Тема. Дж. Байрон – англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі настрої його творчості. «Мій дух як ніч…»


Скачати 61.17 Kb.
Назва Тема. Дж. Байрон – англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі настрої його творчості. «Мій дух як ніч…»
Дата 28.10.2013
Розмір 61.17 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема. Дж.Байрон – англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі настрої його творчості. «Мій дух як ніч…».

Мета:

  • ознайомити учнів із творчістю англійського поета Дж. Г. Байрона,

  • визначити провідні мотиви і домінуючі настрої; з’ясувати поняття «байронічний герой»;

  • розвивати творчі здібності школярів, навички конспектування, виразного читання, логічного мислення, аналізу поетичного тексту;

  • Виховувати любов до поетичного слова.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І Мотивація учнів до навчальної діяльності.

ІІ Перевірка домашнього завдання. Літературна вікторина.

1. Яка збірка поезій принесла Г. Гейне світову славу?

2. У кого з поетів е збірка з такою ж назвою?

3. Яку роль у віршах Г. Гейне відіграють образи природи?

4. У чому виявляється символічність образу Лорелей?

5. Назвіть відомі вам поезії, що увійшли до збірки «Книга пісень»

6. Визначте головні теми поезій Г. Гейне.

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку.

ІV Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя

«…він любив людство, але зневажав і ненавидів людей, серед яких почувався одиноким і покинутим»,— так сказав про Джорджа Ноела Гордона Байрона відомий російський літературний критик Віссаріон Бєлінський. Байрон уособлює все романтичне в житті, людській поведінці і творчості. Не лише в першій половині ХІХ ст., коли жив поет, а й пізніше досить розповсюдженим був тип молодих людей, які свідомо або несвідомо наслідували лорда Байрона чи його героїв. І Чайльд -Гарольд, і Манфред, і Корсар, і ліричні герої більшості поезій Байрона уособлюють тип романтичного індивідуаліста, розчарованого у навколишньому світі, самотнього і гордого у своїй самотності. Він жадає і не може знайти в коханні щастя. Він шукає великого діла, але не може знайти нічого, що б, на його погляд, було варте його зусиль. Рідко буває так, що справжній талант може бути визнаний за життя. Чому ж улюбленець долі, що любить людство, ненавидить людей і відчуває глибоку самотність? І до чого тут карбонарії? Відповіді на ці запитання сьогодні ми спробуємо знайти.

2. Перегляд відеозапису про життєвий і творчий шлях Байрона

3. Розповідь вчителя.

Байрон народився 22 січня 1788 року в Лондоні у знатній, але дуже збіднілій аристократичній родині. Англійський поет належав до давнього англійського роду, а по лінії матері, уродженої Гордон, був прямим нащадком короля Шотландії Якова І.

1798 року по смерті двоюрідного діда Байрон успадкував титул лорда й родовий маєток — Ньюстедське абатство.

1801 року Байрон вступив до аристократичної школи Хароу; 1805 року — до Кембриджського університету.

У грудні 1806 року Байрон видав першу збірку віршів («Fugitive Pieces»), яку, за порадою друга, що вважав окремі вірші надто чуттєвими, вилучив з продажу і знищив. Незабаром у світ вийшло друге видання цієї збірки. Обидва видання з’явилися без посилання на авторство. Уперше своє ім’я Байрон поставив на збірці «Години дозвілля», яка побачила світ у червні 1807 року.

Літературна репутація Байрона на батьківщині ніколи не булла такою значною, як у країнах континентальної Європи. Певно дав себе взнаки конфлікт Байрона та обвинувачення його в непатріотизмі, що, зрештою, й змусило його покинути Англію.

19 квітня 1824 року він помирає від лихоманки, не полишивши своєї бойової посади.

Останніми словами, які злетіли з його вуст, були: «Сестро моя!дитя моє!.. бідна Греціє!.. я віддав їй час, маєтності, здоров’я!.. тепер віддаю і життя!..».

Уся Європа була схвильована звісткою про те, що в грецькому місті помер лорд Джордж Ноел Гордон Байрон, командир одного з повстанських загонів і найбільш прославлений поет епохи. А через деякий час австрійська поліція знайшла в підвалах будинку Байрона в Генуї склад зброї — поет і воїн продовжував свою боротьбу з деспотизмом і після смерті. Почуття, що охопили весь європейський світ при звістці про смерть Байрона, дуже зро-

зумілі; цій смерті передувало життя настільки бурхливе й барвисте, що, мабуть, важко відшукати щось подібне в усій світовій історії.

