|
Скачати 2.65 Mb.
|
МЎНЎСТЕРСТВО ВНУТРЎШНЎХ СПРАВ УКРА°НИ ЧЕРКАСЬКИЙ ЎНСТИТУТ ПОЖЕЖНО° БЕЗПЕКИ iм. ГЕРО°В ЧОРНОБИЛЯ Кафедра управлiння та органiзацiї дiяльностi пожежної охорони Основи психологiї i педагогiки Навчально-методичний посiбник ЧЕРКАСИ 2002 Змiст Передмова ..................................................... ...................................... Вступ .......................................................... .......................................... Роздiл Ў. Основи психологiї .................................... ......................... 1. Психологiя як наука. °ї предмет i завдання ................................. 2. Психiка та характеристика її структури ...................................... 3. Пiзнавальнi процеси. Вiдчуття. Сприймання. Увага ................ 4. Пiзнавальнi процеси. Пам'ять. Мислення. Уява ........................ 5. Ўндивiдуально-психологiчнi властивостi особистостi. Темперамент. Характер ................................................................... 6. Емоцiї та почуття. Воля. Вольовий акт ......................... ............... 7. Психiчнi стани людини. Професiйнi стани .................................. 8. Особистiсть як об'їкт i суб'їкт професiйної дiяльностi. Шлях до професiоналiзму ................................................ ............................ 9. Психологiя дiяльностi ......................................... ............................. 10. Соцiальна група i колектив .................................... ........................ 11. Психологiя спiлкування ........................................ .......................... 12. Конфлiкти. Соцiально-психологiчнi проблеми колективiв ..... 13. Педагогiка як наука. °ї предмет i завдання ................................. 14. Навчання в пiдроздiлах пожежної охорони ................................. 15. Теорiя i технологiя виховного процесу ......................... ................ 16. Система освiти в Українi ...................................... ........................... 17. Психолого-педагогiчнi основи самовиховання ........................... 18. Психологiчний аналiз дiяльностi працiвникiв пожежної охорони .. ................................................................ .............................. 19. Особливостi психологiчного клiмату на пожежi ......................... 20. Соцiально-психологiчнi причини травматизму i загибелi людей на пожежах ........................................................ ..................... 21. Психологiчна пiдготовка пожежникiв як важливий елемент професiйної пiдготовки. Професiйний психологiчний вiдбiр працiвникiв пожежної охорони ...................................................... 22. Психологiчнi особливостi дiяльностi диспетчера служби л01¬, керiвника гасiння пожежi, газодимозахисникiв, iнженерно-iнспекторського складу .................................................................... 23. Психологiя управлiння. Особливостi управлiння в пiдроздiлах пожежної охорони ........................................................ 24. Психологiчнi способи впливу в процесi професiйного спiлкування ................................................................ ........................ 25. Психологiя та педагогiка на службi працiвника пожежної охорони ................................................................ ................................ Основи психологiї та педагогiки: навчально-методичний посiбник з дисциплiни "Психолого-педагогiчнi основи дiяльностi працiвникiв пожежної охорони" Упор. к. пед. н., доц. Г.Я. Майборода, В.А. Кобко . Рецензенти: Схвалено Вченою радою Черкаського iнституту пожежної безпеки iменi Героїв Чорнобиля МВС України (протокол ¦ 1 вiд "27" жовтня 2000 р.). Передмова Мета вивчення дисциплiни лПсихолого-педагогiчнi основи дiяльностi працiвникiв пожежної охорони¬ - засвоїння й усвiдомлення основних понять психологiї та педагоiсть полiпшити якiсть навчально-вихов- ної роботи з особовим складом пожежних пiдроздiлiв, пiдвищити психологiчну готовнiсть спецiалiстiв до участi в бойових дiях, службових вiдносинах. Основними завданнями курсу ї: оволодiння теоретичними знаннями з основ педагогiки та психологiї; вироблення практичних вмiнь i навичок органiзацiї та проведення психолого-педагогiчної пiдготовки особового складу пiдроздiлiв пожежної охорони та застосування теоретичних знань для розв'язання практичних проблем професiйної дiяльностi. У результатi вивчення курсу курсанти та слухачi повиннi знати: основнi категорiї педагогiки i психологiї; психолого-педагогiчнi аспекти професiйної дiяльностi працiвникiв пожежної охорони; методи та прийоми формування творчих умiнь i навичок у пiдлеглих; психолого-педагогiчнi особливостi керiвництва пiдроздiлами пожежної охорони; психолого-педагогiчнi основи спiлкування; методичнi засади саморегуляцiї; технологiї навчання; форми i методи органiзацiї виховної роботи. На основi засвоїння теоретичних психолого-педагогiчних знань курсанти повиннi володiти: вмiннями i навичками професiйного сприйняття, оперативного мислення, уяви, навичками мнемiчної дiяльностi; умiннями давати самооцiнку та визначати свої життївi перспективи; навичками саморегуляцiї, самоконтролю; прийомами взаїмодiї пiд час спiлкування, вирiшення конфлiктних ситуацiй; умiнням дiагностувати мiжособистiснi стосунки, оцiнювати рiвнi конфлiктностi особистостi; ефективно застосовувати одержанi знання у практичнiй дiяльностi органiзацiї та управлiння працiвникiв пожежної охорони. Вивчення дисциплiни передбачаї використання рiзних форм навчання (лекцiй, семiнарських, практичних занять), методiв (рольових iгор, диспутiв, конкурсiв, конференцiй, тренiнгiв тощо). Курс розрахований на 162 години. З них 54 години вiдводяться на лекцiї, 54 на семiнарськi та практичнi заняття, 54 - на самостiйну роботу. Вивчення курсу завершуїться iспитом. ВСТУП Мета, завдання та змiст курсу лПсихолого-педагогiчнi осно- ви дiяльностi працiвникiв пожежної охорони¬, його мiсце у змiстi iнженерної освiти. Значення психолого-педагогiчних знань для спецiалiста пожежної охорони. В умовах глобальних зрушень у життi нашої держави вища школа зазнаї певних змiн, зокрема в напрямах гуманiзацiї та гуманiтаризацiї освiти. Державна нацiональна програма лОсвiта (Україна XXI столiття)¬ передбачаї вдосконалення психолого-педагогiчної пiдготовки молодi, i цьому сприяї введення в навчальнi плани вищих закладiв освiти курсу з психологiї та педагогiки. Проблема психолого-педагогiчної пiдготовки пожежникiв стаї актуальною, i це не випадково. Останнiм часом до вирiшення практичних завдань пiдроздiлами пожежної охорони залучаїться потенцiал таких наук, як психологiя та педагогiка. Створюються психологiчнi та психотерапевтичнi служби, якi надають допомогу в дiяльностi працiвникiв пожежної охорони. Важливим компонентом професiйної пiдготовки пожежника ї психолого-педагогiчний аспект, який характеризуїться теоретичним i практичним змiстом. Важливими принципами сучасної освiти ї принципи гуманiзацiї та гуманiтаризацiї. Гуманiзацiя - реалiзацiя принципу свiтогляду, в основi якого лежить повага до людей, турбота про них, упевненiсть у їх великих можливостей щодо самовдосконалення. Гуманiзм - (вiд лат. humanes - людяний) - визнання людини як особистостi, її права на вiльний розвиток i вияв iндивiдуальностi, вдосконалення професiйної пiдготовки та перепiдготовки з урахуванням психологiчних особливостей працюючого. Дуже важливо створити умови, за яких людинi було б легко i приїмно працювати, але не менш важливе, щоб людина розумiла, що вона робить, навiщо вона це робить, бачила результати своїї працi, а також могла б передбачати соцiальнi та психологiчнi результати своїї працi. Гуманiтаризацiя освiти - це реалiзацiя iдей гуманiзму в життi навчального закладу, в системi викладання, а також збiльшення кiлькостi обсягу та пiдвищення змiстовного рiвня вивчення гуманiтарних дисциплiн. Гуманiтаризацiя повинна бути орiїнтована на зв'язок внутрiш- ньодержавних i глобальних проблем, на розв'язання загальнолюдських завдань. Вiдповiдно до такої орiїнтацiї освiта повинна забезпечити розвиток знань, умiнь та навичок, здiбностей у всiх галузях людської дiяльностi, не вiдриваючи професiоналiзацiю вiд усього того, що створене людством. Отже, спецiалiст пожежної