.

Ландшафтний парк «Омелянівські ставки»

28

10

4.

Парк Рованці

27

10

5.

Спеціалізований парк (інвалідів, людей похилого віку)

25

12




Всього

251

57


За межами забудови в межах міста територія зелених насаджень входить у зовнішній пояс зеленої зони – з невеликим рекреаційним навантаженням на ландшафт (до 100 м2/чол.). Заплава р. Стир між вулицями Ковельська і Гнідавська площею 117 га охоплена проектом гідропарку (ДІПРОМІСТО, Київ, 1978 р.). На цей час благоустрій не виконано, частково використовується для короткочасного відпочинку. З 1995 р. територія цієї заплави площею 116,6 га оголошена загальнозоологічним заказником місцевого значення «Гнідавське болото».

Також за межами забудови, вздовж р. Стир між вулицями Набережною і руслом річки, для короткочасного відпочинку використовуються заплавні луки і гаї водоохоронної зони (орієнтовно 34 га), де благоустрій відсутній. Передбачається генпланом благоустрій цієї території по типу лугопарку.

Лугопарк Північний, площею 165 га, передбачений генпланом міста у північно-західній частині міста в його межах, що розширюється.

Лугопарк Рованці (235 га) передбачено також розмістити в заплаві р. Стир на півдні міста за рахунок земель в його нових межах.

Перелік нових об’єктів за межами забудови у межах міста, їх площа і орієнтовна вартість створення наведені у таблиці 9-2.

Таблиця 9-2

з/п

Об’єкти

Площа, га

Вартість, млн. грн.

1

2

3

4




Територія за межами забудови у межах міста:







1.

Гідропарк Гнідавський

117

5

2.

Лугопарк вздовж вул. Набережної і р. Стир

34

1

3.

Лугопарк Північний

165

1

4.

Лугопарк Рованці

235

2




Всього

551

9


За межами міста зовнішній пояс зеленої зони створюють ліси, у тому числі лісопарки, що відносяться до групи насаджень загального користування. У складі проекту вони показані на окремій схемі.*/

На цей час, відповідно до існуючих нормативів визначення площ лісових ділянок, що відносяться до лісів і лісопарків зелених зон, лісовпорядкуванням для міст і селищ області визначені ліси зелених зон, у тому числі і лісопарки для населених пунктів області. На підставі цих матеріалів лісове господарство в лісах зелених зон ведеться у відповідному напрямку.**/

Існуюча площа лісів та лісопарків зеленої зони для міста Луцька за матеріалами лісовпорядкування Луцького і Ківерцівського держлісгоспів, лісові масиви, які мають добре транспортне сполучення і використовуються для короткочасного відпочинку як мешканцями м. Луцька і району, так і мешканцями Ківерців і району. Ця площа лісів становить 13520 га, у тому числі лісопарків 2850 га, з них Луцького держлісгоспу відповідно 6170 і 850, Ківерцівського 5350 і 2000 га. Нормативна забезпеченість сучасної чисельності населення площею лісів зеленої зони, у тому числі лісопарків становить відповідно 66% і 93%, для перспективної чисельності населення відповідно 61% і 86%.

Благоустрій лугопарків та гідропарку, розташованих у межах міста разом із лісопарками держлісфонду забезпечує нормативну потребу перспективної чисельності населення у цій категорії насаджень і показники подаються у таблиці 9-3.

Таблиця 9-3

з/п

Показники

Одиниця виміру

Сучасний стан

Розрахунковий період

1

2

3

4

5

1.

Зелені насадження загального користування на території міської забудови (парки, сквери, бульвари)

га

135

386




  • забезпеченість

м2/чол.

%

6,6

41

19

108

2.

Зелені насадження загального користування за межами забудови у межах міста (лугопарки, гідропарк)

га



551




  • забезпеченість

м2/чол.

%





25

25

3.

Ліси зеленої зони за межами міста

га

13520

13520




  • забезпеченість

м2/чол.

%

665

66

614

61




у тому числі:













лугопарки

га

2850

2850




  • забезпеченість

м2/чол.

%

140

93

130

86


Орієнтована вартість благоустрою лісів і лісопарків зеленої зони подаються у таблиці 9-4.

Таблиця 9-4

з/п

Об’єкти

Площа, га

Вартість, млн. грн.

1

2

3

4




Територія зеленої зони за межами міста







1.

Благоустрій лісів Луцького і Ківерцівського держлісгоспів для короткочасного відпочинку

10670

2,3

2.

Лісопарків

2850

2,0


Насадження обмеженого користування. В межах забудови м. Луцька ця група насаджень, як складова природного комплексу, має велике значення, вона включає ділянки зелених насаджень багатоквартирної і садибної забудови, установ обслуговування, промислових і комунальних підприємств, громадських організацій, закладів освіти, охорони здоров’я.

Багатоквартирна забудова на цей час має нормативну площу зелених насаджень, тобто на рівні 45-50% від загальної площі забудови це прибудинкові смуги, озеленення дворів. Належного рівня тут не досягнуто в плані дендрологічного складу та стану насаджень. На території садибної забудови переважно плодові дерева, кущі; у фасадній частині – квітники, декоративні кущі.

Ступінь озелененості промислових і комунальних підприємств дещо менша нормативної, яка дорівнюється 30%.

На розрахунковий період намічається створити біля 80 га зелених насаджень на території багатоквартирної житлової забудови, біля 20 га – на території суспільних центрів садибної забудови, 20 га – на території промислових підприємств, складів, баз. Створення зелених насаджень передбачається на території аеропорту, що реконструюється (орієнтовно 50 га). Значна площа (орієнтовно 35 га) зелених насаджень має бути створена на території об’єктів культпобуту, особливо шкіл, спортивних споруд, виставкового центру, бізнес-центрів, торговельно-розважальних комплексів.

Майже вся площа зелених насаджень цієї групи перекривається третім поясом зони санітарної охорони джерел підземного водопостачання, що вимагає додаткових вимог до покращання стану зелених насаджень. В першу чергу це стосується ступеня озелененості території, яка на всіх об’єктах повинна бути не менше нормативної. Тут має здійснюватись ретельний облік озеленених ділянок, попередження їх забудови, адже тільки ці ділянки зелених насаджень сприяють поповненню підземних вод, запобігаючи їх скид у каналізацію, переводять максимальну кількість атмосферних опадів у внутрішньоґрунтовий стік, замість поверхневого.

Насадження спеціального призначення. Ця група насаджень включає:

  • зони санітарної охорони джерел водопостачання;*/

  • санітарно-захисні зони промпідприємств, території кладовищ та їх санітарно-захисні зони;

  • охоронні зони інженерних споруд, включно – залізниці, автошляхи, інженерні комунікації;

  • озеленення вулиць, транспортних розв’язок;

  • території ботанічного саду, зоопарку;

  • спецтериторії.

Озеленені території першого поясу зон санітарної охорони підземних джерел водопостачання відносяться до групи насаджень спеціального призначення, де озелененню і благоустрою повинна приділятися найбільша увага. Враховуючи, що законодавством тут заборонено перебування сторонніх осіб, розміщення житлових та господарських будівель – максимальна і частина території має бути віддана під зелені насадження, зберігатиметься цінна природна рослинність, лісові насадження.

Озеленені території першого поясу зон санітарної охорони підземних джерел водопостачання інших функцій, ніж насаджень спеціального призначення, виконувати не повинні.

Територія міста перекривається усіма трьома поясами зон санітарної охорони підземних джерел водопостачання: третім поясом – 80% площі міста, другим поясом 7% в існуючих межах міста та 12% – в проектних межах міста, першим поясом – до 1% площі міста в існуючих та проектних межах міста.

Другий і третій пояс зон санітарної охорони підземних джерел водопостачання на території як міста, так і за його межами перекривають озеленені території різних груп, а саме – парки, сквери, лугопарки (загального користування), багатоквартирну і садибну забудову, установи обслуговування, промислові підприємства, склади, бази (зелені насадження цих територій відносяться до групи обмеженого користування), санітарно-захисні зони підприємств, охоронні зони інженерних споруд.

Враховуючи ці обставини, більше уваги повинно приділятися стану зелених насаджень цих груп, не допускати зменшенню ступеня озелененості території нижче нормативної, необхідна всебічна охорона лісових насаджень. Слід враховувати, що ділянки зелених насаджень сприяють поповненню підземних вод, запобігають скид у каналізацію атмосферних опадів.

Санітарно-захисні зони промислових підприємств, складів, баз. Більшість промислових підприємств міста повинні мати нормативну санзону завширшки 100 м (ВАТ «Луцькпластмас», ТзОВ «Хімпласт», Луцький цегельний завод, фабрика «Лучанка», ТОВ «Завод будконструкцій», Луцький ДБК та інші). Гаражні кооперативи повинні мати нормативну санзону 50 м, філія «Луцький райавтодор», Луцька ДЕД відповідно 1000 м.

Переважна більшість промпідприємств не мають належним чином упорядкованих по проектам санітарно-захисних зон або мають частково упорядковану санзону, такі як ВАТ «Луцькпластмас».

Благоустрій санітарно-захисних зон повинен виконуватися за спеціальними проектами. Території санзон показані на генеральному плані проекту, їх межі уточнюються вищезгаданими проектами.

Охоронні зони інженерних споруд, включно залізниці, автошляхи, інженерні комунікації. Крім санітарно-захисних зон перелічених інженерних споруд, елементами зеленої зони є ділянки зелених насаджень в їх охоронних зонах. Вимоги до конструкцій зелених насаджень, їх кількості повинні висвітлюватись в положеннях про землі цих споруд, зокрема, в Положеннях про землі транспорту, а також нормативах по відведенню земель для цих споруд.

У лісових ділянках розміри захисних смуг вздовж залізниць і автошляхів визначаються відповідно до Постанови Кабміну України № 733 від 16 травня 2007 р.

У водоохоронних зонах, прибережних смугах уздовж річок і берегів водойм генпланом передбачено розміщення об’єктів зеленої зони з необхідними елементами благоустрою та незначної кількості об’єктів соціальної сфери.

Озелененість вулиць має високі показники, по окремим вулицям, які озеленені по типу бульвару, вони перевищують нормативи. Орієнтовна площа зелених насаджень, які мають бути створені на вулицях, що намічаються на розрахунковий період, становить 5 га.

Генпланом передбачено збільшити площу зоопарку до 10 га, що потребує розроблення проекту організації його території. Робочий проект благоустрою і озеленення, формування насаджень має бути розроблений і на територію ботанічного саду (площа 10 га).

Отже, озеленені території групи спеціального призначення відрізняються великою кількістю видів, а також функціями, які виконують – від переважно поліпшуючих санітарний стан навколишнього середовища (санітарно-захисні зони) до наукових (ботанічний сад).

Враховуючи складну номенклатуру структурних елементів зеленої зони, різнобічний характер заходів по їх створенню та утриманню, значну роль в оптимізації навколишнього природного середовища міста, як захід по реалізації рішень генплану, має бути розроблений спеціальний проект зеленої зони м. Луцька.


* */ ДБН 360-92, ДБН Б.1-3-97.

**/ ДБН 360-92* С.24 Таблиця 5.1.

*/ Схема розташування населеного пункту в системі розселення.

**/ Постанова Кабміну України № 733 від 16 травня 2007 р. «Про затвердження порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок»

*/ «Про правовий режим зон санітарної охорони водних об’єктів». Постанова Кабміну України № 2024 від 18 грудня 1998 р.

Схожі:

«Про встановлення вартості проїзду пасажирів на міських маршрутах...
У України «Про автомобільний транспорт» тарифна політика на автомобільному транспорті загального користування повинна задовольняти...
Містобудівне формування зеленої зони системи озеленених територій...
ДБН 360-92**, ДБН Б. 1-3-97, Постановою Кабінету Міністрів України №733 від 16. 05. 07 р. «Про затвердження порядку поділу лісів...
Аналі з регуляторного впливу проекту рішення виконавчого комітету...
Проект рішення виконавчого комітету Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування...
1. Вишукування і вихідні дані для розробки проекту дороги
Державні автодороги загального користування за народногосподарським і адміністративним значенням бувають?
ВСТУП
Правила надання та отримання телекомунікаційних послуг у телекомунікаційних мережах загального користування України складається з...
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ НІКОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Затвердити кошторис з підготовки та проведення конкурсу 30 серпня 2012 року з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального...
ЗАТВЕРДЖУЮ Г
Проект розпорядження голови райдержадміністрації «Про затвердження умов конкурсу на визначення перевізників для роботи на приміських...
Аналіз регуляторного впливу проекту рішення виконавчого комітету Нікопольської міської ради
Про перегляд тарифу на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які здійснюються...
Виконавчий комітет Синельниківської міської ради
Затвердити Порядок проведення компенсаційних виплат на пільговий проїзд окремим категоріям громадян в міському автомобільному транспорті...
ПРАВИЛА
Дія цих Правил поширюється на відносини операторів, провайдерів телекомунікацій, які згідно із законодавством надають телекомунікаційні...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка