|
Скачати 107.96 Kb.
|
Інститутом соціальної та політичної психології АПН України видано колективну монографію “Особистісний вибір: психологія відчаю та надії” за редакцією доктора психологічних наук, професора Т.М. Титаренко (Особистісний вибір: психологія відчаю та надії / За ред. Т.М.Титаренко. – К.: Міленіум, 2005. – 336 с.). Книгу присвячено такій проблемі, яка навряд чи когось залишить байдужим. Складні і відповідальні життєві вибори, від яких залежить подальше життя, час від часу постають перед кожною людиною. Здатність робити їх, не зволікаючи, не ховаючись від можливих ускладнень, – неабияке мистецтво, і спроба наукового висвітлення психології вибирання є сміливим і своєчасним кроком до внутрішньої зрілості, свободи і благополуччя. У розділах книги відображені теми психологічних досліджень з природи життєвого вибору, його чинників і детермінант: “Життєвий вибір як рушійна сила особистісної світопобудови” (Титаренко Т.М.), “Культурологічна інтерпретація особистісного вибору” (Лебединська І.В.), “Вибір у релігійному житті особистості” (Любченко О.О.), “Вибір і соціально-психологічна компетентність” (Лєпіхова Л.А.), “Особистісний вибір в умовах рольового конфлікту” (Горностай П.П.), “Девіантна поведінка і проблема відповідальності особистості за свій вибір” (Лановенко І.І.), “Проблемний перебіг життєвих подій та вибір самозахисту” (Алікіна Н.В.), “Вплив аутоагресивних тенденцій на особистісний вибір молоді” (Ларіна Т.О.), “Особистісний вибір молоді з ВІЛ-інфекцією: від відчаю до надії” (Лазоренко Б.П.), “Персональний міф у виборі ризикованої поведінки” (Гундертайло Ю.Д.), “Вибір молоддю супутника життя. Крок до особистісного щастя” (Кляпець О.Я.), “Вибір перед лицем долі” (Карпіловська С.Я.), “Психологія професійного вибору” (Татенко Н.О.). Емпіричні дослідження, що наведені в статтях, виконувались із залученням шкільної, студентської та робітничої молоді. Читачами цієї книги можуть бути студенти, аспіранти, психологи-професіонали, а також усі, хто цікавиться сучасним людинознавством. Довідки за телефоном: (044)425-45-56. ЗМІСТ Переднє слово 6 Розділ 1. Життєвий вибір як рушійна сила особистісної світопобудови (Титаренко Т.М.) .9
Розділ 2. Культурологічна інтерпретація особистісного вибору (Лебединська І.В.) 46 2.1. Соціокультурні модуси особистісного вибору 46 2.2. Особистісне поле культури: гендерна тематизація 56 Розділ 3. Вибір у релігійному житті особистості (Любченко О.О.) 64 Розділ 4. Вибір і соціально-психологічна компетентність (Лєпіхова Л.А.) 80 4.1. Соціально-психологічна компетентність у життєвих виборах особистості 80 4.2. Соціально-психологічна компетентність у структурі особистості 88 4.3. Соціально-психологічна компетентність у професійних та міжособистісних стосунках 92 4.4. Соціально-психологічна компетентність як механізм прихованого управління людьми 102 4.5. Експериментальне дослідження головних властивостей соціально-психологічної компетентності 109 Розділ 5. Особистісний вибір в умовах рольового конфлікту (Горностай П.П.) 120 5.1. Психологічні ролі і соціальне буття людини 120 5.2. Рольовий конфлікт як рушійна сила розвитку особистості 124 5.3. Локус рольового конфлікту і стратегія особистісного вибору 129 5.4. Психотерапевтичне розв’язання рольових конфліктів 133 Розділ 6. Девіантна поведінка і проблема відповідальності особистості за свій вибір (Лановенко І.І.) 137 6.1. Роль норми і відхилень від неї в антропо- та соціогенезі 137 6.2. Деякі особливості причинності та відповідальності особистості за порушення нормативних вимог суспільства 147 Розділ 7. Проблемний перебіг життєвих подій та вибір самозахисту (Алікіна Н.В.) 155 7.1. Надлишкові перешкоди у житті особистості 155 7.2. Небезпечність психологічної непоінформованості 158 7.3. Біль і страждання 159 7.4. Особистість у реалізації права самозахисту 162 Розділ 8. Вплив аутоагресивних тенденцій на особистісний вибір молоді (Ларіна Т.О.) 168 Розділ 9. Особистісний вибір молоді з ВІЛ-інфекцією: від відчаю до надії (Лазоренко Б.