|
Скачати 117.67 Kb.
|
Додаток № 4 до листа Інституту модернізації змісту освіти 01.12.2015 № 2.1/10-1036 РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у 2015-2016 навчальному році Департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій розробляють правила (умови) проведення ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у повній відповідності з вимогами Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 № 1099 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1318/20056). Всеукраїнська учнівська олімпіада з астрономії проводиться у двох вікових групах: для учнів 10 та 11 класів. Відповідно до зазначеного вище Положення участь в олімпіаді можуть брати й учні молодших (порівняно з класом фактичного навчання) класів. Залучення до участі в олімпіаді учнів 8-9 класів має важливе значення, оскільки сприяє розвиткові пізнавального інтересу до вивчення астрономії учнів середнього шкільного віку, розкриття їхніх здібностей, набуття досвіду участі в змаганнях. Кількісний склад учасників ІІІ етапу олімпіади Кількісний склад учасників визначає відповідний оргкомітет ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. Звертаємо увагу на дотримання вимог пункту 3.1 чинного Положення щодо допущення до участі в ІІ, ІІІ та IV етапі олімпіади тільки тих учнів, які стали переможцями попереднього етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії поточного навчального року. До участі у ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії згідно з пунктом 3.5.1 Положення допускаються учні 10-11 кл. – переможці II етапу, які включені до складу команди району (міста). Учасники змагань мають право виступати за клас, не молодший, ніж клас їх навчання в школі. За бажанням учасник має право на загальних засадах брати участь у змаганнях серед учнів старших (порівняно з класом фактичного навчання) класів (пункт 1.2 Положення). 1. Науково-методичне забезпечення олімпіади ІІІ етап олімпіади проводиться для переможців ІІ етапу. Як правило, цей етап олімпіади проводиться в один день. На виконання завдань має відводитися не більше 4-х астрономічних годин. Завдання ІІІ етапу олімпіади відповідно до Положення складає обласна (міська) предметно-методична комісія, до складу якої входять науковці, методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти та вчителі. Члени комісії несуть персональну відповідальність за науковий рівень змісту завдань та їх секретність до моменту оприлюднення. До пакету (який може бути спільним для обох вікових груп) мають бути включені як теоретичні задачі, так і завдання практичної спрямованості (зокрема, завдання на аналіз даних та розрахунок певних величин за результатами спостережень, робота з картою зоряного неба тощо). Завдання мають бути різної складності та типу: якісні (на вміння пояснювати і аналізувати астрономічні явища, розпізнавати астрономічні об’єкти тощо) і розрахункові, які не виходять за рамки шкільної програми з астрономії та фізики. Частина завдань може бути запропонована у тестовій формі. За рішенням відповідних органів управління освітою ІІІ етап олімпіади може проводитися в декілька турів, кожен з яких спрямований як на розв’язання теоретичних, так і практичних задач, а також завдань на спостереження. У цьому випадку час, який відводиться на виконання завдань, регламентується оргкомітетом олімпіади. Під час складання завдань ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії рекомендуємо враховувати тематику та формат завдань олімпіади попереднього навчального року, розміщених на сайтах: «Астроосвіта» http://astroosvita.kiev.ua/proekty/astroolimpiada/Astroolimp_2013/golovna.html, Учнівські олімпіади з астрономії: http://usao.org.ua, а також використовувати матеріали Всеукраїнських учнівських олімпіад з астрономії 2010-2015 рр. та посібники, рекомендовані МОН України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах (переліки таких посібників подаються на офіційних web-ресурсах МОН України та Інституту модернізації змісту освіти). Також для підготовки радимо користуватися наступними збірниками задач: 1. Кузьменков С. Г., Сокол І. В. Сонячна система: збірник задач: навчальний посібник. - Київ: Вища школа, 2007. – 168 с. 2. Кузьменков С. Г. Зорі: астрофізичні задачі з розв'язанням: навчальний посібник. - Київ: Освіта України, 2010. - 206 с. 3. Воронцов-Вельяминов Б.А.; Сборник задач по астрономии, М.: Просвещение, 1980. – 56 с., ил. 4. Воронцов-Вельяминов Б.А.; Сборник задач и практических упражнений по астрономии, М., 1977. – 272 с., ил. 5. Сурдин В.Г.; Астрономические олимпиады. Задачи с решениями. М., 1995. – 320с. 6. Сурдин В.Г.; Астрономические задачи с решениями, М.Ж Едиториал УРСС, 2002. – 240с. 7. Дагаев М.М.; Сборник задач по астрономии; М.: Просвещение, 1980. – 128с., ил. Корисними у підготовці до олімпіади можуть бути наступні Інтернет-ресурси: http://school.astro.spbu.ru/?q=olymp; http://www.astroolymp.ru/ 3. Зміст олімпіадних завдань Олімпіадні завдання розробляються та затверджуються на засіданнях предметно-методичних комісій та доводяться до відома всіх членів журі. Зміст завдань включає основні категорії та поняття, що вказані в орієнтовному переліку теоретичних питань, який сформовано відповідно до навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Астрономія. 11-й клас. Профільний рівень» та вимог оргкомітету міжнародної учнівської олімпіади з астрономії. Звертаємо увагу на те, що питання, виділені напівжирним шрифтом, пропонуються тільки для учнів 11 класів (див. додаток). 4. Формування журі ІІІ етапу олімпіади та призначення експертів-консультантів Звертаємо увагу, що до складу журі ІІІ етапу олімпіади, крім вчителів та методистів, слід залучати науковців і викладачів вищих навчальних закладів. Проте журі змагань не повинно складатись з фахівців переважно одного навчального закладу. Експертами-консультантами рекомендуємо призначати авторитетних фахівців, які мають вчене звання доцента або професора та/або науковий ступінь доктора чи кандидата наук та мають значний досвід у проведенні й науково-методичному забезпеченні астрономічних олімпіад. Доцільно, щоб голова журі олімпіади та експерт-консультант були працівниками різних установ. 5. Визначення переможців ІІІ етапу олімпіади При визначенні переможців змагань слід дотримуватись вимог пункту 5.4 чинного Положення, зокрема вимоги, що переможцем не може бути учасник, який за результатом виступу набрав менше, ніж третину від максимально можливої сумарної кількості балів. Переможці ІІІ етапу олімпіад нагороджуються дипломами I, II, III ступенів окремо за класами у кількості, яка не перевищує 50% від загальної кількості учасників змагань відповідного класу з орієнтовним розподілом кількості дипломів у співвідношенні 1:2:3. У разі виникнення суперечливих питань учні можуть подати заяву на апеляцію, але апеляція не означає обов'язкову зміну оцінки. 6. ІV етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії Відповідно до Положення, переможці попереднього ІІІ етапу змагань беруть участь у ІV етапі олімпіади, який передбачається провести у два тури: теоретичний і практичний. Практичний тур буде складатися із розрахункової та спостережної частини (остання проводиться за наявності технічних можливостей та погодних умов і за рішенням оргкомітету може бути замінена на демонстраційну). Завдання на тури ІV етапу будуть різними за типами та рівнями складності, проте не виходитимуть за рамки орієнтовного переліку теоретичних питань до IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з астрономії. Частина завдань може бути запропонована у тестовій формі. На теоретичному турі учням планується запропонувати 5-6 задач, розв’язання яких базується на знаннях про методи і результати вивчення законів руху, фізичної природи, еволюції небесних тіл та Всесвіту в цілому. Зауважимо, що розв’язання цих задач у певній мірі потребує використання методів математичного обчислення, знань фізичних понять і законів. Для деяких з них необхідні поглиблені знання з математики та фізики. Під час проведення практичного туру передбачається виконання завдань на:
- застосування методів та засобів обробки результатів астрономічних досліджень, співвідношення результатів практичної діяльності з теорією, формулювання висновків відповідно до запропонованої інформації; - виявлення навичок роботи з картами зоряного неба, каталогами та діаграмами для знаходження астрономічних об’єктів та їхніх характеристик (наприклад, розрахунки зоряних величин, радіусів, світності, нанесення на карту за ефемеридами об'єктів тощо), передбачення певних астрономічних подій. Окремо слід наголосити, що учасники IV етапу олімпіади можуть користуватися лише матеріалами (завдання, чисті аркуші, табличні дані тощо) виданими оргкомітетом. Під час виконання завдань учням дозволяється користуватися не програмованими калькуляторами, але використовувати для цього мобільні телефони категорично заборонено. Для здійснення якісної неупередженої перевірки завдань журі розробляє єдині критерії оцінювання до кожної задачі з урахуванням різних способів розв’язання завдань учасниками олімпіади та шкалу оцінювання. У критеріях оцінювання повинні бути відображені певні кроки (просування) розв’язування кожної задачі. Журі перевіряє тільки завдання, що записані у чистовик учасника олімпіади. Чернетка членами журі не розглядається. У разі виникнення питань з приводу правильності та об’єктивності оцінювання виконаних завдань, учасники (і тільки вони) мають право, після завершення усіх турів змагань, подати заяву у письмовій формі до апеляційної комісії і одержати письмову відповідь (за вимогою учня) до підбиття остаточних підсумків. Для проведення апеляції оргкомітетом олімпіади створюється апеляційна комісія, рішення якої фіксуються у протоколі її засідань і надається для ознайомлення заявнику. 