безпеки - це не тiльки професiонал своїї справи, а й людина, яка засвоїла загальнолюдськi цiнностi, отримала серйозну гуманiтарну пiдготовку змiст якої передбачаї вивчення i таких дисциплiн, як психологiя та педагогiка. Основними складовими психолого-педагогiчної пiдготовки ї: психолого-педагогiчна культура; психолого-педагогiчна компетентнiсть у професiйнiй дiяльностi; умiння людини подати себе на ринку працi. Психолого-педагогiчна культура являї собою готовнiсть людини пiклуватися про свої психiчне здоров'я та пiзнання самого себе, здатнiсть розумiти iншу людину, навчального культурного спiлкування i поведiнки. Психолого-педагогiчна компетентнiсть - комплекс знань та вмiнь з психологiї та педагогiки, необхiдний для розв'язання завдань у рiзних галузях дiяльностi. Такий комплекс включаї знання природи людської психiки, основних психологiчних функцiй, оволодiння навичками аналiзу навчально-виховних ситуацiй та вирiшення педагогiчних завдань у сiм'ї та трудовому колективi. Умiння людини подати себе на ринку працi. Саме вiд того, наскiльки молода людина знаї i розумiї слабкi та сильнi риси своїї iндивiдуальностi, залежить можливiсть улаштувати свої майбутнї. Психолого-педагогiчна пiдготовка пожежникiв ї основою не тiльки дiяльностi щодо спасiння людей i збереження матерiальних цiнностей вiд знищення вогнем, у складних умовах гасiння пожежi, лiквiдацiї її наслiдкiв, а й основою ефективної службової дiяльностi, також безпеки самих пожежникiв, готовностi до дiй у складних, небезпечних для життя умовах. Питання для самоконтролю Визначте основнi завдання курсу. Пояснiть значення знань iз психологiї та педагогiки для пожежника. Пояснiть суть понять: гуманiтаризацiя та гуманiзацiя освiти. Якою, на Ваш погляд, повинна бути освiчена людина? Ознайомтесь iз змiстом слiдуючих документiв: - Закон України "Про освiту". - К., 1996; - Закон України "Про вищу освiту". - К., 2002. Роздiл Ў Основи психологiї Тема 1. Психологiя як наука. °ї предмет i завдання Змiст понять лпсихологiя¬, лгалузi психологiї¬, лпсихологiя iнженерна¬, лпсихологiя пожежна¬, лпсихологiя вiйськова¬, лпсихологiя працi¬ лметоди дослiдження психологiї¬. Предмет, функцiї психологiчної науки i практики в суспiльному розвитку. Ўсторiя розвитку психологiчної науки. Галузi психологiї. Психологiя екстремальних професiй. Основнi роздiли психологiї як науки. Категорiї i поняття психологiї. Психологiчнi методи дослiдження. ? Психологiя - (вiд грец. псюхе - душа i логос - вчення) наука про психiку живих iстот, про психiчнi процеси i властивостi, психiчну дiяльнiсть людини. Вона розглядаї цю дiяльнiсть як функцiю мозку, що полягаї у вiдображеннi ним об'їктивної дiйсностi i регуляцiї стосункiв живої iстоти iз середовищем. Це наука про душу, свiдомiсть, поведiнку та об'їктивнi закономiрностi прояву i механiзми психiки. ? З давнiх-давен потреба суспiльного життя змушувала людину розрiзняти i враховувати особливостi психiчного складу людей. Ще фiлософи Давньої Грецiї: Демокрiт, Платон, Арiстотель - заклали першi каменi у фундамент багатьох дисциплiн. Грецькi фiлософи загалом розглядали душу, як щось оживлююче (подих, життя) i вважали, що вона ї не лише в людини. Так, Фалес iз Мiлета, який жив на межi VII й VI столiть до Рiз- два Христова, вважав, що душа ї в магнiту, оскiльки вiн приводить у рух залiзо. Душа в розумiннi Фалеса ї щось вище, що керуї iншими формами iснування. Демокрiт (460-360 рр. до Христа) сприймали душу, як матерiю, лише тоншу вiд тої, з якої збудоване тiло. Платон (427-347 рр. до Христа) на противагу фiлософам-натуралiстам стверджував, що душа, як безмежно досконалiша вiд тiла субстанцiя, незалежна вiд тiла. "Людина - це душа, яка володiї тiлом, як стерновий, який керуї кораблем, чи вершник - конем". [26, 70] Великий Арiстотель, який жив у 384-322 роках до Христа написав трактат "Про душу", його часто називають першим пiдручником з психологiї. Вiн прийняв твердження свого вчителя, що душа - це джерело руху для тiла, вона оживляї його, але не ї субстанцiїю, вiдiрваною вiд тiла, як вважав Платон, не ї вона i тiлом, як стверджував Демокрiт. За Арiстотелем, душа не може iснувати