П.) 187 9.1. Молодь з ВІЛ-інфекцією та простір її особистісного вибору 188 9.2. Типи особистості ВІЛ-інфікованої молоді та їх характеристики 189 9.3. Типи особистості, що ведуть здоровий спосіб життя 193 9.4. Типи особистості, що ведуть нездоровий спосіб життя 194 9.5. Внутрішні чинники особистісного вибору ВІЛ-інфікованої молоді 196 9.6. Чинники зовнішнього оточення, що впливають на життєвий вибір ВІЛ-інфікованої молоді 198 9.7. Основні стратегії виходу із життєвої кризи: від відчаю до надії 200 9.8. Система забезпечення позитивного соціально- психологічного простору життєвого вибору молоді з ВІЛ-інфекцією 211 Розділ 10. Персональний міф у виборі ризикованих форм поведінки (Гундертайло Ю.Д.) 219 10.1. Міфи і людська психіка 219 10.2. Ризик та ризикована поведінка 226 10.3. Персональний міф і ризикована поведінка 237 Розділ 11. Вибір молоддю супутника життя. Крок до особистісного щастя (Кляпець О.Я.) 246 11.1. Досягнення готовності до взяття шлюбу як життєве завдання молоді 246 11.2. Психологічні чинники вибору потенційного шлюбного партнера 249 11.3. Оптимальний вибір шлюбного партнера – необхідна умова особистісного щастя 255 11.4. Психологічні передумови здійснення оптимального вибору шлюбного партнера 259 Розділ 12. Вибір перед лицем долі (Карпіловська С.Я.) 263 12.1. “На полі боротьби волі з долею”. Запрошення до діалогу 263 12.2. Кроки дає Господь, шлях ми обираємо самі. Модель психологічної взаємопідтримки в ситуації життєвої невизначеності 275 12.3. Група взаємопідтримки “Рівні – рівним”. Структурні елементи 280 12.4. Етапи роботи групи (“Ступені сходження”) 287 Розділ 13. Психологія професійного вибору (Татенко Н.О.) 294 13.1. Свідомі і несвідомі передумови професійного вибору 294 13.2. Психологічна допомога у професійному виборі 309 Післямова 324 Література 327 ПЕРЕДНЄ СЛОВОЩо робити на життєвому роздоріжжі? Як вибирати ефективно і без помилок? Чи можливо це взагалі? Людина вибирає нову можливість, нову перспективу, здатну задовольняти її вимоги до життя. Коли усвідомлюється власна здатність вибирати дії, взаємини, поведінку, професію, що допомагають досягненню життєвої мети, людина стає внутрішньо вільнішою і ефективнішою. Щоб самореалізовуватись, особистість має відчувати свої потреби, знати бажання, вміти їх втілювати, і життєвий вибір стає саме тією ланкою, що пов’язує інтенції, наміри, сподівання з конкретними результатами. Ситуація, що готує людину до майбутнього вибору, включає і зовнішнє середовище, і суб’єктивні життєві обставини, і сам стрибок за межі цих зовнішніх і внутрішніх детермінант. Чим ціліснішою, зрілішою є особистість, тим легше їй не зволікати, а усвідомити вчасність, невідкладність вибору, тим простіше поставити себе перед власним бажанням віч-на-віч. Для неї ані страх майбутнього, ані почуття провини щодо минулого, тобто втрачених через вибір можливостей, не стають гальмами, хоча й усвідомлюються, і враховуються. І тоді життєве рішення, що було прийняте, починає втілюватися органічно, без зайвих сумнівів та самопримусів. Сподіваємось, що читацьку увагу приверне дослідження релігійного вибору, способів втілення духовного пошуку. Як відбувається розвиток релігійного життя людини? Яким чином впливає на релігійній вибір сектантське та маніпулятивне втручання? Які типи релігійних виборів існують? Що таке внутрішня і зовнішня релігійність? Ці питання активно обговорюються на сторінках книжки. Матеріали, що наводяться у монографії, стануть у пригоді для тих, хто хоче зрозуміти ступінь власної життєвої компетентності, її вплив на вибори партнерів по спілкуванню, підтримання оптимальних стосунків з іншими людьми, долання комунікативних бар’єрів. Читач нарешті зрозуміє, яка різниця між маніпулятором і соціально-компетентною людиною і яким чином формуються соціальний інтелект, особистісна гнучкість, соціальна сміливість чи м’яка домінантність. Не може не зацікавити читача і суб’єктивна ефективність особистості, серед смислів якої чи не найголовнішим є вибір професійної сфери. Самореалізація в професії, якщо цей вибір був вдалим, супроводжується переживаннями легкості, енергійності та потенційності. Серед причин невдалого професійного вибору привертають увагу неусвідомлювані інфантильні потреби (у безпеці, власній значущості, у прийнятті, повазі) та страхи (відмовити комусь у чомусь, дістати відмову, бути невизнаним). Психологам-практикам та соціальним працівникам, що працюють з ВІЛ-інфікованими, корисною буде інформація про особистісну типологію молоді, що робить свої непрості життєві вибори. У книзі виділено такі типи цієї молоді: ”соціально активний лідер”, “пристосуванець”, “авантюрист”, “жертва” та “переслідувач”. З’ясовано вплив персонального міфу на вибір молоддю ризикованих форм поведінки, розкрито ґендерні відмінності ризикованої активності, яка суттєво різниться у чоловіків та жінок, розглянуто аутоагресивні мотиви вибору ризикованих видів спорту й туризму, причин і шляхів наближення частини молоді до суїцидальних рішень. Серед численних аспектів дослідження, які можуть бути цікавими насамперед для молоді, хочеться назвати також вибір шлюбних партнерів та форми шлюбних стосунків. Чому молодь сьогодні так часто обирає громадянський шлюб? Які шлюбні стосунки можна вважати оптимальними? Від чого вони залежать? На ці та інші запитання читач зможе знайти відповідь у пропонованій праці. Нові й украй важливі розробки стосуються екзистенційного вибору в умовах психосоматичного захворювання. Лікарі, психологи, волонтери, рідні і близькі тяжкохворих знайдуть для себе дуже корисний матеріал з приводу організації групової психологічної взаємопідтримки людей, що мають серйозні соматичні проблеми. Книжка, яку Ви тримаєте в руках, створювалася як самобутня праця, непідзвітна жорсткому канону монографічного дослідження. Авторський колектив свідомо йшов на ризик заданої еклектичності авторських текстів, що непомітно для читача створює не сухий моноліт, а складну поліфонію думок, підходів, рекомендацій. У тексті втілено колективну мрію написати книжку, внутрішня логіка якої відповідала би далеко не прямолінійному рухові наукового пошуку. Якою мірою це вдалося, судити не нам. Будемо вдячні нашим читачам за відверті відгуки, зауваження, побажання. З нетерпінням чекаємо зворотного зв’язку. Наша щира вдячність вельмишановним рецензентам – членам-кореспондентам АПН України, докторам психологічних наук, професорам Н.В. Чепелєвій та В.О. Татенку, а також Вченій раді рідного Інституту соціальної та політичної психології АПН України за їхню доброзичливу критику і підтримку при підготовці монографії. ПІСЛЯМОВА Сказати про життєвий вибір остаточне слово, знайти всі закономірності і тенденції неможливо. Ця тема так само невичерпна, як і психологія життєвої кризи. У неї стільки аспектів, граней, сторін, що прагнути охопити все в одній книжці було б зухвало. І все ж, ми сподіваємось, що головне завдання, яке ставив перед собою авторський колектив, виконано. Ми хотіли привернути увагу науковців і широкої читацької громади до цієї складної і суперечливої реальності, наблизитися до розуміння природи життєвого вибору, його чинників і детермінант. Сподіваємось, що сама категорія життєвого вибору тепер набуде у вітчизняній психології достойнішого статусу і вивчатиметься ще докладніше, різнобічніше і глибше, ніж це вдалося нам. Наступний етап наукового пошуку наш колектив пов’язує із дослідженням тих особистісних утворень, які дають змогу людині робити свої драматичні життєві вибори, повертаючи завдяки ним свої життя на нові траєкторії. Здатність особистості робити життєві вибори передбачає наявність у психіці певної структури, на підґрунті якої цей вибір робиться. Такою структурою, за Р. Меєм, є інтенціональність, завдяки якій ми поступово усвідомлюємо набутий досвід та відповідно уявляємо своє майбутнє. Поза цією структурою ніякі життєві вибори та їх реалізація неможливі. Таким чином, нова тема є логічним продовженням та поглибленням теми попередньої. Людина сприймає навколишню дійсність крізь призму власного бачення майбутнього. Будуючи свій життєвий світ завжди трохи наперед, “на виріст”, вона орієнтується не лише на потреби сьогодення, а й на нові можливості, нові обрії, що відкриваються чи тільки можуть привідкритися. Спосіб забігати вперед, виходити за межі буденності, чогось чекаючи від свого оточення, світу, від самого себе, є тим вирішальним чинником, який штовхає до розвитку, роблячи життя все різнобарвнішим. Без особистісних домагань, далеко не завжди усвідомлюваних, ніякий життєвий світ не будується, у процесі вибирання не вдосконалюється. Коли людина у тяжкому психічному стані нічого не хоче, нічого не чекає від життя, така стагнація призводить до призупинення реконструкцій власного життєвого світу. І тому актуальність дослідження психологічного змісту життєвих домагань визначається бажанням зрозуміти, за яких умов продуктивніше відбувається особистісна самопобудова, що впливає на саморозгортання особистості, на її екзистенційні вибори. Сучасне малопрогнозоване, повне несподіванок суспільне життя потребує все ефективніших способів самоздійснення, що передбачає розвиток футуристичних навичок та вмінь, стимулювання прогностичних здібностей особистості. Намагаючись зазирнути у власне майбутнє, вплинути на нього, особистість переживає його невизначеність, неможливість все передбачити та врахувати. Багатоваріантне майбутнє, що представлене у нашій свідомості планами, мріями, страхами, надіями, очікуваннями, бажаннями, визначає наше сьогодення, активно впливає на актуальні способи самоздійснення. Актуальність вже розпочатого нового дослідження визначається необхідністю вивчення способів особистісної самопобудови, саморозгортання, детермінованих логікою життєвого руху, організацією часу життя. Здатність сучасної людини встигати, відповідати очікуванням соціуму, не відмовляючись від власних життєвих задумів, є базовою соціально-психологічною характеристикою особистості, досі практично не дослідженою. Ціннісний режим життя, енергетика психологічного часу (К.О.Абульханова-Славська, Т.М.Березина), особливості самопрогнозування, антиципації – всі ці проблеми, незважаючи на їх своєчасність, залишаються у вітчизняній психології практично нерозробленими. Поки що не визначено, яким чином відбувається пошук особистістю відповідності між власним життям та своїми прогнозами, задумами, очікуваннями. Далеко не все відомо про оборотність та необоротність траєкторії життєвого руху. Якщо оборотність полягає у можливості певним чином “переписати”, “відредагувати” власне минуле, змінити життєвий сценарій, переглянути плани на майбутнє, то необоротність (С.Л.Рубінштейн) є переживанням відповідальності за все, що вже неможливо змінити, за те, що могло бути реалізованим, але залишилося на узбіччі життєвої траєкторії. Серед відкритих питань і наявність “зони невизначеності”, відчуження, що нерідко виникає між минулим, теперішнім і майбутнім і потребує особливих ресурсів (мотиваційних, емоційних, діяльнісних). Бажання відшукати особистісну складову якості життя, життєвого успіху, конкретизувати і поглибити поняття сенсу життя відповідно до типу індивідуальності, етапу життєвого шляху, способу виходу з життєвої кризи, здійснення життєвого вибору ми вважаємо сьогодні своїм першочерговим завданням. |
ЗВИЧКИ ШКІДЛИВІ. А ТАКІ ЗВИЧНІ… С. Хаїрова, науковий співробітник Інституту соціальної та політичної психології АПН України |
Фролов П. Д., Інститут соціальної та політичної психології АПН України Серед них досить важливу роль мають відігравати заходи по створенню та підтриманню привабливого іміджу організації. У зв’язку з цим... |
Державний центр соціальних служб для молоді Інститут соціальної та... Внутрішні та зовнішні чинники вибору наркозалежною молоддю подальшої життєвої орієнтації. Роль ВІЛ-інфікування у життєвому виборі... |
Про відділ психології професійної орієнтації Академії педагогічних наук України. Відділ створений у листопаді 1993 року на базі лабораторії психології профорієнтації та профтехосвіти... |
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України Всеукраїнська громадська організація Місце проведення: Україна, м. Київ, Клуб Кабінету Міністрів, вул. Інститутська, 7 |
Л. М. Кудояр, кандидат психологічних наук ... |
НАКАЗ П. Б.) та Інститутом спеціальної педагогіки АПН України (за згодою) забезпечити організацію та науково-методичний супровід заходів... |
Стратегії розвитку та навчання академічно обдарованих дітей в умовах загальноосвітньої школи Онацький В. М., Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ |
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ... Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери, і особливо таких психічних... |
Методичні рекомендації щодо удосконалення підготовки соціальних педагогів... ... |