7. Подання звітів та заявок на участь у IV етапі олімпіади. Звіти про проведення ІІІ етапу разом із текстами завдань і їх розв’язками та заявки на участь команд у ІV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії слід подати до 5 березня 2016 року на адресу Інституту модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України (відділ організації конкурсів і подій). Форма цих документів визначається додатками 1 і 2 до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності. Координатор Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії – Вернидуб Оксана Михайлівна, е-mail: [email protected], контактний телефон: 245-41-94. Додаток до методичних рекомендацій щодо проведення ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з астрономії № - Орієнтовний перелік теоретичних питань до ІV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії 1. Зоряне небо та рухи світил 1.1. Зоряне небо Зоряне небо та небесна сфера. Сузір’я та найяскравіші зорі на небі й у північній півсфері. Добове обертання небесної сфери. Зміна вигляду зоряного неба в різні пори року. Орієнтування за Сонцем, сузір’ями і Полярною зорею на місцевості і за часом. Одиниці відстаней в астрономії. Паралакс: річний, добовий. Видима зоряна величина, абсолютна зоряна величина та зв'язок між ними. 1.2. Небесна сфера і добовий рух світил Точки і лінії небесної сфери. Залежність висоти полюса світу від географічної широти місця спостереження. Горизонтальна та екваторіальні системи координат. Явища пов’язані з добовим обертанням Землі: схід та захід світил, кульмінації світил (моменти кульмінацій та висоти). Рефракція. Зоряні каталоги і карти. Видимий рух Сонця. Екліптика. 1.3.Час та календар Принципи вимірювання часу (шкали вимірювання і системи відліку). Зоряний час. Сонячний час: справжній і середній. Рівняння часу. Шкала всесвітнього часу. Шкала атомного часу. Координований всесвітній час. Системи відліку: місцевий, всесвітній, поясний час та зв’язок між ними. Лінія зміни дат. Літній та зимовий час. Календар. Сонячні, місячні та місячно-сонячні календарі. Юліанський та григоріанський календарі. 1.4.Закони руху небесних тіл Закони Кеплера. Елементи орбіт небесних тіл та їх геометричне подання. Узагальнення законів Кеплера. Космічні швидкості на поверхнях небесних тіл та у просторі. Рух штучних супутників і автоматичних міжпланетних станцій. Видимий рух планет. Планетні конфігурації, синодичні та сидеричні періоди. Рух Місяця. Сонячні та місячні затемнення, частота і умови видимості. Припливні явища. Використання законів руху для визначення відстаней до тіл Сонячної системи, а також розмірів і мас небесних тіл. 2. Методи та засоби астрономічних досліджень 2.1. Електромагнітне випромінювання небесних тіл Електромагнітний спектр. Спектри небесних тіл. Поглинання світла в міжзоряному просторі та вікна прозорості атмосфери Землі. Розвиток всехвильової астрономії: гамма, рентгенівська, ультрафіолетова, оптична, інфрачервона, радіоастрономія. 2.2. Засоби астрономічних досліджень Оптичні телескопи. Формула збільшення телескопа, а також роздільна здатність та проникна сила. Недоліки оптичних телескопів. Радіотелескопи. Радіоінтерферометри з наддовгою базою. Найбільші телескопи в Україні та у світі. Астрономічні обсерваторії. Космічні телескопи та обсерваторії. Принцип реєстрації нейтрино. Нейтринні обсерваторії. 2.3. Методи астрономічних досліджень Астрофотометрія. Основні поняття фотометрії. Зв’язок між освітленістю і видимою зоряною величиною (Формула Погсона). Астроспектроскопія. Основні поняття спектроскопії. Закон випромінювання Планка. Види спектрів космічних об’єктів. Спектральні прилади. Принцип визначення хімічного складу та температури космічних тіл. Ефект Доплера. Визначення променевої швидкості за спектром. Приймачі випромінювання в астрономії. 