без тiла, а тiло не може виконувати свої функцiї без души, яка його оживляї. Таким чином, перший етап розвитку психологiчної науки, можна визначити як науку про душу, коли iснуванням душi пояснювали всi явища в життi людини. Другий етап розвитку психологiї починаїться в XVII ст., у зв'язку з розвитком природничих наук. Здатнiсть мислити, вiдчувати, бажати назвали свiдомiстю. Основним методом вивчення вважалося спостереження людиною за собою i опис фактiв. Тому психологiю у цей перiод можна назвати наукою про свiдомiсть. Третiй етап починаїться у XX ст. Завданням психологiї було спостереження за тим, що можна безпосередньо побачити, а саме: поведiнкою, вчинками, реакцiїю людини. Мотиви, що викликають вчинки, не враховувались - це була психологiя як наука про поведiнку людини. Четвертий етап характеризуїться закономiрним осмисленням теорiї вiдображення, а психологiя визначаїться як наука, яка вивчаї факти закономiрностi та механiзми психiки. ? Знання у психологiї складалися i розширювалися завдяки зв'язкам її з iншими науками - природничими, соцiальними, психологiчними. Великий вплив на становлення психологiї, як науки мали еволюцiйнi iдеї великого дослiдника Ч. Дарвiна, саме вони дозволили з'ясувати роль психiки у процесi пристосування живих iстот до умов середовища, що змiнюються, зрозумiти виникнення вищих форм психiчної дiяльностi з нижчих. Еволюцiйне вчення дало можливiсть зрозумiти, що психiка - це складний свiт психiчних явищ, вiдiграї велику роль у поведiнцi людини. Пiсля виходу книги Ў. Сїченова "Рефлекси головного мозку", у якiй було доведено, що психiчнi явища такi ж природнi, як i всi iншi функцiї людського органiзму, вони не безпричиннi, а ї результатом рефлекторної дiяльностi нервової системи. Рефлекторна теорiя отримала подальший розвиток у вченнi Ў. Павлова, працях О. Ухтомського, М. Бернштейна та iн. Таким чином, психологiя як самостiйна наука у своїму розвитку маї мiцну природничонаукову основу. Психологiчна наука дуже давня i дуже молода одночасно. З одного боку, вiк її бiля 2400 рокiв. Перший систематичний виклад психологiчних явищ був зроблений давньогрецьким ученим Арiстотелем. Його i вважають фундатором психологiї. З iншого боку, власне наукове експериментальне дослiдження психiчних явищ та їх закономiрностей почалося, по сутi, |
1. Складання номенклатур справ Номенклатура справ є систематизованим переліком найменувань справ, створюваних у діловодстві установи, оформлених у відповідному... |
Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ Робоча програма навчальної дисципліни «Земельне право» для студентів 3 курсу юридичного факультету ННІ Права та безпеки денної форми... |
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ОДЕСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ... Плани обговорені і схвалені на засіданні кафедри філософії та соціальних дисциплін |
Довідка на оперативну нараду начальницького складу СДПЧ-1 АПС – 0 (2011 – 2), хибні виклики 5 (2011 – 6), на проведення пожежно-тактичних занять 56 разів (2011 – 47), на пожежно-тактичні... |
ЗМІНА №5 ДСТУ 3650: 2004 РОЗРОБЛЕНО: Центр безпеки дорожнього руху при Департаменті ДАІ Міністерства внутрішніх справ України |
1. Пожежна охорона України поділяється на Пожежна охорона МВС України є самостійним структурним підрозділом Міністерства внутрішніх справ. Вона складається із апаратів управлінь,... |
Дорожній транспорт. Знаки номерні транспортних засобів. Загальні вимоги. Правила застосування РОЗРОБЛЕНО: Центр безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при Міністерстві внутрішніх справ України |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ з дисципліни... Правові та організаційні основи безпеки підприємницької діяльності: навчально-методичні матеріали до семінарських занять / Розробник:... |
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ВНУТРІШНІХ СПРАВ Факультет... Адміністративне право – професор кафедри загально правових дисциплін, кандидат юридичних наук, доцент Доненко В. В |
Суспільно-культурне товариство «Любачівщина» Львівське обласне відділення Міжнародного благодійного фонду «Допомога дітям Чорнобиля» |