|
Скачати 80.03 Kb.
|
Відповідаючи на питання "Хто Я"?, ви зазначаєте місце, яке займає у цьому світі дане твердження, конструюєте образ свого "Я". Якщо ви змогли придумати собі не більше 5 характеристик, ймовірно, ви або не хочете розкриватися навіть перед собою, або рідко замислюєтеся про себе, користуючись лише найочевиднішими характеристиками ("Я - людина, учень" і так далі). Можливо, вам цього вистачає. Але якщо ви будете такі стримані в реальній презентації, вашому співрозмовникові припаде самому "добудовувати" ваш образ. Проаналізуйте свої відповіді. Чи зустрічаються серед них критичні зауваження? Можливо, і в житті ви схильні перебільшувати свої недоліки. Зверніть увагу на рольові і біографічні характеристики ("хлопець", "дівчина", "син", "дочка"). Якщо їх більшість, можливо, ви уявляєте себе в житті як носія формальних характеристик, під якими можуть підписатися мільйони людей. Де ваша індивідуальність? Ви про неї забули або її немає? Буває, що різні відповіді крутяться навколо однієї і тієї ж теми: захоплень, стосунків з іншими людьми, планів на майбутнє. Часом так проявляються проблеми, які неусвідомлено визначають ваші вчинки. У якому часі стоять дієслова у ваших відповідях: в теперішньому, або майбутньому чи минулому? Можливо вони поза часом? Якщо більшість відповідей відносяться до минулого ("я був перспективним спортсменом"), можливо, ви досі чіпляєтеся за нього, перебираючи, немов старі фотографії, вчорашні успіхи. Буває так, що людина не живе, а готується до життя. "Коли я виросту.. Коли вивчуся.. Коли одружуюся.. Коли куплю машину.. Коли побудую будинок.". і так далі до нескінечності. Планування - справа хороша і навіть необхідна. Проте буває, що життя перетворюється на довгий виснажливий забіг з проміжними фінішами. Покладаючи усі надії на майбутнє, що ви залишаєте сьогоднішньому дню і сьогоднішньому собі? Якщо у ваших відповідях є присутнє минуле, сьогодення і майбутнє, значить, у вас є повноцінне відчуття свого життя. Вправа №2 "Який Я"? Ціль: дослідження особистої самооцінки. Обладнання: бланки для кожного усасника. Час: 10 хв. Хід вправи Оціните свої якості за десятибальною шкалою: Примітка. Кожен учень отримує листок, на якому повинен написати імена тих дівчат і хлопців з класу, кого він вважає першим в номінаціях "найрозумніший", "найдобріший" і "найкрасивіший". Тренер (психолог) збирає листочки і зачитує імена. Три-чотири прізвища, які зустрічаються найчастіше, записуються на дошці. Переможцям можна вручити символічні призи, грамоти, відзнаки. Ця вправа примушує замислитися, наскільки власна оцінка співпадає з оцінкою інших людей.(див. додаток №2)
Про те, як небезпечна негативна самооцінка, нас попереджає історія геніального фізика Эренфеста. Багато нині знаменитих учених запитували його поради. Його допомога була безцінна. Його відкриттями користувалися інші. Трагедією Эренфеста була занижена самооцінка. Він завжди сумнівався у своїй правоті. Одного дня він визнав себе абсолютно нездібним і покінчив життя самогубством. Тому про нього мало хто знає. Слава не зробила щасливої велику актрису Грету Гарбо, яка також мала занижену самооцінку. У неї були мільйони прихильників, але майже не було друзів. Вона була настільки соромязлива і невпевнна в собі, що не могла зніматися у присутності людей. Виключення робилося тільки для партнерів по сцені і оператора. Свята вона святкувала одна у своєму величезному замку. Ці абсолютно несхожі люди з такими різними долями були неймовірно талановиті і успішні в професійній діяльності. Причиною їх нещастя стала занижена самооцінка, тобто нездатність прийняти і полюбити себе, визнати свою можливу недосконалість. Американський психолог Уильям Джеймс вивів формулу самооцінки, яку іноді називають формулою щастя, : САМООЦІНКА = УСПІХ / РІВЕНЬ ДОМАГАНЬ Є тільки два способи підвищити самооцінку :
Досягти одночасно і того і іншого вдається тільки великим людям. Ейнштейн був здивований, виявивши одного прекрасного дня, що є однією з найзнаменитіших людей у світі. Людям він здавався таким же дивним, як його теорія відносності. До речі, сам він пояснював свою теорію так: чоловік сидить з гарненькою дівчиною - і годинник летить непомітно. Але якщо йому доведеться сидіти на розжареній плиті, хвилина тягнутиметься нескінченно. Це і є відносність. Одного дня капітан трансатлантичного лайнера запропонував йому вибрати будь-яку каюту. Ейнштейн сказав, що йому абсолютно байдуже, він готовий подорожувати хоч на рульовому колесі. Він зневажав славу, гроші і титули. Щастя для нього складалося з роботи, гри на скрипці і плавання під вітрилом. (Карнеги Д. Маловідомі факти про добре відомих людей. - М., 1993). Якщо ваша мета - життя в гармонії з собою і світом, необхідно, щоб рівень домагань відповідав успіху. Проблема в тому, що успіх кожен розуміє по-своєму. Інформаційне повідомлення Що ви вкладаєте в поняття "успіх"? Що таке успіх? Чи можна говорити про успіх по-американськи, по-європейськи і по-українські? От як відповідає на це питання російський князь Петро Дмитрович Голіцин: "Поняття успіху універсальне у всьому світі. Успіх - це досягнення оптимального методу організації свого життя, як в особистому, так і в діловому плані. Але зовні він відрізняється в різних місцях. У Америці, наприклад, людина, що досягла успіху, любить його демонструвати, купуючи собі великі будинки і великі автомобілі. А в Європі, навпаки, люди поводяться стриманіше, скромніше. У Росії насолоджуються, американський образ успішної людини : "шестисотий" мерседес і два чорні джипи охорона, яка женеться за ним. Але усе це зовнішні деталі. Успіх - це міра добра і зла, які я здійснюю в цьому житті. Коли мої батьки, дід і бабуся перед революцією 1917 року поїхали з Росії, у них зовсім нічого не було, тому що вони думали, що за два тижні повернуться назад. А ці два тижні розтягнулися на вісімдесят років! Мій дід, наприклад, став в еміграції першим секретарем російської зарубіжної церкви. Мій батько працював інженером, і настільки добре працював, що його роботу досі цінують на трьох материках. Ось справжній успіх. І первинна відсутність банківського рахунку тут нічого не міняє". Домашнє завдання "Успіх - це". Подумайте, що для вас означає слово "успіх"? Поговоріть на цю тему зі своїми батьками. На закінчення: Кожен учасник по колу висловлює свій настрій, самопочуття та чи справдились очікування від заняття. Слова на закінчення: Як дотепно помітив У. Джеймс, "ніхто б з нас не відмовився бути відразу красивим, здоровим, прекрасно одягненим, великим силачем, багачем, дотепником, завойовником жіночих сердець і в той же час філософом, філантропом, державним діячем, дослідником Африки і модним поетом. Але це рішуче неможливо". |
ОБ′ЄКТИВНА САМООЦІНКА В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ” Мета Не має нічого більш важливого та важкого одночасно, ніж об’єктивна самооцінка. Якщо людина не любить себе з дитинства, тоді це серйозний... |
Буринська Н. М. та ін. Підручник для 10 класу ЗНЗ (профільний рівень) Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень... |
КОРОТКИЙ ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК Авторитарність Вона пов'язана із завищеною самооцінкою і рівнем домагань особистості, прагненням до стереотипізації та ригідністю мислення і поведінки,... |
ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГIЯ Додаткові методи: тест, опитування, бесіда, аналіз продуктів діяльності, узагальнення незалежних характеристик, самооцінка |
ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГIЯ Додаткові методи: тест, опитування, бесіда, аналіз продуктів діяльності, узагальнення незалежних характеристик, самооцінка |
Л. А. Лєпіхова ВПЛИВ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ НА СТРАТЕГІЇ ТА РІВНІ ЖИТТЄВИХ ДОМАГАНЬ Все, що на життєвому шляху трапляється з людиною, стає її досвідом тільки в разі усвідомлення подій, своєї ролі в них, рефлексії,... |
Величко Л. П. Органічна хімія, 10-11 кл. (підручник для класів хімічного... Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень... |
Програма Розвитку Ранніх Писемних Навиків Матеріали для учня Рівень 2 Рівень 2 |
Знаходиться в межах 0-3 низький рівень показника суб’єктивної реалізованості... Цей показник пов’язаний із хронологічним віком. Чим молодша людина, тим цей показник звичайно нижче. Приблизно після 40—45 років... |
Чернівецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти Більшості гіперактивних дітей властива слабка психоемоційна стійкість при невдачах, низька самооцінка, вони мають проблеми у сфері... |