3. Сонячна система 3.1. Планети Сонячної системи Історія вивчення, склад і будова Сонячної системи. Подібність та відмінність між планетами земної групи та планетами-гігантами. Планети земної групи. Фізичні та орбітальні характеристики. Фізичні характеристики Землі. Внутрішня будова Землі. Будова атмосфери. Рухи в оболонках Землі. Полярні сяйва на Землі та інших планетах. Клімат. Причини змін пір року. Місяць: фізичні характеристики та проблема походження. Рельєф та фізичні умови на поверхні. Планети-гіганти. Фізичні та орбітальні характеристики. Супутники планет. Кільця планет. Карликові планети. 3.2. Малі тіла Сонячної системи Астероїди. Комети. Тіла з поясу Койпера. Метеори та метеорити. Метеорні потоки. Фізичні характеристики малих тіл Сонячної системи та гіпотези походження. 4. Зорі 4.1. Узагальнені характеристики стаціонарних зір Хімічний склад зоряної речовини. Температури, світності, розміри, маси, густини зір. Взаємозв’язок між розміром, температурою, світністю та абсолютною зоряною величиною. Спектральна класифікація зір. Діаграма Герцшпрунга-Рессела. Джерела енергії зір. Температура у надрах зір. Внутрішня будова зір. 4.2. Подвійні та нестаціонарні зорі Подвійні зорі різних типів. Змінні зорі. Пульсуючі змінні. Цефеїди. Нові та наднові зорі. Утворення хімічних елементів. 4.3. Сонце як зоря Загальні характеристики Сонця, внутрішня будова, атмосфера, обертання Сонця. Джерело сонячної енергії. Місце Сонця на діаграмі Гершпрунга-Рессела. Сонячна активність, сонячно-земні зв’язки. Поняття геліосфери. Сонячний вітер та потік частинок від Сонця і їх вплив на інші тіла Сонячної системи. 4.4. Утворення та еволюція зір Міжзоряне середовище, його густина та температура. Протозорі. Утворення зір в асоціаціях. Залежність часу існування зорі від початкової маси. Стадія головної послідовності, червоні гіганти та надгіганти. Кінцеві стадії еволюції зір, білі карлики, нейтронні зорі, пульсари. Кінцева стадія еволюції Сонця. Чорні діри. Сфера Шварцшильда. 5. Галактична і позагалактична астрономія 5.1. Наша Галактика Складові, розмір і спіральна структура Галактики. Склад, маса, чисельність зір. Типи населення Галактики, зоряні скупчення. Місце Сонця в Галактиці, його рух відносно сусідніх зір та центру Галактики. Обертання Галактики. Міжзоряні газ і пил. Космічні промені. 5.2. Галактики і Всесвіт Класифікація галактик. Типи, склад і структура галактик. Найближчі галактики. Закон Габбла. Червоне зміщення і визначення відстаней до галактик. Просторовий розподіл галактик. Місцева група галактик. Радіогалактики. Квазари. Поняття Всесвіту в астрономії. Великомасштабна структура нашого Всесвіту. 5.3. Утворення та еволюція всесвіту. Космологія, космологічні парадокси та принципи. Перші моделі будови Всесвіту. Теорія Великого вибуху. Основні етапи еволюції Всесвіту. Спостережні дані про прискорене розширення Всесвіту та його можлива інтерпретація. Співвідношення різних типів матерії у Всесвіті. Темна матерія та темна енергія. 5.4. Можливість існування позаземного життя у всесвіті. Інші всесвіти. Історичний огляд пошуків позаземного життя. Сучасні наукові дані про існування позаземного життя. Антропний принцип. Ідея існування інших всесвітів. |
Методичні рекомендації щодо вивчення астрономії у 2015/2016 навчальному році Департаменту освіти і науки Чернівецької ОДА №282 від 29. 05. 2015 «Про робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів... |
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016... ... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2015 – 2016 навчальному році у 5 – 9 класах / [ Кудін В. С., Бугайчук Н. В., Величко С. В.] – Черкаси: Видавництво... |
Методичні рекомендації щодо основних напрямків діяльності працівників... Методичні рекомендації щодо основних напрямків діяльності працівників психологічної служби у 2015/2016 навчальному році |
Методичні рекомендації щодо викладання географії у 2015/2016 навчальному році В. М. Рибчинський Відповідно до Державного стандарту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392 року, географія... |
Апаратне та програмне забезпечення Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики технологій у 2011-2012 навчальному році |
Методичні рекомендації щодо викладання економіки у 2015/2016 навчальному році України від 11. 06. 2014 №1/9-253 «Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів;... |
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ... Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2012-2013 навчальному році, з метою пошуку, підтримки й розвитку творчого потенціалу обдарованої... |
Інформація про результати II етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Першого уроку в 2015–2016 навчальному році для учнів 1-4 класів / [Добровольська Л. Н., Чорновіл В. О., Л.І. Ткачова]. – Черкаси:... |