Греція вшанувала Байрона, як у давнину вшановувала еллінських героїв. За наказом Маврокордатоса було оголошено 21-денний національний траур. Серце поета спочиває у Греції, а прах — на батьківщині, неподалік від родового Ньюстедського замку. Можновладці не дозволили поховати Байрона в усипальниці великих письменників Англії — Вестмінстерському соборі...

Байрон назавжди залишиться в пам’яті людства як уособлення неприборканого прагнення до найвищих духовних цінностей, до світу, в якому людина не буде гнітити людину.

4. Виразне читання поезії «Мій дух як ніч…».

5. Літературознавчий словник.

Байронізм – назва літературного стилю і світобачення, що знайшли яскраве втілення в творчості Байрона і його послідовників.

Літературознавець О.Звєрєв писав: « Байронізм визначають як світову скорботу», яка стала відголоском нездійсненних сподівань, пробуджених Французькою революцією.

Отже, байронізм характеризується такими рисами:

  • Світова скорбота;

  • Відчуження особистості;

  • Неприйняття навколишньої дійсності, протест проти неї.

  • Розкриття протиріч між життям людини і суспільства;

  • Злиття ліричного героя з пейзажем;

  • Герой є вигнанцем у світі;

  • Герой є сильною особистістю;

  • Несамовитість пристрастей і почуттів;

  • Ліричний герой завжди шукає скарбів духовних, а не матеріальних.

6. Евристична бесіда

  • Який настрій вірша?

  • Хто є головним героєм?

  • Що можна сказати про душевний стан ліричного героя?

  • Чим можна пояснити напружений внутрішній стан співця?

  • Як у поезії розкриваються біблійні мотиви?

  • Яке значення має образ арфи? (Звуки арфи, її * віщий спів» може розвіяти смуток, вселити надаю. Арфа є втіленням мистецтва, що має сприяти духовному відродженню.)

  • Чому звуки арфи виражають жалобу? (Тому, що мистецтво є вираженням" Тієї світової туги, яку переживає ліричний герой вірша.)

  • Як ви розумієте останні рядки вірша? (Душу ліричного героя може врятувати лише мистецтво. Але риторичне питання у кінці твору залишається без. чіткої відповіді: «Як не поможе спів, воно од мук тяжких порветься враз!»)

  • Які художні засоби використовуються у вірші? (Епітети: «останній час*; «віщий спів», «перший звук»; метафори: «глас арфи воркує і тішить слух», «надія в серці спить», «розпадеться серце», «поки мозок не згорів»; порівняння: «мій дух як ніч»; вигуки: «0, грай скоріш!»; риторичне запитання (кінець вірша).

  • Який прийом автор використовує у вірші? (Прийом контрасту.)

V Закріплення вивченого матеріалу.

Складання асоціативного грона про Байрона.

VI Підведення підсумків уроку.

  • Що таке «байронізм»?

  • Визначте основні теми лірики Байрона?

  • Які мотиви основними у вірші «Мій дух як ніч»?

VI Домашнє завдання.

Виконати письмовий аналіз «Риси романтизму у вірші Байрона «Мій дух як ніч»».

Вивчити вірш напам’ять.

Схожі:

Ніколаєнко О. М., Столій І. Л. Зарубіжна література: Підручник для 9 класу
Тема уроку: Джордж Ноел Гордон Байрон (1788—1824) — англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі...
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко
Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми...
Г. Гейне німецький поет-романтик. «Книга пісень» видатне явище німецького романтизму. Мета
Тема. Г. Гейне німецький поет-романтик. «Книга пісень» видатне явище німецького романтизму
Конспект уроку німецької мови та світової літератури з теми: «Генріх...
«Генріх Гейне – німецький поет-романтик. Книга пісень” – видатне явище німецького романтизму»
Уроку 10 клас Тема. Гобсек романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)
Бальзак – романтик чи реаліст; повторити поняття «романтизм», «романтичний герой», «реалізм»; розвивати уміння учнів аналізувати...
Конкурс знавців творчості Т. Г. Шевченка «Ми пам ’ ятаємо тебе, Кобзарю !»
Учасники конкурсу повинні знати основні і провідні етапи життя Кобзаря, що вплинули на формування його особистості
План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного...
План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного ліцею (Донецька область) Гакєєвої Наталі Олексіївни з...
Тема: Літературний процес
...
Конспект уроку у 6 класі Тема. Філософ. Поет. Музикант
Мета. Визначити особливості відображення життєвого змісту та почуттів у пісенній творчості Г. Сковороди; збагачувати емоційно-естетичний...
План Основні етапи та загальна характеристика романтизму в Німеччині....
Е. Т. А. Гофман як видатний німецький письменник-романтик. Тема мистецтва і образ художника – центральні в творчості Гофмана. Поділ...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка